Reklama

Wznoszona na Bożą chwałę

Dekretem Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Stolicy Apostolskiej z 20 lipca 2010 r. kolegiata św. Mikołaja Biskupa w Grudziądzu została podniesiona do godności bazyliki mniejszej. Uroczysta proklamacja dekretu odbędzie się 6 grudnia 2010 r. Uroczystości będzie przewodniczył biskup toruński Andrzej Suski, a homilię wygłosi biskup pelpliński Jan Bernard Szlaga

Niedziela toruńska 48/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Świątynie jako budowle wzniesione na Bożą chwałę są pewnego rodzaju organizmem. Mają swoją historię, czas wzrostu, dojrzałości, a także - jak człowiek - czas cierpienia, gdy ulegają zniszczeniu od niegodziwej ręki lub pożaru. Cieszy jednak fakt, gdy w okresie swojego istnienia świątynia pięknieje, będąc widomym znakiem silnej wiary i trwania przy niej wielu pokoleń, a także dbałości jej kustoszy. Świątynia to przede wszystkim dom Boży, znajdują w niej miejsce swojego pochówku fundatorzy, ale równocześnie w tym domu znajdują modlitewne ukojenie ludzkie serca rozkołatane codziennością, a łzy wiernych często znaczą pokutną drogę

Fara św. Mikołaja w Grudziądzu to jeden z najstarszych kościołów ziemi chełmińskiej. Czas jej powstania jest oceniany na wiek XI. Pierwotnie istniejący drewniany grodowy kościół zastąpiono murowanym, budowę zaczęto w 1286 r., a ukończono na początku XV wieku. Po 1620 r. miała miejsce dalsza, znaczna rozbudowa. Dobudowano kaplice grobowe rodziny Kostków i Działyńskich. Nie bez znaczenia były najazdy Szwedów i zniszczenia pożarem. W 1728 r. gruntownie odnowiono świątynię i nadano jej wystrój barokowy. Z czasem założono nowe witraże. Dopiero pożoga II wojny światowej spowodowała znaczne zniszczenia w tak dobrze od lat zachowanym stanie świątyni. Po zakończeniu działań wojennych nastąpiła odbudowa. Odzyskano też wywiezione przez okupantów zabytkowe dzwony - gotycki z 1482 r. i drugi z 1777 r. Najstarszym zabytkiem w kolegiacie jest kamienna, gotlandzka, ośmioboczna chrzcielnica z czarą romańską z XIII wieku umiejscowiona przy łuku tęczowym, przechodząc z nawy głównej do prezbiterium. Posiada płaskorzeźbiony ornament kwiatowy, w polach smoki i w narożach maszkarony. Trzeba tu wymienić stare obrazy przedstawiające: św. Annę Samotrzecią z pocz. XVII wieku, z kręgu Hermana Hana, św. Mikołaja zapewne z pocz. XVII wieku, malowany na desce, Koronację Najświętszej Maryi Panny z ok. poł. XVII wieku, św. Franciszka z XVIII wieku, w neogotyckiej ramie, a także sygnaturkę z 1796 r.
W sanktuarium są 3 ołtarze. W prezbiterium w ołtarzu głównym przykuwa uwagę trójpoziomowa nastawa ołtarzowa wykonana w 1728 r. Znajdują się w niej obrazy w trzech kondygnacjach. W dolnej - obraz prezentuje św. Mikołaja autorstwa Jerzego Hoppena (był pracownikiem Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu), w środkowej jest wyobrażenie Trójcy Świętej w typie „Piety Naszego Pana”, którą wykonał Leonard Torwirt (1912-1967, był pracownikiem Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu), w górnej - przedstawienie św. Jerzego, obraz z XVIII wieku. Ażur barokowej rzeźby okala bryłę nastawy. Ołtarz zdobią dodatkowo rzeźby świętych: Andrzeja, Piotra, Pawła i Judy Tadeusza, a powyżej - Jana Nepomucena, Grzegorza Wielkiego, Mikołaja, Franciszka Ksawerego, natomiast szczyt zwieńcza figura Matki Bożej z Dzieciątkiem.
W nawach bocznych znajdują się kolejne ołtarze. W południowej nawie bocznej w ołtarzu znajduje się obraz przedstawiający wizję Najświętszego Serca Pana Jezusa według św. Małgorzaty Marii Alacoque wykonany przez Leonarda Torwirta w 1955 r. Po jego obu stronach są dwie figury świętych Jana Chrzciciela i Jana Ewangelisty, zachowane od XVIII wieku razem z grupą ukrzyżowania Chrystusa, która znajduje się na zwieńczeniu ołtarza.
W północnej nawie dwupoziomowy ołtarz w dolnej części przyciąga wzrok obrazem Matki Bożej Łaskawej, zwanej też Grudziądzką. Z pierwotnego ołtarza z poł. XVII wieku, znajdującego się w tej nawie, zachowała się część środkowa i para ażurowych kolumn, predella z namalowaną sceną Zwiastowania oraz rzeźby barokowe z I poł. XVIII wieku, w zwieńczeniu, świętych Jana Ewangelisty i Łukasza. W górnej części ołtarza znajduje się ośmiokątny obraz przedstawiający Trójcę Świętą. Podobnie jak główny ołtarz w prezbiterium, ten również okala barokowa, ażurowa rzeźba, zwieńczona na szczycie dwiema figurkami aniołków i monogramem Matki Bożej. Najstarszy, udokumentowany zapis kultu maryjnego pochodzi z 1655 r.; wyjaśnia, że 4 razy w tygodniu śpiewano Godzinki ku czci Najświętszej Maryi Panny. Wzmożenie kultu nastąpiło podczas wojny ze Szwedami.
Matka Boża Łaskawa przez wieki przekazywała swoje łaski wiernym, którzy odwzajemniali się ufną modlitwą i licznymi wotami. Jej obraz nieznanego autora w tym ołtarzu pochodzi z II poł. XVII wieku i przykrywa go trybowana srebrna sukienka z początku XVIII wieku. Obraz Matki Bożej Łaskawej jest zasłaniany obrazem zewnętrznym przedstawiającym Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny autorstwa Torwirta. Ołtarz ten w obecnym układzie został poświęcony 28 sierpnia 1954 r. W listopadzie tegoż roku nadano indult odpustowy na 8 września - święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, było to owocem Roku Maryjnego. Święta Opiekunka miasta odbierała też cześć wiernych w 1988 r. podczas peregrynacji w swoim cudownym wizerunku z Jasnej Góry oraz w znaku figury z Fatimy w 1996 r. Grudziądzka kolegiata św. Mikołaja na okres trwania Wielkiego Jubileuszu 2000 została wyznaczona jako kościół stacyjny. W 2000 r. 4 grudnia kapłani wywodzący się z Grudziądza dokonali po raz pierwszy aktu oddania się pod Jej opiekę. Matka Boża Łaskawa, Madonna Grudziądzka w 2001 r. została obrana na Patronkę Grudziądza w czasie XIII Pieszej Pielgrzymki na Jasną Górę. Podczas dziękczynnej pielgrzymki wiernych do Rzymu 9 marca 2002 r. Jan Paweł II pobłogosławił korony na skronie Matki Bożej i Dzieciątka Jezus, a koronacja miała miejsce 7 września tegoż roku. Powołano do istnienia diecezjalne sanktuarium Matki Bożej Łaskawej, które afiliowano do Bazyliki Matki Bożej Większej w Rzymie.
Ten piękny gotycki kościół zwany jest też matką wszystkich kościołów Grudziądza. Tu odbywa się wiele uroczystości kościelnych oraz patriotycznych. W 1992 r. bp Andrzej Suski podniósł kościół do godności kolegiaty i erygował Kapitułę Kolegiacką Grudziądzką. Dekretem Kongregacji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów z 20 lipca 2010 r. świątynia otrzymała prawa bazyliki, co bp Andrzej Suski 8 września 2010 r. ogłosił publicznie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Teresa z Lisieux

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

pl.wikipedia.org

Teresa urodziła się 2 stycznia 1873 w Alençon - mieście we francuskiej Normandii. Była najmłodszą córką Ludwika i Zelii Martinów, przykładnych małżonków i rodziców, ogłoszonych wspólnie błogosławionymi 19 października 2008 r.

Drodzy bracia i siostry,
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Papież: potrzebujemy polityki pojednania

2025-10-02 14:13

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

polityka pojednania

PAP

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Potrzebujemy konkretnych sposobów promowania gestów i polityki pojednania, szczególnie na terenach, gdzie istnieją głębokie rany spowodowane długotrwałym konfliktami - powiedział Papież na audiencji dla uczestników Międzynarodowej Konferencji pt. „Uchodźcy i migranci w naszym wspólnym domu”.

Papież zauważył, że wciąż rośnie liczba migrantów i uchodźców. Dziś szacuje się ją na 100 mln. Konferencja „Uchodźcy i migranci w naszym wspólnym domu” „rozpoczyna trzyletni projekt, którego celem jest stworzenie ‘planów działania’ skupiających się na czterech podstawowych filarach: nauczaniu, badaniach, służbie i rzecznictwie. W ten sposób odpowiadacie na wezwanie papieża Franciszka skierowane do środowisk akademickich”. „Modlę się - dodał Ojciec Święty - aby wasze wysiłki przyniosły nowe pomysły i podejścia w tym zakresie, zawsze starając się umieścić godność każdej osoby ludzkiej w centrum każdego rozwiązania”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję