Reklama

25-lecie Kodeksu Prawa Kanonicznego

Niedziela łódzka 35/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Henryk Tomczyk: - Księże Profesorze, w tym roku mija 25 lat od czasu promulgacji Kodeksu Prawa Kanonicznego. W dniach 3-4 września odbędzie się w Łodzi konferencja naukowa poświęcona tematyce kodeksowej. Czy nowy zbiór prawa Kościoła był potrzebny?

Ks. prof. Grzegorz Leszczyński: - Poprzedni Kodeks Prawa Kanonicznego został promulgowany w 1917 r. Miał on charakter niezwykle jurydyczny. Od tamtego czasu wiele się jednak zmieniło, a współczesne wyzwania domagały się nowego spojrzenia na Kościół, w tym również jako na społeczność uporządkowaną systemem prawnym. Nie przypadkiem zatem pracę nad rewizją starego Kodeksu ogłosił bł. Papież Jan XXIII jednocześnie podając do wiadomości zwołanie Soboru Watykańskiego II.

- Można zatem stwierdzić, że to Sobór wyznaczył kierunki w określeniu nowego prawa?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Tak. Sobór Watykański II, w szczególności zaś jego eklezjologia miała zdecydowanie pierwszorzędne znaczenie w pracach przygotowujących promulgację nowego Kodeksu. Prace te trwały blisko 17 lat i charakteryzowały się zaangażowaniem wielu grup, instytucji oraz autorytetów kanonistyki. Miały one na celu przełożyć na język kanonistyczny zasady i treści eklezjologii soborowej.

- Czy to oznacza, że gdyby nie było Soboru, nie byłoby Kodeksu?

Reklama

- Z pewnością. Nauczanie soborowe widoczne jest w każdej księdze Kodeksu Prawa Kanonicznego. Wystarczy wymienić choćby księgę drugą Kodeksu zawierającą przepisy dotyczące Ludu Bożego, a więc pozycji wiernych w Kościele, ich praw i obowiązków, uprawnień Kościołów partykularnych i biskupów diecezjalnych. W tym Kodeksie jak nigdy przedtem zdecydowanie została określona rola, jaką w Kościele mają do spełnienia wierni, w tym szczególnie wierni świeccy.

- Również małżeństwo w swojej kodeksowej definicji odwołuje się do nauczania soborowego?

- Określenie małżeństwa, zawarte w kan. 1055 KPK, przywołuje biblijną idę przymierza. Nie jest więc rozumiane wyłącznie jako umowa, a więc akt prawny, ale jako wspólnota mężczyzny i kobiety ukierunkowana na ich wspólne dobro oraz na zrodzenie i wychowanie potomstwa.

- Prawo małżeńskie Kościoła ma dziś szczególny wymiar praktyczny ze względu na coraz większą ilość spraw wnoszonych do Trybunału Metropolitalnego w Łodzi o stwierdzenie nieważności małżeństwa.

- To prawda. Zawarte w Kodeksie przepisy dotyczące sakramentu małżeństwa jednoznacznie regulują przeszkody i poszczególne wady zgody małżeńskiej. Przepisy te mają wymiar praktyczny dla działalności trybunału kościelnego, gdyż określają przyczyny, dla których małżeństwo może zostać uznane za nieważnie zawarte. W głównej mierze idzie tu o różnego rodzaju wady zgody małżeńskiej, takie jak przymus, symulacja małżeństwa, warunek, a zwłaszcza różnego rodzaju formy niezdolności konsensualnej.

- Można zatem przyjąć, że Kodeks otworzył drogę do coraz częstszych stwierdzeń nieważności małżeństwa?

Reklama

- Kodeks Prawa Kanonicznego przede wszystkim uwzględnił osiągnięcia nauk psychologicznych i psychiatrycznych, które pozwalają bliżej określić zdolność osoby do ważnego wyrażenia zgody małżeńskiej. Coraz większa ilość spraw prowadzonych w trybunałach kościelnych wynika z pewnością z wielu przyczyn - zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Pozytywnym aspektem tej sytuacji jest z pewnością coraz większa świadomość ludzi wierzących co do obowiązującego w Kościele prawa, jak i potrzeba uregulowania swojej sytuacji małżeńskiej. Do negatywnych aspektów należy zaliczyć coraz bardziej powszechną niedojrzałość emocjonalną osób, jak i mylne przekonanie, że każda niedojrzałość interpretowana psychologicznie oznacza niezdolność do wyrażenia zgody małżeńskiej.

- Czy po 25 latach od czasu promulgacji Kodeksu Prawa Kanonicznego można powiedzieć, że Kodeks się zdezaktualizował?

- Z pewnością nie. Istnieją oczywiście w Kodeksie przepisy, które wymagają uzupełnienia albo kwestie, które nie zostały jednoznacznie określone. Nie oznacza to jednak, że Kościół dziś potrzebuje nowego zbioru prawa. Wydaje mi się, że fundamentalną kwestią jest raczej stosowanie zawartych w Kodeksie przepisów, a zatem wierne przestrzeganie prawa, które zostało po to ustanowione, aby regulować porządek życia Kościoła.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież ogłosił List apostolski o kapłanach i ich tożsamości

2025-12-22 12:17

[ TEMATY ]

kapłaństwo

Leon XIV

Karol Porwich/Niedziela

Odnowa Kościoła w dużej mierze zależy od posługi kapłańskiej - przypomina Leon XIV w ogłoszonym dziś Liście apostolskim z okazji 60-lecia soborowych dekretów o kapłaństwie i formacji kapłańskiej. Cytując św. Jana Marię Vianneya podkreśla, że „’Kapłaństwo to miłość serca Jezusowego’ . Miłość tak silna, że rozprasza chmury przyzwyczajenia, zniechęcenia i samotności, miłość całkowita, która jest nam w pełni dana w Eucharystii. Miłość eucharystyczna, miłość kapłańska”.

List apostolski nosi tytuł “Una fedeltà che genera”. Są to pierwsze słowa dokumentu, w których Papież wskazuje, że „wierność, która rodzi przyszłość, jest tym, do czego kapłani są powołani również dzisiaj”. Leon XIV zauważa, że rocznica dekretów Optatam Totius oraz Presbyterorum ordinis stanowią okazję do ponownego rozważenia tożsamości i funkcji kapłańskiej posługi w świetle tego, czego Pan dziś wymaga od Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Federacja Stowarzyszeń Rodzin Katolickich w Europie wykluczona ze wszystkich funduszy UE!

2025-12-22 12:43

[ TEMATY ]

Unia Europejska

Adobe Stock

Przewodniczący Federacji Stowarzyszeń Rodzin Katolickich w Europie Vincenzo Bassi poinformował, że FAFCE została wykluczone z finansowania przez Komisję Europejską z sześciu projektów UE promujących ochronę dzieci i młodzieży. Tłumaczono to domniemanymi naruszeniami zasad równości i wartości UE.

- Jako przewodniczący FAFCE uważam to za dyskryminację ideologiczną. Jak federacja stowarzyszeń, której główną misją jest promowanie rodziny, może zostać wykluczona z projektów finansowanych przez UE, takich jak CERV czy Erasmus+? - dziwi się Vincenzo Bassi.
CZYTAJ DALEJ

Apateizm przed Bożym Narodzeniem: pięknie, błyszcząco a w środku pusto

2025-12-22 17:20

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

Vatican News

Świętowanie Bożego Narodzenia jest przedmiotem niepokoju zarówno socjologów, teologów i duszpasterzy – uważa ks. prof. dr hab. Marek Chmielewski, kierownik Katedry Duchowości Systematycznej i Praktycznej w Instytucie Nauk Teologicznych na Wydziale Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Jako uzasadnienie, przywołuje artykuł Jonathana Raucha z czasopisma „The Atlantic”, w którym pojawia się termin „apateizm”. - To mieszanka apatii, ateizmu, czegoś, co przypomina znużenie, zmęczenie i zniechęcenie do rzeczywistości. Taka postawa przejawia się nie tylko w chrześcijaństwie, ale też w wielu innych religiach. Zachowane zostają pewne elementy tradycji, ale z wyeliminowaniem zasadniczych treści – wyjaśnia teolog.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję