Reklama

Dwie rady w każdej parafii

W diecezji zielonogórsko-gorzowskiej zostaną powołane Parafialne Rady Duszpasterskie i Parafialne Rady ds. Ekonomicznych. 1 października bp Adam Dyczkowski podpisał dekret zatwierdzający statuty tych rad oraz ordynację wyborczą. Rady Duszpasterskie mają powstać do końca listopada br., a Rady ds. Ekonomicznych do 30 kwietnia 2005 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Celem działania Parafialnej Rady Duszpasterskiej, która jest organem doradczym proboszcza, ma być troska o właściwy rozwój życia religijnego w parafii. Jak czytamy w statucie, przedmiotem troski rady mogą być: „problemy ewangelizacyjne, organizacja duszpasterstwa parafialnego - np. najbardziej odpowiedni plan nabożeństw parafialnych dostosowany do konkretnych warunków parafialnych, animacja liturgiczna nabożeństw parafialnych, problemy wychowania dzieci i młodzieży, jej edukacji, problemy pomocy społecznej osobom biednym i chorym, życie rodzinne w parafii, pomoc misjom katolickim oraz zagadnienie związane z ważniejszymi wydarzeniami w parafii”. W skład rady wchodzą członkowie z urzędu, z nominacji proboszcza oraz z wyborów powszechnych. Jak precyzuje statut, kandydaci do Rady z wyborów powszechnych muszą odznaczać się życiem zgodnym z wiarą katolicką, czynnie uczestniczą w życiu parafii oraz otrzymali rekomendację grupy, stowarzyszenia, ruchu czy wspólnoty mającej zatwierdzenie władzy kościelnej, choć sami nie muszą należeć do żadnej z grup. Wybory winny dokonać się po Mszach św. w niedzielę. W sytuacjach wyjątkowych ordynacja wyborcza przewiduje uproszczoną formę wyłonienia kandydatów z wyboru z pominięciem głosowania powszechnego. Kadencja rady trwa 3 lata i ustaje w momencie zmiany na urzędzie proboszcza. Biskup diecezjalny wydał dekret zobowiązujący powołanie Rad Duszpasterskich na podstawie kanonu 536, par. 1, który mówi, iż biskup może postanowić, aby w każdej parafii została ustanowiona rada duszpasterska.
Parafialna Rada ds. Ekonomicznych jest według statutu „organem doradczym proboszcza w zarządzaniu dobrami parafialnymi”. Rada nie może więc reprezentować parafii ani wypowiadać się w jej imieniu. Statut określa, iż proboszcz powinien wysłuchać opinii Rady w następujących sprawach: „finansowanie działalności duszpasterskiej, remont obiektów parafialnych, budowa nowych obiektów i rozbiórka istniejących, zmiana przeznaczenia budynków, kupno i sprzedaż gruntów, nieruchomości i ruchomości, umowy dzierżawy i najmu, angażowanie stałych i czasowych pracowników parafialnych, podejmowanie działalności gospodarczej parafii”. Radę ds. Ekonomicznych powołuje proboszcz na podstawie własnego rozeznania oraz po zasięgnięciu opinii wśród wiernych. Tam gdzie dobrze i skutecznie funkcjonują już tzw. rady parafialne, które zajmują się przede wszystkim zagadnieniami ekonomicznymi, należy je przekształcić w Parafialne Rady ds. Ekonomicznych i dostosować do przepisów statutu. Do ustanowienia Rady ds. Ekonomicznych w każdej parafii zobowiązuje Kodeks Prawa Kanonicznego w kanonie 537.
Statuty oraz ordynacja wyborcza zostały zatwierdzone na okres 6 lat ad experimentum. Przygotowanie do powołania rad parafialnych trwało kilka miesięcy. Przez ten okres statuty rad oraz ordynację wyborczą konsultowano z księżmi oraz ze świeckimi skupionymi w Diecezjalnej Radzie Duszpasterskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

ONZ: zaatakowany kościół w Strefie Gazy służy też jako schronienie dla cywilów

2025-07-18 07:29

[ TEMATY ]

Izrael

PAP

Sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres stanowczo potępił czwartkowy atak armii Izraela na jedyny katolicki kościół w Strefie Gazy. Zaatakowana świątynia stanowi nie tylko miejsce kultu, ale również schronienie dla cywilów - podkreśliła rzeczniczka .

Podziel się cytatem Podkreśliła, że konieczne jest natychmiastowe zawieszenie broni oraz bezwarunkowe uwolnienie przez palestyński Hamas wszystkich zakładników porwanych z Izraela w 2023 roku.
CZYTAJ DALEJ

Pokolenie Z przełamuje samotność – rusza letnia Akademia Liderów Fundacji Świętego Mikołaja!

2025-07-18 16:32

[ TEMATY ]

Fundacja świętego Mikołaja

Pelplin

Akademia Liderów 2025

Fundacja Świętego Mikołaja

Już za kilka dni, 31 wyjątkowych młodych liderów z całej Polski spotka się w w Collegium Marianum w Pelplinie, by rozpocząć intensywną, 10-dniową szkołę letnią w ramach jubileuszowej, dziesiątej edycji Akademii Liderów Fundacji Świętego Mikołaja. Motywem przewodnim tegorocznej Akademii jest przeciwdziałanie samotności młodych ludzi poprzez budowanie autentycznych relacji i wspólne działanie na rzecz innych.

Jak pokazują najnowsze badania, aż 65% przedstawicieli pokolenia Z w Polsce doświadcza samotności, z czego 32% – często (MindGenic AI #Nigdywięcejsamotności, 2023). Mimo wielogodzinnej obecności w świecie wirtualnym, mediach społecznościowych i komunikatorach, młodym ludziom brakuje realnych, bliskich więzi. Akademia Liderów to miejsce, w którym te relacje są budowane od podstaw – podczas wspólnej pracy nad autorskimi projektami społecznymi, rozmów, warsztatów i spotkań z inspirującymi ekspertami.
CZYTAJ DALEJ

Szkoła duchów: Ministerialna reforma, która niszczy wieś?

2025-07-18 17:20

[ TEMATY ]

reforma oświaty

Andrzej Sosnowski

system oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Czy naprawdę chcemy budować system oświaty, w którym edukacyjny los dziecka zależy od kodu pocztowego?

Minister Edukacji (już nie Narodowej) skierowała do konsultacji projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe, który zakłada m.in. możliwość łączenia klas i tworzenia zespołów szkół w związku ze spadkiem liczby uczniów. Choć celem zmian ma być dostosowanie systemu edukacji do realiów demograficznych, propozycje budzą niepokój w środowiskach lokalnych, zwłaszcza na terenach wiejskich. Czy może to oznaczać faktyczną degradację jakości nauczania i przyspieszenie procesu likwidacji małych szkół
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję