Reklama

Pasterz gorliwy i zatroskany (Cz. 2)

Dalszy ciąg homilii abp. Janusza Bolonka, nuncjusza apostolskiego w Bułgarii, wygłoszonej w bazylice archikatedralnej św. Stanisława Kostki w Łodzi podczas Mszy św. dziękczynnej z okazji 30. rocznicy sakry biskupiej abp. Władysława Ziółka, metropolity łódzkiego

Niedziela łódzka 24/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dynamizm posługi

To powszechne posłannictwo urzeczywistnia się w każdym Kościele partykularnym, a więc także w diecezji łódzkiej, która liczy sobie prawie 90 lat. Kościół łódzki jest Kościołem względnie młodym, niemniej rozwija się w rytmie, który określiłbym muzycznym terminem crescendo. Ożywczym źródłem wszelkiego dynamizmu jest potrzeba rozwoju i nadzieja na osiągnięcie pełni. Wszystkie chrześcijańskie wartości są ukierunkowane na wzrost, na doskonalenie się, idą rytmicznym marszem ku doskonałości, ku spełnieniu. Pasterz wspólnoty diecezjalnej nie tylko jej przewodzi, lecz także ją kształtuje, umacnia w wierze i wytycza właściwy kierunek rozwoju. Twoja pasterska posługa, drogi nasz Jubilacie, zyskała nowy impuls wraz z nominacją na biskupa ordynariusza. Dnia 24 stycznia 1986 r., w przeddzień liturgicznego święta nawrócenia św. Pawła z Tarsu, Ojciec Święty Jan Paweł II powierzył Ci troskę o Lud Boży w Kościele łódzkim. 22 lutego, w święto Katedry św. Piotra Apostoła, odbyłeś uroczysty ingres do tej katedry, z udziałem prymasa Polski, kard. Józefa Glempa. Pragnąłeś związać Twoje rządy z Patronami Wiecznego Miasta, z Piotrem i Pawłem, którzy „obdarzeni różnymi darami zbudowali jeden Kościół Chrystusa” (zob. prefację o Świętych Apostołach Piotrze i Pawle). Choć pierwsze lata Twojego pasterskiego urzędu upływały w trudnych warunkach, jakie dyktował Kościołowi totalitarny reżim państwowy, niemniej ludzie żyjący w jarzmie zaprogramowanego bezbożnictwa, nigdy nie stracili nadziei na lepszą przyszłość. Tu, w kraju, i na obczyźnie Polacy wciąż marzyli o tym, „żeby Polska była Polską” (z piosenki Jana Pietrzaka). Ty sam i grono najbliższych powierników Twoich zamierzeń zapragnęliście wyprowadzić Łódź na szerokie wody. Dlaczego? Ano dlatego, że diecezja łódzka była uważana jakby za „przyczepę” - choć z własnym silnikiem - do sąsiedniej archidiecezji warszawskiej, a samo miasto Łódź często traktowano jak dalekie przedmieścia Warszawy. Pół żartem, pół serio mówiło się wtedy, że z Łodzi było za blisko do Warszawy, a za daleko do Paryża. Przeto zaczęliśmy myśleć i mówić całkiem poważnie. Umacniająca się więź ze Stolicą Apostolską i rosnące zaangażowanie duszpasterskie w różnych dziedzinach życia religijnego i kulturalnego zaowocowały doniosłym wydarzeniem w dziejach diecezji łódzkiej. 25 marca 1992 r. - już w wolnej Polsce -
Łódź stała się stolicą archidiecezji podległej bezpośrednio Stolicy Świętej, a jej Pasterz otrzymał rangę arcybiskupa. Szczytowym osiągnięciem była późniejsza data 24 lutego 2004 r., kiedy Jan Paweł II podniósł archidiecezję łódzką do rangi metropolii, a Arcybiskupa Władysława uczynił jej pierwszym metropolitą. Godności te, związane przede wszystkim z Kościołem, podniosły również znaczenie tego miasta w oczach jego mieszkańców, zostały życzliwie przyjęte przez społeczeństwo i władze województwa łódzkiego.
Czcigodny nasz Jubilacie, przeminęło ładnych parę lat od nominacji na Metropolitę, dokładnie sześć lat. W przyszłym roku będziemy obchodzić - jeśli Bóg pozwoli - srebrny jubileusz Twoich pasterskich rządów w Kościele łódzkim. Są one wierną gorliwą służbą Bogu i bliźnim w duchu odwiecznej zasady obowiązującej w życiu społeczności chrześcijańskiej, że „biskup ma być pierwszy w miłości Chrystusa” (Ignacy Antiocheński).
Pozwól, że przywołam na pamięć pewien wizerunek jakże dobrze Ci znany z czasów naszych studiów nad Tybrem. Mam przed oczyma marmurowy posąg Dobrego Pasterza znajdujący się w Muzeum Watykańskim (w Museo Pio Cristino). Jest to słynna rzeźba chrześcijańska z pierwszej połowy IV wieku po Chrystusie. Rzeźba przedstawia Dobrego Pasterza w blasku młodości. „Ubrany w krótką tunikę, przez ramię przewiesił torbę na zapasy. Niesie na ramionach owieczkę, mocno trzymając ją za nogi. Symbolika wizerunku jest zupełnie jasna - Dobry Pasterz to Jezus Zbawca, a owieczka ma oznaczać ocaloną przez niego duszę” (Zygmunt Kubiak „Brewiarz europejski”). Ten piękny posąg przywodzi na pamięć ewangeliczną przypowieść o zabłąkanej owcy (Łk 15, 3-7), a także tę mowę zapisaną w Ewangelii Janowej, w której Pan Jezus nakreślił portret własny Dobrego Pasterza (J 10, 1-8). Żaden biblijny prorok, żaden władca starożytny, żaden filozof grecki, w ogóle nikt przed Chrystusem nie uwydatnił lepiej ceny zapłaconej za zbawienie ludzi. On jest prawdziwym Pasterzem i bramą owczarni. Tylko przez Niego możemy dojść do Ojca, tylko On zapewnia nam pokarm na życie wieczne, tylko On pierwszy oddał życie za swoje owce. My wszyscy stanowimy Jego owczarnię skupioną wokół Pasterza, który przewodzi Kościołowi diecezjalnemu w jedności z papieżem, uniwersalnym Pasterzem całego Kościoła.

Ważne zalecenia i misje

Z woli Boga Kościół diecezjalny to także „miasto zbudowane na fundamencie Apostołów, a jego kamieniem węgielnym jest sam Jezus Chrystus. Świątynia ta powstaje z wybranych kamieni ożywionych przez Ducha Świętego i zespolonych miłością” (zob. prefację na poświęcenie kościoła). Sercem i duszą tego Kościoła jest Pasterz włączony w nurt życia tego Bożo-ludzkiego organizmu. Zakotwiczony w dziedzictwie Apostołów Pasterz bierze na serio wezwanie podobne do tego, jakie Bóg skierował do proroka Jeremiasza: „I wyciągnąwszy rękę dotknął Pan moich ust i rzekł mi: «Oto kładę moje słowa w twoje usta»” - wyznaje ów wielki prorok Pierwszego Przymierza -„Spójrz, daję ci dzisiaj władzę nad narodami i nad królestwami, byś wyrywał i obalał, byś niszczył i burzył, byś budował i sadził” (Jr 1, 9-10). Kto przewodzi Ludowi Bożemu i kieruje go na drogę zbawienia, kto stoi na straży ładu moralnego i broni chwały Bożej, musi obalać bożki, musi burzyć struktury grzechu i wyrywać owce z wilczych gardzieli. Gorliwy i wierny Pasterz sieje, sadzi i buduje, gdy swoim przykładem umacnia nas w dobrym życiu, gdy jego słowo utwierdza nas w wierze, nadziei i miłości, gdy umacnia i rozwija naszą więź z Ojcem Świętym i z całym Kościołem powszechnym.
Przechodząc od uogólnień do konkretów, nie mogę tu nie wspomnieć, że Pasterz Kościoła łódzkiego czynnie współpracuje z Konferencją Episkopatu Polski. Jeszcze jako młody biskup był członkiem licznych komisji zajmujących się sprawami związanymi z duszpasterstwem rodzin, z problematyką powołań kapłańskich, sprawiedliwości i pokoju, prawa kanonicznego i środków społecznego przekazu. Przewodniczył komisjom ds. sztuki kościelnej i duszpasterstwa służby zdrowia w Polsce, a nadto był członkiem Papieskiej Rady tego duszpasterstwa w skali światowej. To biskup pilnuje corocznych obchodów łódzkiego święta Eucharystii, które od ponad 20 lat nawiązują do pierwszej w historii Łodzi wizyty Jan Pawła II w pamiętnym dniu 13 czerwca 1987 r. Później, będąc już arcybiskupem, w imieniu Episkopatu Polski uczestniczył w Synodzie Biskupów z całego świata, który w październiku 1994 r. debatował w Watykanie nad życiem konsekrowanym w Kościele.
Nie sposób ująć w tej homilii tych wszystkich dokonań, które składają się na całokształt życia naszej wielkiej wspólnoty diecezjalnej. Chyba na pierwszy plan wysuwa się staranie o tworzenie nowych wspólnot parafialnych i o budowę kościołów. Piecza o dobro duchowe wiernych rodzi się z przeświadczenia, że Kościół Chrystusowy buduje się nie na piasku, lecz na skale. Mijają wieki, zmieniają się rządy i ustroje, przeciągają fronty wojenne, niekiedy srożą się prześladowania, a parafia trwa niczym dąb, to piękne i mocne drzewo, które żyje najdłużej z naszych drzew liściastych. W dużym skrócie trzeba koniecznie podkreślić troskę Metropolity o rozwój myśli i wiedzy chrześcijańskiej, o czym świadczą takie inicjatywy, jak wydawnictwo i księgarnia archidiecezjalna, Instytut Teologiczny, kluby inteligencji katolickiej, prasa, radio i telewizja w służbie nowej ewangelizacji, studium duchowości chrześcijańskiej, kościelny uniwersytet ludowy w Sędziejowicach, nowy wspaniały ośrodek konferencyjno-rekolekcyjny w Porszewicach, specjalne duszpasterstwo środowisk twórczych i teatr Logos, wieloraka dbałość o Wyższe Seminarium Duchowne, o stałą formację duchowieństwa, służba rodzinie, ochrona macierzyństwa, różnorodna działalność charytatywna. Na naszych oczach rośnie gmach przeznaczony na Centrum Studiów imienia Jana Pawła II; mają one poszerzyć współpracę świeckich środowisk naukowych ze środowiskami kościelnymi. Rośnie liczba kapłanów, którzy odbyli specjalistyczne studia na uniwersytetach krajowych i zagranicznych. Naszego Metropolitę w jego posłudze dzielnie wspierają biskupi pomocniczy Adam i Ireneusz, a także grono oddanych mu współpracowników. Dwóch Prałatów pracujących w urzędach Stolicy Apostolskiej dobrze służy sprawom archidiecezji oraz przyczynia się do umocnienia więzi z Pasterzem Kościoła powszechnego. Pod czujnym okiem Metropolity z każdym dniem pięknieje bazylika archikatedralna, jak przystoi na „matkę i głowę” wszystkich kościołów archidiecezji i metropolii. Osobiście mogę zaświadczyć o ujmującej gościnności, jakiej doznaję w pięknej rezydencji naszego Jubilata. Życzliwy i niezawodny Przyjaciel.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy - po raz dwunasty

2024-04-28 15:17

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Karol Porwich/Niedziela

Na Jasnej Górze odbył się zjazd zorganizowany po raz dwunasty przez Stowarzyszenie Motocyklowy Zjazd Gwiaździsty do Częstochowy. Odwołuje się ono tradycji przedwojennych regionu. To druga grupa, która rozpoczęła w kwietniu sezon w częstochowskim sanktuarium. Zjazd wpisujący się w obchodzoną dziś XVIII Ogólnopolską Niedzielę Modlitw za Kierowców był czasem prośby o wzajemny szacunek na drodze i szczęśliwe powroty do domu dla motocyklistów i wszystkich użytkowników dróg.

W zjeździe uczestniczyli motocykliści z całej Polski. Marta Fawroska-Sroka z Będzina jeździ z mężem. Jak przyznaje, choć na początku odnosiła się z rezerwą do pasji małżonka, dziś nie wyobraża sobie życia bez wspólnych wypraw. - Co roku jeździmy na rozpoczęcie sezonu na Jasną Górę, bo Jasna Góra to nasza duma narodowa. Modlimy się rozpoczynając kolejny etap motocyklowej przygody - wyjaśnia uczestniczka motocyklowego spotkania. Motocyklowa pasja staje się wśród kobiet coraz popularniejsza.

CZYTAJ DALEJ

Organy katedralne do remontu!

2024-04-29 08:42

mat. pras

Zapraszamy do obejrzenia specjalnego odcinka "Organistów po godzinach" poświęcony długo wyczekiwanemu remontowi największych organów w Polsce, które znajdują się w Archikatedrze Wrocławskiej!

Zapraszamy do obejrzenia specjalnego odcinka "Organistów po godzinach" poświęcony długo wyczekiwanemu remontowi największych organów w Polsce, które znajdują się w Archikatedrze Wrocławskiej! W najnowszym podcaście organach katedralnych w rozmowie z Krzysztofem Bagińskim i Krzysztofem Garczarkiem opowiada Ks. kanonik Paweł Cembrowicz - proboszcz Katedry pw. św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu oraz można posłuchać i zobaczyć ostatnie, historyczne wręcz dźwięki utrwalające brzmienie przed demontażem instrumentu zaprezentowali organiści - Wojciech Mazur i Mateusz Żegleń.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję