Reklama

Niedziela Częstochowska

Częstochowa: koncert organowy na Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

koncert

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Emanuel Józef Bączkowski

Emanuel Józef Bączkowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kompozycje takich twórców jak: Jan Sebastian Bach, Johann Gottfried Walther, Edward Francis Rimbault oraz Petr Eben, mogli usłyszeć 3 maja uczestnicy 28. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie. Dzieła tych twórców wykonał w kościele ewangelicko-augsburskim Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie Emanuel Józef Bączkowski.

Na koncert organowy pt. „Wokół organów jasnogórskich” złożyły się następujące kompozycje: J.S. Bach (1685-1750) – Preludium i fuga Es dur BWV 552, J. G. Walther (1684-1748) – Concerto si minor, E. Bączkowski – Improwizacje Jasnogórskie, E. Rimbault (1816-1876) – The Silver Trumpets, P. Eben (1929-2007) – Lied des leiermannes, J.S. Bach (1685-1750) – Toccata i fuga d moll BWV 565.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Koncert poprowadziła Beata Młynarczyk.

Otwierając koncert ks. Adam Glajcar, parafii ewangelicko-augsburskiej w Częstochowie w swoim słowie zwrócił uwagę na więzi pomiędzy muzyką, sztuką i sacrum. - Nasza świątynia, która otwarta jest na piękną muzykę organową posiada organy, których powstanie datowane na pierwsze dziesięciolecie XX wieku. Jest to jeden z najpiękniej brzmiących instrumentów – podkreślił ks. Glajcar, wyrażając radość, że po raz kolejny festiwal zawitał we wnętrzu świątyni luterańskiej.

Reklama

Przed koncertem w rozmowie z „Niedzielą” Emanuel Józef Bączkowski zauważył, że „bardzo trudno w dzisiejszej pop kulturze przebić się z tak piękną muzyką jaką jest muzyka organowa”. - Jesteśmy świadkami obniżenia kultury, jakiegoś zepchnięcia wysokiej kultury na boczne tory. Niemniej jako wykonawcy muzyki poważnej nie poddajemy się i staramy się ukazać te wzorce, które są nieprzemijające – powiedział Emanuel Bączkowski.

- Organy służą w trakcie liturgii, służą ludziom, aby wznosić ich do Boga. Dla mnie wielkim mistrzem jest Jan Sebastian Bach, którego podziwiamy od wieków – dodał artysta i wyraził radość, że projekt muzyczny przygotowany przez niego odkrywa w nowy sposób piękno organów, szczególnie tych na Jasnej Górze.

Koncertowi towarzyszyło otwarcie wystawy zbiorowej fotografii Jarosława Dumańskiego i Cezarego Miłosia pt. „Festiwale muzyki organowej i kameralnej w kościele parafialnym pw. Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie”. Fotografie przybliżają m. in. historię festiwali muzyki organowej i kameralnej, które w częstochowskiej parafii ewangelicko-augsburskiej organizowane są od 2014 r.

Emanuel Józef Bączkowski występował wielokrotnie w ramach Europejskich i Międzynarodowych Festiwali Organowych. Koncertuje jako solista i kameralista. M. in. w najznamienitszych Bazylikach Rzymskich wykonał cykl recitali tematycznie związanych z Bożym Narodzeniem i Wielkim Postem, promujących polską muzykę organową. Jest dyrektorem artystycznym i współpomysłodawcą Papieskich Koncertów w Diecezji Radomskiej.

Reklama

Artysta jest członkiem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych, Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, Związku Artystów Scen Polskich, Towarzystwa Przyjaciół Fundacji Jana Pawła II w Paryżu, Fundacji Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu. Jest Kawalerem Orderu Najświętszej Bogurodzicy. W 2014 roku został uhonorowany przez kard. Kazimierza Nycza najwyższym odznaczeniem Archidiecezji Warszawskiej „Za zasługi dla Archidiecezji Warszawskiej”. W 2016 roku wicepremier minister kultury prof. Piotr Gliński nadał mu odznaczenie Zasłużony dla Kultury Polskiej. W tym samym roku otrzymał z rąk kard. Stanisława Dziwisza Złoty Medal Jana Pawła II Za Zasługi dla Archidiecezji Krakowskiej.

Patronat honorowy nad festiwalem objęli: Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa, Prezydent Miasta Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk i abp Wacław Depo metropolita częstochowski.

28. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który zakończy się 7 maja został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, zainicjowany przez Krzysztofa Pośpiecha, dyrygenta, pedagoga i pierwszego dyrektora Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, to największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur, od ponad 25-lat związany z Częstochową i Jasną Górą.

Festiwal ma dwie misje - dialog chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno współczesnej - stawiając na prawykonania, jak i dawnej - kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.

2018-05-03 19:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Częstochowa: pieśni sakralne i muzyka gospel na Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

Gaude Mater

Marian Florek

Pieśni sakralne, hymny maryjne oraz koncert muzyki gospel znalazły się w programie kolejnego dnia 28. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Zmarł ks. Leszek Bajorski

2025-04-14 11:43

Karol Porwich/Niedziela

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję