Nocne czuwania odbywały się m.in. w kilku świątyniach Bielska-Białej. Jak co roku do wczesnych godzin rannych modliła się wspólnota Przymierza Miasto na Górze, działająca przy parafii św. Maksymiliana Kolbego w Aleksandrowicach. Z kolei w kościele św. Pawła czuwanie animowała Diecezjalna Szkoła Nowej Ewangelizacji. Oczekiwanie na Zesłanie Ducha Świętego upłynęło tam pod znakiem modlitwy za kapłanów i nawiązywało do 15. rocznicy pobytu Ojca Świętego Jana Pawła II w diecezji bielsko-żywieckiej.
- W naszym czuwaniu chcemy wrócić do tych chwili sprzed 15 lat. Papież, który był sługą Ducha Świętego i tak wiele mówił o Jego działaniu, będzie naszym przewodnikiem podczas tego czuwania. W kontekście tego, co powiedział w Skoczowie, Bielsku-Białej i Żywcu, będziemy modlić się o odrodzenie w Duchu Świętym - zapowiadał w rozmowie z KAI ks. Przemysław Sawa, asystent DSNE.
W wigilię Pięćdziesiątnicy, z inicjatywy bielskich wspólnot charyzmatycznych „Pójdź za mną” i „Nowy Lud”, modlono się także w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa. - Moja obecność na wspólnej modlitwie jest oczywista - powiedziała Kamila Drzewiecka z Czańca, członkini wspólnoty Nowy Lud, działającej przy pallotyńskiej parafii św. Andrzeja Boboli. - Moje bierzmowanie odbyło się kilka lata temu, ale dopiero niedawno uświadomiłam sobie, jak wiele darów otrzymuję od Ducha Świętego. Pan Bóg mnie dotknął swoją łaską, uzdrowił z kilku rzeczy. Dzięki Duchowi Świętemu nie boję się teraz świadczyć wszędzie, gdzie jestem, o prawdzie, że Jezus jest Panem. Teraz naprawdę czuję się świadkiem Chrystusa, mam tego pełną świadomość. Dlatego przyjechałam na modlitewne czuwanie - wyjaśniła.
Modlitewne czuwania przed uroczystością Zesłania Ducha Świętego są stałą praktyką wspólnot charyzmatycznych. Wypełniają je najczęściej modlitwy przeplatane komentarzami, śpiew pieśni, świadectwa członków wspólnoty oraz wspólna Eucharystia, będąca punktem kulminacyjnym spotkania.
Kard. Grzegorz Ryś podzielił się trzema skojarzeniami z imieniem Leon, które przybrał nowy papież. Co ciekawe, o jednym z nich kard. Ryś opowiedział samemu papieżowi. Co zdumiało papieża Leona XIV?
Kard. Grzegorz Ryś w wywiadzie dla Tygodnika Katolickiego "Niedziela" opowiada o trzech skojarzeniach, jakie przyszły mu do głowy od razu po przyjęciu imienia Leon przez nowego papieża. Jak wspomina, nie chodziło tu o papieża Leona XIII, ale o kogoś zupełnie innego. Kard. Ryś relacjonuje również, że Leona XIV wprawiło w zdumienie jedno nieoczywiste skojarzenie, o którym opowiedział mu polski hierarcha:
Ojciec Święty Leon XIV przyjął dziś rano na audiencji prałata Opus Dei, ks. Fernando Ocáriza, któremu towarzyszył jego wikariusz pomocniczy, ks. Mariano Fazio. Było to krótkie spotkanie, podczas którego Papież wyraził swoją bliskość i życzliwość.
Była to jedna z pierwszych audiencji Ojca Świętego Leona XIV. O spotkaniu poinformowało Opus Dei. Z informacji wynika, że Ojciec Święty zapytał m.in. o aktualne prace nad statutami Prałatury. Leon XIV z dużym zainteresowaniem wysłuchał przedstawionych mu informacji.
15 maja 1891 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.
Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.