Reklama

Muzyka pasyjna

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pasja jest utworem wokalno-instrumentalnym, opiewającym mękę i śmierć krzyżową Jezusa Chrystusa. Forma ta wywodzi się ze średniowiecznej tradycji uroczystego odczytywania odpowiednich fragmentów czterech Ewangelii podczas Mszy św., celebrowanych w okresie Wielkiego Tygodnia. Już św. Augustyn zwraca uwagę, iż za jego czasów opis Męki Pańskiej czytano w szczególnie wzniosły sposób. W X wieku znany był podział pasji na kolejne części, z wyodrębnionymi rolami Chrystusa, Ewangelisty (narratora), solistów i tłumu.
Pierwsze muzyczne opracowania pasji pojawiły się w XII wieku. Polegały one na śpiewnej recytacji ewangelicznych opisów męki Chrystusa. W renesansie powstają pasje wielogłosowe, przyjmujące formę motetową, autorstwa takich mistrzów, jak Jacob Obrecht, Jean le Coq, Cipriano de Rore, Orlando di Lasso.
W epoce baroku, pod wpływem opery, do pasji wprowadzone zostały arie, recytatywy, partie chóralne i instrumentalne. Wybitnym twórcą tego typu pasji był niemiecki kompozytor Heinrich Schütz. Swoistą sumą barokowej twórczości pasyjnej są arcydzieła Jana Sebastiana Bacha, ukształtowane pod wpływem stylu koncertującego, muzyki kantatowej i włoskiego oratorium pasyjnego.
Męka i śmierć Chrystusa stanowi źródło inspiracji, z którego czerpią liczni twórcy, działający w naszych czasach. Jednym z nich jest Arvo Pärt, urodzony niedaleko Tallina, wybitny kompozytor estoński. Jego Pasja, pozbawiona malowniczych ozdobników, oddziałuje na słuchaczy ascetyzmem zastosowanych środków ekspresji muzycznej. Chwile ciszy, o ściśle określonej długości, zapadające pomiędzy kolejnymi częściami utworu, zdają się tu spełniać rolę równie ważną jak muzyka. Główna narracja w dziele Pärta należy do ewangelicznego kwartetu, złożonego z sopranu, altu, tenoru i basu. W myśl zasady sformułowanej przez Pärta, melodia i akompaniament stapiają się w całkowicie jednolitą strukturę.
Sugestywnie brzmi partia Jezusa. Śpiewa ją w wolnym tempie głos basowy, któremu towarzyszą organy. Jedna linia łączy się tu z drugą, tworząc ścisły matematyczny związek. Słowa Piłata przekazuje tenor. Role wszystkich innych postaci, łącznie z tłumem, przypisane zostały chórowi. Akompaniament spoczywa na skrzypcach, oboju, wiolonczeli, kontrabasie oraz organach. Ramy dla tekstu biblijnego tworzy część początkowa, zatytułowana Pasja Pana Naszego Jezusa Chrystusa według św. Jana oraz finałowa modlitwa Ty, który cierpiałeś za nas, miej dla nas litość. Amen.
Pasja Arvo Pärta została zarejestrowana na płycie CD, wydanej przez firmę fonograficzną „NAXOS”. Wykonawcami są wokaliści oraz instrumentaliści angielscy z basem Robertem Macdonaldem (Jezus) i tenorem Markiem Andersonem (Piłat) na czele. Całość poprowadził Antony Pitts.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Różaniec ze św. Szarbelem - tajemnice chwalebne

2025-10-07 20:56

[ TEMATY ]

różaniec

św. Szarbel

Agata Kowalska

Święty Szarbel

Święty Szarbel

Święty Szarbel miłował modlitwę różańcową. Kontemplował wydarzenia z życia Jezusa i Maryi. Różaniec był dla niego dobrą szkołą miłości i innych cnót chrześcijańskich. Dzięki tej modlitwie święty wzrastał duchowo.

Uczniowie Jezusa ze zdumieniem odkrywają to, że grób jest pusty i że Boża Miłość, która stała się widzialna w Jezusie Chrystusie, zmartwychwstaje. Miłość okazuje się największą siłą we wszechświecie. Nie można jej zamknąć w grobie ani w przeszłości. W obliczu Zmartwychwstania upewniamy się ostatecznie o tym, że Ten, który do nas przyszedł i który nauczył nas żyć w miłości, nie jest jednym z męczenników, lecz prawdziwym Bogiem.
CZYTAJ DALEJ

Różaniec z bł. kard. Stefanem Wyszyńskim - tajemnice światła

2025-10-08 20:59

[ TEMATY ]

różaniec

bł. kard. Stefan Wyszyński

rozważania różańcowe

Instytut Prymasowski

Przed rozważaniem różańcowym przywołajmy kilka zdań, które o ks. Stefanie Wyszyńskim powiedział św. Jan Paweł II w czasie Mszy Świętej sprawowanej 16 czerwca 1983 roku w Archikatedrze Warszawskiej.

„Pierwszy etap mojej jasnogórskiej pielgrzymki w związku z sześćsetną rocznicą wizerunku Matki Chrystusa prowadzi do katedry która – w momencie najwyższego Boskiego wybrania – nazwała siebie służebnicą Pańską (por. Łk 1,38).
CZYTAJ DALEJ

Abp Przybylski: Rodzina ma ogromny wpływ na kształtowanie powołania

2025-10-08 15:14

[ TEMATY ]

KEP

biuro prasowe KEP

abp Andrzej Przybylski

Konferencj Episkopatu Polski

BP KEP

abp Andrzej Przybylski, delegat KEP ds. Powołań

abp Andrzej Przybylski, delegat KEP ds. Powołań

Towarzyszenie młodym w odkrywaniu ich powołania oraz rola rodziny w ich kształtowaniu – to główne tematy spotkania Krajowej Rady Duszpasterstwa Powołań, które odbyło się w środę, 8 października br., w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie. Obradom przewodniczył abp Andrzej Przybylski, delegat KEP ds. Powołań.

Jak podkreślił abp Andrzej Przybylski, spotkanie było związane z rozpoczynającym się rokiem formacyjnym w seminariach oraz nowicjatach. „To dobra okazja, żeby podsumować stan powołań kapłańskich i zakonnych w Polsce” – zaznaczył.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję