Reklama

Bracia Starsi, znani i nieznani

Wystawą „Nasi Bracia Starsi”, otwartą 14 stycznia br. przez bp. Kazimierza Ryczana, zainaugurowano wydarzenia towarzyszące obchodom IX Dnia Judaizmu. Malarstwo, rysunek, grafika i judaika ze zbiorów Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie - a pokazane w Kielcach, pozwalają odbyć podróż sentymentalną do dzisiaj nieco zapomnianego, ale wciąż fascynującego świata polskich Żydów.

Niedziela kielecka 5/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Wystawa jest próbą ukazania najbardziej charakterystycznych aspektów życia Żydów w dawnej Polsce, widzianych okiem utalentowanych reprezentantów społeczności żydowskiej, jest przypomnieniem wspólnego dziedzictwa i przywróceniem pamięci o wielowiekowej obecności Żydów w Polsce. Ekspozycja przywołuje zarazem życie codzienne polskich Żydów - ich pracę, rodzinę, zabawę oraz tradycję religijną judaizmu z wyeksponowaniem charakterystycznych postaci - bohaterów tamtego świata - Polaków wyznania mojżeszowego.
Począwszy od XII w. Polska stawała się dla Żydów krajem umożliwiającym nurt przyjaznego współistnienia, ostatecznie przerwany tragicznymi wydarzeniami II wojny światowej. Żydzi przez stulecia uważali się za autochtoniczną część ludności polskiej. Motyw współistnienia znikł na dziesięciolecia po II wojnie światowej, ale od kilku lat odbudowuje się dobry klimat w dążeniach do zrekonstruowania prawdziwego obrazu historii Polski z udziałem Żydów. Wyrazem tej tendencji jest m.in. prezentowana w Muzeum Diecezjalnym wystawa, będąca własnością utworzonego w 1947 r. Muzeum Żydowskiego Instytutu Historycznego. ŻIH gromadzi zarówno synagogalia, jak i obrazy, rzeźby, grafiki artystów żydowskich - to największy w Polsce zbiór judaików.
Kielecką ekspozycję stanowią 64 obrazy, grafiki i rysunki, które wyszły z warsztatu uznanych artystów, obecnych w podręcznikach historii sztuki, jak Otto Axer, Artur Markowicz, Mojżesz Maurycy Rynecki, Bruno Schluz czy Wilhelm Wachtel, ale i tych anonimowych, w większości portrecistów. Obrazy dokumentują obiektywny wizerunek świata polskich Żydów, z wielką dbałością o precyzję i wartość historyczną szczegółu, a także pokazują ocalony od zapomnienia urokliwy pejzaż miast i miasteczek, których obyczajowość i kulturę Żydzi i Polacy tworzyli razem. Zatem wszelkie aspekty dnia codziennego, kultu, obyczajowości, rozmaite postawy artystyczne - tym cenniejsze, że przepracowane w wyobraźni artystów, prowadzą do odkrywania zapomnianych bądź mało znanych mikroświatów.
Na wystawie pokazano także kilkanaście synagogalii. O kunszcie żydowskich rzemieślników świadczą przedmioty kultu: świeczniki i lampy chanukowe, besaminki (balsaminki) czy ozdoby zakładane na Torę - korony, wskazówki, tarcze. Niezwykłej urody są też haftowane tkaniny, np. sukienki na Torę. Wśród ciekawostek - grzebień Bractwa Pogrzebowego z Nieszawy.
Sztuka żydowska rozwijająca się w Polsce od średniowiecza po przełom XVIII/XIX w. była przede wszystkim sztuką religijną. Świeckie malarstwo żydowskie powstało dość późno, głównie w szkole Matejki. Także i dlatego przeżywaniu wystawy towarzyszą określone, pozytywne emocje.

* * *

Ks. Paweł Tkaczyk, dyrektor Muzeum Diecezjalnego: „Wystawa ukazuje twórczy wysiłek artystów żydowskich, tych bardziej lub mniej znanych, którzy swoim talentem i pracą wpisali się na trwałe w kulturę naszego kraju”.
Bogdan Białek, prezes Stowarzyszenia im. Jana Karskiego, członek Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów: „Prof. St. Krajewski powiedział kiedyś: «Życzę, by kolejne Dni Judaizmu były ważnym i dobrym wydarzeniem dla Kościoła katolickiego. Jeśli przyniosą katolikom lepsze zrozumienie nieprzemijającej wartości judaizmu, który zawiera odniesienie do najgłębszej prawdy o świecie, to i my, Żydzi, będziemy usatysfakcjonowani. Jeśli przyniosą szersze zrozumienie, dlaczego Jan Paweł II powiedział, że antysemityzm jest grzechem, będziemy po prostu wdzięczni». Niech wystawa temu celowi służy”.
Prof. Feliks Tych, dyrektor ŻIH: „Ktokolwiek ogląda tę wystawę, zauważa, że to jest część malarstwa polskiego - specyficzna, samodzielna, ale jednak polska. To dotyczy także innych dziedzin sztuki, literatury. Żydzi byli zafascynowali np. literaturą romantyczną, ja sam jestem tej fascynacji przykładem. Byłem najmłodszy z dziewięciorga rodzeństwa, ojciec pragnął, abym odebrał staranne wychowanie w tradycji i religii judaistycznej, jednak ja sam w wieku 5 lat nauczyłem się czytać po polsku z ulicznych szyldów, szybko sięgnąłem po literaturę i zostałem «trafiony». Atrakcyjność kultury polskiej zawsze była dla Żydów ogromna”.

* * *

Otwarcie wystawy, zorganizowanej przez Muzeum Diecezjalne, z inicjatywy i przy współudziale Stowarzyszenia im. J. Karskiego, było znaczącym i atrakcyjnym wydarzeniem kulturalnym w mieście, także w wymiarze edukacyjnym, może i symbolicznym. - Tym, który nas dzieli i łączy jest Jezus Chrystus - powiedział, dokonując oficjalnego otwarcia bp K. Ryczan. - Jan Paweł II, ojciec Dnia Dialogu katolicko-judaistycznego nawoływał, aby zapomniane było to, co niedobre, niech zaś łączy odkrywanie wspólnego dziedzictwa.
Niezależnie od tego, że tropienie wspólnych pierwiastków, w wypadku wystawy, kulturalnych - jest potrzebne obu stronom, wystawa prezentuje wysoki poziom artystyczny i dokumentacyjny. Potrwa do kwietnia. Gorąco polecamy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę: Prosty trik na tłuste plamy

2025-06-13 08:49

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

W dzisiejszym świecie, pełnym stresu i nieustannych wyzwań, wiele osób poszukuje sensu i spokoju. Jednym z takich źródeł może być modlitwa, która nie tylko jest aktem religijnym, ale także drogą do głębszego zrozumienia siebie i relacji z Bogiem.

Święta Teresa z Avila opisała swoją drogę modlitwy jako proces, który z czasem staje się coraz łatwiejszy i bardziej naturalny. Na początku wymaga wysiłku, jak noszenie wody ze studni, ale stopniowo przechodzi w stan, gdzie modlitwa przypomina automatyczne nawadnianie pól. W końcowej fazie, Teresa porównuje to do deszczu łaski, który ogarnia całe życie, przynosząc spokój i poczucie obecności Boga. Jest to proces, który wymaga czasu i zaangażowania, ale przynosi nieocenione owoce.
CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Bp Marek Mendyk przyjęty do Zakonu Rycerskiego Grobu Bożego

2025-06-15 19:20

[ TEMATY ]

Świdnica

bp Marek Mendyk

bożogrobcy

kard. Kazimierz Nycz

Zakon Rycerski Świętego Grobu w Jerozolimie

Inwestytura

Hubert Gościmski/Niedzielsa

Bp Marek Mendyk podczas uroczystości inwestytury w Świdnicy, w czasie której został przyjęty do Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu w Jerozolimie.

Bp Marek Mendyk podczas uroczystości inwestytury w Świdnicy, w czasie której został przyjęty do Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu w Jerozolimie.

Świdnica na trzy dni stała się duchowym sercem Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu w Jerozolimie, gromadząc Damy i Kawalerów z całej Polski. W atmosferze modlitwy, braterstwa i głębokiej refleksji, kard. Kazimierz Nycz wygłosił homilię, która poruszyła sumienia i przypomniała, czym naprawdę jest wiara w pusty Grób.

Do miasta w dniach 12–14 czerwca zjechali Kawalerowie i Damy ze wszystkich prowincji krajowych, by wziąć udział w inwestyturze – uroczystości, która dla Bożogrobców oznacza coś więcej niż rytuał: to moment odnowienia zobowiązań wobec Kościoła i Ziemi Świętej, chwila braterskiej wspólnoty i świadectwa.
CZYTAJ DALEJ

Dołącz do centralnej procesji Bożego Ciała!

2025-06-15 23:56

Biuro Prasowe AK

- Zachęcam Was wszystkich, Drodzy Bracia i Siostry, do udziału w tegorocznej krakowskiej centralnej procesji Bożego Ciała – zwrócił się do wiernych Archidiecezji Krakowskiej abp Marek Jędraszewski, zapraszając do wspólnego przeżywania uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa.

Publikujemy pełną treść zaproszenia metropolity krakowskiego:
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję