Reklama

Parafialny alfabet „Niedzieli” - Długopole Górne

Parafia pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła

Świątynia pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Długopolu Górnym stoi na wzgórzu. Wieża zabytkowego kościoła góruje nad wsią, znakiem krzyża biorąc niejako pod opiekę jej mieszkańców.

Niedziela świdnicka 29/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Parafia znajduje się w dekanacie międzyleskim w diecezji świdnickiej. Była erygowana w XIV wieku. Jej proboszczem od sierpnia 2006 r. jest ks. Zenon Bocheński. Pod swoją opieką ma ok. 1000 parafian, w samym Długopolu Górnym blisko 800. Pozostali to wierni uczęszczający na Msze św. w filialnych kościołach parafii: w Porębie (kościół pw. św. Sebastiana) i Rudawie (kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego). W Porębie Msze św. są odprawiane o godz. 10, a w wyludnionej Rudawie tylko od maja do września w pierwszą sobotę miesiąca o godz. 17.
- To dlatego, że tak naprawdę mamy tam jedną parafiankę - mówi ks. Zenon Bocheński. - Oprócz tego we wsi są same pensjonaty, więc na nabożeństwa zaglądają też turyści.
Renesansowy kościół Świętych Piotra i Pawła powstał w 1595 r. w miejscu drewnianego z 1384 r. przebudowany w XVIII i XIX wieku. Odznacza się smukłym dachem i dwuprześwitowym hełmem barokowym na smukłej też wieży z 1693 r., dołem kwadratowej, powyżej kalenicy oktogonalnej. Zachowały się renesansowe drzwi (1587 r.) z prezbiterium do zakrystii.
Jednonawowe wnętrze z balkonem połączonym z chórem organowym. Chrzcielnica pochodzi z początku XVII wieku, ołtarz główny z obrazem patronów z XVIII/XIX wieku. Przy prawym podłuczu na konsoli mieści się słynna do 1945 r. Madonna z Dzieciątkiem, stojąca na księżycu, z około 1450 r. Dłuższy czas znajdowała się ona w Polanicy-Zdroju, a po konserwacji u H. Richtera w Lądku-Zdroju w 1925 r. wróciła na swoje miejsce.
Samo Długopole Górne to duża wieś łańcuchowa w rowie Górnej Nysy. Ciągnie się wzdłuż Nysy Kłodzkiej na długości ok. 3 km.
Istnieje na dzień dzisiejszy kamieniołom piaskowca, który jest eksploatowany. Wieś ma znaczne walory krajoznawcze i krajobrazowe z bardzo licznym i zróżnicowanym zespołem zabytkowej zabudowy. Prawdopodobnie powstała w XIII wieku, wymieniona w 1346 r. W XIV-XV wieku we wsi funkcjonowały dwie huty szkła. Wieś wchodziła w skład dóbr śnielińskich. W 1684 r. została wykupiona przez M. Althanna.
Od XIV wieku przez Długopole przebiegał trakt handlowy z Wrocławia do Brna i Wiednia (szlak bursztynowy). Przy szlakach zaś powstawały osady, które sukcesywnie się rozwijały. Budownictwo kamienne zalicza się do najstarszych gałęzi wytwórczych na ziemi kłodzkiej. Po wojnach husyckich (XV wiek) następuje dalszy rozwój gospodarki, rozwija się górnictwo skalne. W XVI wieku pojawia się na mapach kamieniołom piaskowca w Długopolu Górnym, który staje się centrum wydobywczym piaskowca ciosanego dla całej okolicy i nie tylko. Wzbudza zainteresowanie zwiedzających kuracjuszy z sąsiedniej miejscowości Długopole-Zdrój.
Obecnie Długopole Górne jest typową wsią rolniczą, otoczoną użytkami rolnymi.
- Razem z parafianami staramy się powoli odnawiać kościół i jego otoczenie - opowiada ksiądz proboszcz. - Tutejsi mieszkańcy - co bardzo mnie zaskoczyło - nie lubią siedzieć z założonymi rękami. Założyli Stowarzyszenie Aktywnych dla Długopola Górnego, działają na rzecz wsi.
Dzięki dobrej współpracy udało się m.in. odnowić cmentarz.
- Wspólnie organizujemy festyny, dożynki, odpust parafialny. Przy kościele prężnie działa też Rada Parafialna, pomagają nam Rada Sołecka oraz młodzież, która założyła stowarzyszenie „Młodzi dla Jedności” - wymienia ks. Zenon Bocheński. - Zawsze ustalamy, na jakie potrzeby zostaną uzbierane pieniądze podczas odpustu. - W poprzednich latach przeznaczaliśmy je m.in. na remont świątyni.
Długopole Górne posiada jedną z większych świetlic na terenie gminy Międzylesie. Środki, które zostały zainwestowane właśnie w nią, w dużym stopniu przyczyniły się do tego, że nie jest to miejsce „sztuczne”, a funkcjonuje praktycznie przez 7 dni w tygodniu. To tutaj dzieci i młodzież mogą skorzystać z pomocy w odrabianiu lekcji, pograć w gry, pobawić się, skorzystać z Internetu, natomiast dla dorosłych, przedstawicieli lokalnych organizacji - to doskonałe zaplecze do spotkań oraz organizacji różnych imprez dla społeczności lokalnej.
- Takie rzeczy możliwe są dzięki temu, że ludzie zrozumieli, że współpraca daje wymierne korzyści. Także i ja staram się być z ludźmi i dla ludzi. To bardzo ważna rzecz w mojej duszpasterskiej pracy - zapewnia proboszcz długopolskiej parafii. - A parafianie są wspaniali: do tańca i do różańca.
W parafii działają również Żywy Różaniec, Wspólnota Adoratorów Krwi Chrystusa, schola młodzieżowa i dziecięca, Eucharystyczny Ruch Młodych i Służba Liturgiczna.

Parafia Świętych Apostołów Piotra i Pawła

Dekanat: Międzylesie
Adres: Długopole Górne 81, 57-520 Długopole-Zdrój, tel. (74) 813-90-25
Filie: Poręba - św. Sebastiana; Rudawa - Podwyższenia Krzyża Świętego
Proboszcz: ks. Zenon Bocheński
Rezydent: ks. Leon Bernat MSF
Odpust: 29 czerwca
Wieczysta adoracja: 31 marca i 30 września
Msze św.: dni powszednie latem godz. 18, zimą - godz. 17 (oprócz czwartków), czwartek Poręba - godz. 18; dni świąteczne: 8 i 12, Poręba - godz. 10.
Rudawa: tylko od maja do września w pierwszą sobotę miesiąca o godz. 17.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę: Szatan to szermierz lęku

2025-04-04 14:42

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

mat. prasowy

Historia z długą deską, zarówno na podłodze, jak i zawieszoną między dachami, doskonale ilustruje, jak różne sytuacje mogą wywoływać w nas strach. Choć deska jest ta sama, perspektywa zmienia wszystko. Lęk staje się narzędziem, które może nas paraliżować i ograniczać nasze działania. Tak jak w życiu, gdzie nowe wyzwania mogą wydawać się przerażające, ale ich pokonanie otwiera przed nami nowe możliwości.

Przeszłość często niesie ze sobą bagaż, który może nas przytłaczać, ale warto pamiętać, że trudne doświadczenia mogą prowadzić do przemiany. Historia Jacques’a Fescha, który w celi więziennej przeżył nawrócenie i odnalazł wiarę, jest tego dowodem. Nawet w najtrudniejszych chwilach Bóg może działać, przynosząc dobro z pozornie negatywnych sytuacji.
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Czy sztuczna inteligencja nas rozgrzeszy? AI w Kościele

2025-04-06 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

sztuczna inteligencja

AI

Chat GPT

Red

Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.

Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję