Reklama

Ewangelizacyjny wymiar katechezy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

26 kwietnia br. w Wyższym Seminarium Duchownym w Łomży odbyło się sympozjum poświęcone ewangelizacyjnemu wymiarowi katechezy. Spotkanie naukowe rozpoczęło się Mszą św. w kościele pw. Najświętszej Maryi Panny, której przewodniczył bp Stanisław Stefanek. W homilii Ksiądz Biskup powiązał tematykę sympozjum z czasem i wydarzeniami Wielkiej Nocy. Mocno podkreślał m.in., iż katecheza powinna posiadać wymiar ewangelizacyjny.

Po Mszy św. rozpoczęła się część wykładowa spotkania. Rektor WSD w Łomży - ks. Andrzej Miałchowski powitał wszystkich uczestników spotkania. Następnie głos zabrał bp Stanisław Stefanek, który wprowadził w tematykę sympozjum. Uzasadnił konieczność organizowania tego typu spotkań naukowych. Zauważył, że także współczesna katecheza potrzebuje ewangelizacji, a ewangelizacja domaga się katechezy. Po wystąpieniu Księdza Biskupa głos zabierali poszczególni prelegenci. Jako pierwszy wystąpił ks. dr hab. Roman Murawski z Uniwersytetu kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, który scharakteryzował wzajemne relacje między ewangelizacją a katechezą w dziejach katechezy w swoim referacie Relacje ewangelizacji do katechezy w dziejach katechezy.

Kolejny prelegent - ks. dr Piotr Tomasik z UKSW zapoznał zgromadzonych z podstawowymi pojęciami dotyczącymi katechezy i ewangelizacji w referacie o takim tytule. Jego zdaniem, trafnym określeniem nowej ewangelizacji powinna być posługa słowa, będąca procesem, a nie wydarzeniem jednorazowym. Prelegent skupił się na wyjaśnianiu podstawowych pojęć, jak ewangelizacja, katecheza i nauczanie religii. Myślą podsumowującą refleksje podane przez ks. dr. Tomasika jest wypowiedź, w której zauważa, że katecheza szkolna, aby doprowadzić do żywej i skutecznej wiary, musi spełniać trzy podstawowe funkcje: wtajemniczenia, wychowania i nauczania.

Następnie ks. prof. Andrzej Offmański, wykładowca WSD ze Szczecina, przedstawił temat Model katechezy ewangelizacyjnej w dokumentach Kościoła. Opisał i wyjaśnił istotę modelu katechezy oraz jej narzędzia, inaczej środki ewangelizacyjne. Wyróżnił elementy stałe, jak cele wspólnoty wynikające z depozytu wiary, określone przez dokumenty Kościoła, i zmienne, którymi są zadania i okoliczności towarzyszące temu procesowi.

Ks. dr Józef Stala, wykładowca WSD z Tarnowa, zaprezentował temat Potrzeby i możliwości wprowadzenia ewangelizacji do katechezy rodzinnej. Zauważył, że rodzina chrześcijańska jest podmiotem i przedmiotem ewangelizacji. Wskazał główne zadania katechezy rodzinnej: promowanie Ewangelii, humanizacja i socjalizacja, kształtowanie postawy szacunku do życia ludzkiego i troski o potrzebujących.

Ks. dr Franciszek Woronowski, wykładowca WSD w Łomży, w swoim referacie Potrzeby i możliwości wprowadzenia nowej ewangelizacji do katechezy parafialnej zauważył, że katecheza powinna posiadać wymiar ewangelizacyjny. W tak rozumianej katechezie powinny zaistnieć następujące elementy: uświęcenie, miłość, duchowość komunii, ekumenizm i miłosierdzie czynne.

Wykładową część sympozjum zakończył referat Potrzeby i możliwości wprowadzenia elementów ewangelizacji do nauczania w szkole autorstwa ks. prof. dr. hab. Kazimierza Misiaszka z UKSW z Warszawy, odczytany przez ks. dr. Stanisława Dziekońskiego (UKSW Warszawa, WSD Łomża). Wypowiedź została oparta na analizie konkretnych dokumentów Kościoła oraz rozporządzeń MEN. Analiza tych dokumentów wskazuje z jednej strony na możliwość wprowadzenia elementów ewangelizacji do katechezy szkolnej, a z drugiej na pewne trudności. Te ostatnie wynikają głównie z pewnych uwarunkowań katechezy, podawanych przez rozporządzenie MEN.

Po referatach nastąpiło podsumowanie, dokonane przez ks. dr. Stanisława Dziekońskiego, który równocześnie podziękował bp. Stanisławowi za patronat nad sympozjum; Rektorowi i Zarządowi Seminarium, ks. prał. Janowi Sołowianiukowi - prowadzącemu sympozjum oraz wszystkim uczestnikom i współorganizatorom.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czego uczą nas, wierzących, święci Apostołowie Piotr i Paweł?

2025-06-24 07:37

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

pixabay.com

To jedno z najstarszych świąt roku liturgicznego, włączone do kalendarza już w IV wieku, o czym świadczy „Depositio martyrum” (354 r.). Poprzez swoje męczeństwo Piotr i Paweł stali się niczym „bracia”, poprzez swoje świadectwo są „fundamentem” naszej wiary w Pana Jezusa.

Gdy Jezus przyszedł w okolice Cezarei Filipowej, pytał swych uczniów: «Za kogo ludzie uważają Syna Człowieczego?» A oni odpowiedzieli: «Jedni za Jana Chrzciciela, inni za Eliasza, jeszcze inni za Jeremiasza albo za jednego z proroków». Jezus zapytał ich: «A wy za kogo Mnie uważacie?» Odpowiedział Szymon Piotr: «Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego». Na to Jezus mu rzekł: «Błogosławiony jesteś, Szymonie, synu Jony. Albowiem nie objawiły ci tego ciało i krew, lecz Ojciec mój, który jest w niebie. Otóż i Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr, czyli Opoka, i na tej opoce zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą. I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie».
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę bp. Andrzeja Przybylskiego: Uroczystość świętych Apostołów Piotra i Pawła

2025-06-27 12:36

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

BP KEP

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Gdy Piotr i Jan wchodzili do świątyni na modlitwę o godzinie dziewiątej, wnoszono właśnie pewnego człowieka, chromego od urodzenia. Umieszczano go codziennie przy bramie świątyni, zwanej Piękną, aby wchodzących do świątyni prosił o jałmużnę. Ten, zobaczywszy Piotra i Jana, gdy mieli wejść do świątyni, prosił ich o jałmużnę. Lecz Piotr, przypatrzywszy się mu wraz z Janem, powiedział: «Spójrz na nas!» A on patrzył na nich, oczekując od nich jałmużny. «Nie mam srebra ani złota – powiedział Piotr – ale co mam, to ci daję: W imię Jezusa Chrystusa Nazarejczyka, chodź!» I ująwszy go za prawą rękę, podniósł go. A on natychmiast odzyskał władzę w nogach i stopach. Zerwał się i stanął na nogach, i chodził, i wszedł z nimi do świątyni, chodząc, skacząc i wielbiąc Boga. A cały lud zobaczył go chodzącego i chwalącego Boga. I rozpoznawali w nim tego człowieka, który siedział przy Pięknej Bramie świątyni, aby żebrać, i ogarnęło ich zdumienie i zachwyt z powodu tego, co go spotkało.
CZYTAJ DALEJ

Rodzice mogą iść do sądu. Jak szkolne świadectwo bez religii może skończyć się w sądzie?

2025-06-28 21:20

[ TEMATY ]

szkoła

sąd

religia w szkołach

ocena

pl.fotolia.com

Decyzja Ministerstwa Edukacji o niewliczaniu ocen z religii i etyki do średniej może kosztować uczniów nawet 7 punktów przy rekrutacji do szkoły średniej. Dla niektórych to różnica między wymarzoną szkołą a listą rezerwową. Tymczasem prawnicy ostrzegają: „to złamanie prawa, a rodzice mają pełne prawo iść do sądu".

Końcówka roku szkolnego 2024/2025 zaskoczyła dyrektorów i rodziców decyzją Ministerstwa Edukacji Narodowej. W komunikacie z 11 czerwca MEN ogłosiło, że „oceny z religii i etyki nie będą wliczane do średniej ocen". Dla uczniów klas ósmych to wiadomość jak grom z jasnego nieba — bo to właśnie średnia decyduje o „ biało-czerwonym pasku” i dodatkowych punktach w systemie rekrutacyjnym.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję