Reklama

Pamięć, która tworzy tradycję

2 kwietnia znaczony był na całej kuli ziemskiej pamięcią o trzeciej rocznicy odejścia do domu Ojca Sługi Bożego Jana Pawła II. Nie inaczej było w Przemyślu i właściwie można by ten punkt na mapie świata włączyć w to globalne świętowanie pamięci i pielęgnowanie refleksji nad darem 27 lat pontyfikatu. Jednak warto poświęcić Przemyślowi kilka słów. Z jednej strony, ciągle trwa tu radość przyjaźni, jaką obdarzał naszego Metropolitę Ojciec Święty. Dodatkowym elementem motywującym jest pomnik Jana Pawła II upamiętniający Jego odwiedziny w Przemyślu. Stoi w centrum miasta, w punkcie nieco newralgicznym także od strony zagrożenia. Pasaż ul. Franciszkańskiej staje się od jakiegoś czasu miejscem spacerów mieszczan znad Sanu. Obszerny plac, na którym stoi pomnik jest także miejscem spotkań ludzi pogubionych, zawiedzionych swoim życiem, losem. Przez wiele lat patronował im generał Świerczewski. Teraz na tym miejscu spogląda na ludzkie losy Jan Paweł II wsparty na księdze Biblii.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Nie było teatralnie i widowiskowo, ale serdecznie i ciepło. Wiele osób w tym dniu modliło się w zaciszu swoich domów, wielu odwiedzało kościoły, czy to na krótką modlitwę, czy też ofiarując Janowi Pawłowi II udział we Mszy św. Tak zrobili na przykład uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1, którzy o godz. 10 wraz z nauczycielami uczestniczyli w okolicznościowej Eucharystii sprawowanej przez ks. Szczepana - katechetę.
W archikatedrze Mszę św. w intencji rychłej beatyfikacji sprawował o godz. 18 abp Józef Michalik w koncelebrze bp. Adama Szala, kapituły, proboszczów miasta, profesorów Seminarium Duchownego. Świątynię licznie zapełnili wierni. Słowo Boże wygłosił ks. Zbigniew Suchy. Oprawę muzyczną zapewnił, jak zwykle w takich sytuacjach niezawodny, chór „Magnificat” pod batutą ks. prał. Mieczysława Gniadego.
Przy tej okazji koniecznie należy wspomnieć jeszcze jedno miejsce - plac Niepodległości, na którym znajduje się pomnik Jana Pawła II. Z chwilą jego odsłonięcia plac ten stał się miejscem szczególnym dla mieszkańców miasta. Często przychodzą tu całymi rodzinami czy też indywidualnie. Szczególnie liczne były te odwiedziny we wspomnianym dniu. Przez cały dzień plac odwiedzali uczniowie przemyskich szkół. Jakże piękny był to widok, kiedy grupa dzieci podbiegła do pomnika ze zniczami i otoczyła go ze wszystkich stron. Dzieci garnęły się do Papieża, jak kiedyś za jego życia. On zaś dobrotliwie na nie spoglądał. Wieczorem, w godzinie odejścia Jana Pawła II, przemyślanie zgromadzili się na placu na modlitwie nazwanej „Kwadransem Światła”, której przewodniczył bp Adam Szal. Liturgię ubogaciła diakonia muzyczna przemyskich studentów. Trzeba tu wspomnieć o szczególnym alercie SMS-owym zainicjowanym przez opiekuna studentów i młodzieży ks. Tadeusza Białego.
Szczególnie przejmująca była chwila, kiedy o 21.37 odezwały się syreny. Na wspomnienie wydarzeń sprzed trzech lat w niejednym oku zakręciła się łza. W ten głos syren włączył się śpiew pełnej chrześcijańskiej nadziei pieśni: „Zwycięzca śmierci, piekła i szatana”.
Niemniej wzruszające były chwile po nabożeństwie. Ludzie jakby niechętnie rozchodzili się do domów. Niemal wszyscy szli w stronę obelisku, by pozostawić tam swoje światła.
Należy mieć nadzieję, że to pierwsze doświadczenie zaowocuje jeszcze kolejnymi, które sprawią, że plac ten stanie się ważnym miejscem spotkań, ale i modlitwy wiernych przemyślan i odwiedzających to miasto turystów.
Na prośbę uczestników Eucharystii w przemyskiej archikatedrze, przytaczamy poniżej tekst homilii ks. prał. Zbigniewa Suchego.

Kaj jest ta Polska?

„Kaj jest ta Polska?
A to sen miałam,
Choć nie spałam,
Ino w takiej ległam niemocy... (...)

Śniło mi się, że siadłam do karety,
A oczy mi się kleją - o rety -
Śniło mi się, że siedzę w karecie
I pytam się, bo mnie wiezą przez lasy,
Przez jakieś murowane miasta -
«a gdzie mnie biesy wieziecie?»
a oni mówią «do Polski» -
A kaj tyż ta Polska, a kaj że?
Pan wiedzą?

POETA:
Po całym świecie
Możesz szukać Polski, panno młoda,
A nigdzie jej nie najdziecie

PANNA MŁODA:
To może i szukać szkoda.

(Wyspiański, „Wesele”)

Kaj jest Polska? Dzisiaj to pytanie jest zasadne. Wczoraj przedstawiciele Narodu, także Podkarpacia - do których przed jedenastu laty Jan Paweł II, bardzo chory, ale jakże ucieszony widokiem tego morza ludzi w Krośnie, wołał o chrześcijańskie słowa: Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus - wsiedli omamieni blichtrem karocy do jej wnętrza i jak panna młoda z „Wesela”, jakby senni, nieświadomi co robią, ruszyli w drogę przez lasy i jakieś betonowe, ale bezduszne miasta masoneryjnych omamów ku bliżej nieznanej przyszłości. Czy nieznanej? Jeśli nie, to tym gorzej dla nich. Często przywoływany przez Księdza Arcybiskupa Marek Jurek, jeszcze na dzień przed głosowaniem ostrzegał: „Platforma chce upokorzyć PiS, pokazać, że nie będzie firmować jego gry z wyborcami. PiS chce podjąć tę grę, pokazując dobre intencje w złej sprawie - w sprawie traktatu, który w ogóle nie powinien być przyjęty”.
Polska po wczorajszym głosowaniu zeszła do pozycji petenta, bo - tak twierdzi tenże świadek bezkompromisowej walki o życie poczętych dzieci, a świadkom trzeba wierzyć - pozycja Polski w UE uległa daleko idącej degradacji i UE jest nie zreformowana, tylko zdemolowana. Powstaje nowe pole do decyzji większościowych, gdzie 15 państw może decydować za wszystkie, czyli to tak, jakby Europy Środkowej w ogóle w UE nie było.
Powtórzmy słowa poety z „Wesela” Wyspiańskiego:

„Po całym świecie
Możesz szukać Polski, panno młoda,
A nigdzie jej nie najdziecie”.

A nie najdziecie, bo daliście się uwieść Złemu, który sprawił, że jak naucza dziś św. Jan: światło przyszło na świat, lecz ludzie bardziej umiłowali ciemność aniżeli światło, bo złe były ich uczynki. Każdy bowiem, kto się dopuszcza nieprawości nienawidzi światła i nie zbliża się do światła.
To utrudnione poszukiwanie Polski, to rozpaczliwe pytanie, kaj ona jest?, ma w sobie wpisane i nasze imiona. My też daliśmy się uwieść blichtrowi weselnej karety.
Kiedy zbliżały się wybory, które - jak coraz jaśniej daje się widzieć, i jak coraz oczywistszym to jest dla ludzi myślących - zostały sprokurowane właśnie dla tego głosowania, dla tego anszlusu, kilkakrotnie słyszałem zatroskane wołanie naszego Metropolity: - Głosujcie na ludzi sumienia. Sprawdzajcie, kto głosował za życiem, a kto był przeciw, lub lękliwie wstrzymał się od podjęcia chrześcijańskiej decyzji. Często o tym pisał.
I zagłosowaliśmy. Dziś, zanim zapalimy znicze przed postumentem Jana Pawła II, zapytajmy sumienia, czy sprawdziliśmy wtedy to proste, ale jakże weryfikujące zachowanie naszych kandydatów, dziś reprezentantów. Może chociaż zadrży nam ręka zapalająca znicz, chociaż, tak prawdę powiedziawszy, nie powinniśmy go zapalać. Niech świeci wyrzut naszego zdrowego sumienia. Choć tyle i aż tyle.
Kaj jest Polska? Czy w tym bluźnierczym blogu, iście judaszowym, bo zamieszczonym właśnie w dniu, w którym tradycja przypisuje czas jego narodzenia, blogu, który nie uchodzi w tym dniu wypowiadać. Ale na który, przemyska inteligencjo, powinnaś odpowiedzieć w sposób zdecydowany.
Kaj jest Polska? Czy w tym sromotnym opluciu grobu zmarłego nagle senatora Mazurkiewicza, człowieka zawsze wiernego, którego zamierza zastąpić tu na Podkarpaciu kryminalista, zdemoralizowany gangster, ogłaszający to z pewnością obrażającą nasze poczucie godności i dumy. Dlaczego milczymy?
Kaj jest Polska? Była wczoraj tak licznie zgromadzona przed obliczem Czarnej Madonny, tej, której Ty byłeś Totus Tuus. Było tak dużo, dużo młodych ludzi i byli oni wpatrzeni w tę Matkę Twojego zawierzenia. Miliony wpatrywały się w nią przed ekranami telewizji Trwam i słuchały słów medytacji w katolickich rozgłośniach. Byli smutni, bo chorzy i znowu zaczęli się bać, że czyjaś ręka w oparciu o obce paragrafy sięgnie po ich przez lata odbudowywaną skromną dostatniość. Szkoda, bardzo szkoda, że nie pojawili się wsłuchać, jak boli serce Matki pobliscy Pasterze. To był szczególnie wymagający tej obecności Kairos.
Kaj jest Polska? Jest tutaj Ojcze Święty, bo głosowała może nieudolnie, ale uczciwie i dzisiaj cierpi, bo tej biednej, a tak przez Ciebie umiłowanej ziemi odbiera się kolejne profity, należne, bo przecież z naszych podatków składane, likwiduje się dotacje na drogi i godne miejsca życia społecznego i kulturalnego dlatego, że głosowaliśmy nie tak jak życzyła sobie tego światowa elita libertyńska!
Zatem warto szukać! - wbrew temu, co twierdzi weselny poeta.
Warto. Bo Polska jest tam, gdzie serca słuchają i usłyszą. Trzeba tylko wyciszenia i trochę intelektualnej samodzielności. Proszę o tę chwilę wspólnego przedzierania się przez leśne gąszcze, sadzone przemyślnie przez niewyobrażalnie suto wynagradzanych Harry Potterów polskojęzycznych mediów. Siedemnaście lat temu z serca Polski, ze stolicy, usłyszeliśmy te słowa, może warto je sobie przypomnieć:
„Gdy pierwszy raz nawiedzałem Warszawę w 1979 r., na placu Zwycięstwa wypowiedziałem to wezwanie: «Niech zstąpi Duch Twój! I odnowi oblicze ziemi. Tej Ziemi!». Tej Ziemi. Tej ziemi polskiej w środku Europy, naznaczonej tradycją swojej własnej europejskości. Raz to jeszcze powtarzam, bo zbyt się szafuje z wewnątrz i z zewnątrz tym argumentem upokarzającym, że mamy dopiero wchodzić do Europy. Natomiast mamy dobrze się zastanowić nad rzeczywistością Europy i europejskości. Trzeba pamiętać, że zarzewie wolności przyniósł Europie św. Paweł, ten, który głosił wyzwolenie przez Chrystusa: «Jeżeli Chrystus was wyzwoli, będziecie wolni». Wolność, do której wyzwala nas Chrystus, to jest to orędzie Dobrej Nowiny i orędzie Chrystusowej wolności, które kształtuje dzieje Europy przez dwa tysiące lat. Wolność, do której wyzwala nas Chrystus, została nam dana, przyniesiona, ofiarowana nie po to, ażebyśmy ją zmarnowali, tylko ażebyśmy nią żyli i innym nieśli! Trzeba zaczynać od tej prawdy o Europie. Równocześnie, zdając sobie sprawę, że z biegiem czasu, zwłaszcza w tak zwanych czasach nowożytnych, Chrystus jako sprawca ducha europejskiego, jako sprawca tej wolności, która w Nim ma swój zbawczy korzeń, został wzięty w nawias i zaczęła się tworzyć inna mentalność europejska, mentalność, którą krótko można wyrazić w takim zdaniu: «Myślmy tak, żyjmy tak, jakby Bóg nie istniał». Oczywiście, skoro Chrystus został wzięty w nawias, a może nawet postawiony poza nawiasem, to przestał też istnieć Bóg. Bóg jako Stwórca może być daleki: Stwórca, ale bez prawa do interwencji w życie człowieka, dzieje człowieka. Żyjmy tak, jakby Bóg nie istniał. To jest też część ducha europejskiego. Część europejskiej nowożytnej tradycji. My bardzo głęboko musimy się zastanowić nad wielorakim znaczeniem europejskości. (...) Dlatego Sobór Watykański II sformułował to zdumiewające zdanie: «Chrystus objawia człowiekowi w pełni człowieka». A więc, jeżeli chcemy stanąć na płaszczyźnie humanizmu europejskiego, zachodniego czy wschodniego, jakiegokolwiek, pamiętajmy, że ten humanizm ma w Chrystusie swoje najpełniejsze objawienie. Chrystus objawił człowiekowi człowieka, objawiając mu Boga, objawiając mu Ojca, bo nie można powiedzieć pełnej prawdy o człowieku, nie pamiętając, że jest on Boskiego pochodzenia, że jest obrazem i podobieństwem Boga samego, że jest przez Boga stworzony, przez Boga-Człowieka odkupiony, że jest stale nawiedzany przez Ducha Prawdy, Ducha Świętego. To jest prawda o człowieku, to jest prawda o człowieku europejskim. I my, my Polacy, tej prawdy o człowieku nie możemy zdradzić!” (9.07.1991 Warszawa).
Kaj jest Polska? Pytam dziś Ciebie Janie Pawle II, sterniku Piotrowej łodzi i poeto. Pytam, bo nie umiem na to pytanie odpowiedzieć. Zbyt wielki wiatr na moją wełnę. Pytam ja i my tu zgromadzeni na świętowaniu Twojego radosnego przejścia do domu Ojca, gdzie wszystko jest światłem. Kaj jest polska Janie Pawle - poeto?
Powiedz nam, prosimy...
„Stąd, znad Bałtyku, proszę was, wszyscy moi rodacy, synowie i córki wspólnej Ojczyzny, abyście nie pozwolili rozbić tego naczynia, które zawiera Bożą prawdę i Boże prawo. Proszę, abyście nie pozwolili go zniszczyć. Abyście sklejali je z powrotem, jeśli popękało.
Abyście nigdy nie zapominali:
«Jam jest Pan, Bóg twój, którym cię wywiódł z ziemi egipskiej, z domu niewoli.
Nie będziesz miał bogów cudzych przede Mną!
Nie będziesz brał Imienia Pana Boga twego nadaremno.
Pamiętaj, abyś dzień święty święcił.
Czcij ojca twego i twoją matkę.
Nie zabijaj.
Nie cudzołóż.
Nie kradnij.
Nie mów fałszywego świadectwa.
Nie pożądaj żony bliźniego twego.
Nie pożądaj żadnej rzeczy, która jego jest».
Oto Dekalog: dziesięć słów. Od tych dziesięciu prostych słów zależy przyszłość człowieka i społeczeństw. Przyszłość narodu, państwa, Europy, świata”.
„Słowa Twoje, Panie, są prawdą. Uświęć nas w prawdzie” (por. J 17, 17).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowe ustalenia o Bożym Narodzeniu

2024-12-24 13:25

[ TEMATY ]

Betlejem

Boże Narodzenie

nowe ustalenia

ks. prof. Józef Naumowicz

Red.

Milena Kindziuk

Milena Kindziuk

O tym, że Jezus urodził się w Betlejem – wiemy dobrze z kart Ewangelii, natomiast o tym, gdzie powstało samo święto Bożego Narodzenia – badacze dyskutowali przez całe stulecia, wysuwając różne hipotez: że zrodziło się ono w Afryce, Rzymie czy Hiszpanii. Dopiero teraz, po XXI wiekach od przyjścia Jezusa na świat, ksiądz profesor Józef Naumowicz, wybitny badacz pierwszych wieków chrześcijaństwa, ustalił, że święto Narodzenia Jezusa powstało w Betlejem oraz że po raz pierwszy obchodzono je, gdy w 328 roku konsekrowano w tym miasteczku bazylikę zbudowaną nad grotą, którą tradycyjnie wskazywano jako miejsce narodzenia Jezusa – jak czytamy w przełomowej książce ks. Naumowicza pt. „Prawdziwe początki Bożego Narodzenia” (obecnie powstała nowa, rozszerzona wersja w języku angielskim).

Boże Narodzenie zatem, co rzadko chyba sobie uświadamiamy, zaczęto obchodzić dopiero… cztery wieki po Bożym Narodzeniu.
CZYTAJ DALEJ

Szokujący najazd na klasztor w poszukiwaniu Romanowskiego

2024-12-24 22:14

[ TEMATY ]

Lublin

policja

klasztor

dominikanie

Marcin Romanowski

Adobe Stock

Policjanci podczas czynności służbowych

Policjanci podczas czynności służbowych

Sceny jak z filmu akcji rozegrały się 19 grudnia w klasztorze dominikanów w Lublinie. Uzbrojeni policjanci w kominiarkach, wspomagani przez drony wkroczyli do zakonu w poszukiwaniu… posła Marcina Romanowskiego – opisuje w mediach społecznościowych Stowarzyszenie Prawnicy dla Polski.

Stowarzyszenie w zamieszczonym oświadczeniu podkreśla, że z najwyższym oburzeniem odnosi się do brutalnego i bezprecedensowego najazdu na klasztor dominikanów pw. św. Stanisława w Lublinie, dokonanego 19 grudnia 2024 r. na rozkaz Prokuratury Krajowej.
CZYTAJ DALEJ

Abp Kupny: Pomóżcie młodym ludziom, waszym dzieciom, wnukom odkryć, że warto być uczniem Chrystusa.

2024-12-24 23:02

screen YT

Metropolita wrocławski przewodniczył Pasterce w kościele pw. Opatrzności Bożej we Wrocławiu - Nowym Dworze. Jak podkreśla abp Józef Kupny na profilu FB Archidiecezji Wrocławskiej: - Dla umocnienia mojej wiary i głębszego przeżycia potrzebuję spotkania z wiernymi, szczególnie młodymi małżonkami, młodymi rodzinami. Widzę wtedy kościół żywy. Dzieci obecne i chodzące po kościele dają mi wiele radości. W naszej archikatedrze, ze względu na charakterystykę parafii, zdecydowania większość to ludzie starsi i dorośli. Dlatego też jeżdżę po diecezji, by budować się wiarą młodych wspaniałych rodzin, którym już teraz dziękuję za codzienny trud łączenia życia codziennego z Ewangelią

We wstępie do liturgii ks. Krzysztof Hajdun, proboszcz parafii Opatrzności Bożej we Wrocławiu - Nowym Dworze wyraził radość z obecności abp Józefa Kupnego, a także podkreślając fakt Narodzenia Pana Jezusa przywołał słowa proroka Izajasza: Dziecię się nam narodziło, Syn został nam dany. - Tymy słowami prorok zapowiada przyjście Pana Jezusa. Ono dokonało się przed dwoma tysiącami lat, ale dokonuje się na nowo, bo Jezus wychodzi na drogi ludzkiego życia i pragnie być kochany. On rodzi się w sercach każdego człowieka, który potrafi kochać
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję