Reklama

Renesans Vratislavii Cantans

Niedziela wrocławska 42/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Arkadiusz Cichosz: - Tegoroczny Festiwal Vratislavia Cantans dobiegł końca. Pierwszy bilans dyrektora?

Andrzej Kosendiak: - To prawda, zakończyliśmy 41. edycję Festiwalu Wratislavia Cantans, który ma wspaniałą historię. Ale te dni, w których gościliśmy artystów najwyższej światowej klasy we Wrocławiu, pokazały, że Festiwal przeżywa prawdziwy renesans. Chciałem wyrazić radość z tego, że publiczność doceniła nasze wysiłki - moje i nowego szefa artystycznego, Paula McCreesh’a - i tłumnie przybywała na koncerty festiwalowe. Chcę także wyrazić swoje uznanie dla mediów, które bardzo ciepło, entuzjastycznie wręcz, przyjęły występy artystów na tegorocznym Festiwalu. Ewenementem jest bardzo duże zaangażowanie Telewizji Polskiej, II Programu Polskiego Radia - 4 koncerty były transmitowane lub retransmitowane w Telewizji, Radio wyemitowało 8 koncertów. Ukaże się też audycja z koncertami festiwalowymi w Radiu Maryja.

- Najważniejsi artyści Festiwalu?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- W tegorocznej edycji wrocławskiej, bo Festiwal został podzielony na edycję wrocławską i dolnośląską, wystąpiło wielu artystów światowej sławy. To przede wszystkim Paul McCreesh i jego zespół Gabrieli Consort & Players wykonali niezwykle pięknie najpierw Mszę C-mol Mozarta, później Stworzenie świata Haydna. Gdybyśmy chcieli wymieniać wykonawców to właściwie same sławy: Emma Kirkby, z zespołem Fretwork, Hilliard Ensemble, Rosamunde Quartet, to wreszcie polskie zespoły: nasza Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna w Katowicach, sami znakomici wykonawcy.

- Wiele uwagi poświęcano nie tylko gwiazdom, ale też programowi. Mówiono o powrocie do korzeni...

- Mieliśmy na festiwalu wielkie gwiazdy, ale program, który zaproponowaliśmy był chyba równie interesującym dla słuchaczy. W jakiś sposób nawiązywał do źródeł festiwalu, do czasów, gdy w latach 60. Andrzej Markowski powoływał festiwal do życia. Jego głównym nurtem miało być wykonywanie muzyki oratoryjno-kantatowej, muzyki sakralnej, i w tym roku główny trzon stanowiły utwory wokalne i instrumentalne poświęcone muzyce sakralnej. Chcieliśmy tutaj pokazać arcydzieła, takie jak: Stworzenie świata Haydna, Mszę C-mol Mozarta, wreszcie przepiękne dzieła Szymanowskiego Stabat Mater, i Litanię do Marii Panny. To te utwory, które niesłychanie żywo odwołują się do tradycji, do założeń festiwalu.

- Wrocławska edycja ma swoją festiwalową tradycję, a jak Festiwal przyjął się w terenie?

- Rzeczywiście, warto na chwilę zatrzymać się przy koncertach dolnośląskich. 17 października odbyły się pierwsze koncerty. Wiem, że w Bardzie Śląskim światowej sławy zespół Hilliard Ensemble został znakomicie przyjęty przez wielu ludzi. Myślę, że zorganizowanie koncertu w miejscu szczególnym - świątynia w Bardzie Śląskim jest jednym z kościołów dziedzictwa cysterskiego na Dolnym Śląsku - to jest to, co chcemy Państwu proponować. Zapraszaliśmy do wielu miast Dolnego Śląska: Kamieńca Ząbkowickiego, Krzeszowa i Lubiąża, ale także do Świdnicy, Wałbrzycha, Milicza, Głogowa, Szczawna, Polkowic, Kliczkowa. W sumie odbyły się 24 koncerty w miastach Dolnego Śląska. Ostatni koncert odbył się 1 października w Bolesławcu, w którym Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej i Chór wykonał genialne dzieło Mozarta Requiem D-mol.

- Bardzo dziękuję za rozmowę.

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej Niezbędnika Katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca. Dostępna jest również wersja PDF naszego Niezbędnika!

CZYTAJ DALEJ

Antychrześcijański i antypolski spektakl w Bydgoszczy. Sąd: przestępstwa nie było

2025-11-13 11:02

[ TEMATY ]

sąd

spektakl

Adobe.Stock.pl

Po 9 latach zakończyło się postępowanie w sprawie spektaklu „Nasza przemoc, wasza przemoc” („Nase nsilije i vase nasilije”) wystawianego w 2016 r. w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Zostało ono umorzone w grudniu 2024 r. przez Prokuraturę Rejonową Bydgoszcz-Północ. Instytut Ordo Iuris reprezentujący w postępowaniu pokrzywdzonych złożył zażalenie na decyzję prokuratury. Sąd Okręgowy w Bydgoszczy utrzymał jednak w mocy postanowienie o umorzeniu. Reżyserem spektaklu był Chorwat Olivier Frijić, twórca innego przedstawienia – „Klątwy”, co do której również wiele lat toczyło się postępowanie.

Zawiadomienie w tej sprawie złożyły dwie kobiety, które były widzami spektaklu wystawionego 25 września 2016 r. Przedstawienie odgrywane było w języku obcym z wyświetlanymi polskimi napisami. Elementy bluźniercze wystąpiły już na początku spektaklu. Sztuka rozpoczęła się od kolędy „Cicha noc”, przy dźwiękach której aktorzy rozbierali się do naga i łączyli się w pary hetero- i homoseksualne, po czym wykonywali czynności o charakterze erotycznym. W innej ze scen na krzyżu utworzonym z kanistrów na benzynę wisiał mężczyzna w wieńcu podobnym do korony cierniowej. Aktor miał na biodrach biało-czerwoną przepaskę. Mężczyzna zszedł z krzyża i podszedł do aktorki mającej na twarzy chustę przypominającą muzułmański hidżab. Aktor zerwał jej chustę z twarzy, po czym pchnął kobietę na ziemię i dokonał na niej symulowanego gwałtu. Twarz kobiety wyrażała cierpienie i poniżenie. W trakcie spektaklu doszło też do sceny, w której aktorka grająca muzułmankę wyciągnęła biało-czerwony materiał z krocza. Następnie został on pionowo zawieszony nad sceną.
CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: o sensie życia podczas 35. Ogólnopolskiego Forum Szkół Katolickich

2025-11-13 16:23

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Forum Szkół Katolickich

BPJG

35. Forum Szkół Katolickich na Jasnej Górze

35. Forum Szkół Katolickich na Jasnej Górze

O tym, jak w kontekście cyberzagrożenia chronić nie tylko dane, ale i zdrowie psychiczne, o pułapce autodestrukcji nastolatka, czyli o uzależnieniach behawioralnych i substancjonalnych czy logoterapii w pracy pedagogicznej mowa jest podczas 35. Ogólnopolskiego Forum Szkół Katolickich na Jasnej Górze. Dwudniowe spotkanie nauczycieli i pedagogów poprzedziła konferencja dyrektorów. Temat Forum to „Szkoła katolicka - droga do sensu”.

Zdaniem ks. Zenona Latawca, przewodniczącego Rady Szkół Katolickich, w dzisiejszym dynamicznym i często chaotycznym świecie, uczenie młodych odkrywania sensu życia jest zadaniem niezwykle istotnym. - To trzeba jasno powiedzieć, że my jako środowisko w Kościele Katolickim nie jesteśmy zobowiązani do tego, żeby prowadzić szkoły, ale robimy to, prowadzimy je po to, żeby być blisko młodzieży, żeby im przekazać wartości, ukazywać sens życia, to jest misja - wyjaśnił przewodniczący RSK.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję