Reklama

Chełmska Kalwaria

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Konkurs na Drogę Krzyżową po Kalwarii Chełmskiej został rozstrzygnięty. Jednak żaden z ośmiu zgłoszonych projektów nie będzie na razie realizowany, ponieważ nie spełnił oczekiwań organizatorów. Jury przewodniczył architekt Jacek Ciepliński z Lublina, sędzią referentem był architekt Jacek Lichota. W skład sądu wchodzili również: ks. inf. Kazimierz Bownik, ks. kan. Eugeniusz Kościółko, prof. dr hab. Anna Mitkowska z Krakowa, prof. Bronisław Chromy z Krakowa, prof. Gustaw Zemła z Warszawy, Stanisława Rudnik z Chełma oraz Maria Talma z Chełma.
Ogólnopolski konkurs na Drogę Krzyżową po Kalwarii Chełmskiej zorganizowała parafia Mariacka wspólnie z lubelskim oddziałem Stowarzyszenia Architektów Polskich. Do udziału zaproszono 13 wybranych zespołów twórców. Ze szczególnymi uwarunkowaniami kompleksu sakralnego na Górze Chełmskiej oraz jej specyficznym położeniem twórcy zapoznawali się podczas specjalnych warsztatów. Na ich zakończenie musieli odpowiedzieć pisemnie na dwa pytania dotyczące Drogi: Jak postrzegają tę formę religijności oraz jakie powinna budzić refleksje i formować postawy u wiernych, którzy w niej uczestniczą. Efektem przemyśleń twórców było osiem nadesłanych projektów.
Rozstrzygnięcie konkursu odbyło się w czerwcu. Sąd konkursowy postanowił przyznać dwa wyróżnienia honorowe oraz dwie nagrody. Wyróżnienie otrzymała praca konkursowa zespołu, w skład którego weszli: Maksymilian Biskupski, Jan Kucza-Kuczyński, Honorat Kucza-Kuczyński, Jan Pendera, Monika Dobrowska. Równorzędne wyróżnienie otrzymała praca wykonana przez trzyosobowy zespół w składzie: prof. Stefan Dąsa (rzeźby) oraz Jolanta Darowska-Dąsa, Dominik Dąsa. Nagrodę trzecią sędziowie przyznali pracy wykonanej przez zespół w składzie: Maciej Zychowicz (rzeźba), prof. Adam Drinken (malarstwo), Maria Balawejder-Kantor, Andrzej Kasprak, Agnieszka Kantor-Kołodyńska, Wojciech Kołodyński. Nagrodę drugą otrzymała praca wykonana przez prof. Marka Budzyńskiego i mgr inż. Krystynę Ilmurzyńską.
Nie przyznano nagrody głównej i nagrody pierwszej, bo żadna z prac nie sprostała w pełni postawionym przez organizatorów oczekiwaniom. Tym samym żadna z koncepcji nie będzie realizowana na Górze Chełmskiej. Wszystkie prace mieszkańcy Chełma mieli okazję podziwiać na specjalnej wystawie pokonkursowej w Sali Różańcowej. Była tam również wyłożona księga, do której można było wpisać swoje wrażenia po obejrzeniu poszczególnych projektów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Czy jestem świadomy tego, ile kosztowałem Jezusa?

2024-04-16 13:32

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 15, 9-17.

Wtorek, 14 maja. Święto św. Macieja, apostoła

CZYTAJ DALEJ

Ania Broda: pieśni maryjne są bezcennym skarbem kultury

2024-05-14 15:52

[ TEMATY ]

muzyka

pieśni maryjne

Magdalena Pijewska/Niedziela

Pieśni maryjne są bezcennym skarbem kultury ze względu na piękno języka, słownictwo i oryginalne melodie - mówi KAI Ania Broda. Pieśni biblijne i apokryficzne, balladowe i legendy, pogrzebowe i weselne, pielgrzymkowe czy mądrościowe - to pobożnościowe, ale i kulturowe bogactwo tradycyjnej muzyki, jaką Polacy przez pokolenia oddawali cześć Maryi. O dawnych polskich pieśniach maryjnych - ich znaczeniu, źródłach, rodzajach i bogactwie - opowiada wokalistka, cymbalistka, kompozytorka i popularyzatorka dawnych polskich pieśni. Wydała m. in. z Kapelą Brodów płytę "Pieśni maryjne".

- Jest tak wiele ważnych dla mnie pieśni maryjnych, że trudno mi wybrać, które lubię najbardziej. Każda z nich ma swoje miejsce w mojej codzienności i swoją funkcję. Mam wrażenie, że jest to zbiór pieśni religijnych niezwykle zróżnicowany w formie tekstowej, w narracji, ale też w formie muzycznej. Takie pachnące ziołami i kwiatami królestwo pomocy. Niebieskie Uniwersum z liliami w herbie - opowiada w rozmowie z KAI Ania Broda.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję