Reklama

Maryja w kulturze i religijności Polski (cz.2)

Gwiazdo śliczna, wspaniała

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W 1717 r. odbyła się uroczysta koronacja Cudownego Obrazu Maryi Częstochowskiej, a kilka lat później w 1721 r. biskup łucki Stefan Rupniewski ukoronował cudowny wizerunek Maryi w Kodniu. Zarówno w Koronie, jak i na Litwie wzmaga się kult Maryi w licznych lokalnych sanktuariach, by wymienić tylko Kalwarię Zebrzydowską, Leżajsk, Leśniów, Wieluń, Rychwałd, Gidle, Piekary Śląskie, Wilno. Maryja przygotowuje naród na trudne doświadczenia, które czekają go w następnych wiekach. To Jej opieki wzywali dzielni konfederaci barscy, walczący w latach 60. XVIII wieku w obronie niezawisłości Rzeczypospolitej z potężną Rosją. Tak oto się do Niej zwracali:

Witaj Jutrzenko rano powstająca.
Śliczna jak miesiąc, jak słońce świecąca!
Ty świecisz w miłej światu Częstochowie
Gdzie czołem biją świata monarchowie.

Pamiętaj Panno na Polską Koronę,
Którąś raz wzięła pod swoją obronę.
Wszakże jest polską Maryja Królową,
Której Bóg oddal za tron Częstochową.

Maryja - Regina Regni Poloniae, Królowa Korony Polskiej była prawdziwą ostoją, wieżą warowna, twierdzą obronną Polaków w dwóch najtrudniejszych wiekach naszej historii - XIX i XX. W wielkich zrywach narodowych w powstaniu listopadowym i powstaniu styczniowym Maryja towarzyszyła powstańcom, obecna na sztandarach, medalikach, ryngrafach. To Jej Częstochowską Ikonę zabierali zesłańcy na daleką Syberię, do Niej modlili się więźniowie w kazamatach pruskich i austriackich. To Ona była ukojeniem dla tysięcy emigrantów i przenosiła ich duszę do kraju lat dziecinnych, przypomnijmy fragmenty z Pana Tadeusza Adama Mickiewicza:

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Panna święta, co Jasnej bronisz Częstochowy
I w Ostrej świecisz Bramie! Ty, co gród zamkowy
Nowogródzki ochraniasz z jego wiernym ludem!
Jak mnie dziecko do zdrowia powróciłaś cudem,
Tak nas powrócisz cudem na ojczyzny łono.

Reklama

Mimo kordonów zaborczych, ruch pielgrzymkowy w wieku XIX rozwijał się. Nie było polskiego państwa, ale Maryja najmocniej zespoliła Polaków. Cześć dla Matki Boskiej Częstochowskiej, Królowej Korony Polskiej, ciągle wzrastała, a Jej obraz widniał w każdym polskim domu. O pielgrzymach i Maryi pięknie pisał Cyprian Kamil Norwid:

A czy wiecie? - nie wiecie
Częstochowskie ja dziecię
Stamtąd idę piechotą.
Choć daleko, z ochotą!

Tam na desce złoconej
Jest tam obraz święcony
Matki Boskiej Cudownej,
Gdzie lud płacze wędrowny.

Na początku XX wieku marzenia Polaków o wolnej ojczyźnie spełniły się. W 1918 r. Polska odzyskała wolność po 123 latach niewoli. Ledwo naród odśpiewał dziękczynne Te Deum już nowe niebezpieczeństwo zaczęło grozić od wschodu, gorsze od zaborów - nawała bolszewicka. W sierpniu 1920 r. bolszewicy podeszli już pod Warszawę. Zjednoczony jak nigdy dotąd naród prócz wysiłku zbrojnego znów zaczął błagać Maryję o ocalenie. Na Jasnej Górze nieustannie wznoszono modły. I stał się cud. W dzień Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny 15 sierpnia 1920 r. nawała bolszewicka została pokonana pod Warszawą. W historii Polski bitwa warszawska nosi nazwę cudu nad Wisłą. Piękne poetyckie świadectwo O Maryi dała Kazimiera Iłłakowiczówna:

Świecisz nam z Jasnej Góry, Maryjo,
Obliczem przeciętym blizną.
Chmury nie zmącą, góry nie skryją
duszy, co Ciebie wyzna,
Ty ją słabnącą wyrwiesz z czeluści
I nie opuścisz.

Do Ciebie więźnie wołali z lochów,
Z Sybiru - katorżanie,
Nad nimiś twarzą Twą czarną od prochu
Chyliła przed skonaniem.

W okresie międzywojennym, kiedy Polacy w II Rzeczypospolitej w ciągu zaledwie 20 lat dokonali ogromnego dzieła zespolenia ziem trzech zaborów, stworzenia wzorów patriotyzmu, wreszcie dzieła odbudowy i rozbudowy kraju, dokonała się w kraju także rewolucja moralna pod sztandarem Niepokalanej. Jej orędownikiem był ubogi franciszkanin Maksymilian Kolbe.
Maryja opiekowała się narodem polskim w czasie tragicznych lat II wojny światowej. To Jej Imienia wzywali bohaterscy żołnierze Września, więźniowie obozów koncentracyjnych i łagrów sowieckich. Z Jej Imieniem konał w bunkrze głodowym św. Maksymilian Maria Kolbe, który tak bardzo umiłował Niepokalaną.
W czasie komunistycznego zniewolenia była Maryja, zwłaszcza po milenijnych Ślubach Jasnogórskich potężnym źródłem odnowy moralnej Polaków. Na Jasną Górę przybywają każdego roku milionowe rzesze pielgrzymów. Kardynał Stefan Wyszyński wszystko postawił na Maryję, a peregrynacja kopii Cudownego Obrazu Pani Jasnogórskiej zmieniła oblicze Polski. Ojciec Święty Jan Paweł II jako zawołanie swojego posługiwania przyjął hasło Totus Tuus, Cały Twój. Maryja z Jasnej Góry nadal ocala naród, strajkujący w 1980 r. stoczniowcy Wybrzeża zawieszają w swoich zakładach Cudowny Obraz. W 1989 r. kraj znów odzyskuje wolność po 45 latach komunistycznej niewoli. Dzisiaj przed wolną Polską stają nowe problemy i niebezpieczeństwa. Znów udajemy się do Matki Bożej Częstochowskiej, prosząc o obronę.

Nieraz potop nas zalewał, krew się rzeką lała,
A wciąż klasztor w Częstochowie stoi jako skała
I Tyś była też mieczami pogańskimi ranną
A wciąż świecisz ponad nami Przenajświętsza Panno.
I wstajemy wciąż z popiołów, z pożarów co płoną.
I Ty wszystkich nas powrócisz na Ojczyzny łono.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Papież zachęca, by cierpienie sprawiało rozwój człowieka

2025-04-06 12:37

[ TEMATY ]

Watykan

papież Franciszek

Jubileusz 2025

Jubileusz Chorych

Włodzimierz Rędzioch

„Nie wykluczajmy cierpienia z naszych środowisk. Uczyńmy z niego raczej okazję do wspólnego wzrastania, aby pielęgnować nadzieję dzięki miłości, którą Bóg jako pierwszy rozlał w sercach naszych” - zaapelował Ojciec Święty do chorych i pracowników służby zdrowia. Przybyli oni do Rzymu na swe uroczystości jubileuszowe. Przygotowaną przez Franciszka homilię odczytał proprefekt Dykasterii do spraw Ewangelizacji, abp Rino Fisichella.

„Oto Ja dokonuję rzeczy nowej; pojawia się właśnie. Czyż jej nie poznajecie?” (Iz 43, 19). Są to słowa, które Bóg, za pośrednictwem proroka Izajasza, kieruje do ludu Izraela będącego na wygnaniu w Babilonie. Dla Izraelitów jest to trudny okres, wydaje się, że wszystko zostało stracone. Jerozolima została zdobyta i spustoszona przez żołnierzy króla Nabuchodonozora II, a wygnanemu ludowi nic nie pozostało. Perspektywa wydaje się być zamknięta, przyszłość mroczna, wszelka nadzieja zniweczona. Wszystko może skłaniać wygnańców do załamania się, do gorzkiej rezygnacji, do poczucia, że nie są już błogosławieni przez Boga.
CZYTAJ DALEJ

Z zafascynowania Kępińskim

2025-04-06 15:35

Biuro Prasowe AK

    W Sali Okna Papieskiego odbyło się w sobotę 5 kwietnia sympozjum naukowe „Kard. Wojtyła i prof. Kępiński – o cierpieniu. W 50. rocznicę sesji naukowej w Pałacu Biskupim w Krakowie”.

Zorganizowała je Fundacja „Collegium Voytylianum”. Podczas wydarzenia, które było częścią diecezjalnych obchodów 20. rocznicy przejścia św. Jana Pawła II Wielkiego do Domu Ojca, referat wygłosił metropolita krakowski, abp prof. Marek Jędraszewski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję