Reklama

Kościół

Ukraina: świąteczne i noworoczne życzenia abp. S. Szewczuka

Boże Narodzenie jest źródłem zwycięstwa nad lękami współczesnego człowieka – napisał arcybiskup większy kijowsko-halickki Swiatosław Szewczuk w orędziu świątecznym do duchowieństwa i wiernych Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego (UKGK). W oddzielnym przesłaniu wideo pozdrowił również swych rodaków z okazji Nowego Roku 2020. życzył, aby „to przejście [do Nowego Roku] pozwoliło nam przekroczyć próg nadziei”.

[ TEMATY ]

prawosławie

Łukasz Sztolf

Abp Światosław Szewczuk, zwierzchnik Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego

Abp Światosław Szewczuk, zwierzchnik Ukraińskiego Kościoła
Greckokatolickiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Radość z przyjścia na ziemię Zbawiciela rozwiewa wszystkie lęki i niepewności ludzkiego życia, gdyż «z nami jest Bóg» teraz i na zawsze” – czytamy w orędziu świątecznym, ogłoszonym 2 stycznia. Grekokatolicy, podobnie jak większość prawosławnych i pozostałych chrześcijan wschodnich, obchodzą główne święta chrześcijańskie według tzw. „starego stylu”, tzn. kalendarza juliańskiego, „spóźnionego” w stosunku do gregoriańskiego o 13 dni, dlatego wschodnie Boże Narodzenie wypada 7 stycznia.

Reklama

Nowo narodzony Zbawca to „wcielona miłość Boża” – przypomniał arcybiskup. Podkreślił, że „prawdziwa miłość to nie tymczasowe i szybko przemijające uczucie ludzkie, ale życiodajna siła, obszar życia, podarowany i zapewniony nam przez samego Boga”. Dopiero „w przestrzeni miłości i radości Bożej człowiek może żyć w pełni, rozwijać się i być sobą” – zaznaczył autor orędzia. Zwrócił uwagę, że Bóg nie chce, aby Jego stworzenie bało się, dlatego w czasie Bożego Narodzenia przychodzi do nas jako bezbronne dzieciątko.

Podziel się cytatem

„Syn Boży pozwala, aby złożono Go w jasełkach na sianie, aby obejmowały Go ludzkie ręce i aby karmiły Go ludzkie piersi Matki Bożej. Wszechmogący Bóg, który niczego nie potrzebuje, staje się potrzebującym, bezsilnym oraz zależy od ciepła i delikatności miłości ludzkiej! Uzdalnia nas dzisiaj do otwarcia bez lęku naszych ramion na Boga i bliźniego” – głosi orędzie głowy UKGK.

Jego zdaniem człowiek dzisiejszy boi się przede wszystkim tego, że oddzieliwszy się od Boga przez grzech, poczuje się porzucony i samotny. Toteż, gdy jest on zamknięty na miłość swego Stwórcy, nawet boi się Jego, mylnie uważając Boga za wrogą i obcą siłę, która rzekomo może mu zagrażać, dlatego usiłuje budować świat bez Niego – przestrzegł abp Szewczuk. Tymczasem, dodał, życie człowieka bez miłości Bożej przekształca się w „przestrzeń trwogi i niepokoju”, a człowiek, który oddalił się od oblicza Boga, trafia na obszary ciągłego strachu o swoje życie w obliczu śmierci. I właśnie ten strach jest narzędziem zła, które nieuchronnie ogarnia i paraliżuje człowieka, zabiera mu wolność oraz pozbawia go radości i nadziei.

Reklama

Człowiek, pozostający poza Bogiem, boi się też swego bliźniego, cudzoziemca, emigranta, gdyż podświadomie uważa go za rywala do swej złudnej przestrzeni bezpieczeństwa i dostatku. A w końcu taki człowiek boi się samego siebie, swojej słabości i ograniczeń, lęka się, że nie spełni oczekiwań innych, że będzie nieudacznikiem w nauczaniu i w pracy w kontekście agresywnej konkurencji w świecie – stwierdził arcybiskup większy.

Podziel się cytatem

Wskazał, że w tym kontekście „Boże Narodzenie jest źródłem zwycięstwa nad lękami współczesnego człowieka: przed przyszłością i nieznanym, przed innymi i śmiercią". „Świętując narodzenie naszego Zbawiciela i Jego radosne wejście w horyzonty dzisiejszej ludzkości, nie dajmy się komukolwiek zastraszyć! Wypowiedziane dzisiaj słowa aniołów «Nie bójcie się!» skierowane są także do narodu ukraińskiego w obliczu wyzwań dzisiejszej chwili dziejowej naszego bytu narodowego” – napisał autor orędzia. Dodał, że „skoro Bóg z nami, to któż może nas zastraszyć, odebrać nam lub zniewolić naszą wolę obrony swego państwa i narodu, prawdziwej sprawiedliwości, godności i wolności?”.

Ale Boże Narodzenie to również zjednoczenie się Boga z człowiekiem, bo to On sam wchodzi w przestrzeń życiową człowieka i zaczyna żyć jak człowiek, biorąc na siebie wszystkie niedogodności, wyzwania i zagrożenia. „Cieszmy się więc, ponieważ to nas Chrystus z chwilą swych narodzin uwolnił od strachu, obdarowując nas radością w miłości. Odnowi On także naszą zdolność do miłości Boga i bliźniego. To w Nim są podstawy naszego bytu narodowego, państwowego i kościelnego” – zakończył swe orędzie świąteczne zwierzchnik grekokatolików ukraińskich.

W przesłaniu wideo na Nowy Rok pozdrowił on swych rodaków w kraju i poza jego granicami. „Niech to przejście z roku 2019 w 2020 będzie dla nas przejściem, które pozwoli przekroczyć próg nadziei” – powiedział arcybiskup. Wezwał Ukraińców, aby podziękowali Bogu za przeżyty miniony rok i za wszystkie łaski, jakie od Niego otrzymali, ale również aby prosili Go o prowadzenie ich w nowym roku. „Niech to nowe przybędzie do nas od Ciebie, niech ten nowy rok przyniesie nam nowe dokonania, nowe siły, nowe oczekiwania i nowe dobre owoce dla rozwoju naszego narodu i naszego Kościoła” – życzył arcybiskup większy kijowsko-halicki.

Życzył także wszystkim „nowej radości i pełni łask Bożych” oraz aby Pan Bóg towarzyszył „każdemu z was na waszych drogach tego ziemskiego życia, niech błogosławi i wspiera wszystkie wasze dobre zamierzenia i niech w tym nowym roku Pan Bóg ukaże wam swe nowe oblicze, które zweryfikuje wasze nadzieje i oczekiwania”. „Szczęśliwego Nowego Roku, narodzie ukraiński, ojczyzno ukraińska i nasze wolne państwo” – zakończył swe przesłanie abp Szewczuk.

2020-01-02 19:29

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prawosławny Patriarchat Antiocheński zerwał łączność kanoniczną z Jerozolimskim

[ TEMATY ]

Jerozolima

prawosławie

Marc Veraart / Foter.com / CC BY-ND

Kościół prawosławny Patriarchatu Antiocheńskiego zerwał łączność kanoniczną z Patriarchatem Jerozolimskim, podważającym jurysdykcję tego pierwszego nad Katarem na Półwyspie Arabskim. Decyzję w tej sprawie podjęto na posiedzeniu Świętego Synodu Kościoła antiocheńskiego 29 kwietnia pod przewodnictwem patriarchy Jana X. Nastąpiło to po wielomiesięcznych próbach uregulowania wzajemnych stosunków i po nieudanych próbach mediacji podejmowanych przez patriarchę Konstantynopola i rząd Grecji.

Na zebraniu synodalnym patriarcha poinformował członków tego zgromadzenia o wszystkich działaniach mających na celu nawiązanie dialogu z Kościołem jerozolimskim i o nieprzejednanym stanowisku tamtejszego patriarchy Teofila III. Po wysłuchaniu tego sprawozdania uczestnicy obrad postanowili jednogłośnie przestać wymieniać imię zwierzchnika Patriarchatu Jerozolimskiego w czasie liturgii i skierować w tej sprawie stosowne listy do wszystkich Kościołów prawosławnych. Podczas spotkania na szczycie zwierzchników autokefalicznych Kościołów prawosławnych w Stambule na początku marca (tzw. Synaksie) przedstawiciel Patriarchatu Antiocheńskiego, metropolita Sylwan z Buenos Aires zabiegał usilnie o natychmiastowe rozwiązanie tego problemu. Gdy jednak nie zdołał tego osiągnąć, na znak protestu nie podpisał końcowego dokumentu narady w Stambule. Konflikt między obu starożytnymi patriarchatami prawosławnymi wybuchł po mianowaniu 19 lutego (4 marca – według nowego stylu) ub.r. przez patriarchę jerozolimskiego archimandryty Makarego metropolitą w Katarze, który Patriarchat Antiocheński uważa za swój obszar kanoniczny. Oznacza to, że tylko on może zarządzać życiem prawosławnym w tym niewielkim kraju nad Zatoką Perską. Napięcia nie byli w stanie rozwiązać pośredniczący w nim patriarcha Konstantynopola Bartłomiej I ani przedstawiciele rządu Grecji. W prawosławiu zerwanie łączności kanonicznej między Kościołami polega przede wszystkim na niewymienianiu imienia zwierzchnika Kościoła, z którym ustała owa łączność, w czasie liturgii i w tzw. dyptychach, czyli oficjalnych wykazach głów Kościołów. Ponadto formalnie wierni jednego skłóconego Kościoła nie mogą przyjmować sakramentów w drugim. W przeszłości nieraz dochodziło do podobnych wypadków. Na przykład w lutym 1996 Patriarchat Moskiewski zerwał łączność z Konstantynopolem, gdy ten mianował swego przedstawiciela głową Kościoła prawosławnego w Estonii, uważanej za obszar kanoniczny Moskwy. Łączność między obu Kościołami lokalnymi przywrócono w lipcu tegoż roku, ale pewne napięcie między nimi utrzymuje się do dzisiaj m.in. na tle „sprawy estońskiej”, ale nie tylko. W latach 2011-14 nie było wspólnoty modlitewnej i eucharystycznej między Patriarchatami Rumuńskim i – znowu – Jerozolimskim. Tym razem poszło o wybudowanie przez Kościół rumuński własnego klasztoru i zespołu pielgrzymkowego w Jerychu, a więc na obszarze kanonicznym Kościoła jerozolimskiego. Jedność między obu Kościołami przywrócono na początku lutego br.
CZYTAJ DALEJ

Policja z apelem do proboszczów o czujność ws. oszustw "na policjanta"

2025-09-22 14:17

[ TEMATY ]

apel

policja

oszustwo

Adobe Stock

Z apelem o czujność i zgłaszanie podejrzanych działań, rzekomo prowadzonych przez funkcjonariuszy, a w rzeczywistości będących próbami wyłudzania pieniędzy metodą "na policjanta", zwróciło się Biuro Kryminalne Komendy Głównej Policji do przewodniczącego Episkopatu Polski i innych biskupów. Policja prosi o uwrażliwienie na tę kwestię parafie oraz m.in. szkoły i instytucje prowadzone przez Kościół. "Wspólne działania Kościoła i Policji w zakresie profilaktyki społecznej pozwolą znacząco ograniczyć skalę przestępstw" - czytamy w liście.

Pełną treść apelu Biura Kryminalnego Komendy Głównej Policji opublikowała na swoich stronach m.in. Diecezja Świdnicka. Policja informuje w nim, że odnotowuje na terenie całego kraju coraz częstsze przypadki oszustw metodą "na policjanta".
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV przyjął prezydenta Niemiec. Rozmowy o Ukrainie i Gazie

2025-09-22 17:40

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV przyjął w poniedziałek na prywatnej audiencji prezydenta Niemiec Franka-Waltera Steinmeiera, któremu towarzyszyła małżonka Elke. Rozmowy dotyczyły m.in. wojny na Ukrainie i sytuacji humanitarnej w Gazie.

Po audiencji prezydent Niemiec spotkał się z dziennikarzami na konferencji prasowej na Cmentarzu Teutońskim w Watykanie. „Było to dla mnie i mojej żony wielkim zaszczytem, że zostaliśmy dzisiaj przyjęci przez Papieża Leona XIV na audiencji prywatnej. Mieliśmy okazję długo rozmawiać, wymieniać się opiniami, oczywiście na temat sytuacji globalnej, wojny i pokoju oraz sytuacji Kościołów chrześcijańskich” – powiedział Steinmeier, który jest wyznania protestanckiego. Jego żona, Elke, jest katoliczką
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję