Na fasadzie kamienicy przy ulicy Grodzkiej 7 dokonano odsłonięcia pamiątkowej tablicy poświęconej zamojskiemu artyście. To właśnie tu przez okres dzieciństwa aż do czasu wyjazdu na studia mieszkał, uczył się i tworzył swoje pierwsze utwory Marek Grechuta. W poetycki nastrój wprowadziła zgromadzonych grupa artystów ze Studia Piosenki Autorskiej Tomasza Ziąbkowskiego. Uroczystość prowadził Witold Paszt, lider zespołu Vox, także rodowity zamościanin. O wypowiedź poproszono prezydenta Zamościa Marcina Zamoyskiego, który mówił: „Młodzi ludzie chcą poezji Marka Grechuty. Chcą tego, co z serca dawane - przez serce jest odbierane. Marek był osobą, która dawała niezmiernie dużo od siebie. Przez swoją poezję, którą przekazywał nam, śpiewając. Jego poezja nigdy nie zginie i zawsze będzie”. Odsłonięcia tablicy dokonał prorektor WSZIA w Zamościu Bogdan Kawałko (członek Komitetu Upamiętnienia Marka Grechuty) i Sylwia Antoniewicz, uczennica I LO w Zamościu. Pamiątkową tablice wykonał artysta Bartłosz Sęczawa. „Chciałem powiedzieć o nim jako o muzyku i poecie, kompozytorze, architekcie, zamościaninie. Mam nadzieję, że moja realizacja wzbogaci kulturalny pejzaż Zamościa i zostanie przez wszystkich życzliwie przyjęta”. - powiedział.
Podczas odsłonięcia tablicy nie zabrakło również byłych koleżanek Marka Grechuty, które wspominały dawne czasy. „Marek był bardzo życzliwym, ale skrytym człowiekiem. Troszkę takim zamyślonym. Często siadał na pniach drzew na podwórku i grał na harmonijce ustnej” - wspominała Jadwiga Gryciak. „Siadywał także na dużym drewnianym balkonie - grał i śpiewał. Miał również piękne, starodawne pianino, na którym również grał. A my siadałyśmy i słuchałyśmy tej jego pięknej muzyki” - dodaje Maria Dudek.
Koncerty
W ramach I Zamojskiego Festiwalu Kultury im. Marka Grechuty odbyły się dwa koncerty. Pierwszy pod tytułem: „Artyści Jazzowi Markowi Grechucie” w wykonaniu Wojciech Majewski Quintetu, Marka Bałaty, Doroty Miśkiewicz, Janusza Szroma, Zamojskiego Big Bandu pod dyrekcją Waldemara Skóry, i Polskiej Orkiestry Włościańskiej im. Karola Namysłowskiego pod dyrekcją Tadeusza Wicherka. Orkiestra towarzyszyła również drugiego dnia tym razem gwiazdom muzyki pop, takim jak: Ewa Bem, Hanna Banaszak, Stanisław Sojka, Jacek Borkowski, Sambor Dudziński i zespół Vox. Wokalistów wspomagał Chór „Lechici” pod kierownictwem Leszka Opały i Chór „Alla Polacca” pod kierownictwem Sabiny Włodarskiej. Pierwszego dnia festiwalowego koncert prowadził Paweł Sztompke, drugiego zaś Magda Umer. Honorowy patronat nad festiwalem objął minister kultury Kazimierz Michał Ujazdowski.
Był rok 1873, kiedy metropolita Konstantynopola Filoteos Bryennios otoczył się księgami biblioteki Hospicjum św. Krzyża. Pogrążony w lekturze, natrafił na manuskrypt pochodzący z XI stulecia. Hierarcha zanurzył się lekturze… Już w pierwszych zdaniach wyczytał: „Dwie są drogi, jedna droga życia, a druga śmierci – i wielka jest różnica między nimi. Oto droga życia: Przede wszystkim będziesz miłował Boga, który cię stworzył, następnie zaś bliźniego twego jak siebie samego, a czego nie chcesz, by ktoś ci robił, tego wszystkiego i ty także nie rób drugiemu”.
Odkryty przez Filoteosa apokryf, któremu nadano tytuł Nauka Dwunastu Apostołów, jest bardzo wczesny. Badacze datują go na koniec pierwszego stulecia, a jako miejsce jego powstania wskazują Syrię. Przytoczony powyżej fragment mógłby stać się doskonałym komentarzem do słów Jezusa, zanotowanych przez Łukasza w tym samym mniej więcej czasie: „Przyjdą ze wschodu i zachodu, z północy i południa, i siądą za stołem w królestwie Bożym. Tak oto są ostatni, którzy będą pierwszymi, i są pierwsi, którzy będą ostatnimi” (Łk 13,29-30). Jeśli sprawiedliwi przyjdą do królestwa Bożego, to kroczyć tam będą drogą życia – musiał myśleć Filoteos – a na niej drogowskazem jest przykazanie miłości Boga i bliźniego. Wskazanie na cztery strony świata dzisiejszemu czytelnikowi Ewangelii wydaje się zupełnie zrozumiałe, jednak pierwszych słuchaczy Nauczyciela z Nazaretu słowa te musiały szokować. Przecież królestwo Boże przeznaczone jest tylko dla wybranych, dla należących do narodu Boga, dla Żydów, którzy odziedziczyli obietnice dane Abrahamowi! Mówiąc o czterech stronach świata, Jezus włącza w zbawcze oddziaływanie Boga także pogan. To właśnie oni, choć przez wyznawców judaizmu uznani byli za ostatnich, staną się pierwszymi!…
- Ostatecznie chodzi o spotkanie z Bogiem, który jest Ojcem, chodzi o przeżycie takiej relacji z Bogiem, która jest relacją córki, syna do ojca – mówił kard. Grzegorz Ryś do pielgrzymów z Pabianic.
W Asyżu odsłonięto rzeźbę przedstawiającą bł. Carlo Acutisa klęczącego u stóp Chrystusa. Dzieło zostało wykonane z brązu przez znanego kanadyjskiego artystę Timothy’ego Paula Schmalza – informuje agencja SIR. To pierwsza rzeźba, która oddaje hołd przyszłemu świętemu z pokolenia millenialsów, który zostanie kanonizowany 7 września wraz z Pier Giorgio Frassatim.
Acutis, znany jako „influencer Boga”, wykorzystywał internet do szerzenia kultu Eucharystii, dokumentując eucharystyczne cuda z całego świata i ukazując, jak wiara może łączyć się z technologią. W rzeźbie Carlo trzyma laptopa, na którego ekranie widnieją kielich i patena – symbol tego, że za pomocą technologii ukazywał światu Najświętszą Eucharystię. Przy jego plecaku zawieszona jest także proca, którą artysta Schmalz interpretuje jako odniesienie „do Dawida stojącego naprzeciw Goliata: młodzieńca, który stawia czoło współczesnej kulturze świeckiej za pomocą narzędzi świata cyfrowego, a swoją siłę czerpie z filaru krzyża”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.