Reklama

Nic poza miłością

Niedziela w Chicago 24/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W dobie powszechnego strachu przed różnymi zagrożeniami współczesnego świata na polskim rynku wydawniczym ukazała się nowa publikacja ks. Piotra Gąsiora Miłość bez lęku. Jest ona swoistym antidotum na chwile niepewności i zwątpienia. Książka ta wydana nakładem krakowskiego wydawnictwa „Rafael” jest niezwykle interesująca. Stawia bowiem pytania o sposób życia gwarantujący radość na ziemi i chwałę w wieczności. Kiedy czytałem ją jeszcze w rękopisie, zauważyłem, że treści w niej zawarte niezwykle przyciągają i pobudzają do refleksji. Ks. Piotr Gąsior prowadzi czytelnika śladami kobiety nowoczesnej, wykształconej, która mimo śmierci w młodym wieku stała się wielką triumfatorką.
Św. Joanna Beretta Molla - bo o niej mowa - doktor medycyny i żona biznesmena, kanonizowana w Rzymie przez Jana Pawła II jest bohaterką omawianej pozycji. Jak podkreśla we wstępie sam autor - pomysł napisania książki „zrodził się z przekonania, że skoro świętego nie da się »kalkować«, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby zaprosić go na spacer i postawić pytania o styl życia, jaki warto prowadzić, aby dojść do nieba”.
Miłość bez lęku - zawiera rozpisane na 15 dni rozważania, będące dla czytelnika wygodną pomocą do ćwiczeń duchowych, zwłaszcza dla osób zapracowanych i zabieganych. Jest to o tyle cenne, że autor dokonał za nich odpowiedniego wyboru tematów i opatrzył szerokim komentarzem. To wielka sztuka umieć przedstawić zachowanie się św. Joanny wobec konkretnych wyzwań szarej codzienności i umiejętności bycia wierną aż do ostatnich dni. Wobec gorączkowości życia, autor proponuje pójść śladami Świętej. Do tych śladów należą: modlitwa, będąca pomocą w stawaniu się lepszą małżonką; Pismo Święte, chroniące przed modlitwą pozorną, w której nie słucha się Boga; kierownictwo duchowe, mające na celu nie tylko pozbywanie się grzechów, ale przede wszystkim otwieranie się na łaski, pobożność eucharystyczna, pomagająca w budowaniu rodzinnej jedności. Autor wyróżnia także wspólnotę rodzinną, w której małżonkowie nawzajem okazują sobie w rzeczach drobnych cześć i szacunek, pracę nad sobą, rozeznawanie woli Bożej. Kolejne etapy to miłość narzeczeńska, której główną zasadą staje się czystość, miłość małżeńska, pielęgnująca uczucia i dbająca o swój wygląd, i miłość rodzicielska, otwierająca się na dziecko. Ostatnie fazy wyszczególnione przez ks. Piotra Gąsiora to praca zawodowa budowana na nieustannym dokształcaniu się i uczciwości wobec innych, apostolstwo wyrażające się w reformowaniu ludzkiego serca, odpoczynek czyniący z rodziny środowisko radości, a wreszcie ofiarowanie cierpień za swoich najbliższych i zdanie się na Bożą Opatrzność. Oprócz tego po każdej refleksji można zauważyć zachętę do przemodlenia sprawy, odmawiając dopasowaną do treści odpowiednią tajemnicę Różańca. Dzięki tej propozycji czytelnik może się nad każdym problemem nieco dłużej zatrzymać.
Proponowana książka faktycznie spełnia rolę duchowego przewodnika dla narzeczonych i małżonków. Zawiera ona wiele praktycznych wskazówek i pytań zamieszczonych w końcowej części publikacji. Jest to doskonała propozycja podjęcia duchowej przemiany ludzkiego serca, której efektem staje się odbicie życia w jego planie zewnętrznym. Książka Miłość bez lęku ks. Piotra Gąsiora z Krakowa łączy w sobie cechy typowego, duchowego bestselleru. Jest zarazem zbiorem rozważań i komentarzy do słów św. Joanny Beretty Molli oraz najcenniejszych fragmentów bogatego, choć krótkiego dorobku cenionego w środowisku Nowej Huty kapłana i duszpasterza małżonków. Z pewnością recenzowaną książkę przeczytają z wielkim przejęciem zarówno starsi, jak i młodsi małżonkowie. Jak już wspomniałem Miłość bez lęku ukazuje inny - niż znany na co dzień - wymiar pisarstwa. Jest to refleksja nastawiona na czas 15 rekolekcyjnych dni, bardziej wyciszona i wewnętrznie ubogacająca.
Warto sięgnąć po tę książkę, aby - jak napisał we wprowadzeniu bp Jan Szkodoń - „przemyśleć swe życie i pogłębić spojrzenie na swoje powołanie”.

Ks. Piotr Gąsior „Miłość bez lęku”, Dom Wydawniczy „Rafael”, Kraków 2004.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Oświadczenie ws. naruszenia nietykalności cielesnej jednego z uczniów przez księdza

2025-05-30 09:13

[ TEMATY ]

oświadczenie

Diecezja Drohiczyńska

Diecezja drohiczyńska

Kuria Diecezjalna w Drohiczynie została poinformowana o zajściu, do jakiego doszło w Zespole Oświatowym im. Sybiraków w Rozbitym Kamieniu podczas lekcji religii prowadzonej przez księdza katechetę. Ksiądz dopuścił się naruszenia nietykalności cielesnej jednego z uczniów - brzmi początek oświadczenia kurii w Drohiczynie.

Kuria Diecezjalna w Drohiczynie została poinformowana o zajściu, do jakiego doszło w Zespole Oświatowym im. Sybiraków w Rozbitym Kamieniu podczas lekcji religii prowadzonej przez księdza katechetę. Ksiądz dopuścił się naruszenia nietykalności cielesnej jednego z uczniów.
CZYTAJ DALEJ

Bp Pękalski: nie traćcie ani chwili dla tego, co nie podoba się Panu Bogu!

2025-05-30 18:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

- Oby po bierzmowaniu wasza wiara nie osłabła i byście nigdy o sobie nie mówili: „jestem wierzący, ale niepraktykujący”! – mówił bp Ireneusz Pękalski do grupy młodzieży podczas udzielania bierzmowania w parafii Najświętszego Zbawiciela w Łodzi.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję