Reklama

Witraże katedry św. Floriana

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Św. Antoni Padewski

Oś kompozycji witraża stanowi wizerunek św. Antoniego w stroju franciszkańskim trzymającego na ręku Dzieciątko Jezus. W lewym dolnym rogu widać kościół parafialny noszącego wezwanie Świętego w Mińsku Mazowieckim. Z prawej - herb miasta.
Całość na tle symbolizującym niebo i ziemię. Jest to typowy dla większości kompozycji witrażowych zabieg zastosowania sąsiedztwa realistycznej figuracji i abstrakcji geometrycznej tworzącej w tle nastrój całości - znaki i rytmy podbudowują temat.
Projektant świadomie zderza te dwie płaszczyzny, a uzyskując efekt dekoracyjny nie gubi czytelności głównego tematu, umiejscowionego centralnie.
Witraż przedstawiający św. Antoniego z Padwy ufundował dekanat Mińsk Mazowiecki.
Św. Antoni Padewski urodził się w Lizbonie w 1195 r. Jako kilkunastoletni młodzieniec wstąpił do Kanoników Regularnych św. Augustyna. W 1219 r. otrzymał święcenia kapłańskie, a w roku następnym zapoznał się z duchowymi synami św. Franciszka z Asyżu i natychmiast do nich wstąpił, zmieniając imię na Antoni. Postanowił też udać się do Afryki, by oddać życie za Chrystusa. Ciężka choroba spowodowała konieczność powrotu, a burza zagnała statek na Sycylię. Stąd udał się do Asyżu, na kapitułę generalną nowego zakonu i spotkał się ze św. Franciszkiem. Potem osiadł w eremie w Montepaolo, w pobliżu Forli, gdzie studiował Pismo Święte. Jednocześnie udzielał się z pomocą duszpasterską, a zwłaszcza kaznodziejską, tak że po jakimś czasie wyznaczony został na generalnego kaznodzieję zakonu. Odtąd Antoni wędrując nawoływał do poprawy życia i pokuty. Dar wymowy, postawa ascetyczna i towarzyszące głoszonemu przez niego słowu Bożemu cuda, sprawiały, że gromadziły się wokół niego wielkie tłumy. Kazania głosił na placach. Zwalczał potem herezję w południowej Francji, a po powrocie wybrany został prowincjałem Emilii i Mediolanu. Gdy w sprawach zakonnych udał się do Rzymu, papież Grzegorz IX poprosił go o wygłoszenie kazania. Wywarło ono na nim tak wielkie wrażenie, że polecił Antoniemu wygłaszanie kazań do pielgrzymów przybywających do Rzymu. Znakomity kaznodzieja napisał Kazania Niedzielne i Kazania na święta. Wrócił do swojej prowincji, ale w 1230 r. zrzekł się urzędu prowincjała i udał się do Padwy. W drodze umarł na puchlinę wodną i wycieńczenie organizmu, w klasztorze w Arcella. Było to 13 czerwca 1231 r. Pochowano go w Padwie. W niecały rok, papież Grzegorz IX, na podstawie udokumentowanych przez komisję papieską licznych cudów, zaliczył go w poczet świętych. Nie ma drugiego świętego cieszącego się taką popularnością i wzywanego we wszystkich troskach i kłopotach codziennych. Bóg szczodrze obdarzył swojego wybrańca jeszcze za życia w dar uzdrawiania, wskrzeszania umarłych, przebywania równocześnie w dwóch miejscach, itp. W Padwie jest wspaniała bazylika z Jego grobem i relikwiarzem z zachowanym dotąd w nienaruszonym stanie językiem, a we wszystkich prawie zakątkach świata znajdują się kościoły i kaplice, ołtarze, a chociażby obrazy tegoż Świętego.

Bł. Roman Archutowski

Witraż powstał z inicjatywy ks. prał. Kazimierza Konowrockiego, wychowanka bł. Romana Archutowskiego. W części środkowej widać postać błogosławionego, stojącą na drucie kolczastym przeradzającym się w cierń (nawiązanie do śmierci w obozie). Pod nim napis wotywny:
„Błogosławiony Męczenniku ks. Romanie Archutowski
Módl się za nami
Dar Księży Wychowanków”.
W lewej części kompozycji figura Matki Bożej Niepokalanej z dziedzińca seminarium warszawskiego. Z prawej widok na kościół seminaryjny na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie, gdzie Błogosławiony był rektorem.
Witraż - prócz postaci centralnej Błogosławionego o zdecydowanie portretowym charakterze - posiada wybitnie dekoracyjną formę opartą na zmienności rytmów kolorystycznych.
Bł. Roman Archutowski żył w latach 1882-1943. Studiował w Akademii Duchownej w Petersburgu. Po powrocie do kraju pełnił różne funkcje, m.in. dyrektora Gimnazjum im. Stanisława Kostki w Warszawie, a od 1940 r. rektora Seminarium Duchownego w Warszawie. Niezwykły pedagog, człowiek wielkiego autorytetu i prawości. Aresztowany przez Niemców był więziony na Pawiaku, a potem wywieziony do obozu na Majdanku. Pomimo maltretowania, chorób i głodu, do śmierci spełniał obowiązki kapłańskie, podtrzymując współwięźniów na duchu.
Autorem obydwu witraży jest artysta malarz Lech Okołów z Warszawy. Zrealizowała je Pracownia Witrażownictwa Artystycznego w Józefowie - Michalinie k. Warszawy pod kierownictwem konserwatora zabytków i witraży mgr. Andrzeja Skalskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prof. A. Nowak wystosował oświadczenie ws. ataków na K. Nawrockiego

2025-05-28 10:31

[ TEMATY ]

oświadczenie

oszczerstwa

Karol Nawrocki

Prof. Andrzej Nowak

PAP/Wojtek Jargiło

Specjalne oświadczenie w sprawie ataków na Karola Nawrockiego opublikował prof. Andrzej Nowak z obywatelskiego komitetu poparcia. To odpowiedź na wezwanie do wycofania przez niego poparcia dla prezesa IPN. - czytamy na stronie Radia Maryja.

„Wyniki pierwszej tury wyborów przywróciły nadzieję, że kłamstwo, oszczerstwo, kampania oparta wyłącznie na nienawiści – nie przynosi triumfu tym, którzy nadużywają państwowej władzy…” Chciałbym móc powtórzyć te słowa pod drugiej turze wyborów – podkreślił prof. Andrzej Nowak.
CZYTAJ DALEJ

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Publikujemy kalendarz uroczystości i świąt kościelnych w 2025 roku.

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są od uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Pizzaballa: Jerozolima ma wymiar duchowy i teologiczny

2025-05-29 13:08

„Dla uczniów każde miejsce będzie Jerozolimą, będzie miejscem, gdzie podobnie jak ich Mistrz, będą wezwani do oddania życia. I podobnie jak ich Mistrz, doświadczą, że także dla nich Jerozolima będzie bramą, otwartą bramą, przez którą będą mogli powrócić do Ojca” - stwierdza kard. Pierbattista Pizzaballa OFM. Łaciński patriarcha Jerozolimy skomentował fragment Ewangelii (Łk 24,46-53) czytany w obchodzoną w tym roku 1 czerwca uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego.

Ewangelia św. Łukasza ponownie interpretuje ziemskie dzieje Jezusa, traktując je jako jedną wielką drogę, która ma określony cel, którym jest Jerozolima. Jest to cel fizyczny, ale przede wszystkim duchowy i teologiczny: Jerozolima jest miejscem, do którego się wstępuje, żeby oddawać cześć Bogu. Natomiast Jezus, po przybyciu do Jerozolimy, złoży Ojcu prawdziwą ofiarę, swoje życie, ofiarowane jako dar miłości dla zbawienia wszystkich. Z powodu grzechu człowieka ofiara ta będzie krwawa i przybierze formę bolesnej śmierci na krzyżu. Droga Jezusa ku Jerozolimie prowadzi Go do tego kroku, którego Jezus jest w pełni świadomy i aby stawić mu czoła, Jego twarz staje się wyrazistsza i podejmuje stanowczą decyzję, że pójdzie aż do końca (Łk 9,51).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję