Reklama

O godność człowieka umierającego

„O godność człowieka umierającego” - pod takim hasłem Wyższe Seminarium Duchowne w Rzeszowie 9 maja br. organizuje sympozjum filozoficzne. Jego przygotowanie inspiruje wola upamiętnienia rocznicy śmierci Jana Pawła II.

Niedziela rzeszowska 19/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Odchodzący do domu Ojca Papież odsłonił przed światem godność umierania człowieka. Ta jego ostania katecheza o godnym umieraniu trafia w klimat szerzącej się tzw. kultury śmierci. Jej oddziaływanie możemy dostrzec między innymi w różnych formach śmierci, które wynikają z braku poszanowania ludzkiej godności. A należą do nich śmierć z głodu, śmierć powodowana w zamachach terrorystycznych, bandyckich napadach, ale także śmierć w izolacji od innych, śmierć poprzez eutanazję, czy śmierć traktowana jako kara.
Celem tego sympozjum będzie więc poszukiwanie powodów, które popychają do niektórych pozbawionych godności form śmierci, takich jak eutanazja, samobójstwo wspomagane czy śmierć za karę. Problem tego sympozjum możemy wypowiedzieć pytaniem: jakie formy śmierci są niegodne człowieka oraz jak do tego dochodzi, że wysoko rozwinięte społeczeństwa zaczynają legalizować niektóre niegodne człowieka formy śmierci. Na te pytanie będą poszukiwali odpowiedzi wykładowcy naszego Seminarium oraz zaproszeni goście: prof. A. Kwolek (UR), ks. prof. T. Biesaga (PAT), ks. prof. T. Ślipko (UKSW).
Zjawisko niegodnego umierania człowieka ma wiele przyczyn. Jest ono uwarunkowane zewnętrznymi racjami wobec człowieka umierającego i tymi, które są w nim samym. Otóż istnieją racje społeczno-kulturowe tego zjawiska, jak choćby dążenie społeczeństw do dobrobytu materialnego. Daleka od wiary w Boga „kultura dobrobytu” często niesie ze sobą niezdolność dostrzeżenia sensu życia w sytuacjach cierpienia, czy sytuacjach towarzyszących zbliżaniu się człowieka do śmierci, stąd proponuje bezboleśnie przyspieszyć jej nadejście.
Istnieją też racje filozoficzne tego zjawiska. Wynikają one z przyjmowanej redukcjonistycznej koncepcji osoby ludzkiej i związanej z nią godności. Zawsze redukowanie osoby ludzkiej do jakiejś własności pozbawia człowieka godności, alienuje go, w ten sposób, że nie jest on już traktowany jako cel, lecz widzi się w nim tylko środek. Wówczas człowiek zaczyna być instrumentalizowany dla osiągania rzekomo wyższych od niego celów. W społeczeństwach konsumpcyjnie nastawionych do życia celem nadrzędnym jest nierzadko tworzenie kultury dobrobytu materialnego, a człowiek zaczyna być tylko środkiem do jego osiągania. Nadto, jeśli dojdzie jeszcze w społeczeństwie silne oddziaływanie etyki utylitarystycznej z jej zasadą skuteczności i wydajności, wówczas człowiek ciężko chory i umierający, który potrzebuje długotrwałej i specjalistycznej opieki oraz człowiek głęboko skrzywiony moralnie, jest z punktu widzenia kosztów i zysków postrzegany jako ciężar dla społeczeństwa.
Wśród zewnętrznych racji powodujących niegodne formy śmierci człowieka są też racje medyczne. Przejawiają się one w dwóch skrajnych tendencjach. Pierwsza to tendencja ograniczania opieki lekarskiej nad osobami poważnie chorymi, które umieszcza się w instytucjach, gdzie nie zawsze można im zapewnić indywidualną i humanitarną opiekę. Nadto, jeśli do tego dojdzie brak kontaktu z rodziną, wtedy są oni w dotkliwej chorobie i starości wystawiani na utratę wiary w sens życia. Druga tendencja to stosowanie wobec chorych tzw. uporczywej terapii, która w rzeczywistości nie służy wcale ani życiu, ani godności człowieka umierającego.
Przed rokiem umierający Ojciec Święty Jan Paweł II pokazał światu, że do godnego umierania najpełniej przygotowuje człowieka religijna wiara. Daje człowiekowi najgłębsze, zbawcze umotywowanie sensu cierpienia i śmierci i w nich pozwala widzieć ostatni i najtrudniejszy odcinek drogi do domu Ojca. Organizowane sympozjum wydaje się być dobrym sposobem zgłębiania treści najpiękniejszej katechezy o godnym umieraniu człowieka, jaką wygłosił przed rokiem odchodzący z tego świata Jan Paweł II.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Jan I, papież i męczennik

CZYTAJ DALEJ

Tylko wzajemna miłość może uwiarygadniać w tym świecie bycie uczniem Chrystusa

2025-04-18 15:18

[ TEMATY ]

Ewangelia

maj

rozważanie

ks. Mariusz Słupczyński

Adobe Stock

Rozważanie do Ewangelii J 13, 31-33a.34-35

Czytania liturgiczne na 18 maja 2025;
CZYTAJ DALEJ

Jak rozumieć dewizę Leona XIV w świetle pism św. Augustyna

Papież Leon XIV w swym zawołaniu papieskim zawarł słowa: „In Illo uno unum” – [staliśmy się] jednym w nim, który jest jeden. Prawdę tę św. Augustyn wyraził w „Komentarzu do Psalmu” (Enarrationes in Psalmos) 127, 3.

Przyjrzyjmy się całemu kontekstowi, w którym tkwi ta dewiza papieska, gdyż sam tekst wystarczająco ją wyjaśnia: „Strząśnijmy tę powłokę […]! Ten, kto otrzymuje takie błogosławieństwa, jest człowiekiem zdecydowanym, a jeśli nie jesteśmy członkami tego człowieka, nie możemy łudzić się, że boimy się Pana. Mowa tu o wielu ludziach, a jednocześnie o jednym człowieku, ponieważ choć chrześcijan jest wielu, Chrystus jest jeden. Jednym człowiekiem, Chrystusem, są chrześcijanie wraz ze swoim Głową, która wstąpiła do nieba. Nie on jest pojedynczą osobą, a my tłumem, ale my, tłum, staliśmy się jednym w nim, który jest jeden. Chrystus zatem, Głowa i Ciało, jest jednym człowiekiem. A czym jest Ciało Chrystusa? Jest Jego Kościołem. Potwierdza to Apostoł: My jesteśmy członkami Jego ciała (Ef 5, 30), a także: Wy jesteście ciałem Chrystusa i [Jego] członkami (1 Kor 12, 27). Starajmy się zatem zrozumieć słowa tego człowieka, z którym jesteśmy zjednoczeni i w Nim tworzymy jednego człowieka”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję