Maroko: nie będzie kary śmierci dla muzułmańskich apostatów
Nie będzie kary śmierci dla muzułmańskich obywateli Maroka, którzy dokonali apostazji, przyjmując inną religię - taką decyzję podjęła tamtejsza najwyższa rada ulemów. Na tej podstawie władza ustawodawcza będzie mogła zmienić obowiązujące w tej dziedzinie prawo państwowe.
Rada ulemów (znawców prawa koranicznego - szariatu) dokonała korekty własnej decyzji z 2012 r, ogłoszonej rok później w formie fatwy (pisemnej opinii). Nowa interpretacja rozróżnia plan polityczny od religijnego, opierając się na studiach Sufyana al-Thawriego, który żył w VIII w. Według niego apostazja zasługuje na karę śmierci tylko wówczas, gdy towarzyszy jej „zdrada polityczna”.
Tamtejsza prasa arabskojęzyczna poinformowała o decyzji rady jedynie zdawkowo, więcej miejsca poświęciły jej za to media wydawane po francusku i angielsku - zauważa włoski dziennik „Avvenire”. Na jednej ze stron internetowych pojawiły się entuzjastyczne komentarze o możliwości „decydowania o tym, w co się wierzy”. Z kolei portale chrześcijańskie mówią o historycznym przejściu do wieloreligijnego Maroka.
Według „Avvenire” decyzja rady ulemów jest wyrazem woli monarchii marokańskiej, szczycącej się pochodzeniem od proroka Mahometa, do stania się przewodnikiem wspólnoty muzułmańskiej, ale zdystansowanym od wszelkiego islamskiego radykalizmu. Król Mohamed VI, noszący tytuł Amir al-Muminiin, czyli Przewodnika Wierzących, nakazał czuwanie ostatnio nad treściami przekazywanymi w meczetach i nad formacją imamów, a także nad marokańską diasporą. Ministerstwo spraw wewnętrznych zabroniło sprzedaży, produkcji i sprowadzania noszonych przez muzułmanki burek (zakrywających całe ciało i twarz) oraz nikabów (chust zakrywających twarz, ale odsłaniajacych oczy). Z kolei minister edukacji spiera się z nauczycielami filozofii o nowy podręcznik, w którym znalazł się fragment uznany za obraźliwy wobec ich dyscypliny.
„Godne uwagi jest to, że można dyskutować o relacji między wiarą i rozumem w kraju, który stale walczy z wewnętrznym i zewnętrznym zagrożeniem terrorystycznym” - podkreśla „Avvenire”. Jednak „marokański zwrot” w kwestii apostazji będzie miał wpływ na cały świat arabski - przewiduje włoski dziennik.
Mówiąc o islamie powinniśmy się wystrzegać nakładania nań chrześcijańskich kategorii, postrzegania go przez pryzmat chrześcijaństwa – uważa prof. Rémie Brague, francuski filozof religii, w tym znawca islamu, laureat Nagrody Ratzingera. Wywiadem dla dziennika "Le Figaro" włączył się on w publiczną debatę, jaka wybuchła we Francji po zamachach w Paryżu.
Prof. Brague zauważa, że chrześcijanie usiłują skłonić obecnie muzułmanów, by wyrzekli się prawa szariatu, a skupili się wyłącznie na ściśle duchowym aspekcie islamu. Dla muzułmanów jest to nie do przyjęcia, bo u nich właśnie przestrzeganie prawa jest najważniejsze, a duchowość czymś opcjonalnym. Również mówienie o islamie umiarkowanym jest obraźliwe dla muzułmanów. Jeśli islam jest dobry, to nigdy nie jest go za dużo. Zamiast więc mówić o muzułmanach umiarkowanych, prof. Brague woli posługiwać się terminem muzułmanie poczciwi.
Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.
Modlitwa nie jest czasem pustym. Nie jest nic-nie-robieniem. Jest zawsze pełna życia, ale też pełna pytań. Rodzą się one w duszy i umyśle tego, kto się modli, oraz w duszach i sercach tych, którzy stoją „obok” i przyglądają się, kiedy inni się modlą.
Gdy Jezus modlił się na osobności, a byli z Nim uczniowie, zwrócił się do nich z zapytaniem: «Za kogo uważają Mnie tłumy?» Oni odpowiedzieli: «Za Jana Chrzciciela; inni za Eliasza; jeszcze inni mówią, że któryś z dawnych proroków zmartwychwstał». Zapytał ich: «A wy za kogo Mnie uważacie?» Piotr odpowiedział: «Za Mesjasza Bożego». Wtedy surowo im przykazał i napominał ich, żeby nikomu o tym nie mówili. I dodał: «Syn Człowieczy musi wiele wycierpieć: będzie odrzucony przez starszyznę, arcykapłanów i uczonych w Piśmie; zostanie zabity, a trzeciego dnia zmartwychwstanie». Potem mówił do wszystkich: «Jeśli ktoś chce iść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech co dnia bierze krzyż swój i niech Mnie naśladuje. Bo kto chce zachować swoje życie, straci je, a kto straci swe życie z mego powodu, ten je zachowa».
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.