Reklama

Dni Majdanka 2003

Jeśli zapomnimy o nich...

Bezbronne, wystraszone, zapłakane, niepewne, samotne, głodne, stłaczane w łaźni, obdzierane z godności, oddzielane od rodziców i rodzeństwa, odrywane od matek, przerażone, z rozdartym sercem, same - dzieci, najmłodsi więźniowie obozu koncentracyjnego na Majdanku. Ich pamięci poświęcone zostały tegoroczne Dni Majdanka, które odbyły się od 19 do 21 września.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsza część obchodów miała miejsce 19 września przy Mauzoleum. Cześć dzieciom z Majdanka oddali organizatorzy uroczystości, prezydent Lublina, Andrzej Pruszkowski, reprezentanci władz województwa lubelskiego i Rady Miejskiej Lublina, przedstawiciele wojska i policji, byli więźniowie obozu, kombatanci oraz licznie zgromadzona młodzież lubelskich szkół ze swoimi nauczycielami. W trakcie programu słowno-muzycznego Prawda - Pamięć - Pojednanie młodzi lublinianie pieśnią, wierszem i prozą przywołali wspomnienia o ofiarach Majdanka. Zebrani oddali im hołd w apelu, a przed Mauzoleum zapalili znicze i złożyli wieńce. W programie przygotowanym wg scenariusza i reżyserii Haliny Tomaszewskiej-Kornackiej wykorzystano fragmenty relacji byłych więźniów oraz wiersze uczniów z gimnazjów nr 8, 13 i 19, powstałe na warsztatach historycznych i lekcjach w Państwowym Muzeum na Majdanku. Przed Mauzoleum wystąpił Chór Wojewódzkiego Domu Kultury „Słowiki Lubelskie” pod dyr. Bronisława Mikity oraz recytatorzy Pracowni Słowa Centrum Kultury w Lublinie pod kier. Anny Krawczyk.
W czasie Dni Majdanka w Pawilonie Oświatowym muzeum otwarto ekspozycję historyczno - artystyczną Żywe numery. Ma ona przypominać o osobistych przeżyciach związanych z nadawaniem numeru każdemu osadzonemu w obozie. Nadanie numeru było odbierane przez więźniów jako upokorzenie i pozbawienie ich godności. Numer zastępował imię i nazwisko, a blaszane tabliczki nazywano medalami śmierci. Ponadto w baraku nr 53 można zwiedzać czynną od maja br. stałą multimedialną wystawę Elementarz - dzieci w obozie na Majdanku. Losy najmłodszych więźniów pokazane zostały na przykładzie dziejów dwójki dzieci żydowskich, jednego białoruskiego i jednego polskiego. Elementarze, z którymi dzieci przybywały do obozu, zawierały pierwszy system pojęć potrzebnych do porządkowania i opisywania świata. W obozie pojęcia te zabierano najmłodszym i zastępowano je codziennymi doświadczeniami zła, głodem, selekcją, komorą gazową, krematorium i śmiercią. Z problematyką Dni Majdanka koresponduje też bogato udokumentowana wystawa Wojenne dzieciństwo - losy dzieci polskich podczas okupacji hitlerowskiej, przygotowana przez historyków z Instytutu Pamięci Narodowej - Komisję Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu Oddział w Łodzi, a udostępniona dla zwiedzających od 24 września do końca października br.
Uroczystości religijne rozpoczęły się 21 września przejściem spod kościoła św. Maksymiliana pod Pomnik Walki i Męczeństwa na Majdanku. Procesji patronowali uczniowie Szkoły Podstawowej nr 32 im. Pamięci Majdanka w Lublinie wraz z katechetami i nauczycielami oraz ks. kan. Józef Siemczyk, proboszcz parafii św. Maksymiliana. Dzieci, Zawiszacy, nauczyciele, kapłani, byli więźniowie i kombatanci odmówili w czasie marszu tajemnice światła w intencji Ojczyzny. Na początku Mszy św. koncelebrowanej pod przewodnictwem bp. Mieczysława Cisło, ks. kan. Władysław Kowalik, przywieziony do obozu z Zamojszczyzny jako dziecko, obecnie związany z Towarzystwem Opieki nad Majdankiem, poprosił zebranych przy pomniku o modlitwę w intencji pomordowanych w tym obozie koncentracyjnym i innych miejscach hitlerowskich kaźni oraz w łagrach i więzieniach stalinowskich, aby „miejsce ówczesnej nienawiści i wrogości zajęły mądrość i pokój”.
Na zakończenie obchodów dyrektor Muzeum na Majdanku Edward Balawajder powiedział: „Majdanek w okresie okupacji był fabryką śmierci, miejscem upodlenia człowieka, w którym mówiono językiem nienawiści. Wydawać by się mogło, że jedyną wówczas odpowiedzią na wartość ludzkiego życia była komora gazowa. Niech zobowiązaniem dla nas będą słowa: Jeśli my zapomnimy o nich, Ty Boże zapomnij o nas”. Oprawę muzyczną uroczystości przygotował chór parafii św. Maksymiliana pod dyr. Tomasza Orkiszewskiego.

Olga Grzesiuk (Gimnazjum nr 8 w Lublinie)

Modlitwa Dzieciom Majdanka

Aniele Boży Stróżu mój
Ty już dłużej przy mnie nie stój
weź ich dusze w swą opiekę
weź ich dłonie w swoje ręce
i zaprowadź wprost do nieba
daj im tam kawałek chleba
a mnie
w noc cichą szepnij
że tam
z Bogiem -
są bezpieczni...

Dni Majdanka odbywają się od 1946 r. Organizatorzy i uczestnicy w ten sposób chcą uroczyście uczcić pamięć ok. 230 tys. osób 52 narodowości z 28 państw, które straciły życie w obozie. Najmłodsi stanowili ok. 6% więźniów. Władze obozowe nie prowadziły ewidencji dzieci przywożonych w transportach oraz urodzonych na Majdanku. Nieznana jest więc dokładna liczba najmłodszych ofiar wojny, które zginęły w obozie oraz tych, które przewinęły się przez Majdanek. Pozostały po nich małe buty, zabawki i książki przywiezione do obozu, rzeczy osobiste oraz wspomnienia tych, którzy przeżyli. Wiadomo, że dzieci chore poddawano eksperymentom, eutanazji i eksterminacji. Zdrowe zaś wywożono do Rzeszy na roboty przymusowe i germanizowano. Liczbę najmłodszych ofiar Majdanka szacuje się na ponad 14 tys. Niech pamięć o nich będzie zawsze żywa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Leon XIV o potrzebie wychowania dzieci do wyzwań AI

2025-11-13 11:45

[ TEMATY ]

dzieci

Watykan

młodzież

sztuczna inteligencja

Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV podczas audiencji na Placu św. Piotra

Leon XIV podczas audiencji na Placu św. Piotra

Ojciec Święty przyjął na audiencji uczestników międzynarodowego spotkania nt. „Godności dzieci i młodzieży w epoce sztucznej inteligencji”, zorganizowanego w Watykanie. Mówiąc o możliwych zagrożeniach, wynikających z wpływu AI na życie młodych ludzi, Papież podkreślił, że nie wystarcza wdrażanie norm etycznych, ale potrzebna jest również ciągła edukacja i wychowanie młodych pokoleń.

Papież przypomniał, że młodzi ludzie są szczególnie narażeni na wpływ i manipulację ze strony sztucznej inteligencji, która obejmuje wiele aspektów ich życia, m.in. edukację, rozrywkę i bezpieczeństwo. Rodzi to szereg pytań natury etycznej o sposób korzystania z cyfrowych narzędzi i zasobów. „Konieczne jest, aby rodzice i wychowawcy byli świadomi tych mechanizmów oraz by zostały opracowane narzędzia pozwalające monitorować i ukierunkowywać sposób, w jaki młodzi ludzie korzystają z technologii” – zaapelował.
CZYTAJ DALEJ

Fatima: modlitwy i zbiórki środków na rzecz strażaków

2025-11-13 16:52

[ TEMATY ]

Fatima

strażacy

Adobe Stock

Parafie oraz zgromadzenia zakonne w Portugalii prowadzą zbiórki środków na wsparcie dla strażaków. Również w sanktuarium maryjnym w Fatimie regularnie odbywają się modlitwy oraz zbiórki na rzecz jednostek straży pożarnej, a także osób, które ucierpiały w tegorocznych pożarach lasów i nieużytków rolnych.

Pomimo ustania fali pożarów pustoszących Portugalię w dalszym ciągu prowadzone są też w całym kraju akcje służące uświadomieniu obywateli o potrzebie oczyszczania terenu i prewencji związanej z możliwością zaprószenia ognia. Część inicjatyw koncentruje się też na wsparciu strażaków pomagających w szalejących od wtorku na terenie Portugalii wichurach, które przyniósł sztorm Claudia.
CZYTAJ DALEJ

Abp Szewczuk: bycie nauczycielem w czasie wojny to heroizm

2025-11-13 17:58

[ TEMATY ]

nauczyciel

wojna

abp Światosław Szewczuk

flickr.com/episkopatnews

Światosław Szewczuk

Światosław Szewczuk

Arcybiskup większy kijowsko-halicki Światosław Szewczuk skierował szczególne słowo do ukraińskich wychowawców, nazywając ich pracę w czasie wojny „narodowym heroizmem”. Na zakończenie Boskiej Liturgii 12 listopada w Buczaczu z okazji 30. rocznicy przywrócenia buczackiego Liceum im. św. Jozafata, zwierzchnik Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego (UKGK) podziękował nauczycielom za odwagę, wierność powołaniu i służbę ukraińskim dzieciom.

Abp Szewczuk przypomniał alarmujące wnioski, jakie padły podczas Synodu Biskupów UKGK w Zarwanicy w zeszłym roku. Według oficjalnych statystyk 250 tysięcy ukraińskich dzieci nie umie czytać ani pisać. „Myśleliśmy, że analfabetyzm to coś, co już dawno zanikło w XXI wieku. Okazuje się, że tak nie jest” - zauważył.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję