Reklama

Malowanie światłem

Świetlistość i wibracje kolorów w fotografii Ryszarda Karczmarskiego wprowadzają widza w świat niezwykły i malowniczy. Artysta świadomie rezygnuje z nowoczesnego obiektywu na rzecz dużej drewnianej skrzynki z mikroskopijnym otworem. Maluje światłem obrazy, które przywodzą na myśl malarstwo impresjonistów. Nieostre w zarysach, o niemożliwych do jednoznacznego uchwycenia kolorach, pełne ruchu fotografie możemy oglądać w Galerii Sceny Plastycznej KUL przy ul. Rynek 8.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ryszard Karczmarski

urodził się 6 kwietnia 1957 r. w Gdyni. Jest absolwentem Wydziału Pedagogiki i Psychologii UMCS w Lublinie. Początkowo pracował jako nauczyciel. Od 1990 r. prowadzi własną firmę fotograficzną. W 1996 r. uzyskał dyplom mistrzowski.
W 2003 r. został prezesem Okręgu Lubelskiego w Związku Polskich Artystów Fotografików. Jest autorem cykli fotograficznych: „Prawosławie”, „Nocne pejzaże”, „Pogranicze wschodniej Polski”. W 1996 r. powołał autorską galerię fotografii w Chełmie przy ul. Lwowskiej 26. Uczestniczył w wielu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą; jest laureatem licznych nagród.

Między światłem a cieniem

Światło jest głównym obiektem fascynacji fotografa. Wybór narzędzia w znacznym stopniu determinuje końcowy efekt. Niekontrolowane rozszczepienia promieni słonecznych uzyskane dzięki zastosowaniu tzw. techniki otworkowej na zdjęciu widoczne są w postaci wiązek barw podstawowych, tworzących tęczowe odblaski. Na światłoczułej emulsji artysta maluje obrazy, zamieniając je jakby w witraż, przez który sączy się światło. Ryszard Karczmarski uważnie obserwuje świat tam, gdzie światło spotyka się z cieniem, tworząc fotografie mieszczące się między realnym światem a wyobraźnią, pełne wyciszenia i intymności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Uchwycić chwilę

Camera obscura staje się w rękach chełmskiego fotografa narzędziem służącym do uchwycenia ulotnych momentów trwania natury. Długa ekspozycja, konieczna przy fotografii otworkowej, powoduje efekt poruszenia. W kadrze nie zatrzymuje więc momentu statycznego, ale ruch. Obrazy o lekko nieostrych, rozmytych krawędziach lśniące złocistymi barwami, czasem oliwkowe, czasem w kolorze starej sepii z przemijających zdarzeń wyławiają chwilę.

Pejzaż wewnętrzny

Ryszard Karczmarski dostrzega piękno w każdej bez wyjątku rzeczy. Rzeczywistość potrafi postrzegać jednocześnie jako zwyczajną, jak i doskonałą. Rejestruje prowincjonalne zaułki, stare drewniane domy porośnięte dzikim winem, miejsca, które wydają się opuszczone, spękany mur, światło prześwitujące przez liście, aleje drzew z powidokami postaci... Sporadycznie na fotografiach Karczmarskiego pojawiają się ludzie, czasami także sam autor, pełniąc rolę sztafażu. Artysta swoim poetyckim przekazem opowiada nam bardzo osobisty, wewnętrzny, wręcz duchowy krajobraz.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

I otrze z ich oczu wszelką łzę, a śmierci już nie będzie

2025-05-13 14:09

Niedziela Ogólnopolska 20/2025, str. 18

[ TEMATY ]

homilia

ks. prof. Waldemar Chrostowski

Adobe Stock

W liturgii mszalnej okresu wielkanocnego trwa lectio continua, czyli lektura ciągła, Dziejów Apostolskich. Wierni otrzymują szeroką panoramę początków Kościoła, który w ciągu kilku dziesięcioleci dotarł z jerozolimskiego wieczernika do Rzymu.

Grupka uczniów Jezusa przekształciła się w Jego odważnych wyznawców i pozyskała tysiące ludzi, którzy stawali się członkami nowej, a zarazem zakorzenionej w obietnicach i przymierzu Starego Testamentu, wspólnoty wiary. Fragment odczytywany w tę niedzielę relacjonuje koniec pierwszej wyprawy misyjnej apostołów Pawła i Barnaby. Wprawdzie obaj doznali wielu przeciwności, lecz owocem ich dwuletniej pracy apostolskiej było mnóstwo dobra. Wdzięczni za wszystko, co przeżyli, wrócili do Antiochii nad Orontesem, skąd rozpoczęli wyprawę, i „opowiedzieli, jak wiele Bóg przez nich zdziałał i jak otworzył poganom podwoje wiary”. Również w naszych czasach wyznawcy Jezusa Chrystusa dokonują mnóstwo dobra. Wbrew medialnym stereotypom i nagonce trzeba o tym mówić i budować Kościół, do którego warto należeć i który trzeba współtworzyć.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV przyjął paliusz oraz Pierścień Rybaka

Podczas liturgii inaugruacji pontyfikatu Ojciec Święty Leon XIV przyjął paliusz i Pierścień Rybaka – insygnia posługi piotrowej Biskupa Rymu.

Paliusz Ojcu Świętemu nałoży kardynał Mario Zenari (ze stanu diakonów, Włochy), nuncjusz apostolski w Syrii. Kardynał Fridolin Ambongo Besungu (ze stanu prezbiterów, Demokratyczna Republika Konga) wezwał w specjalnej modlitwie obecności i pomocy Pana dla Następcy Piotra. Kardynał Luis Tagle (ze stanu biskupów, Filipiny) przekazał papieżowi Pierścień Rybaka.
CZYTAJ DALEJ

Papież: przez Maryję błagamy o dar pokoju

„Trwając w radości wiary i w komunii, nie możemy zapominać o braciach i siostrach, którzy cierpią z powodu wojen” – mówił Leon XIV przed modlitwą Regina Caeli. Było to zwieńczenie Mszy świętej inaugurującej pontyfikat nowego Papieża. Ojciec Święty wyraził wdzięczność oficjalnym delegacjom, przedstawicielom Kościołów i wspólnot oraz pielgrzymom przybyłym na uroczyste rozpoczęcie jego posługi Piotrowej.

"Na zakończenie tej uroczystości pozdrawiam was wszystkich i dziękuję wam, mieszkańcom Rzymu i wiernym z wielu części świata, którzy zechcieliście w niej uczestniczyć!" - powiedział Papież Leon XIV, wywołując aplauz zgromadzonych.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję