Reklama

"Ecclesia de Eucharistia"

Niedziela włocławska 32/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W trosce o kształt życia sakramentalnego Kościoła oraz każdego chrześcijanina, które osiąga swój szczyt i pełnię w Eucharystii, w której z woli Chrystusa uobecnia się nieustannie na ołtarzach Jego ofiara krzyża, a także w celu odkrycia na nowo w tajemnicy Eucharystii nieprzebranych bogactw łaski, Jan Paweł II podpisał podczas Mszy św. Wieczerzy Pańskiej swoją nową - czternastą - encyklikę, tym razem o tajemnicy Eucharystii w życiu Kościoła. Ogłosił ją w Wielki Czwartek jako list do wszystkich wiernych: duchownych i świeckich, aby był on na progu nowego tysiąclecia przedmiotem lektury, rozważania, medytacji i refleksji nad tym Czcigodnym Sakramentem.
Encyklika ta swoją treścią włącza się w nurt nauczania Jana Pawła II, w którego centrum znajduje się osoba Jezusa Chrystusa - Odkupiciela człowieka. W swoich dokumentach, poczynając od pierwszej encykliki Redemptor hominis, Ojciec Święty często mówi o Eucharystii. W rok po ogłoszeniu wspomnianej encykliki poświęcił sakramentowi Miłości obszerny list apostolski Dominicae Cenae o tajemnicy i kulcie Eucharystii, zaadresowany do wszystkich biskupów. Każdego roku pisał o kapłaństwie i Eucharystii w listach wielkoczwartkowych do kapłanów. O Najświętszej Eucharystii mówił w homiliach wygłaszanych podczas Mszy św. w Wielki Czwartek i w uroczystość Bożego Ciała. Zachęcał do jego czci w przemówieniach podczas kongresów eucharystycznych, w których brał udział. Prawda o obecności Chrystusa pod postacią chleba i wina oraz wezwanie do czynnego uczestnictwa w ofierze Wieczernika znalazły swój wyraz w liście apostolskim Dies Domini o świętowaniu niedzieli, opublikowanym w 1998 r. Obecna encyklika Ecclesia de Eucharistia jest ukoronowaniem i swoistym kompendium nauczania Jana Pawła II o Eucharystii, zawiera bowiem wykład nauki Kościoła o Eucharystii - tajemnicy wiary i sakramencie jedności, o kapłaństwie służebnym oraz łaskach i darach, jakie otrzymują ci, którzy czynnie, świadomie i pobożnie uczestniczą w celebracji eucharystycznej. Dokument ten zrodził się z wielkiej troski Ojca Świętego - papieża Eucharystii - o ten skarb najcenniejszy, który Kościół otrzymał z rąk i z Serca swego Boskiego Założyciela.
Omawiany dokument papieski składa się ze wstępu, sześciu rozdziałów i zakończenia. Jest napisany pięknym i przejrzystym stylem oraz zawiera wielkie bogactwo treści.
We wstępie Jan Paweł II wyjaśnia, że encyklika stanowi kontynuację dziedzictwa roku jubileuszowego, przekazanego już w liście apostolskim Novo millennio ineunte oraz w jego maryjnym zwieńczeniu w liście Rosarium Virginis Mariae. Papież pisze, iż kontemplacja oblicza Chrystusa - wraz z Maryją - jest "programem", który przedstawiłem Kościołowi u początku trzeciego tysiąclecia, zachęcając go, by z entuzjazmem nowej ewangelizacji wypłynął na głębię na morzu dziejów (n. 6). Program ten - zdaniem Jana Pawła II - ma prowadzić do odnowienia gorliwości chrześcijańskiej, właśnie poprzez Eucharystię. Stąd celem encykliki jest na nowo rozbudzić eucharystyczne "zdumienie" Kościoła, który właśnie w sakramencie Eucharystii ma możliwość najpełniejszego doświadczenia obecności Chrystusa. Papież zaznacza również, iż pragnie poprzez tę encyklikę skorygować pewne niewłaściwe sposoby rozumienia Eucharystii, pojawiające się w niektórych miejscach świata (n. 10). Przypomina też fundamentalne postanowienie Soboru Watykańskiego II, że Ofiara Eucharystyczna jest "źródłem i zarazem szczytem całego życia chrześcijańskiego", gdyż w Najświętszej Eucharystii zawiera się całe dobro duchowe Kościoła, to znaczy sam Chrystus, nasza Pascha i Chleb żywy, który przez swoje Ciało daje życie ludziom (n. 1). Stąd zaznacza bardzo wyraźnie, że w Eucharystii Jezus Chrystus przekazał Kościołowi nieustanne uobecnianie tajemnicy paschalnej (n. 5).

Reklama

Tajemnica wiary

To tytuł rozdziału pierwszego, stwierdzającego na samym początku, że Eucharystia jest tajemnicą, która przerasta nasze myśli i może być przyjęta tylko w wierze (n. 15). Jest to tajemnica uobecniania jedynej zbawczej Ofiary Krzyża i tajemnica obecności Ciała i Krwi Chrystusa, bowiem - jak pisze Papież - po przeistoczeniu chleb i wino stają się czcigodnym Ciałem i Krwią Pana Jezusa, które rzeczywiście mamy przed sobą pod sakramentalnymi postaciami chleba i wina (n. 15). Gdy Kościół sprawuje Eucharystię, pamiątkę śmierci i zmartwychwstania swojego Pana, to centralne wydarzenie staje się rzeczywiście obecne i dokonuje się dzieło naszego odkupienia. Ofiara ta ma do tego stopnia decydujące znaczenie dla zbawienia rodzaju ludzkiego, że Jezus złożył ją i wrócił do Ojca dopiero wtedy, gdy zostawił nam środek umożliwiający uczestnictwo w niej, tak jakbyśmy byli w niej obecni. W ten sposób każdy wierny może w niej uczestniczyć i korzystać z jej niewyczerpanych owoców (n. 11). Eucharystia to również - stwierdza Jan Paweł II - tajemnica Komunii, czyli wspólnoty z Bogiem i ludźmi, która powstaje poprzez przyjmowanie Ciała Chrystusa: to prawdziwa uczta, na której Chrystus ofiaruje siebie jako pokarm (n. 16). Stąd zbawcza skuteczność ofiary urzeczywistnia się w pełni, kiedy w Komunii przyjmujemy Ciało i Krew Pana. Wobec tej tajemnicy miłości rozum ludzki doświadcza całej swojej ograniczoności.

cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy pamiętam o trosce o swojego ducha?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Magdalena Pijewska/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Mk 10, 28-31.

Wtorek, 28 maja. Dzień powszedni albo wspomnienie bł. Stefana Wyszyńskiego, biskupa

CZYTAJ DALEJ

DR Konga: zamordowano 14 chrześcijan - odmówili przejścia na islam

2024-05-28 10:38

[ TEMATY ]

chrześcijaństwo

islam

Kongo

Jasmin Merdan/Fotolia.com

Region Północnego Kiwu w Demokratycznej Republice Konga kolejny raz spłynął krwią chrześcijan. Rebelianci związani z tzw. Państwem Islamskim uprowadzili 15 wyznawców Chrystusa i postawili im ultimatum - przejście na islam albo śmierć. 14 osób, w tym kilku zaledwie nastolatków, odmówiło wyrzeczenia się Chrystusa. W brutalny sposób zostali zamordowani maczetami i strzałami z kałasznikowa.

Przejście na islam albo śmierć dla chrześcijan

CZYTAJ DALEJ

Czy w piątek po Bożym Ciele obowiązuje wstrzęmięźliwość od pokarmów mięsnych?

2024-05-29 16:25

pixabay.com

30 maja będziemy przeżywać Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pana Jezusa, a następny dzień jest ustawowo wolny od pracy. Jest to piątek. Katolików obowiązuje wtedy wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych. Wyjątkiem może być sytuacja, gdy udzielona zostanie dyspensa przez biskupa diecezjalnego. Jak to wygląda w archidiecezji wrocławskiej?

„Piątkowa wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych nie obowiązuje tylko w piątki, w które wypada uroczystość (por. Kodeks Prawa Kanonicznego, kan. 1251). Zgodnie z „Tabelą pierwszeństwa dni liturgicznych”, zawartą w „Ogólnych normach roku liturgicznego i kalendarza” w Mszale Rzymskim (str. [84]), w roku liturgicznym występują dwie oktawy, które mają różną rangę: oktawa Wielkanocy w randze uroczystości (grupa I - znosi “post piątkowy”) oraz oktawa Narodzenia Pańskiego w randze święta (grupa II - nie znosi “postu piątkowego”)

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję