Reklama

Różne oblicza postu

Niedziela wrocławska 11/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szymon Helwin: - Post kojarzy nam się najczęściej z jedzeniem, a właściwie z tym, że nie możemy zjeść czegoś, na co właśnie mamy ochotę. Czy istnieją inne wymiary postu, których nie dostrzegamy?

Reklama

Ks. Zbigniew Stokłosa: - Najczęściej post odnosimy do niejedzenia mięsa w piątek w ciągu roku, w Wielki Piątek, w Środę Popielcową czy tradycyjnie podczas wieczerzy wigilijnej. Post jednak to nie tylko niejedzenie. Gdyby ktoś tak myślał, to jest w błędzie. Post to dobrowolne wyrzeczenie się czegoś na jakiś czas określony, które ma swój duchowy cel. Często post jest źle rozumiany i redukuje się go do potrzeb ciała i sylwetki, dlatego modne są różne terapie odchudzające i diety. To wszystko są jednak tylko zewnętrzne praktyki niemające nic wspólnego z postem. Można pościć dla siebie i można pościć dla Boga i nasz post chrześcijański powinien mieć cel tylko i wyłącznie duchowy. Jego sensem jest zbliżać się do Boga. Pismo Święte ukazuje nam ludzi, którzy post łączyli z modlitwą. Tak czynił Mojżesz, Eliasz, Dawid, Estera, Jezus oraz apostołowie. Każdy chrześcijanin jest wezwany do postu, ale nie może traktować tego, jako jakiś trening, ale jako okazję, aby się umocnić Duchem Świętym. Poprzez post otwieramy Bogu jedną z dróg dotarcia do nas. Gdy człowiek pości nie ze względu na siebie, ale ze względu na Boga - to Bóg człowieka porządkuje, układa; układa w nim to, co jest ważne, i to, co jest mniej ważne. Poszcząc, otrzymujemy od Boga wskazówki, o co warto zabiegać, a co jest zbyteczne. Nie zajmujemy się też rzeczami niepotrzebnymi. Post jest oczyszczeniem serca od nieuporządkowanych przywiązań, aby sobie przypomnieć, że trzeba się troszczyć przede wszystkim o wieczne zbawienie. Post to rezygnacja z tego, czym żyje ciało - a to nie tylko jedzenie, ale wiele innych przyjemności czy przywiązań. To wszystko po to, aby wzmocnić duszę, aby bardziej otworzyć się na Boga; aby w naszym życiu było więcej Boga.

- Co post może wnieść w życie każdego z nas? Czy warto pościć?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Diakon Michał Mraczek: - Warto, bo post daje nam prawdziwe poczucie wolności. Jeśli z czegoś, co jest dla nas ważne, rezygnujemy dla nadprzyrodzonego powodu, jesteśmy prawdziwie wolni. Niestety, dziś ludzie często o tym zapominają, a post jest świadectwem prawdziwej wolności i może dawać poczucie pełnej niezależności w sobie samym. Ale nie jest to jedyny wymiar Wielkiego Postu. Post jest doskonałą okazją do indywidualnego spotkania się z Bogiem. Jest to przestrzeń ciszy i refleksji. W tym wymiarze także warto wykorzystać czas Wielkiego Postu. Chciałbym tu jeszcze zwrócić uwagę, że post nie ogranicza się do redukowania spożywanych przez nas pokarmów. W tradycji Kościoła znamy również post uszu, czy post oczu. I można spróbować też tego wymiaru postu i odmawiać sobie nie tylko jedzenia, ale zrezygnować z oglądania lubianego serialu czy słuchania muzyki. Takie dobrowolne wyrzeczenie się czegoś, co jest dla mnie ważne, zyskuje bardzo wiele w oczach Bożych.

- Charakterystycznym znakiem Wielkiego Postu jest popiół, którym posypywane są głowy wiernych. Skąd bierze się popiół i co symbolizuje?

Reklama

Ks. Z.S: - Popiół jako symbol żalu, bólu serca i pokuty znany jest już w Starym Testamencie i pogańskiej starożytności. Także Jezus wspomina tę symbolikę pokuty, kiedy wyrzuca galilejskim miastom Korozain i Betsaidzie, że pomimo wielu cudów, których tam dokonał, nie nawróciły się: „Biada tobie, Korozain! Biada tobie, Betsaido! Bo gdyby w Tyrze i Sydonie działy się cuda, które u was się dokonały, już dawno w worze i w popiele by się nawróciły”.
W pierwszych wiekach chrześcijaństwa posypaniem głów popiołem rozpoczynała się publiczna pokuta za najcięższe grzechy. Wraz z zaprzestaniem praktyki pokuty publicznej pod koniec pierwszego tysiąclecia coraz rzadziej spotykało się posypywanie popiołem. Były jednak wspólnoty, w których praktykowano posypanie popiołem w Środę Popielcową. Papież Urban II w 1091 r. na Synodzie w Benewencie, polecił we wszystkich Kościołach zachowywać zwyczaj posypania głów popiołem. W XI wieku spotykamy już specjalną modlitwę na poświęcenie popiołu, a dopiero w XII wieku powstał przepis, aby popiół uzyskiwać w wyniku spalania palm z Niedzieli Palmowej poprzedzającego roku.

- Każdy Kościół ma swoje lokalne tradycje. Ostatnie lata spędził Ksiądz w Niemczech. Czy niemieckie zwyczaje wielkopostne różnią się od polskich?

Reklama

Ks. Z.S.: - Jak każdy lokalny kościół, tak i Kościół niemiecki ma swoje tradycje, zwyczaje, które pielęgnuje. Pierwszą różnicą, która się rzuca w oczy, jest sposób przyjęcia popiołu. Gdy my przyzwyczajeni jesteśmy do posypywania głowy popiołem, tam kapłan czyni znak krzyża na czole „mazią” powstałą z popiołu i wody święconej. Jest to pozostałość z praktyki w XI wieku: duchowieństwu i świeckim mężczyznom posypywano głowy, natomiast kobietom czyniono znak krzyża z popiołu na czole.
Nieznanym u nas zwyczajem jest rozwieszanie przed ołtarzem malowidła na płótnie tzw. Fastentuch albo Hungertuch (velum quadragesimale). Jest to nawiązanie do zasłony w świątyni. To płótno oddziela optycznie wspólnotę od ołtarza i co uniemożliwia widzenie liturgii. Jest to wyraz duchowego postu, który łączy się z cielesną pokutą. Płótno ma nie tylko uzmysławiać biedę materialną, ale także udrękę na skutek oddalenia od Boga. Pierwsze tego typu zasłony postne spotykane były w XIII wieku. Podobną do naszej praktyki, jest praktyka głoszenia kazań postnych. Najczęściej odbywa się to w katedrach lub w jednym kościele w większej miejscowości. Często spotykanym zwyczajem jest odprawianie w Wielki Piątek przed południem Drogi Krzyżowej na kalwariach.

- Jesteśmy przyzwyczajeni do 40-dniowego okresu postu. Ale jak to wyglądało w początkach chrześcijaństwa. Czy post zawsze trwał 40 dni?

Dk. M.M.: - Nie, okres 40-dniowego przygotowania ukształtował się nieco później. Źródła historyczne podają nam różne informacje dotyczące postu. Dokumenty z I wieku podają, że post trwał od jednego do czterech dni. Późniejsze mówią o trzytygodniowym okresie przygotowania do Wielkanocy, a nawet o trwającym aż 7 tygodni. Trzeba tu jednak zauważyć, że dość szybko ustaliła się praktyka 40- dniowego postu. Kluczem do zrozumienia jest tu przede wszystkim Biblia i symbolika liczby 40. Liczba 40 w tradycji biblijnej oznacza okres przygotowania i oczyszczenia. I kiedy sięgniemy do Pisma Świętego, to zauważymy, że ta liczba wielokrotnie powraca - i tak Chrystus był 40 dni na pustyni, o czym usłyszymy w Ewangelii na początku Wielkiego Postu, ale również 40 dni i 40 nocy padał deszcz, który spowodował potop, naród izraelski 40 lat przebywał na pustyni. Wielki Post ma bardzo bogatą symbolikę, ale warto pamiętać, że jest okresem oczyszczenia i przygotowania do najważniejszych świąt naszej wiary.

Reklama

- W Wielkim Poście w naszych kościołach odprawiane są nabożeństwa przypominające o Męce Chrystusa. Myślę tu o „Gorzkich żalach” i nabożeństwie Drogi Krzyżowej, które cieszą się sporą popularnością. Co sprawia, że są one tak lubiane?

Dk. M.M.: - Motyw Męki Pańskiej należy obok chrztu i pokuty do przewodnich motywów Wielkiego Postu. W naszej polskiej tradycji zapisał się jakoś szczególnie mocno, co jest związane z trudną i bolesną historią naszego narodu. Szczególnie wyeksponowany jest w nabożeństwie Drogi Krzyżowej i „Gorzkich żali”. Współczesny człowiek tak naprawdę bardzo potrzebuje przestrzeni do pewnej refleksji, do zastanowienia się. I trzeba przyznać, że oba te nabożeństwa stwarzają ku temu bardzo dobre warunki - a ich duża popularność najlepiej o tym świadczy. Warto zauważyć również, że te nabożeństwa skupiają nie tylko ludzi starszych, ale również młodych. Doskonałym dowodem tego jest akademicka Droga Krzyżowa, która od wielu lat jest organizowana w piątek przed Niedzielą Palmową, skupiająca setki ludzi, i to głównie ludzi młodych. Jest to najlepsze świadectwo, że jest to coś, czego potrzebujemy, że potrzebujemy refleksji nad własnym życiem. Bo choć nabożeństwa te skupiają naszą uwagę nad męką i śmiercią Chrystusa, to również skłaniają nas do refleksji nad naszym własnym życiem.

- Jezus mówi, że w czasie postu nie powinniśmy być posępni. Jak przeżywać post w codzienności?

Ks. Z.S.: - Każdy post podejmuje człowiek dobrowolnie jako przygotowanie do pewnej przemiany czy do otrzymania daru. Jeżeli post będzie rozumiany tylko jako przymus lub tradycja, bez akceptacji człowieka i bez głębszego rozumienia sensu postu, wtedy będzie on uciążliwy, może nawet nie do wytrzymania. Aby post był przeżyty w radości, trzeba chcieć pościć.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jednak JEST. Pełne symboli pożegnanie papieża Franciszka

2025-04-26 21:43

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

śmierć Franciszka

Red

Wiatr przekładał karty otwartego Ewangeliarza leżącego na trumnie papieża Franciszka – podobnie zresztą jak w czasie Mszy świętej żałobnej św. Jana Pawła II (wtedy księga ostatecznie się zamknęła). Powiew wiatru – obok ognia i gołębicy – to w kulturze chrześcijańskiej symbol Ducha Świętego. Ten obraz na pewno pozostanie mi w pamięci, jako wymowny znak dla współczesnego świata i świadectwo tego, że – jak głosi Ewangelia – „Duch wieje, kędy chce”. W świat poszła bardzo konkretna katecheza, zatrzymaliśmy się na chwilę - w obliczu majestatu śmierci.

To ważne, że msza święta pogrzebowa była sprawowana w dostojnym języku łacińskim – na znak powszechności Kościoła. Trafnie była dobrana Ewangelia – o powołaniu Piotra, urzekała też homilia, w której kardynał Giovanni Battista Re przypomniał, że Franciszek w każdej niemal publicznej wypowiedzi prosił, by się za niego modlić, tymczasem – jak mówił dziekan Kolegium Kardynalskiego - „teraz, kochany Papieżu Franciszku, prosimy Cię o modlitwę za nas i prosimy, abyś z nieba błogosławił Kościołowi, błogosławił Rzymowi, błogosławił całemu światu, tak jak to uczyniłeś w ostatnią niedzielę z balkonu tej Bazyliki”.
CZYTAJ DALEJ

Jutro Niedziela Miłosierdzia Bożego

Święto Miłosierdzia Bożego obchodzone jest w pierwszą niedzielę po Wielkanocy, zwaną obecnie Niedzielą Miłosierdzia Bożego. Święto to - obowiązujące w Kościele powszechnym od 2000 r. - ukazuje jedną a najważniejszych prawd chrześcijaństwa. Zostało ustanowione przez Jana Pawła II w odwołaniu do objawień s. Faustyny Kowalskiej, na zawartą w nich prośbę samego Jezusa. Zabiegi o ustanowienie tego święta sięgają roku 1938 r., które po śmierci św. Faustyny podjął jej spowiednik ks. Michał Sopoćko.

Geneza święta
CZYTAJ DALEJ

81-letnia siostra złamała protokół podczas pogrzebu. To przyjaciółka Franciszka

2025-04-26 18:43

[ TEMATY ]

papież Franciszek

81‑letnia siostra

protokół

przyjaciółka

PAP

Trumna z ciałem papieża Franciszka

Trumna z ciałem papieża Franciszka

Osiemdziesięciojednoletnia Siostra Geneviève Jeanningros, przyjaciółka papieża Franciszka, która mieszka w cyrkowej przyczepie kempingowej w Rzymie i odwiedzała papieża w każdą środę, raz w miesiącu zabierała ze sobą osobę transseksualną. Dziś złamała protokół, żegnając się z nim podczas pogrzebu

Genevieve Jeanningros to francusko-argentyńska zakonnica i członkini Małych Sióstr Jezusa. Była bliską przyjaciółką papieża przez ponad 40 lat i znana była ze swojej pracy ze społecznościami marginalizowanymi, takimi jak pracownicy cyrku i osoby transpłciowe. Podczas spoczynku papieża Franciszka w Bazylice św. Piotra, siostra Jeanningros mogła złamać protokół i pomodlić się przy jego trumnie, co odzwierciedlało ich głęboką więź. Papież Franciszek nadał jej nawet przydomek „L'enfant awful”, podkreślając ich żartobliwą relację. Mieszkała w przyczepie niedaleko parku rozrywki w Ostii w Rzymie od ponad 50 lat, poświęcając swoje życie ubogim.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję