Siostra Benedetta Ewa Pielach, dyrektor Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Kielcach
- Budowa autorytetu w przypadku Gimnazjum Katolickiego w dużej mierze zasadza się na przesłaniu Ewangelii, i na tym jak Chrystus kształtował swoich uczniów,
formował ich i wychowywał. Podobne wymagania stawiam nauczycielom pracującym u nas. Mają być dla ucznia zarówno mistrzem jak i przyjacielem, przewodnikiem po wiedzy i wychowawcą.
Z tego wynikają praktyczne implikacje. Z uczniem trzeba być od samego początku, rozmawiać, spędzać z nim czas, tłumaczyć mówić. I to właśnie poprzez wzajemną
interakcję, wymianę myśli dokonuje się formowanie ucznia, jego kształtowanie i budowanie autorytetu nauczyciela. Problem autorytetu jest złożony, bo dziś chyba obserwujemy w ogóle
kryzys autorytetów w świecie. Mam jednak świadomość, że autorytet nauczyciela będzie o tyle autorytetem autentycznym, o ile uczeń wyniesie pewne podstawy z domu,
bo największa praca wychowawcza dokonuje się w rodzinie. Dlatego też ogromny nacisk kładziemy na kontakty z rodziną, na wzajemne uszanowanie siebie. Sam nauczyciel powinien mieć
charyzmę, czyli wartości jasno w sobie ukształtowane, z którymi idzie do młodzieży. Można tu odnieść się również do ideału Platońskiego tj. wartości dobra, prawdy i piękna.
To one są bowiem wartościami najbardziej potrzebnymi w wychowaniu człowieka.
Reklama
Siostra Iwona Paluch - nauczyciel biologii
Autorytet buduje się przede wszystkim autentyczności, czyli brakiem rozbieżności pomiędzy tym, co się robi, a tym, co się mówi. Bo autorytet nie może wskazywać na jedną drogę, a podążać
inną. Należy sobie wypracować pewne normy i konsekwentnie je realizować. Przede wszystkim trzeba jednak kochać ludzi, z którymi się pracuje. A miłość często jest wymagająca.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Agnieszka Paradowska - nauczyciel języka angielskiego
Wszystko zależy od młodzieży, z którą się pracuje. Do każdej grupy trzeba znaleźć tzw. złoty środek. Należy na pewno przedstawić swoje wymagania wobec uczniów. Ale jednocześnie uczeń musi
wiedzieć, że może się zwrócić z każdym problemem do nauczyciela.
Marta Martyniuk - nauczyciel geografii
W kwestii budowy autorytetów nie ma i raczej nie będzie recepty. Ważna jest dobra relacja między nauczycielem a uczniem. Na pewno nigdy nie będzie tak, że może to być relacja
koleżeńska, czy nawet przyjacielska. Muszą to być zdrowe zasady, czyli nauczyciel powinien kierować uczniem, dawać mu wskazówki, pokazywać mu właściwe tory, szukać przyczyn niepowodzeń czy problemów.
Bo uczeń to przede wszystkim człowiek. Ma swoje problemy, słabości, podobnie jak nauczyciel.
Zebrała