W dniach 19 grudnia 2003 r. - 10 stycznia 2004 r. w galerii Sokołowskiego Ośrodka Kultury można było obejrzeć autorską wystawę „Wycinanki z opłatka”
ludowej artystki ze Sterdyni - Ewy Mitowskiej.
Prace przedstawiały motywy ludowe i przyrodnicze. Hanna Szymanderska w książce Polskie tradycje świąteczne o wycinankach z opłatka pisze: „Po wieczerzy
zawsze zostaje wiele opłatków. Niegdyś - jak pisze Gloger - przed choinką «był w Polsce zwyczaj wieszania u powały w Wigilię gwiazdek zrobionych z różnokolorowych
opłatków na pamiątkę Gwiazdy». Z resztek opłatków robiono tzw. «światy» lub «wilijki», które były ozdobą wigilijnych podłaźników. Przebogata polska fantazja i zręczność
ludowych artystów wyczarowywała z tego delikatnego materiału rzeczy naprawdę niezwykłe. Zwyczaj robienia «światów» z opłatków znany był najpierw w szlacheckich
dworach, a stamtąd przedostał się na wieś”.
Wycinanki z opłatka klejone śliną zdobiły polskie domy od XIX w. Niegdyś były bardzo rozpowszechnione. Dzieła z opłatka, niezmiernie delikatne i kruche, otaczano szacunkiem.
Nie można było opuścić na podłogę lub zniszczyć. Obecnie tylko kilka osób w Polsce potrafi tworzyć ozdoby z opłatka. Jedną z nich jest Ewa Mitowska ze Sterdyni.
Sztuki tej nauczyła się na warsztatach prowadzonych przez Czesławę Rowicką w Węgrowskim Ośrodku Kultury. Ewa Mitowska okazała się utalentowaną uczennicą. Od tamtego czasu swoje dzieła prezentowała
na licznych wystawach oraz uczestniczyła w wielu konkursach zdobywając nagrody i wyróżnienia. Prowadziła warsztaty plastyczne w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie,
w Węgrowskim Ośrodku Kultury oraz w Ośrodku Szkoleniowym CAK w Łucznicy. Sztuki wykonywania ozdób z opłatka uczy dzieci i młodzież w wielu
szkołach powiatu sokołowskiego. Ewa Mitowska tworzy jednowymiarowe wycinanki z opłatka i tzw. „światy” - kuliste formy przestrzenne.
Centralną część wycinanki najczęściej stanowi krąg, do którego przylepiane są ażurowe romby wykonane z drobnych paseczków opłatka. Całość ozdobiona jest trójkącikami, gwiazdkami lub kółeczkami.
Nieraz krąg wycinanki stanowią wycięte, odbite na opłatku religijne motywy. Każdy element kompozycji wycinany jest osobno, a następnie całość jest sklejana.
Oprócz wycinanek z opłatka Ewa Mitowska wykonuje tradycyjne ozdoby ze słomy, pająki, kwiaty z bibuły, palmy wielkanocne oraz pisanki - jednym słowem zajmuje
się plastyką obrzędową.
W dniach 14-17 stycznia 2004 r. prace Ewy Mitowskiej można było oglądać na wystawie w Gminnym Ośrodku Kultury w Sterdyni.
„Wszystkie rozgrzane głowy, które domagają się trybu wyborczego w sprawie publikacji w Onet.pl powinny wiedzieć, że taki tryb jest praktycznie niemożliwy do zastosowania w tym przypadku. I sądzę, że doświadczony Onet.pl, obsługiwany przez całkiem niezłą kancelarię o tym wie, wiąże się jedynie z ryzykiem wieloletniego procesu o ochronę dóbr osobistych” - wskazał mecenas Bartosz Lewandowski we wpisie zamieszczonym w mediach społecznościowych.
Portal Onet.pl przypuścił kłamliwy atak na Karola Nawrockiego, w którym powołując się na „anonimowe źródła”, bez żadnych dowodów oskarżył obywatelskiego kandydata na prezydenta Karola Nawrockiego o to, że miał on uczestniczyć „w procederze sprowadzania prostytutek dla gości Grand Hotelu w Sopocie, gdy pracował tam jako ochroniarz”.
Przejrzystość jest filarem demokracji. Dlatego też Polacy mają prawo wiedzieć, w jakiej kondycji psychofizycznej są kandydaci na prezydenta RP i zarazem Zwierzchnika Sił Zbrojnych. Testy na narkotyki popiera także prezydent Andrzej Duda.
Kandydat na prezydenta Karol Nawrocki i jego sztab zaproponowali, by obaj kandydaci przebadani zostali na obecność substancji psychoaktywnych, czyli narkotyków. Rafał Trzaskowski i jego sztab wyborczy nie zgadza się na badania, a w rozmowie ze Sławomirem Mentzenem przyznał się jedynie do tzw. miękkich narkotyków w młodości. – Dziś wystarczy jeden włos, by sprawdzić, czy i jakie były zażywane narkotyki w ciągu ostatnich 90 dni – przekonuje poseł Adam Bielan.
Wygląda jak niewielki, prosty tablet, ale niesie słowa niezmienne od wieków. Na Katolickim Uniwersytecie Najświętszego Serca w Mediolanie zaprezentowano drewnianą tabliczkę z VI wieku z wyrytym po grecku tekstem Credo. Okazją do wyjątkowej ekspozycji jest 1700-lecie Soboru Nicejskiego.
Tabliczka z VI wieku zawiera tekst Symbolu Nicejskiego – wyznania wiary, które z niewielkimi zmianami chrześcijanie na całym świecie recytują do dziś podczas Mszy świętej. Grecki tekst zapisany kursywą majuskułową, choć nieco zniekształcony przez czas i językowe uproszczenia, ukazuje siłę tradycji, która przetrwała wieki. Słowa o „Bogu prawdziwym z Boga prawdziwego” i Chrystusie „współistotnym Ojcu” mają na tej tabliczce ten sam wydźwięk, co w ustach wiernych XXI wieku.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.