Reklama

Św. Wojciech naszym patronem (cz. 2)

Niedziela łowicka 21/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z początkiem marca 997 r. biskup Wojciech opuścił Gniezno i wzdłuż Wisły lub samą Wisłą - jak chcą niektórzy historycy - udał się w towarzystwie książęcej drużyny do Gdańska. Tak o tym zapisał biograf w Żywocie rzymskim: „On zaś przybył najpierw do miasta Gdańska, położonego na skraju rozległego państwa księcia i dotykającego brzegu morza. Tu gdy miłosierny Bóg błogosławił jego przybyciu, gromady ludu przyjmowały chrzest”. Skoro mowa o chrzcie, to najlepszym czasem w którym mogło to nastąpić, była Wielka Sobota, 27 marca 997 r. W połowie kwietnia wyprawa misyjna wyruszyła z Gdańska do Prus; składała się z biskupa Pragi Wojciecha, jego przyrodniego brata Radzima-Gaudentego i mniej znanego kapłana Bogusza-Benedykta. Do pewnego momentu towarzyszył im oddział zbrojny, osłaniający podróżnych. Do terenu misyjnego trzeba było dostać się drogą wodną - najpierw Zatoką Gdańską i Zalewem Wiślanym, a później ujściem którejś z rzek. Jeśli się przyjmie, że Wojciech zginął w Sambii, to tą rzeką jest Pregoła, a jeśli miejscem śmierci była Pomezania (na co wskazuje większość historyków), to misjonarze podpłynęli w okolice dzisiejszego Elbląga (dawniej Truso) i Pasłęka, a miejscem śmierci miała być miejscowość Święty Gaj. Spotkanie z Prusami nie dawało złudzeń misja została odebrana jako wrogi akt polityczny i zakończyła się fiaskiem. Wojciech poniósł śmierć męczeńską 23 kwietnia 997 r. Jego ciało wykupił z rąk pogan Bolesław Chrobry i złożył w Gnieźnie. Już 2 lata później Biskup Męczennik został kanonizowany, a w 1000 r., zaledwie po 34 latach od przyjęcia chrztu przez Polskę, u jego grobu powstał pierwsza i przez długie wieki najważniejsza metropolia na naszych ziemiach.
Za przyczyną Wojciecha dokonało się wielkie dzieło, praktycznie cud, dar niebios, niczym niezasłużony. Kto by przypuszczał, że do Gniezna w pielgrzymce przyjdzie sam cesarz Otton III i poprosi Chrobrego, aby włączył swoje państwo jako równorzędnego partnera do budowy chrześcijańskiego universum. Czesi, którzy nie znajdowali w Pradze miejsca dla swego Biskupa, mogli teraz zazdrościć i tylko marzyć o swojej kościelnej i politycznej niezależności.
Szukając dalszych odpowiedzi na pytanie o przyczyny niezwykłej popularności św. Wojciecha w środkowej Europie w okresie średniowiecza, musimy zwrócić uwagę na działalność misyjną Kościoła w tej części kontynentu. Co prawda ogólny stan Kościoła pozostawiał na przełomie tysiącleci wiele do życzenia: trwało przecież saeculum obscurum, do pontyfikatu Leona IX pozostawało jeszcze pół wieku, a do św. Grzegorz VII ponad 70 lat. Krótki pontyfikat mądrego papieża Sylwestra II nie czynił jeszcze wiosny w Kościele. Mimo to, na północ i na wschód od cesarstwa trwała intensywna akcja misyjna. W drugiej poł. X wieku rozpoczęto systematyczną chrystianizację Danii, Polski, Węgier i Rusi; nieco później Norwegii i Szwecji. W następnym wieku, w bezpośrednim sąsiedztwie państwa Chrobrego pozostawali jeszcze w pogaństwie Wieleci-Lucice, Pomorzanie, Prusowie, Jaćwingowie i Litwini. Idea misji w tym czasie była niezwykle żywa. Z jednej strony Kościół przeżywał kryzys, zwłaszcza w swoich starych rzymskich strukturach, z drugiej okazał witalną siłę w swojej misyjności. To właśnie u Benedyktynów na Awentynie modlitwą i pracą intelektualną zakreślano nowe obszary działalności misyjnej w Europie północno-wschodniej, dla których też przygotowywano nieustraszonych misjonarzy. Patronami tego misyjnego centrum byli: św. Bonifacy - apostoł Niemiec i św. Aleksy Wyznawca - niedościgły wzór pokory i ubóstwa, do którego nasz Patron miał szczególne nabożeństwo. To właśnie w zaciszu murów benedyktyńskiego opactwa kształtowało się misyjne powołanie pokornego biskupa-mnicha Wojciecha i jego przyrodniego brata, Radzima-Gaudentego, który był świadkiem męczeńskiej śmierci Świętego, a później pierwszym metropolitą gnieźnieńskim. Z tych samych murów wyjdzie drugi wielki misjonarz naszych ziem, św. Brunon z Kwerfurtu - piewca i biograf czynów św. Wojciecha, autor Żywotu drugiego, który zginął śmiercią męczeńską w 1009 r. pośród pogańskich Jaćwingów. Do dzieła misji wpisuje się też Pięciu Braci Męczenników z Międzyrzecza, którzy zginęli 10 listopada 1003 r. Ówczesny Kościół żył pracą i męczeństwem świętych mnichów-misjonarzy. Byli popularni, rosło zapotrzebowanie na ich relikwie, które były podstawą kultu. Natomiast miejsce kultu stawało się centrum życia kościelnego i państwowego, jak np. Fulda dla Niemiec, Ostrzyhom dla Węgrów czy Gniezno dla Polaków.
Na zakończenie warto dotknąć problemu związków św. Wojciecha z obszarem dzisiejszej diecezji łowickiej. Gdy podejmujemy ten temat, nasze myśli biegną do najstarszego ośrodka kościelnego w diecezji, tj. do Tumu pod Łęczycą, i pytamy czy był tam św. Wojciech. Według zachowanej tradycji miejsce to miał odwiedzić św. Wojciech podczas swojej podróży do Gniezna na dwór Bolesława Chrobrego. Dzisiaj znane źródła pisane milczą na ten temat. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że podróżując do Gniezna od strony Moraw przez Małopolskę, św. Wojciech mógł wraz z bratem Radzimem-Gaudentym zawitać do Łęczycy, która była znaczącym grodem we wczesnym państwie Piastów. Czy wówczas osobiście założył w Tumie opactwo benedyktyńskie? Tego nie wiemy. Na podstawie wykopalisk prowadzonych w latach 50. ubiegłego wieku dowiedzieliśmy się, że pierwsza abbacja powstała ok. 1000 r. (T. Poklewski). Wydaje się jednak, że św. Wojciech, ze względu na ograniczone możliwości czasowe, nie był w stanie organizować tego opactwa. Ale jednego jesteśmy pewni, było ono związane z jego osobą. Poważnym argumentem przemawiającym za tym stwierdzeniem jest do dziś używany tytuł świątyni w Tumie: Najświętszej Maryi Panny Królowej i św. Aleksego. Imię św. Aleksego było w Polsce w wiekach średnich znane, zwłaszcza w środowiskach benedyktyńskich, ale dzisiejsi hagiografowie poza Tumem łęczyckim nie potrafią wymienić kościołów pod jego wezwaniem. Zatem pytanie, skąd wzięło się tak rzadkie wezwanie kościoła w Polsce? Odpowiedź jest jedna: przyszło z Awentynu poprzez Brzewnów w Czechach wraz mnichami benedyktyńskimi, którzy znali św. Wojciecha i na prośbę jego brata Radzima-Gaudentego osiedlili się w Tumie, aby wielbić Boga w miejscu pobytu Świętego, tj. na stacji jego peregrynacji po męczeńską koronę.
Diecezja łowicka posiada osiem kościołów, których patronem lub współpatronem jest św. Wojciech: Biała Rawska, Dąbrowice, Głogowiec, Kompina, Łowicz - Ojcowie Pijarzy, Maków, Mąkolice i Strzegocin. Wszystkie powstały w okresie staropolskim i są dowodem na stosunkowo silny rozwój kultu św. Wojciecha na zachodnim Mazowszu oraz świadczą o ścisłych więzach łączących ten teren z Gnieznem i jego katedrą - centrum kultowym naszego narodowego Patrona.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rzym: rozpoczęto starania o beatyfikację Carlo Casiniego – obrońcy życia ludzkiego

2025-10-02 10:39

[ TEMATY ]

beatyfikacja

Autorstwa Quirinale.it, Attribution/commons.wikimedia.org

Giorgio Napolitano i Carlo Casini

Giorgio Napolitano i Carlo Casini

Wczoraj, 1 października, na tablicy ogłoszeń Wikariatu Rzymskiego wywieszono edykt, który oficjalnie rozpoczyna proces beatyfikacyjny i kanonizacyjny Carlo Casiniego, założyciela Ruchu na rzecz Życia, zmarłego 23 marca 2020 r. w swoim rzymskim domu w wieku 85 lat.

W tej wstępnej fazie Trybunał diecezjalny Wikariatu Rzymskiego przystępuje do gromadzenia dokumentów i świadectw osób, które znały Casiniego, „uroczego męża i przykładnego ojca - czytamy w dokumencie - człowieka głęboko wierzącego w Boga, zakochanego w Chrystusie i Jego Ewangelii, wiernego Kościołowi i jego nauczaniu, przyjaciela maluczkich i najuboższych, odważnego, przekonanego, wiarygodnego, kompetentnego i konsekwentnego, niestrudzonego obrońcy życia ludzkiego od momentu poczęcia”. Przypomniano, że swe zaangażowanie w politykę przeżywał jako „najwyższą formę miłości”, stając się „znakiem i konkretnym świadectwem działania Boga na rzecz człowieka”.
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Szczęśliwa zakonnica i nauczycielka - bł. Maria Antonina Kratochwil

2025-10-02 15:01

[ TEMATY ]

nauczycielka

szczęśliwa zakonnica

bł. Maria Antonina Kratochwil

Zgromadzenie Sióstr Szkolnych de Notre Dame

bł. Maria Antonina Kratochwil

bł. Maria Antonina Kratochwil

Podczas II wojny światowej pochodząca ze Śląska siostra protestowała przeciwko okrucieństwom wobec żydowskich kobiet. Gestapo pobiło ją za to tak, że zmarła. Wspomnienie bł. Marii Antoniny Kratochwil jest obchodzone 2 października wraz z innymi Siostrami Szkolnymi de Notre Dame, które zostały zamordowane podczas II wojny światowej.

Zgromadzenie Sióstr Szkolnych de Notre Dame zostało założone przez bł. Marię Teresę Gerhardinger i oficjalnie uznane przez papieża Piusa IX w 1833 roku. Głównym obszarem ich działalności jest edukacja i wychowanie; obecnie działają one w 28 krajach Europy, Afryki, Ameryki i Azji. Siostry i członkowie stowarzyszonej z nimi wspólnoty świeckich należą do międzynarodowej Sieci „Shalom”, która na poziomie globalnym angażuje się na rzecz sprawiedliwości, pokoju i ochrony stworzenia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję