„To czyńcie na Moją pamiątkę!” Eucharystia w Biblii
„Jezus wziął chleb i odmówiwszy błogosławieństwo, połamał i dał uczniom, mówiąc: »Bierzcie i jedzcie, to jest Ciało moje«. Następnie wziął kielich i odmówiwszy dziękczynienie, dał im, mówiąc: »Pijcie z niego wszyscy, bo to jest moja Krew Przymierza, która za wielu będzie wylana na odpuszczenie grzechów«” (Mt 26, 26-28).
Ucząc katechezy, wielokrotnie spotykałem się ze zdaniem, że do wiary nie jest potrzebne „chodzenie do kościoła”, czyli uczestniczenie we Mszy św. Sięgałem wtedy po Nowy Testament i starałem się pokazać, że Msza św. nie jest wymysłem Kościoła (rozumianego jako księża), ale ma swoje podstawy w nauczaniu Jezusa i w wierze pierwszych Jego uczniów.
Czytając Nowy Testament, możemy w nim odnaleźć trzy rodzaje tekstów mówiących o Eucharystii. Pierwszą grupą tekstów są opisy ustanowienia Eucharystii. Znajdujemy je w Ewangeliach: św. Mateusza (zob. Mt 26, 26-29), św. Marka (Mk 14, 22-25) i św. Łukasza (Łk 22, 15-20) oraz w Pierwszym Liście św. Pawła do Koryntian (1 Kor 11, 23-25). Teksty te są nie tylko zapisem słów Jezusa, ale przede wszystkim zapisem pierwotnej tradycji Kościoła. Jako takie mówią nam o tym, że Eucharystia była obecna w Kościele od samego początku. Zawarty w niektórych z nich nakaz: „To czyńcie na Moją pamiątkę!”, wskazuje wyraźnie, że Ostatnia Wieczerza nie była wydarzeniem jednorazowym, ale stanowiła początek tradycji trwającej w Kościele. Druga grupa tekstów to zapis teologii Eucharystii. Znajdujemy je w Ewangelii św. Jana (J 6, 1-71). Wczytując się w ten fragment, widzimy wyraźnie, że „spożywanie Ciała i Krwi Syna człowieczego” nie jest czymś dowolnym i obojętnym dla uczniów Chrystusa, ale jest wpisane w naszą drogę zbawienia, więcej, zawiera w sobie obietnicę zbawienia: „Kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki”. Wreszcie w Piśmie Świętym znajdujemy testy mówiące o praktyce Eucharystii w Kościele (Dz 2, 4. 46; 20, 7.11). Św. Łukasz mówi w nich o „łamaniu chleba” jako o integralnej części spotkań wyznawców Chrystusa.
Gdy czasami zaczynamy mieć wątpliwości co do sensu chodzenia na Mszę św., sięgnijmy do Pisma Świętego i przekonajmy się, że Eucharystia jest miejscem, w którym możemy spotkać Jezusa i odnowić swoją wiarę.
W Watykanie i w całym Rzymie trwają przygotowania do niedzielnej uroczystej mszy inaugurującej pontyfikat papieża Leona XIV, wybranego 8 maja. Oczekuje się, że udział w niej weźmie około 250 tysięcy osób i 200 oficjalnych delegacji. Msza na placu Świętego Piotra odbędzie się w dniu 105. urodzin Jana Pawła II.
Rzym, który został przygotowany na masowy przyjazd pielgrzymów z całego świata z okazji Roku Świętego, ponownie w ciągu trzech tygodni staje przed wyzwaniem, jakim jest obecność tłumów wiernych na inauguracji pontyfikatu pierwszego papieża z USA. Wcześniej kilkaset tysięcy osób uczestniczyło w uroczystościach pogrzebowych Franciszka i w powitaniu jego następcy po konklawe.
Brazylijski kardynał Leonardo Ulrich Steiner pragnąłby, aby Leon XIV kontynuował ścieżkę, którą z determinacją wyznaczył Franciszek, nieustannie pytający o życie w Amazonii: „Trzeba pracować nad zapewnieniem większego dostępu do sakramentów w tym regionie; głoszenie musi stać się modlitwą i chlebem”.
To było doświadczenie powszechnego tchnienia Ducha Świętego. Tak kardynał Leonardo Ulrich Steiner, arcybiskup Manaus, komentuje dla mediów watykańskich udział w konklawe, które wybrało Leona XIV. Zdaniem hierarchy, doświadczenie misjonarskie Papieża Leona XIV wniesie do pontyfikatu wrażliwość na ubogich i troskę o Wspólny Dom, w duchu jego poprzednika, papieża Franciszka.
„Nie da się zbudować Kościoła, którego fundamenty kruszeją w wyniku takich czy innych podziałów” - mówił Prymas Polski abp Wojciech Polak podczas uroczystości 100-lecia parafii w Złotnikach Kujawskich. Jak dodał, przełamywanie podziałów, budowanie jedności i pojednania zaczyna się najpierw w naszych sercach i rodzinach.
Uroczystość odbyła się 17 maja w kościele parafialnym, którego patronami są: św. Antoni z Padwy i św. Andrzej Bobola, którego nazywa się patronem jedności narodowej. Gdy bowiem w 2002 r. został on ogłoszony patronem naszej Ojczyzny, polscy biskupi w swoim liście przypomnieli, że św. Andrzej jest również patronem ewangelizacji w trudnych czasach. Odzyskana wolność polityczno-społeczna stanowi bowiem ciągłe wyzwanie i wymaga pogłębienia przez odnowę religijną i moralną. Potrzebujemy - napisali biskupi - duchowego odrodzenia, zarówno w obliczu podziałów, ujawnionych po upadku komunizmu, jak i w perspektywie nowej ewangelizacji jednoczącej się Europy. A jedność i pojednanie w Kościele i w naszej Ojczyźnie - dodał w homilii abp Wojciech Polak - muszą zaczynać się od jedności i pojednania w naszych sercach, w naszych rodzinach, w naszych wspólnotach.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.