Reklama

Blask Maryi w piśmiennictwie polskim do połowy XIX wieku

Niedziela częstochowska 32/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Matka Boża towarzyszy nam od 2003 lat. To do Niej klęcząc zwracamy się w codziennej modlitwie:

Zdrowaś Maryjo, łaski pełna, Pan z Tobą.
Błogosławionaś Ty między niewiastami (...).

Reklama

Modląc się powierzamy Jej całe nasze życie, wiedząc że będziemy wysłuchani, przez to stajemy się bogatsi duchowo i pewniejsi siebie. Ileż razy będąc w życiowych tarapatach wołaliśmy: "Matko Boża, pomóż nam". Tak samo do Niej zwracali się nasi przodkowie zaznając smaku niebezpieczeństwa, choroby czy cierpienia, dlatego też do dziś tu i ówdzie spotkać można kapliczkę z Jej wizerunkiem. Także w słowie poetyckim na przestrzeni wieków proszono, powierzano i dziękowano Matce Najświętszej.
Już w najstarszej Księdze Świętej - Biblii występuje postać Niepokalanej: "A z narodzeniem Jezusa Chrystusa było tak: Gdy matka jego, Maria, została poślubiona Józefowi, okazało się, że, zanim się zeszli, była brzemienna z Ducha Świętego" (Mt 1, 18).
Również Jej postać zauważamy, gdy Jezus rodził się w Betlejem za króla Heroda, "oto mędrcy ze Wschodu przybyli (...) I wszedłszy do domu, ujrzeli dziecię z Marią, matką jego, i upadłszy, oddali mu pokłon (...)" (Mt 2, 1-11).
Nie zostawia także syna swego na krzyżu: "A stały pod krzyżem Jezusa matka jego i siostra matki jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena" (J 19, 25)
Bez księgi tej nie można byłoby zrozumieć kultury i literatury polskiej, księgi która w dużej części oddziałuje na piśmiennictwo polskie.
Spośród najstarszych zabytków pisanych przejawia się motyw maryjny w kazaniach, misteriach i pieśniach. Tę ostatnią stanowi Bogurodzica - najstarsza pieśń religijna, wyraźnie związana z Pismem Świętym. Poszczególne jej zwrotki kierowane są do Maryi:

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Bogurodzica, Dziewica,
Bogiem sławiena Maryja,
U Twego Syna, Gospodzina,
Matko zwolena, Maryja,
Zyszczy nam, spuści nam,
Kyrie - elejson.
Twego dziela Krzciciela, Bożycze,
Usłysz głosy, napełń myśli człowiecze.
Słysz modlitwę, jąż nosimy,
A dać raczy, jegoż prosimy,
A na świecie zbożny pobyt,
Po żywocie rajski przebyt,
Kyrie - elejson!

Dwa wieki później była śpiewana pod Grunwaldem jako hymn tuż przed bitwą z Krzyżakami.
W piękno Maryjnych słów opiewa także drugi utwór średniowieczny, Lament świętokrzyski, występujący też pod nazwą Żal Najświętszej Marii Panny pod krzyżem, który podobnie jak Bogurodzica sięga do motywów maryjnych, ukazując dramat Maryi Panny po stracie syna:

Posłuchajcie, bracia miła! (...)
Usłyszycie moj zamątek,
Jen mi się stał w wielki piątek (...)
Jednegociem syna miała
I tegociem ożelała.
Zamęt ciężki dostał się mnie, ubogiej żenie,
Widząc rozkrwawione me miłe narodzenie,
Ciężka moja chwila, krwawa godzina,
Widząc niewiernego żydowina,
Że on bije, męczy mego miłego syna.
Synku miły i wybrany,
Rozdziel z matką swoją rany.

Z tego okresu pochodzi również nieznacznie odbiegający od dwóch poprzednich arcydzieł, wiersz Słoty Przecława, O zachowaniu się przy stole. Autor podejmuje trudne wyzwanie, a mianowicie pragnie przenieść na ziemie słowiańskie zwyczaje zachodnioeuropejskie, jak również zwraca uwagę, że kobiecie należy się szacunek, nawiązując do Matki Boskiej.
W następnych latach spośród wielu piszących w języku łacińskim, wyłania się postać Jana Kochanowskiego. Wnet za nim z ojczystą mową wysuwa się Mikołaj Sęp-Sarzyński. On to w sonecie Do Najświętszej Panny, a także w Godzinkach, oddaje hołd Maryi. Za to w postaci nabożeństwa zwraca się do Matki Bożej Klemens Janicki w Elegii do Najświętszej Marii Panny, padłszy ofiarą epidemii febry podczas pobytu w Padwie:

Kiedy mi wnętrze gorączka wypala,
A mróz lodowy po kościach mi wieje.
Bolesna febra i ból nieustanny (...)
Wspomożycielko w cierpieniach człowieka,
O Matko Boża - zlituj się nade mną!
Spuść dobre oko, patrz w jakiej pokorze
Błaga Cię sługa w swych cierpień godzinie.

W podobnej scenerii powstał XVII-wieczny poemat ks. Walentego Odymalskiego, Oblężenie Jasnej Góry Częstochowskiej. Pieśni Dwanaście. W utworze tym ludzkość dziesiątkuje nie epidemia, a armia szwedzka, więc autor tym oto poematem prosi Maryję o pomoc:

Ty, któraś polską królową została
I na tej Górze pałac zbudowała,
Panno, wspomoż mię (...)
Ty mi przypomnij, siedząc w majestacie (...)
Jako Lucyfer ruszał od północy
Na ten Twój zamek wszytkiej swojej mocy
Jak go chciał zburzyć, zniszczyć i splądrować,
Z gruntu znieść i cześć Twą, Panno, zwojować.

Reklama

Również w drugim swoim dziele, Ochronie Klasztoru, ks. Odymalski Pannę Świętą nazywa Królową Niebios, która jako postać widzialna, pomaga obrońcom:

Ale i Panna pokazać to chciała
Szwedom, jak Swoich w Swej opiece miała (...)
Z nieba albowiem pod ten czas zstąpiła
Na mury, które wkoło obchodziła (...)
Dała się widzieć: raz na miejscu stała,
Drugie raz ręką baszty podpierała
A gdzie najbardziej strzelano z armaty,
Tam zasłaniała ściany krajem szaty.

Poezja polska okresu romantyzmu została wzbogacona w liczne sonety i ballady, które zapoczątkował Adam Mickiewicz. W jego twórczości nie zabrakło motywu maryjnego także w głównych dziełach. Do tych ostatnich zalicza się Dziady cz. III i epopeję Pan Tadeusz, w której wielokrotnie przebija postać Niepokalanej:

Panno święta, co Jasnej bronisz Częstochowy
I w Ostrej świecisz Bramie! Ty, co gród zamkowy
Nowogródzki ochraniasz z jego wiernym ludem! (...)

Dalej pisał

(...) w mieście Częstochowie
Kędy jest obraz tylu cudami wsławiony
Bogarodzicy Panny, Królowej Korony
Polskiej; zowią ją dotąd i Księżną Litewską!
Koronęć jeszcze dotąd piastuje królewską.(...),
w dalszych stronicach notował:
Już wschodził uroczysty dzień
Najświętszej Panny Kwietnej;
pogoda była prześliczna, czas ranny (...)
Wieśniaczki dziś na ołtarz Matki Zbawiciela
Niosą pierwszy dar wiosny, świeże snopki ziela;

Często w swoich dziełach Wieszcz narodowy zaznacza cudotwórcze działanie obrazu Najświętszej Panny - na Jasnej Górze, na Litwie - Panny Ostrobramskiej, zaś w Nowogródku: Zamkowej, Żyrowickiej i Boruńskiej.
Tak jak Mickiewicz, los emigranta dzielił i Juliusz Słowacki. Żyjąc z dala od ojczyzny zrodził Hymn w formie modlitwy, opierając się na średniowiecznej Bogurodzicy:

Bogarodzico! Dziewico!
Słuchaj nas, Matko Boża, (...)
Wolności błyszczy zorza,
Wolności bije dzwon (...)
Wolnego ludu śpiew
Zanieś przed Boga tron (...)

W ten sposób twórca chciał podkreślić ciągłość historyczną dziejów naszego narodu, przerwanego zaborami. Poza tym Słowacki przybliża nam postać Najświętszej Panny w: Księdzu Marku, Pieśni Konfederatów, Złotej czaszce.
W tym czasie piękne hymny i modlitwy poświęcone Matce Bożej zrodzili: Zygmunt Krasiński, Cyprian Kamil Norwid. Ten ostatni postać Królowej Niebios pokazał m.in. w: Modlitwie, Litanii do Najświętszej Panny Maryi i Psalmie w Hebronie.
Na trzech wyżej wspomnianych wieszczach, wzorowali się w okresie późniejszym inni polscy poeci.
Powyższy przegląd rodzimej poezji pokazuje, jak wielkie znaczenie w życiu narodu polskiego na przestrzeni wieków odgrywała i odgrywa: wiara, religia, modlitwa. Jak wielkie znaczenie ma postać Matki Bożej. To Jej czci bronią zwykli ludzie, a i Ona sama gdy potrzeba, nie pozostaje bierna, otaczając Swym płaszczem bezradne istoty.

Opracowano na podstawie:
Barbara Drabarek, Jacek Falkowski, Izabella Rowińska, Słownik motywów literackich, Warszawa 1998; Tomasz Jodełka, Polska poezja maryjna, Niepokalanów 1949; Kazimierz Bukowski, Biblia a literatura polska, Warszawa 1984; Encyklopedia szkolna. Literatura i nauka o języku, Warszawa 1995.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czechy: biskup częściowo znosi obowiązek uczestnictwa w niedzielnej Mszy

2025-07-01 17:03

[ TEMATY ]

Czechy

Karol Porwich/Niedziela

Arcybiskup Ołomuńca w Republice Czeskiej udzielił tymczasowej dyspensy od obowiązkowego uczestnictwa w niedzielnej Mszy. Wskazania abp. Jozefa Nuzika, jako „pomoc dla tych, którzy z powodu braku księży mają poważne problemy z uczestnictwem w niedzielnej Mszy św.”, zostały odczytane w ubiegłą niedzielę we wszystkich kościołach archidiecezji ołomunieckiej.

W zaistniałej sytuacji abp Nuzík zwraca się bezpośrednio do wiernych, aby w przypadku braku niedzielnej Mszy św. w ich parafii, udali się sąsiedniej parafii lub uczestniczyli w prowadzonej przez diakona liturgii Słowa. Można pójść na Mszę św. także w sobotę wieczorem.
CZYTAJ DALEJ

Zmiany personalne w diecezji drohiczyńskiej

2025-07-01 14:10

[ TEMATY ]

zmiany kapłanów

Diecezja Drohiczyńska

Diecezja drohiczyńska

Biskup Piotr Sawczuk dokonał następujących zmian personalnych:

Ks. Arbaszewski Piotr – dotychczasowy proboszcz parafii Zembrów mianowany proboszczem parafii św. Ojca Pio w Węgrowie – z dniem 1 września 2025 r.
CZYTAJ DALEJ

Jezus stawia dzisiaj ważne i ciągle aktualne pytanie: Czy czuję się Jego uczniem?

2025-07-01 20:39

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Jezus stawia dzisiaj ważne i ciągle aktualne pytania: Czy czuję się Jego uczniem? Czy jestem uczniem Jezusa w moim środowisku życia (w rodzinie, wspólnocie, w pracy…)? Czy wierzę, że tam, gdzie żyję i pracuję, jestem „posłany” przez Jezusa? W kapłaństwie, w rodzinie, w szkole, w pracy, w ośrodku wakacyjnym?

Jezus wyznaczył jeszcze innych siedemdziesięciu dwu uczniów i wysłał ich po dwóch przed sobą do każdego miasta i miejscowości, dokąd sam przyjść zamierzał. Powiedział też do nich: «Żniwo wprawdzie wielkie, ale robotników mało; proście więc Pana żniwa, żeby wyprawił robotników na swoje żniwo. Idźcie! Oto posyłam was jak owce między wilki. Nie noście z sobą trzosa ani torby, ani sandałów; i nikogo w drodze nie pozdrawiajcie. Gdy wejdziecie do jakiegoś domu, najpierw mówcie: Pokój temu domowi. Jeśli tam mieszka człowiek godny pokoju, wasz pokój spocznie na nim; jeśli nie, powróci do was. W tym samym domu zostańcie, jedząc i pijąc, co będą mieli: bo zasługuje robotnik na swoją zapłatę. Nie przechodźcie z domu do domu. Jeśli do jakiegoś miasta wejdziecie i przyjmą was, jedzcie, co wam podadzą; uzdrawiajcie chorych, którzy tam są, i mówcie im: Przybliżyło się do was królestwo Boże».
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję