Reklama

Zrozumieć Mszę św.

Łamanie Chleba Eucharystycznego

Niedziela kielecka 3/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gest łamania chleba, czyli dzielenia go na mniejsze kawałki, jest początkiem posiłku i zaproszeniem do niego. Taki gest spełniał ojciec rodziny w czasie żydowskich posiłków. Także Pan Jezus w czasie Ostatniej Wieczerzy łamał przaśny chleb, nad którym wypowiedział błogosławieństwo i dawał go uczniom do spożycia jako swoje Ciało (por. Mk 14,22; Mt 26,26). Stąd też w pierwszych wiekach chrześcijaństwa sprawowanie Mszy św. nazywano między innymi Łamaniem Chleba (por. Dz 2,42; 20,7-11). W pierwszych wiekach, kiedy używano we Mszy św. kwaszonego, codziennego chleba, jego łamanie było gestem praktycznym, koniecznym do tego, aby można było tym chlebem obdzielić wielu wiernych (por. 1 Kor 10,16-17). Od czasów średniowiecza w liturgii rzymskiej używa się do Komunii wiernych chleba niekwaszonego w kształcie małych krążków zwanych komunikantami. Do Komunii kapłana stosuje się większe hostie.
Obecne przepisy liturgiczne akcentują symboliczny sens gestu łamania chleba i przewidują używanie we Mszy św. hostii większych rozmiarów, tak aby można je było połamać na wiele części i rozdać przynajmniej pewnej liczbie wiernych (OWMR, 83). Jest też podane we Mszale usilne zalecenie, aby podczas każdej Mszy św. przynoszono do ołtarza te hostie (i komunikanty), które mają zostać konsekrowane do Komunii Świętej wiernych (OWMR, 73. 85). Taka praktyka jest bardziej stosowna i zgodna z symboliką liturgii, niż udzielanie wiernym Komunii Świętej z hostii konsekrowanych kilka dni wcześniej i przechowywanych w tabernakulum. Chodzi o to, aby wierni, także poprzez zewnętrzny obrzęd, mogli zauważyć, że uczestniczą przez Komunię Świętą w aktualnie sprawowanej Ofierze Chrystusa i Kościoła.
W wielu okolicznościach wierni mogą też przyjmować Komunię Świętą pod obiema postaciami: Chleba i Wina. Postać Wina mogą spożyć bądź przez picie z jednego kielicha (choć jest to niekiedy trudne i stwarza niebezpieczeństwo rozlania Krwi Pańskiej), bądź przez zamoczenie postaci Chleba w konsekrowanym Winie, czyli we Krwi Chrystusa. Taki sposób przyjmowania Komunii św. jest przewidziany między innymi we Mszy św. złączonej z chrztem osób dorosłych, z zawarciem związku małżeńskiego, we Mszy św. prymicyjnej (mogą tak przyjąć Komunię Świętą rodzice i najbliższa rodzina nowo wyświęconego księdza).
Kościół wierzy w prawdziwą i rzeczywistą obecność całego Chrystusa - z Ciałem, Krwią, duszą i Bóstwem także pod każdą postacią przyjmowaną oddzielnie. Gdy jednak przyjmujemy oddzielnie obie postacie, wyraźniejszy staje się dla nas symbol eucharystycznego posiłku: to, że wyraża on udział w Ofierze i Uczcie Nowego Przymierza Chrystusa z Kościołem oraz - że Komunia Święta jest przedsmakiem i zapowiedzią wiecznego szczęścia, jakie Pismo Święte przedstawia w obrazie uczty weselnej Baranka i Jego Oblubienicy, czyli społeczności zbawionych (por. Ap 19,9).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmiany kapłanów 2025 r.

Maj i czerwiec to miesiąc personalnych zmian wśród duchownych. Przedstawiamy bieżące zmiany księży proboszczów i wikariuszy w poszczególnych diecezjach.

Biskupi w swoich diecezjach kierują poszczególnych księży na nowe parafie.
CZYTAJ DALEJ

Czytania dzisiejszej niedzieli zachęcają do zawierzenia Bożym obietnicom

2025-08-07 09:28

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

wikipedia.org

W czytaniach dzisiejszej niedzieli zaczynają pojawiać się tematy eschatologiczne, związane z końcem życia, końcem historii i panowaniem Boga. Oznacza to, że cykl roku liturgicznego coraz wyraźniej zmierza do swego kresu.

Jezus powiedział do swoich uczniów: «Niech będą przepasane biodra wasze i zapalone pochodnie. A wy bądźcie podobni do ludzi oczekujących swego pana, kiedy z uczty weselnej powróci, aby mu zaraz otworzyć, gdy nadejdzie i zakołacze. Szczęśliwi owi słudzy, których pan zastanie czuwających, gdy nadejdzie. Zaprawdę, powiadam wam: Przepasze się i każe im zasiąść do stołu, a obchodząc, będzie im usługiwał. Czy o drugiej, czy o trzeciej straży przyjdzie, szczęśliwi oni, gdy ich tak zastanie. A to rozumiejcie, że gdyby gospodarz wiedział, o której godzinie przyjść ma złodziej, nie pozwoliłby włamać się do swego domu. Wy też bądźcie gotowi, gdyż o godzinie, której się nie domyślacie, Syn Człowieczy przyjdzie».
CZYTAJ DALEJ

Francja: rezygnacja moderatora jednego z najważniejszych ruchów kościelnych

2025-08-07 18:41

[ TEMATY ]

Francja

rezygnacja

moderator

Adobe Stock

Moderator generalny Wspólnoty Emmanuel, Michel-Bernard de Vregille zrezygnował ze stanowiska. W 2023 roku został on wybrany na to stanowisko na drugą pięcioletnią kadencję. Jego dymisję przyjął prefekt Dykasterii ds. Świeckich, Rodziny i Życia kard. Kevin Farrell.

Poinformował o tym w liście do członków sam de Vregille. Ujawnił, że gotowość do rezygnacji złożył 12 lipca, a została ona przyjęta 31 lipca. Wśród powodów swego odejścia wskazał wewnętrzne napięcia w łonie Wspólnoty, związane ze skutkami przypadków nadużyć, trudnością z wysłuchaniem ofiar i „wzrastającymi napięciami” w gronie jej władz.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję