Reklama

Pedagogika wspólnych przeżyć

Przekroczyć samego siebie

Caritas Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej i niemiecka organizacja Aktion Umwelt für Kinder przygotowują się do przeprowadzenia kolejnej wspólnej akcji wakacyjnej. Dzieci i młodzież z terenu Brandenburgii i naszej diecezji w tym roku po już raz trzeci wspólnie spędzą część wakacji. W Niemczech i Polsce odbędą się po dwa turnusy, w czasie których realizowany będzie program przygotowany w oparciu o liczne elementy pedagogiki wspólnych przeżyć.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Polsko-niemieckie turnusy w Polsce odbędą się w ośrodku parafii pw. św. Jana Chrzciciela w Łagowie Lubuskim. W połowie maja po raz drugi do Łagowa przyjechali goście z Niemiec, by zobaczyć ośrodek, poznać miejscowość, warunki i możliwości realizacji wakacyjnego programu. Podczas spotkania dopracowane zostały szczegóły programu i regulaminu polskich i niemieckich turnusów wakacyjnych. Było to również pierwsze spotkanie integrujące kadrę wychowawców, którzy już niedługo rozpoczną pracę z dziećmi i młodzieżą. Niemieckie turnusy, podobnie jak w latach ubiegłych, odbędą się w Annahütte - w ośrodku dla dzieci i młodzieży prowadzonym przez Aktion Umwelt für Kinder.

Polsko-niemiecka integracja

Pomysł stworzenia polsko-niemieckiego projektu wakacyjnego zrodził się w roku 2001. Od tego czasu w integracyjnych turnusach podczas wakacji uczestniczyło 150 osób. Co roku wzrasta liczba uczestników turnusów wakacyjnych, w tym roku powiększy się ona o kolejne 120 osób. Aby akcja wakacyjna przebiegała jeszcze sprawniej, polscy wolontariusze-wychowawcy zaproszeni zostali do Niemiec na specjalistyczne szkolenie „pedagogiki wspólnych przeżyć”. W seminarium pt. Teoretyczne i praktyczne wprowadzenie do pedagogiki wspólnych przeżyć wzięło udział dziesięć osób z naszej diecezji. Spotkanie to odbyło się w marcu w Mitterfimensreut (Bawaria). Znaczenie pedagogiki wspólnych przeżyć dla pracy z młodzieżą, wyjaśnienie znaczenia refleksji dla tej metody, poznanie jej cech i elementów podstawowej aktywności to tylko niektóre poznane przez seminarzystów zagadnienia. Swoją wiedzę teoretyczną mogli ugruntować podczas gier interakcyjnych oraz ćwiczeń praktycznych, np. z teorii orientacyjnej w terenie. Uczestnicy na co dzień wykorzystują zdobyte tam wiadomości i doświadczenie podczas pracy z dziećmi i młodzieżą w świetlicach.

OgraniczyĆ słowa

Program ten jest prawie nieznany w Polsce, a stanowi ciekawą formę aktywnego wypoczynku i rozwoju. Pedagogika wspólnych przeżyć nie ma nic wspólnego ze „szkołami przetrwania” - zapewniają kontynuatorzy dzieła Kurta Hanna, niemieckiego pedagoga, który na początku XX w. w Anglii stworzył szkoły kładące nacisk nie tylko na przekazywanie wiedzy, ale również na kształtowanie charakteru i osobowości ucznia. Stworzona przez niego pedagogika polega przede wszystkim na stawianiu przed uczestnikami zadań, przed którymi w zwykłym życiu nie stanęliby. Trzeba np. przejść drogę z zawiązanymi oczyma, a potem przejść ją jeszcze raz, ale już patrząc, namalować obraz, przekroczyć pajęczynę uplecioną z lin, zbudować most przez strumień i przejść po nim, albo wspiąć się leśnymi bezdrożami lub wskazać komuś drogę. To sprawia, że w uczestnikach ujawniają się możliwości dotąd ukryte. K. Hann przeciw takim chorobom społeczeństwa, jak: brak ludzkiego współczucia, utrata odpowiedzialności osobistej, upadek sprawności, jaką wraz z wygodą niesie cywilizacja, wszelkie używki, brak spontaniczności, inicjatywy i kreatywności wśród młodych ludzi, proponował swoją „terapię przeżycia”, która miała za cel przełamywanie się uczestnika, uczenie współodpowiedzialności oraz kreatywności w myśleniu i działaniu. W tej metodzie urzeczywistnia się prawda, że jeśli ludzie muszą ze sobą współdziałać, wówczas zaczynają się nawzajem rozumieć.
Metodę tę doskonale wykorzystywać można w pracy z dziećmi, które przeżywają w życiu jakieś trudności. Zarówno Aktion Umwelt für Kinder, jak i Caritas Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej pracują z dziećmi pochodzącymi z rodzin ubogich, które doświadczają wielu trudnych sytuacji w swoim środowisku.
„Słowa trzeba ograniczać, a stwarzać takie sytuacje, które zapewnią bezpośredni kontakt uczestników ze sobą, pozwolą wejść w relacje z naturą, wyzwolą silne emocje i zaktywizują zupełnie nieuświadamiane, niekiedy tłumione siły i możliwości” - pisał Kurt Hann. W przypadku integracyjnych turnusów polsko-niemieckich teoria ta sprawdza się doskonale. Dla młodych ludzi najważniejsza staje się droga, którą trzeba wspólnie przebyć, aby osiągnąć wytyczony cel - na dalszy plan schodzą np. problemy z porozumiewaniem się.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kapłaństwo - dar Jezusa dla Kościoła

Niedziela legnicka 4/2004

[ TEMATY ]

kapłaństwo

Karol Porwich/Niedziela

Bóg dał światu wielki dar kapłaństwa. On sam wybiera tych, którzy stają się ministrami Jego nieskończonej miłości, którą przekazują wszystkim ludziom. Jezus Chrystus, zanim powrócił do Ojca, ustanowił sakrament kapłaństwa, aby na zawsze zapewnić obecność kapłanów na ziemi.

CZYTAJ DALEJ

Wielkopostna droga bezdomnych z okolic Watykanu

2024-03-27 17:23

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

Adobe.Stock

Z misją zaniesienia nie tylko wsparcia materialnego, ale i Słowa Bożego wyszły do bezdomnych mieszkających w okolicach Placu św. Piotra siostry klaretynki. Z przesłaniem zapowiadającym radość Wielkanocy wyruszyły w miejsca, gdzie ludzie wielu narodowości żyją często na kartonach, pozbawieni jakiejkolwiek nadziei. Na progu Wielkiego Tygodnia misjonarki zorganizowały dla ubogich, bezdomnych i samotnych nabożeństwo pokutne, z możliwością przystąpienia do spowiedzi.

Nabożeństwo pokutne odbyło się pod Kolumnadą Berniniego, która dla wielu od lat stanowi jedyny dach nad głową.

CZYTAJ DALEJ

Historia według Kossaka

2024-03-28 10:54

[ TEMATY ]

Materiał sponsorowany

Armando Alvarado

Mało która postać historyczna odcisnęła tak mocno swój ślad w dziejach świata, i tak bardzo wpływa na wyobraźnię współczesnych ludzi, jak Napoleon. Pisano o nim książki, wiersze, kręcono filmy, ale bodaj żadne z tych dzieł nie jest tak wymowne jak obraz Wojciecha Kossaka poświęcone temu geniuszowi wojny.

Mowa, oczywiście, o powstałym w 1900 r. dziele „Bitwa pod piramidami”. Obraz mimo upływu lat nadal wywiera ogromne wrażenie na widzach, pobudzając nie tylko ich „estetyczne synapsy”, ale i zmuszając do głębszej refleksji nad dziejami okresu, który został przedstawiony na płótnie i tego, jak wpłynął Napoleon na ukształtowanie się świata. Malowidło Kossaka intryguje nie tylko widzów, ale i ekspertów, od dawna jest obiektem wnikliwych analiz wielu badaczy. Bank Pekao S.A. zaprasza do obejrzenia krótkiego filmu pt. „Okiem liryka”, który przybliża fascynującą historię tego monumentalnego płótna.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję