„Wojny nigdy nie można uznawać za sposób rozwiązywania konfliktów. Jeśli już do niej dojdzie, może ją zwyciężyć tylko pokój, osiągnięty przez negocjacje, dialog i pojednanie” – powiedział na otwartej debacie oenzetowskiej Rady Bezpieczeństwa o sytuacji na Bliskim Wschodzie abp Francis Chullikatt.
Stały obserwator Stolicy Apostolskiej przy Organizacji Narodów Zjednoczonych przytoczył zatrważające liczby, które obrazują skutki konfliktu w Syrii. Niemal 7 mln osób, z których około połowy to dzieci, wymagają natychmiastowej pomocy humanitarnej. Abp Chullikatt zwrócił też uwagę na tragiczny los prawie dwóch milionów tamtejszych uchodźców w Libanie, Jordanie, Iraku, Turcji i Egipcie oraz ponad 4 mln ludzi, którzy stracili swoje domy. Wskazał przy tym, że przedłużający się konflikt syryjski powoduje destabilizację w całym regionie.
Przedstawiciel Stolicy Apostolskiej podkreślił szczególnie pogarszającą się sytuację przebywającej na tym terenie od 2000 lat ludności chrześcijańskiej, która jest narażona na ataki islamskich ekstremistów i skutki braku ochrony. Chrześcijanie są tam porywani, mordowani i grabieni. Od początku konfliktu w Syrii zniszczono ponad 60 kościołów i budynków należących do wspólnot chrześcijańskich. „Nie będzie postępu ani sprawiedliwości, jeśli nie przyzna się mniejszościom religijnym i etnicznym należnego im miejsca jako pełnoprawnym członkom społeczeństwa” – zaznaczył watykański dyplomata na forum Rady Bezpieczeństwa ONZ.
Mur Zachodni – Ściana Płaczu – święte miejsce judaizmu
W dzisiejszym coraz bardziej jednoczącym się świecie kwestia spotkania poszczególnych tradycji religijnych i kulturowych stała się głównym tematem, ważnym nie tylko dla teologii. Problem dialogu religijnego, tego jak poszczególne religie mogą pokojowo koegzystować oraz przyczyniać się do wychowania rodzaju ludzkiego w duchu pokoju, znalazł szerokie zainteresowanie zwłaszcza w chrześcijaństwie. W związku z ożywionymi dyskusjami nad stosunkiem chrześcijaństwa do innych religii coraz bardziej zaczął szerzyć się relatywizm, a wraz z nim przekonanie, że wszystkie religie są równoważnymi drogami zbawienia. W dziedzinie dialogu międzyreligijnego Magisterium Kościoła nie przyjmowało nigdy postawy zwykłego obserwatora, nie próbowało też go powstrzymać, ale przeciwnie – zawsze aktywnie w nim uczestniczyło, odgrywając rolę niewątpliwie pionierską. Dziesięć lat po encyklice „Redemptoris missio” św. Jana Pawła II, w sytuacji szybkiego poszerzania się problematyki międzyreligijnej, Deklaracja „Dominus Iesus”, wydana przez Kongregację Nauki Wiary (KNW) w sierpniu 2000 r., stała się kolejną owocną próbą wskazania najważniejszych zasad, jakimi należy się kierować w praktyce i teorii dialogu międzyreligijnego. W odpowiedzi na szerzące się negowanie pewnych podstawowych prawd KNW kierowana wtedy przez J. Ratzingera ogłosiła 6 sierpnia 2000 r. instrukcję „Dominus Iesus: O jedyności i powszechności zbawczej Jezusa Chrystusa i Kościoła”. Poglądy, do których deklaracja odnosi się krytycznie, można sprowadzić do czterech zasadniczych punktów:
Kandydat KO na prezydenta Rafał Trzaskowski nie podpisał ośmiopunktowej deklaracji przygotowanej przez Sławomira Mentzena, który w pierwszej turze wyborów zdobył trzeci wynik jako kandydat Konfederacji.
Podczas sobotniej rozmowy na kanale YouTube Trzaskowski pytany był przez Mentzena m.in. o to, czy - jako prezydent - nie podpisze żadnej ustawy ograniczającej dostęp Polaków do broni. "A jest taki pomysł? Bo ja nie słyszałem" - odpowiedział kandydat KO.
Po odmówieniu wielkanocnej modlitwy Regina Caeli i udzieleniu apostolskiego błogosławieństwa Ojciec Święty przypomniał o wczorajszej beatyfikacji w Poznaniu ks. Stanisława Streicha, obchodzonym również wczoraj dniu modlitwy za Kościół w Chinach oraz pozdrowił pielgrzymów zgromadzonych w sanktuarium w Piekarach Śląskich.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.