Reklama

Polska

Wolność słowa – kilka wątpliwości

Wolność i prawa obywatelskie winny być osadzone na trwałym fundamencie, a takim jest chrześcijaństwo.

2025-10-07 15:19

Niedziela Ogólnopolska 41/2025, str. 21

[ TEMATY ]

wolność słowa

Moim zdaniem

Archiwum TK Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mniej więcej w połowie września w mediach pojawiła się informacja, że Sejm odrzucił propozycję Prawa i Sprawiedliwości dotyczącą wprowadzenia kar za propagowanie banderyzmu. Wśród posłów głosujących przeciwko projektowi ustawy był także jedyny przedstawiciel Konfederacji – Sławomir Mentzen. Dla wielu było to zaskoczeniem, tym bardziej że Mentzen wielokrotnie krytykował dotychczasową bierność poprzedniego rządu i rządzącej siły politycznej za nadmierną uległość wobec Ukraińców, za brak reakcji na propagowanie banderyzmu. Sam poseł w swoich wypowiedziach dowodził, że jest zaangażowany w walkę z ukraińskim propagowaniem banderyzmu. Tym bardziej więc widoczna była rozbieżność między jego słowami i czynami.

Reklama

Niektórzy z lewej strony sceny politycznej zarzucali panu posłowi, że broni wolności słowa, a godzi się na ograniczanie tej wolności w zakresie tzw. obrazy uczuć religijnych. Niedawny kandydat na prezydenta optował bowiem jednoznacznie za karaniem osób dopuszczających się przestępstwa w tym zakresie. Narastał spór, było wiele niejasności. W końcu na jednym z portali społecznościowych poseł wyjaśnił: „A dlaczego zagłosowałem przeciwko? Bo od lat wielokrotnie powtarzałem, że jestem za pełną wolnością słowa w stylu amerykańskim. Chciałbym, żeby każdy mógł głosić najbardziej absurdalne nawet opinie, z którymi w życiu bym się nie zgodził. Byłbym hipokrytą, gdybym zagłosował wbrew swoim poglądom i deklaracjom. Uważam, że każdy powinien mieć prawo do publicznego zrobienia z siebie kretyna, z czego często politycy i komentatorzy zresztą korzystają. Każdy powinien mieć prawo do publicznego głoszenia poglądów, które powinny go wykluczać z grona osób cywilizowanych, a z pewnością do takich poglądów należy banderyzm. Rozumiem, że wiele osób ma tu inny pogląd, ale ja mam właśnie taki i nie będę się go wypierał ani ukrywał. Jestem za pełną wolnością słowa. Wolny Polak powinien mieć prawo do mówienia wszystkiego, na co tylko ma ochotę. Powinien cieszyć się taką wolnością słowa, jaką może cieszyć się Amerykanin. Dlatego nie poparłem poprawki ograniczającej wolność słowa w Polsce i w przyszłości nie będę popierał innych ograniczeń wolności słowa”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Rozumiem, że jedynym wyjaśnieniem postawy pana posła jest absolutyzacja wolności słowa, nawet jeśli jest ona absurdalna czy szkodliwa – nie ma racji, która by mogła ograniczyć tę absolutnie pojmowaną wolność. Można jednak mieć z tym stylem myślenia problemy. Pierwszym jest narzucana amerykanizacja polskich standardów życia politycznego. Przypominam sobie nie tak odległą przecież historię Charlie Hebdo, prześmiewczego, wydawanego we Francji po 1968 r. pisma, które szydziło z wartości konserwatywnych, przede wszystkim katolickich. Szydziło bezkarnie do czasu, kiedy ośmieszyło wizerunek Mahometa. W wielu komentarzach w tamtym okresie zwracano uwagę, że do takiej sytuacji w USA nie mogłoby dojść. Pismo bowiem upadłoby w wyniku presji publicznej, a zatem presji ograniczającej wolność słowa. Sprawa druga to historia współczesna, z 10 września br. To zamach na Charliego Kirka, który pokazał, jak bardzo ryzykowna jest wolność słowa w USA. Postawił on fundamentalnie ważne pytania – o to, czy wolność słowa jest dzisiaj wciąż możliwa. Czymś innym jednak jest stawianie pytań, a czymś innym znajdowanie na nie odpowiedzi. Obawiam się, że z odpowiedzią na to pytanie będzie istotna trudność, bo domaga się ono refleksji dotyczącej osadzenia wolności i praw obywatelskich na trwałym fundamencie. A takim fundamentem jest chrześcijaństwo, wciąż lansujące koncepcję prawa naturalnego. Przypominali o tym w debacie w 2004 r. kard. Joseph Ratzinger i Jürgen Habermas, którzy dowodzili, że demokracja zachodnia bazuje na wartościach fundowanych przez chrześcijaństwo. Zgoda katolickiego teologa i kantowskiego myśliciela pokazuje, że fundament, o którym rozmawiamy, jest uniwersalny, nie ma charakteru konfesyjnego.

I sprawa wymagająca osobnej refleksji, a tutaj tylko sygnalizowana: czy można stawiać na równi wolność słowa i szacunek dla religii? Sformułowanie o obrazie uczuć religijnych jest subiektywne i nieadekwatne do tego, co się dzieje. Całość tej refleksji trzeba odnieść jednym zdaniem do kultury uniwersyteckiej. Mamy wszak początek nowego roku akademickiego, co znaczy – przepraszam – początek kolejnego etapu dewastacji tej kultury.

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Butny urzędnik imigracyjny

2025-11-04 13:44

Niedziela Ogólnopolska 45/2025, str. 36

[ TEMATY ]

Moim zdaniem

Archiwum TK Niedziela

Przetrwałeś wszystko, łącznie z COVID-19, ale taka stresująca sytuacja posłuszeństwa, w której jesteś pionkiem w ręku sprawnego autorytetu, wybija z równowagi.

CZYTAJ DALEJ

Pustelnik Leonard

[ TEMATY ]

święty

vec.wikipedia.org

św. Leonard z Limoges

św. Leonard z Limoges

Dane dotyczące żywotu świętego czerpiemy z „Martyrologium Rzymskiego”, do którego wpisał świętego Leonarda, kardynał Cezary Baroniusz. Dodatkowo wzmianki o świętym odnajdujemy w „Historii”, spisanej przez Ademara z Chabannes, na początku XI wieku. Jednakże Leonard najżarliwiej czczony był przez lud. To właśnie dzięki wdzięczności prostych ludzi doczekał się niezwykle bogatego kultu. W Polsce w drugiej połowie XVIII wieku zarejestrowano kilkadziesiąt parafii pod jego wezwaniem. Do najstarszej świątyń jego imienia, należy krypta św. Leonarda katedry wawelskiej z X wieku.

Przyjmuje się, że Święty urodził się w Galii, podczas rządów cesarza Anastazego w 466 roku. Pochodził ze szlacheckiej rodziny frankońskiej, która miała duże wpływy na dworze cesarskim, żyła także w przyjaźni z królem Franków Chlodwigiem. Został oddany pod opiekę biskupowi Reims, św. Remigiuszowi. Według legendy, Leonard służył jako rycerz na dworze Chlodwiga. Król przed ważną bitwą miał złożyć przysięgę, że jeśli odniesie zwycięstwo, przyjmie chrzest. Tak też się stało i Leonard wraz ze swoim władcą, odrzucili pogańskie wierzenia. Św. Leonard niezwykle szybko zyskał sobie szacunek na dworze królewskim. Wśród ludu panowało ogólne przekonanie o jego niezwykłej świątobliwości. Król oferował mu wiele przywilejów. Jednak Leonard wycofał się całkowicie z dworskiego życia i wyruszył do klasztoru Micy. Tam złożył śluby zakonne.
CZYTAJ DALEJ

Nowa Pralnia św. Franciszka pomaga ubogim w Parmie

2025-11-06 10:56

[ TEMATY ]

pomoc

Parma

Vatican Media

We włoskiej Parmie powstała kolejna „Pralnia św. Franciszka z Asyżu” – miejsce, gdzie osoby ubogie i bezdomne mogą bezpłatnie wyprać ubrania, skorzystać z prysznica i odzyskać poczucie godności. W poświęceniu nowej placówki, działającej przy Caritas, weźmie dziś udział kard. Konrad Krajewski, jałmużnik papieski.

Dzisiejsza inauguracja „Pralni św. Franciszka z Asyżu” w Parmie wpisuje się w rytm Jubileuszu Nadziei – czasu, w którym Kościół pragnie być jeszcze bliżej tych, którzy żyją na marginesie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję