Turcja: patriarcha Bartłomiej przeciwny spotkaniu w Jordanii
Prawosławny patriarcha Konstantynopola Bartłomiej wyraził stanowczy sprzeciw wobec zaproponowanego przez patriarchę jerozolimskiego Teofila III spotkania w Ammanie głów Kościołów lokalnych w „sprawie ukraińskiej”. „Jakiej jedności ma służyć wasza inicjatywa, jeśli będzie na niej nieobecny pierwszy w porządku kanonicznym hierarcha prawosławny?” – zapytał retorycznie duchowy przywódca świata prawosławnego w liście do Teofila z 26 grudnia, a ujawnionym 9 stycznia na francuskiej stronie Orthodoxie.com .
Bartłomiej zadał też pytanie o sens ewentualnego spotkania w stolicy Jordanii w sytuacji, gdy nie będzie możliwa wspólna eucharystia, „gdyż jeden ze zwierzchników [chodzi o patriarchę moskiewskiego – KAI] zerwał łączność z niektórymi z nich”. „Jaki pozytywny wynik mogłoby przynieść spotkanie głów [Kościołów], choćby nawet nieformalne, bez żadnego przygotowania?” – zapytał jeszcze „pierwszy wśród równych”.
Wyraził również „«zaskoczenie», by nie powiedzieć «osłupienie»” z powodu tej inicjatywy „bezprecedensowej w dziejach Kościoła prawosławnego”, gdyż – jak przypomniał – „synaksy [zgromadzenia] wszechprawosławne zwołuje zawsze patriarcha ekumeniczny i on im przewodniczy”. A bez odpowiedniego przygotowania spotkanie takie będzie skazane na niepowodzenie, co więcej, zaszkodziłoby tej poszukiwanej jedności – ostrzegł Bartłomiej.
Zwrócił ponadto uwagę, że Kościół prawosławny znalazłby się „w sytuacji federacji lub, co gorsza, konfederacji Kościołów”. Zachęcił więc do kierowania pod adresem Patriarchatu Moskiewskiego, „a nie do innych Kościołów”, prób przywrócenia wspólnoty eucharystycznej.
Podziel się cytatem
Zwołanie ogólnoprawosławnego spotkania na szczycie w celu rozwiązania „problemu ukraińskiego” zaproponował 21 listopada ub.r. podczas pobytu w stolicy Rosji patriarcha jerozolimski Teofil III. Zaprosił on zwierzchników autokefalicznych Kościołów prawosławnych do Ammanu, aby tam wspólnie naradzić się nad „zachowaniem naszej jedności we wspólnocie eucharystycznej”. Już nazajutrz inicjatywę tę poparł oficjalnie Rosyjski Kościół Prawosławny (RKP). Niemal równie szybko odrzucił ją natomiast Kościół Grecji, a wkrótce potem tez kilka innych Kościołów, głównie greckojęzycznych, uważając, że tylko patriarcha Konstantynopola ma prawo zwoływać tego rodzaju spotkania.
Obecne napięcia w łonie światowego prawosławia wiążą się z utworzeniem 15 grudnia 2018 z dwóch dotychczas niekanonicznych Kościołów ukraińskich (Patriarchatu Kijowskiego i Autokefalicznego) jednego Prawosławnego Kościoła Ukrainy (PKU) oraz udzieleniem mu 6 stycznia 2019 przez Bartłomieja autokefalii. Już na samą zapowiedź tej decyzji RKP zerwał 15 października 2018 wspólnotę eucharystyczną z Konstantynopolem, a po powstaniu PKU – ze zwierzchnikami dwóch Kościołów lokalnych, które uznały tę autokefalię: Grecji i Patriarchatu Aleksandryjskiego. Inne Kościoły, jak na razie, wstrzymują się z takim uznaniem, wiadomo jednak, że co najmniej kilka z nich, np. gruziński, rumuński czy cypryjski są gotowe to uczynić.
Główny Zarząd Wywiadu Ministerstwa Obrony Ukrainy (GUR MO) ogłosił imiona, nazwiska, daty i miejsca urodzenia oraz sprawowane funkcje biskupów Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego (RKP), współpracujących z propagandzistami kremlowskimi i popierającymi wojnę Rosji przeciw Ukrainie. Wykaz obejmuje 246 osób, z głową Kościoła, patriarchą moskiewskim i całej Rusi Cyrylem na czele.
Na swym Facebooku GUR MO napisał, że w ślad za oficjalną propagandą rosyjską duchowni RKP usprawiedliwiają agresję rosyjską, ludobójstwo narodu ukraińskiego i wzywają swych wiernych do uzupełniania szeregów rosyjskich jednostek okupacyjnych. Według danych, jakimi rozporządza ukraiński wywiad wojskowy, biskupi rosyjscy otrzymali dokładne wskazówki, jak mają agitować rodziców młodych Rosjan, aby zachęcali oni swe dzieci do zawierania kontraktów wojskowych.
Modlitwa nie jest czasem pustym. Nie jest nic-nie-robieniem. Jest zawsze pełna życia, ale też pełna pytań. Rodzą się one w duszy i umyśle tego, kto się modli, oraz w duszach i sercach tych, którzy stoją „obok” i przyglądają się, kiedy inni się modlą.
Gdy Jezus modlił się na osobności, a byli z Nim uczniowie, zwrócił się do nich z zapytaniem: «Za kogo uważają Mnie tłumy?» Oni odpowiedzieli: «Za Jana Chrzciciela; inni za Eliasza; jeszcze inni mówią, że któryś z dawnych proroków zmartwychwstał». Zapytał ich: «A wy za kogo Mnie uważacie?» Piotr odpowiedział: «Za Mesjasza Bożego». Wtedy surowo im przykazał i napominał ich, żeby nikomu o tym nie mówili. I dodał: «Syn Człowieczy musi wiele wycierpieć: będzie odrzucony przez starszyznę, arcykapłanów i uczonych w Piśmie; zostanie zabity, a trzeciego dnia zmartwychwstanie». Potem mówił do wszystkich: «Jeśli ktoś chce iść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech co dnia bierze krzyż swój i niech Mnie naśladuje. Bo kto chce zachować swoje życie, straci je, a kto straci swe życie z mego powodu, ten je zachowa».
Wszyscy ludzie są wezwani do zjednoczenia z Chrystusem, który jest światłością świata i od którego pochodzimy, dzięki któremu żyjemy, do którego zdążamy – powiedział Leon XIV. Zaznaczył, że znakiem tego jest procesja eucharystyczna na Boże Ciało. „W ten sposób powierzamy Go spojrzeniu, sumieniu i sercu ludzi. Sercu tego, kto wierzy, aby wierzył jeszcze mocniej; sercu tego, kto nie wierzy, aby zastanowił się nad głodem, jaki odczuwa w duszy, i nad chlebem, który może go nasycić”.
Leon XIV mówił o tym w homilii Mszy św. sprawowanej przed Bazyliką Laterańską z okazji obchodzonego dziś we Włoszech Bożego Ciała. Nawiązując do Ewangelii o cudownym rozmnożeniu chlebów i ryb, podkreślił, że opowieść ta pokazuje jak dobrze jest być z Jezusem. Gdy Bóg króluje, człowiek zostaje uwolniony od wszelkiego zła. Również w chwili próby, którą przeżyli apostołowie na pustkowiu, kiedy okazało się zapada wieczór i nie ma nic do jedzenia. Jednakże to właśnie w tej godzinie – podkreślił Papież – w czasie niedostatku i mroku, Jezus pozostaje pośród nas.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.