Reklama

XXII Świętojański Festiwal Organowy

Koncertem organowym w wykonaniu Marcina Łęckiego w bazylice św. Tomasza w Nowym Mieście Lubawskim 2 lipca zakończył się XXII Świętojański Festiwal Organowy.

Niedziela toruńska 32/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Recital toruńskiego organisty poprzedzony został referatem dr. hab. Czesława Grajewskiego z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie pt. Zanim zabrzmiały organy. Po referacie odprawiona została uroczysta, odpustowa Msza św. pod przewodnictwem biskupa toruńskiego Andrzeja Suskiego, podczas której dokonano poświęcenia wyremontowanych w kościele organów.
Koncerty festiwalowe w tym roku odbywały się tradycyjnie w pięciu toruńskich świątyniach: bazylice katedralnej Świętych Janów, kościele Ojców Jezuitów pw. Świętego Ducha, w kościele Miłosierdzia Bożego i św. s. Faustyny, Matki Bożej Królowej Polski oraz Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Ponadto recital organowy odbył się już po raz drugi w Grudziądzu w kościele Świętego Krzyża oraz po raz pierwszy w historii festiwalu, w farze chełmińskiej i w bazylice św. Tomasza Apostoła w Nowym Mieście Lubawskim.
Wśród wykonawców tegorocznych koncertów festiwalowych przeważali utalentowani organiści młodego pokolenia z Polski i Niemiec. Ponieważ w tym roku przypada 250. rocznica urodzin Wolfganga Amadeusza Mozarta, ważnym punktem każdego recitalu był utwór tego wybitnego kompozytora, bądź kompozycja nawiązująca do jego twórczości.
Tegoroczna edycja festiwalu poświęcona została pamięci Ojca Świętego Jana Pawła II, co w szczególny sposób wyrażał koncert inauguracyjny, który odbył się 13 maja w kościele Matki Bożej Królowej Polski na Rubinkowie I. Licznie zgromadzona publiczność miała okazję usłyszeć w wykonaniu prawie 300 chórzystów z 11 chórów akademickich Bydgoszczy i Torunia m.in. zadedykowany Janowi Pawłowi II utwór Tu es Petrus kompozycji ks. W. Gieburowskiego. Zgromadzonymi zespołami chóralnymi dyrygował dyrektor artystyczny festiwalu ks. Mariusz Klimek, a na organach akompaniował Marcin Łęcki. W programie koncertu znalazły się także dwa inne ciekawe dzieła: Wojciecha Kilara Angelus oraz Camila Saint-Saensa - III Symfonia organowa.
Wykonawcą drugiego i trzeciego koncertu festiwalowego był Wojciech Bednarski z Hamburga. Artysta wystąpił 20 maja w farze chełmińskiej, a 21 maja w bazylice katedralnej Świętych Janów. W jego wykonaniu usłyszeliśmy utwory wybitnych kompozytorów włoskiego i niemieckiego baroku, a także dwa opracowania chorału Vater unser im Himmelreich kompozycji J. S. Bacha i niemieckiego kompozytora epoki postromantycznej - Maxa Regera. Interesującym punktem tego recitalu był utwór współczesnego kompozytora węgierskiego Zsolta Gardonyi - Mozart Changes, pokazujący typowy dla Mozarta ciąg harmoniczny, który stał się tutaj fundamentem sekwencji jazzowej.
Tydzień później, 28 maja w kościele pw. Świętego Ducha wystąpił znany już toruńskiej publiczności Adam Klarecki z Włocławka. W repertuarze koncertu znalazła się barokowa suita organowa francuskiego kompozytora Louisa-Nicolasa Clerambaulta, Preludium i fuga h-moll BWV 544 J. S. Bacha, nawiązująca do Ave verum W. A. Mozarta - Evocation a la Chapelle Sixtine Ferenca Liszta. Nie zabrakło także polskiej muzyki organowej. Artysta wykonał Preludium op. 9 nr 3 - Feliksa Nowowiejskiego, oparte na temacie Kyrie z Mszy XI (Orbis factor). Recital zakończył bardzo efektowny utwór współczesnego kompozytora francuskiego Jehana Alaina - Litanies.
Na szczególne wyróżnienie zasługuje recital Bartosza Jakubczaka z Warszawy, który odbył się 4 czerwca w kościele Miłosierdzia Bożego i św. Faustyny. Artysta z błyskotliwą wirtuozerią wykonał trzy dość trudne utwory J. S. Bacha - Preludium i fugę G-dur BWV 541, Trio G-dur BWV 1027a i Fugę G-dur Gigue BWV 577. Ponadto zaprezentował on angielską muzykę organową, a w szczególności utwory Johna Stanleya czy Alfreda Hollinsa oraz dwie współczesne kompozycje - Lionela Rogga - Partita sopra Nun freut euch i nastrojowe Preludium chorałowe - Zeuch ein zu deinen Toren - Johanna Ludwiga Krebsa. Perełką tego recitalu była niewątpliwie Fantazja f-moll KV 608 W. A. Mozarta wykonana przez artystę z dużym polotem.
Niezwykle uroczystą oprawę miał kolejny koncert tegorocznego XXII Świętojańskiego Festiwalu Organowego. 10 czerwca w bazylice katedralnej Świętych Janów w ramach obchodów 10. rocznicy powstania Diecezjalnego Studium Organistowskiego wystąpili jego profesorowie, uczniowie i absolwenci. W programie koncertu znalazła się muzyka gregoriańska w wykonaniu scholi gregoriańskiej DSO pod kierownictwem - ks. dr. Mariusza Klimka, muzyka wokalno-instrumentalna, prezentowana przez profesorów DSO i ich uczniów. Koncert zakończyły, wykonane przez uczniów i abolwentów DSO, jedne z najwybitniejszych kompozycji literatury organowej - Chorał a-moll C. Francka, Improwizacja na temat pieśni Święty Boże M. Surzyńskiego oraz monumentalny Finał IX Symfonii F. Nowowiejskiego.
Kolejny recital festiwalowy odbył się 11 czerwca w kościele Świętego Krzyża w Grudziądzu, a następnie wieczorem w bazylice katedralnej Świętych Janów. Wykonawcą recitali był Jan Bartłomiej Bokszczanin z Legionowa. Artysta zaprezentował bogaty program, obejmujący muzykę włoskiego baroku, niezwykle trudną Fantazję i fugę g-moll BWV 542 J. S. Bacha, ponadto dwa bachowskie opracowania chorałów - Wenn wir in hoechsten Noeten sein i Herzlich tut mich verlangen, angielską muzykę organową przełomu baroku i klasycyzmu oraz Fantazję f-moll W. A. Mozarta KV 608. Nie zabrakło też muzyki epoki romantycznej - zabrzmiał Chorał a-moll C. Francka, oraz opracowanie chorału Herzlich tut mich verlangen Johannesa Brahmsa. Ważnym punktem recitalu były utwory niedawno zmarłego, związanego z Toruniem współczesnego polskiego kompozytora - Mariana Sawy. Usłyszeliśmy zadedykowane Bokszczaninowi Wariacje na temat Kalinki, prawykonane przez artystę w moskiewskiej filharmonii oraz utwór zatytułowany Sekwens.
Motywem przewodnim koncertu festiwalowego z 18 czerwca była symfoniczna muzyka organowa, którą w kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny wykonał Jerzy Kukla z Lublina. Trzeba przyznać, że artysta świetnie dobrał repertuar do możliwości brzmieniowych instrumentu, a przemyślana registracja oddała klimat wykonywanych utworów. Zabrzmiała - w pierwszej kolejności burzliwa Evocation a la Chapelle Sixtine F. Liszta, później nawiązujący do Kyrie z gregoriańskiej Missa De Angelis - II Koncert organowy op. 56 nr 2 - Feliksa Nowowiejskiego. Ponadto, usłyszeliśmy Fantazję pastoralis in g - czeskiego kompozytora epoki klasycyzmu, a także serdecznego przyjaciela W. A. Mozarta - Jana Krtitela Kuchara. Recital zakończył Chorał E-dur C. Francka.
Po zakończeniu tegorocznej edycji Świętojańskiego Festiwalu Organowego nasuwa się jedna zasadnicza refleksja - wyjście koncertów festiwalowych poza Toruń, które obserwujemy już od ponad roku, stało się doskonałą okazją do prezentowania brzmienia ciekawych instrumentów organowych nie tylko samego Torunia, ale całej diecezji toruńskiej. Pod tym względem mamy się czym pochwalić. Organizatorzy festiwalu mają nadzieję, że tendencja ta przyczyni się do remontu kolejnych instrumentów, a tym samym do dalszego rozszerzania się tej coraz popularniejszej imprezy muzycznej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Artur Ważny o spadku zaufania do Kościoła: biję się w piersi

2025-09-18 07:12

[ TEMATY ]

bp Artur Ważny

Karol Porwich/Niedziela

Bp Artur Ważny

Bp Artur Ważny

Zaufanie do Kościoła spadło w 9 lat z 58 proc. (2016) do 35,1 proc. (2025). Biję się w piersi, chociaż wiem, że to nie wystarczy - napisał w środę na portalu X biskup sosnowiecki Artur Ważny.

Według opublikowanego w środę badania IBRiS łączny odsetek osób, które deklarują zaufanie („zdecydowanie” lub „raczej”) do Kościoła katolickiego, spadł z 58 proc. we wrześniu 2016 roku do 35,1 proc. we wrześniu 2025 roku. To spadek o 22,9 punktu procentowego. Jednocześnie poziom nieufności wzrósł w tym samym okresie prawie dwukrotnie, z 24,2 proc. do 47,1 proc.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: Pilnie należy ustanowić duszpasterstwo solidarne, empatyczne, dyskretne, nieoceniające

2025-09-19 18:44

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Pilnie należy ustanowić duszpasterstwo solidarne, empatyczne, dyskretne, nieoceniające – wskazał Papież Leon XIV w przemówieniu podczas Zgromadzenia Diecezji Rzymskiej, które odbyło się w piątek wieczorem w Bazylice Świętego Jana na Lateranie. Wezwał do poszukiwania w duchu synodalnym skutecznych form ewangelizacji.

Wychodząc od ewangelicznego obrazu rozmowy Jezusa z Samarytanką przy studni Ojciec Święty wskazał, że „darem Bożym” (J 4,10), żródłem wody żywej, które nigdy się nie wyczerpuje jest Duch Święty, zdolny do odnowienia wszystkiego.
CZYTAJ DALEJ

Wdzięczna modlitwa za Ojca i Pasterza diecezji

2025-09-20 11:39

[ TEMATY ]

pogrzeb

bp Antoni Dydycz

bp Antoni Pacyfik Dydycz

Diecezja drochiczyńska

„Dziś stoimy przed trumną człowieka wielkiego formatu, formatu na skalę europejską, więcej nawet – na skalę Powszechnego Kościoła” – powiedział abp Józef Michalik podczas Mszy św. żałobnej za śp. bp Antoniego Pacyfika Dydycza OFMCap.

Pierwszy dzień uroczystości pogrzebowych, 19 września 2025 r., rozpoczął się od przeniesienia ciała z Domu Biskupiego do katedry drohiczyńskiej. Wcześniej bp Piotr Sawczuk dokonał obrzędu, który towarzyszy zamknięciu trumny.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję