Reklama

Ciężarówki, z których kapała krew (2)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

U nas te wszystkie wydarzenia były przed dziećmi w tajemnicy trzymane, żeby dzieci nie straszyć - pani Bronisława zaczyna swoją opowieść. - Ja nie podsłuchiwałam nigdy o czym rozmawiali, bo wiedziałam, że skoro ukrywają to przed nami, to znaczy, że to musi być coś strasznego. Takie czasy były. Starali się niczego nie mówić przy dzieciach. Chcieli uchronić tych najmłodszych od bólu i cierpienia, jakie niosła ze sobą wojna. Pani Bronisława Śliwa pamięta tylko, że bronią podzielili się ci mężczyźni, którzy mieli doświadczenia wojskowe. Naoliwili karabiny. Część z nich została pochowana u tych ludzi w domach, a część została zakopana. I głównie za tą zakopaną broń chłopi ze wsi zostali skazani.
Ojciec pani Bronisławy był jednym z tych, których zabrali. Niemcy weszli do domu i zaglądali na dzieci.
- Myśmy się bali tych żołnierzy, a oni nas obserwowali - mówi pani Śliwa. - Pamiętam, że mój brat Michaś był taki malutki, miał może dwa latka i to nim się głównie interesowali. A potem kazali się ojcu zbierać. Tata się ubrał. Pamiętam, że kazali mu się dobrze ubrać, więc ojciec założył na siebie taki długi płaszcz. Zabrali go jako ostatniego i zmuszali do kapowania. Mówili: „Jak nam powiesz, kto jeszcze, to cię wypuścimy”. Nie wypuścili. Nigdy więcej nie zobaczyłam już ojca.
Zabrali ludzi, a potem pozbierali całą tę broń. Zabrali ze sobą też starszego pana z sąsiedztwa. Ubrał się dobrze, bo zima była. Chciał wziąć ze sobą laskę, taką drewnianą, żeby się móc podeprzeć. I żołnierze powiedzieli do niego po polsku: „Tobie dziadek ta laska i ten kożuch już nie będą potrzebne”.
- 18 stycznia, kiedy doszło do rozstrzelania ks. Sznajdrowicza i parafian, w tym mojego ojca, u nas w domu był taki znak - wspomina pani Bronisława. - Ze strychu spadła skrzynia i narobiła strasznego hałasu. Wystraszyliśmy się bardzo. I już wtedy mama nasza wiedziała, że nie zobaczy męża, a my, że nie zobaczymy ojca.
Już po wojnie, do Lipowej przyjechał pewien mężczyzna. Twierdził, że jest z Sosnowca. Pracował w szpitalu, do którego przywieźli zamordowanych już lipowian. Był tam sanitariuszem. Opowiadał ludziom, że pamięta jak przywieźli ludzi z okolic Żywca.
- Mówił, że jak ich rozstrzelali to nie od razu ich odwieźli z prosektorium. Stała ciężarówka i ona przez całą noc stała pod szpitalem, a jak odjechała, to pod samochodem tylko kałuże krwi zostały - pani Bronisława ukradkiem ociera spływające po policzku łzy. - I ten mężczyzna twierdził, że wtedy jeszcze nie wszyscy byli zamordowani, że na pewno ktoś musiał jeszcze żyć.
Władze obiecywały po wojnie odszkodowania dla rodzin zamordowanych. Jednak na obietnicach się skończyło. Dostali tylko ci, co zasłużyli sobie. Byli to głównie ci, co współpracowali z władzą. A jak ktoś nie chciał, to nie dostawał ani grosza.
- Tam, wtedy w styczniu w Katowicach to wielkiego człowieka zamordowali. Wielkiego bohatera i świętego człowieka, który w pamięci ludzi pozostanie na zawsze i dobrze, że są tacy, co chcą tego słuchać, żeby następne pokolenia mogły poznać historię - mówi pani Śliwa.
- Mojego ojca, Józefa Wisłę, zabrało gestapo w 1939 r., a w 1940 r. został rozstrzelany razem z ks. proboszczem Ferdynandem Sznajdrowiczem i pozostałymi trzydziestoma sześcioma parafianami - pan Gustaw rozpoczyna swoją historię. Mówi powoli i spokojnie, jakby chciał się rozliczyć z przeszłością, która zabrała mu ojca.
Miał trzy lata, kiedy gestapo aresztowało jego tatę. To było w grudniu, zaraz po świętach. Zima była wyjątkowo mroźna. Żołnierze niemieccy pojawili się w domu państwa Wisła z rana. Bez żadnym wyjaśnień przeszukali cały majątek rodziny. Gdy nie mogli nic znaleźć, gospodarz dostał kilka razy w twarz. Przyznał się, że broń ma. Zaprowadził ich do ogrodu, otworzył jeden ze starych uli i pokazał prowizorycznie wykonaną strzelbę.
- To, za co skazali ojca, to nawet nie była broń - mówi pan Gustaw i uśmiecha się przy tym, trochę jakby z politowaniem. - To nie miało nic wspólnego z tą bronią, którą ze Skrzycznego przynieśli żołnierze i którą tutaj w Lipowej ukryli. Lufę ojciec miał prawdziwą, ale kolbę sobie sam zrobił z drewna, bo stolarzem był. Ta broń miała służyć mu do polowań na zwierzynę, a nie do walki, bo jak walczyć takim czymś? Ale dla niemieckiej milicji nie było to istotne. Nie słuchali wyjaśnień. Kazali mężczyźnie pójść razem z nimi. Pan Gustaw z opowieści starszego rodzeństwa pamięta tylko, jak jego matka chciała jeszcze mężowi dać płaszcz, żeby się okrył. Jeden z gestapowców rzucił tylko: „Tam, gdzie idzie, ciepłe ubrania nie będę mu potrzebne”.
- Zabrali go prosto do więzienia, do Katowic - opowiada pan Gustaw. - To tak jakby już nad nim mieli wykonać wyrok, bo innych to na posterunek wieźli i tam zmuszali do przyznawania się. Tutaj, z moich okolic dużo mężczyzn zabrali, i ci, którym się udało stamtąd wyjść opowiadali potem, co im robili, żeby zaczęli gadać. Gestapo stosowało różne metody, aby zmusić ludzi do kapowania. Nie liczyło się to, czy ktoś jest niewinny. Należało zrobić wszystko, aby dana osoba zaczęła sypać. Za wszelką cenę nieposłuszni mieszkańcy wioski musieli odpokutować za swoje nieposłuszeństwo względem władz. A były to metody gorsze od tych średniowiecznych. Jednym wbijano szpilki pod paznokcie. Innych wieszano za nogi i tak zostawiali głową w dół, czekając, aż dana osoba straci przytomność. Potem, żeby takiego mężczyznę otrzeźwić, wylewali mu na głowę wiadro lodowatej wody.
- Jak ktoś z ludzi był wytrzymały, twardo znosił to, co z nim robią, nie przyznawał się i nie donosił na innych, to potem normalnie żył po wojnie - mówi pan Gustaw. - Mój ojciec był dobrym człowiekiem, ale miał małą odporność na ból. Dostał od takiego Niemca w twarz kilka razy i od razu wszystko mówił.
Bez ojca było ciężko. W domu było ich siedmioro rodzeństwa i matka wychowująca tę gromadkę. Jak zabrali ojca - głowę rodziny - to rodzina została bez żadnych środków do utrzymania. Józef Wisła był jedynym źródłem zarobków dla całego rodziny. A potem go zabrakło.
- Do samego końca wojny nie wiedzieliśmy w ogóle, co się z ojcem działo. Nie dostawaliśmy żadnych wiadomości, czy umarł, czy żyje, czy go zamordowali... - przyznaje pan Wisła. - Bo za czasów okupacji to nikt nic nie wiedział, Niemcy nigdy nic nie mówili, że ktoś zginął. W każde święta dzieci płakały za swoim ojcem. Czekali z nadzieją, że im go zwrócą i że on do nich wróci. Modlili się do Najświętszej Panienki, by wrócił cały i zdrowy.
- Wiadomo było, że to mało realne, ale byliśmy małymi dziećmi, więc zawsze jakaś tam nadzieja była. Jak to mówią, nadzieja umiera ostatnia - dodaje. - No to my myśleliśmy sobie, że ojciec jeszcze może wróci do nas. Nie wrócił. Zamiast niego do Lipowej dotarły złe wieści, które zabiły nadzieję małych dzieci na odzyskanie ukochanego ojca.
Gdy wojna się skończyła, mieszkańcy Lipowej dowiedzieli się, że ks. Sznajdrowicz i wszyscy parafianie aresztowani w 1940 r. zginęli. Wśród nich był ojciec pana Gustawa. Pojawiły się różne wersje. Nie było wiadomo, gdzie dokładnie zostali rozstrzelani. Do rodzin nie dotarły żadne oficjalne pisma, informujące o wykonaniu wyroku. Z części zeznań wynikało, że zginęli w Sosnowcu. Jeszcze inne za miejsce tragedii podawały Katowice, niedaleko kopalni „Wujek”. Dopiero po jakimś czasie okazało się, że to właśnie tam zostali rozstrzelani ks. proboszcz Sznajdrowicz razem z trzydziestoma sześcioma parafianami.
- Jakoś po wojnie do Lipowej przyjechał taki jeden. Mówił, że pracował w tamtym szpitalu, skąd wywozili ciała. Widział ponoć ciężarówki, z których kapała krew i były to najprawdopodobniej te ciężarówki, którymi wywozili ciała naszych - mówi pan Gustaw. - A potem już nie wiadomo, co dokładnie stało się z tymi ciałami. Nie mieliśmy nawet możliwości, żeby własnego ojca pochować. Życie toczyło się dalej. Na rodziny rozstrzelanych padły represje. Pan Gustaw wspomina, jak jego rodzinie groziło wysiedlenie i obóz koncentracyjny. Uciekali z miejsca na miejsce, żeby nie trafić do obozu. Musieli ukrywać się przed okupantem.
- Pyta mnie pani, jakie skutki wojna pozostawiła u nas? Tego, co zrobili nam Niemcy nigdy nie zapomnimy, a skutki pozostaną przede wszystkim w pamięci. Po dziś dzień po nocach śnią się te wszystkie okropieństwa, to jak my uciekaliśmy i jak Niemcy bili. A wtedy, w 1940 r. dzieci straciły ojców, matki straciły synów, a nasza parafia straciła wielkiego księdza i kaznodzieję. Takich rzeczy nie da się zapomnieć...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Jak się uczyć miłości?

2024-05-02 20:31

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

To jest wręcz szalone że współczucie i empatia mogą zmienić świat szybciej niż konflikty i przemoc. Każdego dnia doświadczamy sytuacji, które testują naszą wrażliwość - naszą miłość do siebie samego do bliźnich i oczywiście do Boga.

Czy możemy się tak przygotować by te testy zdać pomyślnie, by one nas nie rozbiły?

CZYTAJ DALEJ

Turniej WTA w Madrycie - Świątek wygrała w finale z Sabalenką

2024-05-04 22:18

[ TEMATY ]

sport

PAP/EPA/JUANJO MARTIN

Iga Świątek pokonała Białorusinkę Arynę Sabalenkę 7:5, 4:6, 7:6 (9-7) w finale turnieju WTA 1000 na kortach ziemnych w Madrycie. To 20. w karierze impreza wygrana przez polską tenisistkę. Spotkanie trwało trzy godziny i 11 minut.

Świątek zrewanżowała się Sabalence za ubiegłoroczną porażkę w finale w Madrycie. To było ich 10. spotkanie i siódma wygrana Polki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję