Reklama

Wielki Post u studentów

Dla wielu młodych czas Wielkiego Postu niewiele się różni od pozostałych dni w roku. Coraz częściej słyszymy o organizowaniu studniówek czy dyskotek w tym szczególnym czasie pokuty. Nie jest to jednak norma dla wszystkich współczesnych młodych ludzi. Z zainteresowaniem odkryliśmy duchowy program na Wielki Post, jaki narzucili sobie w tym roku studenci z Parafii Akademickiej. Warto o nim napisać, bo może stać się inspiracją dla wielu wspólnot młodzieżowych działających w parafiach.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Duchowe szusowanie

Można powiedzieć, że w tym roku Wielki Post przyszedł tak szybko, że zaskoczył wielu ludzi. Jego początek przypadł akurat na studenckie ferie zimowe. Częstochowscy studenci umiejętnie połączyli więc rekreację z ćwiczeniami duchowymi. 7 lutego wyjechali w sporej grupie na „duchowe szusowanie” do Zwardonia. Rano modlitwy i Msza św., potem sześć godzin na nartach lub pieszych wędrówkach, a wieczorami normalne rekolekcyjne konferencje, rozmowy i modlitwy. Okazało się, że dla młodych to bardzo optymalne rozwiązanie, było bowiem coś dla ciała i dla ducha. Rekolekcje w Zwardoniu stały się też okazją do poważnych rozmów o wspólnocie i odpowiedzialności za Kościół.

4o dni o chlebie i wodzie

Po raz kolejny wspólnota postanowiła pościć 40 dni o chlebie i wodzie. Oczywiście taki post ma formę sztafety i każdy ze studentów czy nauczycieli akademickich deklaruje post w określonym dniu. Intencja dla wszystkich jest jedna: pościć za młodzież, a szczególnie w intencji całego środowiska akademickiego. To przepiękne, że jednego dnia poszczą o chlebie i wodzie studenci i profesorowie. Przez pierwsze 15 dni postu do tej sztafety przyłączyło się ponad 80 osób. Na stronie internetowej duszpasterstwa www.emaus.czest.pl umieszczony jest specjalny grafik, gdzie każdy może wybrać sobie określony dzień i przyłączyć się do postu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Szkoła Słowa Bożego

Reklama

Kolejną inicjatywą DA jest Szkoła Słowa Bożego. W czwartkowe wieczory, po Mszy św. o 19, gośćmi studentów są Małe Siostry i Mali Bracia Baranka, którzy dzielą się z młodymi swoją metodą czytania i wprowadzania w życie Słowa Bożego. To francuskie zgromadzenie należące do rodziny dominikańskiej fascynuje życiem w ubóstwie i prostocie. Wspólnota jest wspaniałym świadkiem Ewangelii wprowadzanej w codzienne życie.

Niezwykłe Drogi Krzyżowe

U studentów wszystko musi być niezwykłe. Nie chodzi o jakieś dziwactwa, ale o poszukiwanie nowych form dla pięknej tradycji Kościoła. W Częstochowie znane są między innymi akademickie Drogi Krzyżowe. Jedna z nich odprawiana jest w plenerze jurajskich skałek. W tym roku studenci przenieśli się na chwilę z Sokolich Gór na Przeprośną Górkę, żeby w sanktuarium św. Ojca Pio medytować Mękę Pańską. Niepowtarzalnym doświadczeniem jest zaplanowana na 8 marca Droga Krzyżowa w Auschwitz Birkenau. Pomysł takiej modlitwy zrodził się w związku z osobą św. Edyty Stein, współpatronki duszpasterstwa, która swoją drogę do świętości zakończyła w krematorium w Brzezince. Chyba nigdzie nie odczuwa się tak wielkiej solidarności z męką Chrystusa, jak pośród baraków obozu koncentracyjnego.

W oślej ławce z Chrystusem

Ten prowokujący tytuł stał się głównym hasłem tegorocznych Akademickich Rekolekcji Wielkopostnych. Oczywiście hasło nawiązuje do roku duszpasterskiego i podejmuje temat bycia uczniami Chrystusa. Ćwiczenia rekolekcyjne poprowadził dla częstochowskich studentów jezuita o. Rafał Sztejka, duszpasterz akademicki z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Mowa była o życiu duchowym, o wzrastaniu w wierze i o wielkiej miłości Boga do człowieka. W ćwiczeniach rekolekcyjnych pomagał studentom również Teatr „A” z Gliwic, który w kościele akademickim zaprezentował swój spektakl pt. „Pasja”.

Szansa dla Nikodemów

Przez cały rok akademicki, w każdy piątkowy wieczór w DA odbywają się tak zwane Noce Nikodemowe. Po Mszy św. o godz. 19 rozpoczyna się adoracja Najświętszego Sakramentu, która trwa aż do północy. W tym czasie studenci mają okazję do spowiedzi i rozmowy z kapłanem. Szczególnie w Wielkim Poście modlitwa ta staje się okazją do osobistych spotkań z Bogiem, a niekiedy nawet do osobistych nawróceń.

Triduum Sacrum

Trudno sobie wyobrazić Wielki Post bez najważniejszego finału, czyli Triduum Sacrum. W kościele akademickim te przeżycia również mają swój szczególny klimat. Msza Wieczerzy Pańskiej sprawowana jest przy wielkim stole, wokół którego zasiadają wszyscy uczestnicy liturgii. Tego wieczoru odbywa się obrzęd umywania nóg. W roli Apostołów występują oczywiście studenci. Radością tegorocznej Wigilii Paschalnej będzie również chrzest, Komunia i bierzmowanie, które przyjmie katechumen, student IV roku Politechniki Częstochowskiej. Zazwyczaj po ogłoszeniu prawdy o Zmartwychwstaniu następuje we wspólnocie olbrzymia eksplozja radości wyrażana religijnymi tańcami na cześć Zmartwychwstałego.
Warto podpatrzeć akademicką wspólnotę „Emaus” z Częstochowy, aby zobaczyć, że Kościół jest tu nie tylko młody młodością uczestników, ale jest żywy i młody dzięki Bożemu Duchowi, który w takiej radości prowadzi tę wspólnotę.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”. Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”
CZYTAJ DALEJ

Czy w Wielką Sobotę jest Msza św.?

Pytanie czytelnika: Koleżanka powiedziała mi, że w Wielkim Tygodniu nie ma Mszy św. w Wielki Piątek i w Wielką Sobotę. Nie bardzo rozumiem, bo Msza św. w sobotę przecież jest. Proszę o wytłumaczenie.
CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc to cząstka wieczności – mówił ks. Jan Twardowski

2025-04-19 13:07

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Milena Kindziuk

Red

Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.

Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję