Reklama

Wytrwały Pomocnik Apostołów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

25 kwietnia przypada uroczystość św. Marka Ewangelisty. Marek to imię łacińskie (Marcus), pochodzące od imienia Mart-icos - mitycznego boga wojny Marsa. Marek Ewangelista używał też imienia Jan (z hebr. Johanan - Bóg jest łaskawy, por. Dz. 12, 12-25; 15, 37). Był Palestyńczykiem. Jego ojca nie znamy, natomiast jego matka Maria pochodziła z Cypru i była prawdopodobnie właścicielką Wieczernika, gdzie Pan Jezus spożył z Apostołami Ostatnią Wieczerzę. Jest również możliwe, że była również właścicielką ogrodu Getsemani na Górze Oliwnej.

Marek był uczniem św. Piotra, a ze św. Pawłem odbył kilka podróży misyjnych. Znajdujemy o nim wzmianki w tekstach obydwu Apostołów ( por. 1 P 5,13; Kol 4,10; Flm 24). Związany był ze swoim kuzynem Barnabą, cieszącym się wielkim autorytetem i zaufaniem Apostołów (por. Dz 4, 36-37), Barnaba przedstawił go Kościołowi w Antiochii Syryjskiej ( por. Dz 12, 25) i wprowadził w pracę misyjną. Marek towarzyszył św. Barnabie i św. Pawłowi w podróży do Antiochii. Wyruszył z nimi także na Cypr, w pierwszej wyprawie misyjnej (45-48), a następnie do Perge, skąd powrócił do Jerozolimy (Dz 13, 13). Pragnął wziąć udział w drugiej wyprawie misyjnej, ale sprzeciwił się temu Paweł (por. Dz 15, 37-39), co było powodem ich rozdzielenia. Marek z Barnabą udali się na Cypr, natomiast Paweł na duchowy podbój Europy (druga wyprawa misyjna: 50-53). Po latach Marek przybył do Rzymu, gdzie spotkał się w roku 61 z Pawłem. Prawdopodobnie przebywał także w Efezie. Paweł, pisząc z Rzymu do Efezu, prosił, aby Tymoteusz przybył do niego wraz z Markiem: " Weź Marka i przyprowadź ze sobą; jest mi bowiem przydatny do posługiwania" ( 2 Tm 4, 9-11). Tak się stało. Marek pozostał w Rzymie, gdzie związał się z Apostołem Piotrem, był to powrót do ich dawnej przyjaźni. Odtąd zacierają się ślady Marka.

Według tradycji, założył gminę chrześcijańską w Aleksandrii, w milionowym wówczas mieście i ośrodku kultury, i został jej pierwszym biskupem. Przyjmuje się, że poniósł śmierć męczeńską w Aleksandrii za czasów cesarza Trajana (98-117). Odnośnie do jego męczeństwa nie mamy żadnych danych. Oto jaki opis śmierci pozostawił Piotr Skarga na podstawie średniowiecznych rękopisów: "Tam (w Aleksandrii), gdy ofiarę Mszy św. uczynił, pogaństwo w Kościół wpadło i mocą porwawszy św. Marka, związali i na szyje włożywszy, ciągnęli go po błocie i kamieniach (...). Padało mięso z członków Ewangelisty, i wszystko ciało srodze zranione i zbite zostało, a krew jego oną drogę polewała... Tak strapionego i na pół żywego do ciemnej wieży wsadzili, radząc się, jaką go śmiercią zgubić mieli. Nazajutrz postanowiło pogaństwo, aby go takimże włóczeniem jako pierwej do końca umożyli. I włożywszy powróz na szyję, włóczyli go tak długo po ostrych kamieniach... aż w tym Święty Boży Ducha Chrystusowi w ręce wypuścił".

Św. Marek pozostawił po sobie cenne świadectwo, jakim jest Ewangelia - pierwsza chronologicznie, a według kanonu nowotestamentalnego - druga. Przyjmuje się, że Ewangelia mogła powstać w latach 50.-60. Św. Marek rozpoczyna ją od Chrystusa Pana Jezusa i od powołania św. Piotra. Podaje charakterystyczny szczegół - pobyt Pana Jezusa w domu św. Piotra i uzdrowienie jego teściowej (por. 1, 29-31). Św. Marek znał doskonale język aramejski i grecki. Ewangelię pisał nie dla Żydów, przeznaczył ją szczególnie dla nawróconych Greków i Rzymian. Często tłumaczył słowa aramejskie na język grecki, jak również zwyczaje żydowskie.

O genezie napisania tej Ewangelii pisze Euzebiusz, pierwszy historyk Kościoła, następująco: "Takim blaskiem płonęło światło religii w sercach słuchaczy Piotrowych, że było im za mało, iż raz tylko słyszeli ustne opowiadanie nauki Bożej. Usilnie przeto prosili Marka, autora Ewangelii i towarzysza Piotrowego, by im na piśmie pozostawił pamiątkę ustnie podanej im nauki. Prosić zaś nie przestawali, póki ich życzenia nie spełnił. W ten sposób spowodowali napisanie Ewangelii według św. Marka".

Relikwie św. Marka zostały przewiezione w 828 r. z Aleksandrii do Wenecji, gdzie zbudowano katedrę budzącą do dzisiaj powszechny zachwyt. Uroczystość św. Marka obchodzono w różnych okresach: 23 września, 11 stycznia. Natomiast w Rzymie wspomnienie doroczne przypadało 25 kwietnia, i data ta następnie przyjęła się w całym Kościele.

Św. Marka swoim patronem ogłaszali pisarze, murarze, koszykarze, szklarze. Jest czczony w Polsce i w wielu innych krajach jako patron wiosennych zasiewów, dlatego w jego święto Kościół odprawia błagalne procesje o szczęśliwe plony i odmawia modlitwy o dobre urodzaje: " Boże, Ojcze nasz, wesprzyj trud pracujących na roli i spraw, aby ziemia przyniosła oczekiwane plony. Pozwól nam z zebranego ziarna nakarmić głodnych i naucz nas szacunku dla chleba. A chleb przemieniony na ołtarzu w Ciało Twego Syna niech stanie się dla nas pokarmem na życie wieczne".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niepokalanie poczęta. Co to znaczy?

Prawda o Maryi Niepokalanie Poczętej, jako wolnej od grzechu i pełnej doskonałości, nie sprawia, że staje się Ona daleka nam wszystkim. Jest zupełnie odwrotnie.

Jako wspólnota Kościoła katolickiego 8 grudnia obchodzimy uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. Przywilej Niepokalanego Poczęcia jest dla Maryi wyjątkowym darem łaski Bożej, a dla Kościoła – dogmatem wiary. Przypomnijmy, że dogmat to nauka wiary zawarta w Objawieniu, której interpretacja jest ściśle określona przez Kościół. To po prostu twierdzenie objawione przez Boga i przyjmowane za pewne. Dogmat o Niepokalanym Poczęciu Maryi został uroczyście ogłoszony przez papieża Piusa IX w Bazylice św. Piotra w Rzymie 8 grudnia 1854 r. bullą Ineffabilis Deus.
CZYTAJ DALEJ

Pierina Gilli i Godzina Łaski, czyli objawienia w Montichiari

[ TEMATY ]

Maryja

Godzina łaski

pl.wikipedia.org

Pierina Gilli i Matka Boża jako „Mistyczna Róża – Fontanelle”

Pierina Gilli i Matka Boża jako „Mistyczna Róża – Fontanelle”

Róże w trzech kolorach: białym, czerwonym i złotym, towarzyszą Matce Bożej podczas objawień w Montichiari. Symbolizują odpowiednio czystość i wierność wierze, ofiarę aż po męczeństwo i świętość. Bądźcie jak te kwiaty – taki cel Maryja stawia przed wszystkimi pragnącymi Ją uwielbiać.

PONIŻEJ FRAGMENT KSIĄŻKI. "HISTORIA OBJAWIEŃ MARYJNYCH. TOM III" DO KUPIENIA W CAŁOŚCI POD TYM LINKIEM: ksiegarnia.niedziela.pl
CZYTAJ DALEJ

„Pojedynek” – opowieść o odwadze i moralnych wyborach w czasach, gdy każdy dzień mógł być ostatnim

2025-12-09 16:27

[ TEMATY ]

historia

film

Polecamy

Materiał prasowy

Do sieci trafia finalny zwiastun i plakat thrillera historycznego „Pojedynek”, stworzonego na podstawie prawdziwych wydarzeń przez jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów – Łukasza Palkowskiego („Bogowie”, „Najlepszy”). W filmie, który niepokojąco łączy wydarzenia sprzed lat z aktualną sytuacją międzynarodową, wystąpiła plejada wybitnych aktorów. Na ekranie, oprócz Jakuba Gierszała, zobaczymy gwiazdę „Gry o tron” Aidana Gillena. Towarzyszą im m.in. Bogusław Linda, Julia Pietrucha, Wojciech Mecwaldowski, Antoni Pawlicki, Anna Próchniak, Mateusz Kościukiewicz, a także Tomasz Kot.

Atak Rosjan na Polskę we wrześniu 1939 roku doprowadził do pierwszej masowej próby indoktrynacji tysięcy przedstawicieli polskich elit. „Pojedynek” sięga po nieopowiedzianą część tej historii Polski, a Łukasz Palkowski, autor sukcesu m.in. filmu „Bogowie”, przedstawia ją z charakterystycznymi dla siebie autentyzmem, tempem i energią. „Pojedynek” to pokazana z wielkim rozmachem historia o bohaterach, których widz natychmiast obdarza sympatią i śledzi ich losy z zapartym tchem. To również historia o rosyjskich oprawcach, którzy – w kontekście wydarzeń we współczesnym świecie – zmieniają tylko rodzaj munduru, ale nie metody. Filmowe postaci wzorowane są na autentycznych oficerach i żołnierzach, których dramat rozpoczął się po 17 września 1939 roku – w czasach, w których człowieczeństwo wystawiono na najcięższą próbę.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję