Reklama

Czy w Kościele są rozwody?

Niedziela sosnowiecka 37/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Jest sprawą powszechnie znaną, że Kościół katolicki stoi na straży nierozerwalności związku małżeńskiego. „Małżeństwo zawarte i dopełnione nie może być rozwiązane żadną ludzką władzą i z żadnej przyczyny, oprócz śmierci” - (kan. 1141). Stąd w Kościele nie ma rozwodów ani unieważnienia małżeństwa. Jest tylko możliwość stwierdzenia istniejącej od początku nieważności umowy małżeńskiej, która dała początek związkowi, który zewnętrznie uchodził za małżeństwo, a w rzeczywistości posiadał utajoną przeszkodę i nigdy wewnętrznie nie doszedł do skutku. Tym samym nigdy więc w świetle prawa kościelnego małżeństwem nie był.
Osoby, które są już w związkach cywilnych lub żyją samotnie, a kiedyś zawarły sakramentalny związek małżeński i mają pewne wątpliwości co do tego, czy był on ważnie zawarty, czy też nie, powinny zwrócić się do Poradni Prawnej, mieszczącej się przy każdym Sądzie Biskupim. W diecezji sosnowieckiej mieści się ona przy ul. Orlej 19, w budynku plebanii św. Tomasza Ap. Po złożeniu pozwu Sąd specjalnym dekretem precyzuje tytuł sprawy, z jakiego zaskarżone jest małżeństwo. Przystępujący do redagowania skargi powodowej musi najpierw uświadomić sobie, na jakiej podstawie chce się ubiegać o stwierdzenie nieważności małżeństwa. Bez poważnych racji, mających swe uzasadnienie w podanych poniżej przyczynach nieważności małżeństwa, nie ma w ogóle sensu wnoszenie jakiejkolwiek skargi.

Przyczyny nieważności małżeństwa

1. Małżeństwo może zostać nieważnie zawarte z powodu jakiejś przeszkody zrywającej, od której nie uzyskano dyspensy. Są to: wiek (18 lat dla kobiet i mężczyzn); niezdolność płciowa (impotencja); węzeł małżeński (istniejące już małżeństwo z inną osobą); różność religii (ślub z osobą nieochrzczoną); święcenia, wieczyste śluby zakonne; uprowadzenie kobiety w celu zawarcia z nią związku małżeńskiego; zabójstwo małżonka w celu zawarcia z inną osobą małżeństwa; przyzwoitość publiczna, tzn. nie można zawrzeć ważnego małżeństwa z matką czy córką kobiety (synem lub ojcem mężczyzny), z którą (którym) pozostawało się wcześniej w konkubinacie; pokrewieństwo prawne (powstałe z adopcji).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2. Małżeństwo może zostać nieważnie zawarte na skutek braków dotyczących zgody małżeńskiej, tzn. woli zawarcia małżeństwa z daną osobą; pozbawienie używania rozumu, czyli poważny niedorozwój umysłowy lub upojenie alkoholowe (narkotyczne) w chwili zawierania małżeństwa; poważny brak rozeznania oceniającego co do istotnych praw i obowiązków małżeńskich (niewiedza, nieświadomość tego, czym jest małżeństwo i jakie pociąga za sobą obowiązki, spowodowana m.in. zaburzeniami psychiki); niezdolność do podjęcia istotnych obowiązków małżeńskich z przyczyn natury psychicznej - niezdolność do zbudowania z partnerem stałej wspólnoty całego życia, do tego, by być mężem i ojcem, żoną i matką, spowodowana przez jakąś przyczynę tkwiącą w psychice człowieka - chodzi tu także m.in. o zaburzenia seksualne, np. nimfomanię, homoseksualizm, poważną niedojrzałość emocjonalną, uzależnienie emocjonalne od rodziców; podstęp przy zawieraniu małżeństwa - umyślne wprowadzenie w błąd odnośnie do jakiejś swojej cechy, która może poważnie zakłócić życie małżeńskie, np. poważna choroba, dziecko z inną osobą, popełnione w przeszłości przestępstwo; symulacja - udawanie, że się zawiera małżeństwo, podczas gdy w rzeczywistości wcale się go nie chce; wykluczenie któregoś z istotnych przymiotów lub elementów małżeństwa (jedność, nierozerwalność, zrodzenie i wychowanie potomstwa); zawieranie małżeństwa pod warunkiem przymusu i bojaźni.

3. Przyczyną nieważności małżeństwa mogą być braki dotyczące formy kanonicznej, a więc sposobu zawierania małżeństwa. Są to jednak najrzadsze przypadki. Dotyczą raczej kapłana asystującego przy zawieraniu małżeństwa (musi mieć odpowiednie upoważnienie) oraz zobowiązanie do zawierania małżeństwa przez katolików, którzy nie odstąpili od kościoła aktem formalnym, według formy kanonicznej.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uroczystość św. Piotra i Pawła. Nowy sposób bycia braćmi

Niedziela Ogólnopolska 25/2018, str. 18-19

[ TEMATY ]

św. Paweł

św. Piotr

uroczystość

święci

Piotra i Pawła

El Greco, „Święci Piotr i Paweł”(XVI wiek)

Uroczystość św. Piotra i Pawła obchodzina jest 29 czerwca.

Uroczystość św. Piotra i Pawła obchodzina jest 29 czerwca.

Dzisiejsza Uroczystość Świętych Apostołów Piotra i Pawła mówi o tym, że jedność Kościoła zbudowana jest z różnorodności tworzących go ludzi.

Bardzo się różnili. Jeden pochodził z Betsaidy, niewielkiej miejscowości nad jeziorem Genezaret, o której mało kto wówczas słyszał. Drugi urodził się w Tarsie, szeroko wtedy znanej metropolii, zamieszkiwanej przez kilkaset tysięcy ludzi. Jeden był galilejskim rybakiem, drugi starannie wykształconym faryzeuszem i posiadaczem rzymskiego obywatelstwa. Jeden był uczniem i apostołem Jezusa, drugi nie tylko nie należał do grona Dwunastu, ale nawet nie znalazł się w bardzo szeroko rozumianej grupie słuchaczy Chrystusa.
CZYTAJ DALEJ

Uroczystość świętych apostołów Piotra i Pawła

[ TEMATY ]

św. Paweł

św. Piotr

uroczystość

GRAZIAKO

Uroczystość dwóch największych Apostołów - Piotra i Pawła Kościół obchodzi 29 czerwca. Św. Piotr był uczniem wybranym przez Jezusa do pełnienia posługi prymatu w Kościele. Gorliwość misyjna św. Pawła sprawiła, że bardzo wielu miejscach głosił Ewangelię i zakładał Kościoły. Zyskał miano "Apostoła Narodów". Obaj przez swoje męczeństwo są związani z Rzymem.

Uroczystość świętych Apostołów Piotra i Pawła już od połowy III wieku obchodzona jest wspólnie 29 czerwca. Obaj Apostołowie ponieśli śmierć męczeńską w Rzymie w czasie prześladowania za cesarza Nerona. Piotr zginął około 64 r. Tradycja głosi, że został ukrzyżowany. Apostoł jednak wyznał, że nie jest godny umrzeć jak Jezus. Dlatego też został przybity do krzyża głową w dół. Paweł, przez jakiś czas więziony w Rzymie, został ścięty mieczem około 67 r.
CZYTAJ DALEJ

Nauczanie papieży o świętych Piotrze i Pawle, fundamentach Kościoła Rzymu

29 czerwca obchodzone jest święto dwóch apostołów, braci w męczeństwie. Do Piotra, rybaka z Galilei, Jezus mówi: „Ty jesteś Piotr [czyli Skała], i na tej skale zbuduję Kościół mój”. Paweł, niegdyś wróg i prześladowca chrześcijan, staje się świadkiem Chrystusa. Prześledźmy – poprzez refleksje papieży – związek tych dwóch filarów wiary z Rzymem.

29 czerwca, w uroczystość Świętych Apostołów Piotra i Pawła, Leon XIV będzie przewodniczył w Bazylice św. Piotra celebrze eucharystycznej, pobłogosławi paliusze i nałoży je nowym arcybiskupom metropolitom. W tym święcie odzwierciedla się historia Kościoła Rzymu, którego fundamentem jest męczeństwo Piotra i Pawła. W refleksjach Papieży nad tymi świadkami wiary, odrodzonymi dzięki spotkaniu z Chrystusem, pojawia się przede wszystkim jedna perspektywa: ci dwaj apostołowie, patroni Rzymu, są przykładem jedności w różnorodności. Piotr, prosty rybak, żył naśladowaniem Pana. Paweł, wykształcony faryzeusz, głosił Ewangelię.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję