Reklama

Jak chronić przed przemocą domową? (2)

Przemoc domowa to nie tylko zagadnienie psychologiczne. Jest ona także poważnym problemem duszpasterskim, z którym musi radzić sobie wspólnota Kościoła.

Niedziela legnicka 42/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

ANNA GUZIK: - Czy przemoc domowa jest grzechem?

KS. MAREK DZIEWIECKI: - Małżeństwo i rodzina to oczko w głowie Boga, to miejsce chronione niemal wszystkimi przykazaniami (zwłaszcza IV, V i VI) oraz przysięgą miłości małżeńskiej, wypowiedzianej przez narzeczonych z powołaniem samego Boga na świadka. Właśnie dlatego przemoc między domownikami to nie tylko wyjątkowe cierpienie, ale też wyjątkowo wielkie zło moralne, przed którym Bóg stanowczo przestrzega. Trudniejsza jest natomiast odpowiedź na pytanie, czy stosowanie przemocy zawsze wiąże się z ciężkim grzechem. Zależy to bowiem od stanu sumienia, a także od stanu świadomości i wolności sprawcy przemocy. Świadomość po jego stronie zwykle jest pełna, ale gorzej z wolnością, gdy na przykład przemoc wiąże się z uzależnieniem alkoholowym, erotomanią czy innymi nałogami.

- Przemoc wyzwala w członkach rodziny, którzy jej doświadczają, negatywne emocje - gniew, żal, złość, nienawiść. Co z nimi robić, zwłaszcza w świetle przykazania miłości bliźniego?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Uczucia są spontaniczną reakcją naszego organizmu na to, co dzieje się w nas i w relacjach z ważnymi osobami. Osoby krzywdzone mają prawo do gniewu, złości, a nawet nienawiści emocjonalnej, byle te stany nie zamieniały się w złe zachowania, a jedynie mobilizowały do słusznej obrony przed krzywdzicielem. Pierwszym zadaniem kapłana jest uspokajanie ofiar przemocy, że ich emocje nie podlegają ocenie moralnej. Naszym zadaniem nie jest szukanie sposobów radzenia sobie z nimi, lecz usuwania ich przyczyn, bo problemem nie są emocje, lecz bolesne sytuacje, które należy przezwyciężać. Rolą księży jest nie tylko wyjaśnianie, iż uczucia osób krzywdzonych w odniesieniu do sprawców przemocy nie są grzechem i nie oznaczają wycofania miłości. Równie ważnym zadaniem jest pomaganie krzywdzonym, by nie pozwalali się krzywdzić, gdyż Jezus zawsze stał po stronie krzywdzonych, a nie krzywdzicieli.

- Czyli że ofiara przemocy ma prawo do stanowczej obrony?

- Oczywiście, że tak. Sam Jezus nas o tym upewnia, gdyż On często bronił się przed krzywdzicielami: w kilku przypadkach nie pozwolił się strącić ze skały. Bronił się w Ogrójcu, przed Annaszem i Kajfaszem, przed Piłatem i żołnierzem. Wiedział, że stanowcza obrona to pierwsza forma miłości wobec krzywdziciela, gdyż taka obrona sprawia, że krzywdziciel ma jedną osobę mniej na sumieniu. Ta postawa Chrystusa pozwala sformułować następującą zasadę: „To, że kocham Ciebie, nie daje ci prawa, byś mnie krzywdził!”. Rodzice, krzywdzeni przez dorosłe dzieci, na przykład przez syna narkomana, który usiłuje ich bić, zastraszać czy wymuszać pieniądze na narkotyk, mają prawo do wezwania policji. Podobnie żona krzywdzona przez męża alkoholika ma prawo bronić się skutecznie - policja, sąd, do separacji małżeńskiej włącznie - jeśli inne formy obrony okażą się niewystarczające, by położyć kres krzywdzie. Najlepsze, co można zrobić, to zapobiegać przemocy domowej poprzez staranną weryfikację kandydata na małżonka oraz poprzez solidne wychowywanie dzieci według zasad Dekalogu i mądrości Ewangelii. Warto też stanowczo reagować na pierwsze niepokojące zachowania osoby, która zaczyna wchodzić w kryzys, na przykład już na pierwsze przypadki podnoszenia głosu, straszenia czy popychania.

Reklama

- W przypadkach wyjątkowo bolesnej krzywdy Kościół dopuszcza możliwość separacji małżeńskiej. Na czym ona polega?

- Dojrzale przeżywana separacja małżeńska to miłość na odległość, czyli stosowanie następującej zasady: kocham Ciebie nadal, ale nie z bliska, gdyż wtedy, gdy jesteśmy blisko siebie, ty mnie krzywdzisz i nie reagujesz na moje cierpienie. Kościół poważnie traktuje człowieka, który składa przysięgę małżeńską i dlatego nigdy nie zaakceptuje rozwodów. Jednocześnie równie poważnie traktuje krzywdzonego małżonka i dlatego przyznaje mu prawo do stanowczej obrony. Kościół, na wzór Jezusa, zawsze staje po stronie ofiar.

- Czy przemoc może być podstawą do stwierdzenia przez sąd kościelny nieważności małżeństwa?

- Tak, ale jedynie wtedy, gdy da się udowodnić, iż już w chwili zawierania małżeństwa osoba stosująca przemoc była na tyle niedojrzała, zaburzona czy uzależniona, że nie dorosła do wypełnienia przysięgi małżeńskiej. Jeśli małżeństwo zostało zawarte w ważny sposób, to i tak krzywdzona osoba nie jest skazana na piekło na ziemi, gdyż jak wcześniej wspomniałem, ma prawo do skutecznej obrony przed krzywdzicielem.

- W jaki sposób Kościół (księża, wspólnota parafialna, organizacje kościelne) mogą pomóc ofiarom przemocy i sprawcom?

Reklama

- Zapobiegamy przemocy wtedy, gdy wyjaśniamy w Kościele zasady mądrej miłości, których uczy nas Chrystus. On wszystkich ludzi kochał ofiarnie i nieodwołalnie, ale każdemu okazywał miłość na inny sposób - dostosowany do sposobu postępowania danego człowieka. Właśnie dlatego ludzi szlachetnych rozgrzeszał, przytulał i wspierał, błądzących stanowczo upominał, a krzywdzicieli publicznie demaskował i napiętnował. Zadaniem księży jest utrzymywanie dobrego kontaktu z dziećmi, nastolatkami, dorosłymi oraz z całymi rodzinami po to, by mieć dobre rozeznanie w ich potrzebach. Duszpasterz na wzór Jezusa zamienia parafię w wielką rodzinę, we wspólnotę miłości, w której jedni pomagają drugim. Oczywiście, że potrzeba coraz lepszego przygotowania do pracy z ofiarami przemocy, a także ze sprawcami przemocy, którzy zwykle potrzebują profesjonalnej i długofalowej pomocy. Ważną rolę w tym względzie mogą pełnić chrześcijańscy psycholodzy i pedagodzy. Konieczna jest ponadto współpraca oraz koordynacja działań parafii, szkoły, samorządów, policji oraz organizacji pozarządowych.

- Wiemy, że zwykle niełatwo jest pomagać osobie doznającej przemocy w rodzinie. Czemu tak się dzieje?

- Ofiary przemocy na ogół długo nie ujawniają swojej bolesnej sytuacji nawet wobec swoich bliskich czy wobec księży. A gdy już ujawnią, to najczęściej suma krzywd i cierpień jest ogromna. Im dłużej pozostaje ktoś uwikłany w przemoc, tym bardziej się do niej przyzwyczaja i tym mniej się przed nią broni. Ponadto ludzie krzywdzeni czują się często bezradni i dlatego liczą na to, że ktoś za nich rozwiąże ich problemy: bez ich udziału i bez ich wysiłku. Czują się bezradni i przyzwyczajają się do bolesnej sytuacji. Zadaniem księży jest stanowcze wyjaśnianie, że Bóg nikogo nie powołuje do tego, by stał się ofiarą innych ludzi czy by poświęcił się dla innych, kosztem własnej godności, radości i rozwoju. Chrystus zaprasza nas do tego, byśmy się wzajemnie kochali, a nie byśmy się wzajemnie krzyżowali.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zapomniany patron leśników

Niedziela zamojsko-lubaczowska 40/2009

wikipedia.org

św. Jan Gwalbert

św. Jan Gwalbert

Kto jest patronem leśników? Pewien niemal jestem, że mało kto zna właściwą odpowiedź na to pytanie. Zapewne wymieniano by postaci św. Franciszka, św. Huberta. A tymczasem już od ponad pół wieku patronem tym jest św. Jan Gwalbert, o czym - przekonany jestem, nawet wielu leśników nie wie. Bo czy widział ktoś kiedyś w lesie, czy gdziekolwiek indziej jego figurkę, obraz itd.? Szczerze wątpię.

Urodził się w 995 r. (wg innej wersji w 1000 r.) w arystokratycznej rodzinie we Florencji. Podczas wojny między miastami został zabity jego brat Ugo. Zgodnie z panującym wówczas zwyczajem Jan winien pomścić śmierć brata. I rzeczywiście chwycił za miecz i tropił mordercę. Dopadł go przy gospodzie w Wielki Piątek. Ten jednak błagał go o przebaczenie, żałując swego czynu i zaklinając Jana, by go oszczędził. Rozłożył ręce jak Chrystus na krzyżu. Jan opuścił miecz i powiedział: „Idź w pokoju, gdzie chcesz; niech ci Bóg przebaczy i ja ci przebaczam” (według innej wersji wziął go nawet do swego domu w miejsce zabitego brata). Kiedy modlił się w pobliskim kościółku przemówił do niego Chrystus słowami: „Ponieważ przebaczyłeś swojemu wrogowi, pójdź za Mną”. Mimo protestów rodziny, zwłaszcza swojego ojca, wstąpił do klasztoru benedyktynów. Nie zagrzał tu jednak długo miejsca. Podjął walkę z symonią, co nie spodobało się jego przełożonym. Wystąpił z klasztoru i usunął się na ubocze. Osiadł w lasach w Vallombrosa (Vallis Umbrosae - Cienista Dolina) zbudował tam klasztor i założył zakon, którego członkowie są nazywani wallombrozjanami. Mnisi ci, wierni przesłaniu „ora et labora”, żyli bardzo skromnie, modląc się i sadząc las. Poznawali prawa rządzące życiem lasu, troszczyli się o drzewa, ptaki i zwierzęta leśne. Las dla św. Jana Gwalberta był przebogatą księgą, rozczytywał się w niej, w każdym drzewie, zwierzęciu, ptaku, roślinie widział ukrytą mądrość Boga Stwórcy i Jego dobroć. Jan Gwalbert zmarł 12 lipca 1073 r. w Passigniano pod Florencją. Kanonizowany został w 1193 r. przez papieża Celestyna III, a w 1951 r. ogłoszony przez papieża Piusa XII patronem ludzi lasu. Historia nadała mu także tytuł „bohater przebaczenia” ze względu na wielkie miłosierdzie, jakim się wykazał. Założony przez niego zakon istnieje do dzisiaj. Według jego zasad żyje około 100 zakonników w ośmiu klasztorach we Włoszech, Brazylii oraz Indiach. Jana Paweł II przypominał postać Jana Gwalberta. W 1987 r. w Dolomitach odprawił Mszę św. dla leśników przed kościółkiem Matki Bożej Śnieżnej. Mówił wówczas: „Jan Gwalbert (...) wraz ze swymi współbraćmi poświęcił się w leśnym zaciszu Apeninów Toskańskich modlitwie i sadzeniu lasów. Oddając się tej pracy, uczniowie św. Jana Gwalberta poznawali prawa rządzące życiem i wzrostem lasu. W czasach, kiedy nie istniała jeszcze żadna norma dotycząca leśnictwa, zakonnicy z Vallombrosa, pracując cierpliwie i wytrwale, odnajdywali właściwe metody pomnażania leśnych bogactw”. Papież Polak wspominał św. Jana także w 1999 r. przy okazji obchodów 1000-lecia urodzin świętego. Mimo to jego postać zdaje się nie być powszechnie znana. Warto to zmienić. Emerytowany profesor Uniwersytetu Przyrodniczego im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, leśnik i autor wspaniałych książek na temat kulturotwórczej roli lasu, Jerzy Wiśniewski, od wielu już lat apeluje i do leśników i do Episkopatu o godne uczczenie tego właściwego patrona ludzi lasu. Solidaryzując się z apelem zacnego profesora przytoczę jego słowa: „Warto by na rozstajach dróg, w rodzimych borach i lasach stawiano nie tylko kapliczki poświęcone patronowi myśliwych, ale także nieznanemu patronowi leśników. Będą to miejsca należnego kultu, a także podziękowania za pracę w lesie, który jest boskim dziełem stworzenia. A kiedy nadejdą ciemne chmury związane z pracą codzienną, reorganizacjami, bezrobociem, będzie można zawsze prosić o pomoc i wsparcie św. Jana Gwalberta, któremu losy leśników nie są obce”.
CZYTAJ DALEJ

Ks. prałat Henryk Jagodziński nuncjuszem apostolskim w Ghanie

[ TEMATY ]

nominacja

dyplomacja

diecezja kielecka

kolegium.opoka.org

Ks. prałat dr Henryk Jagodziński – prezbiter diecezji kieleckiej, pochodzący z parafii w Małogoszczu, został mianowany przez Ojca Świętego Franciszka, nuncjuszem apostolskim w Ghanie i arcybiskupem tytularnym Limosano. Komunikat Stolicy Apostolskiej ogłoszono 3 maja 2020 r.

Ks. Henryk Mieczysław Jagodziński urodził się 1 stycznia 1969 roku w Małogoszczu k. Kielc. Święcenia prezbiteratu przyjął 3 czerwca 1995 roku z rąk bp. Kazimierza Ryczana. Po dwuletniej pracy jako wikariusz w Busku – Zdroju, od 1997 r. przebywał w Rzymie, gdzie studiował prawo kanoniczne na uniwersytecie Santa Croce, zakończone doktoratem oraz w Szkole Dyplomacji Watykańskiej. Jest doktorem prawa kanonicznego.
CZYTAJ DALEJ

Włochy: 100 kilogramów listów przychodzi codziennie do papieża Leona XIV

2025-07-10 06:41

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

100 kilogramów listów przychodzi codziennie z całego świata do papieża Leona XIV - podała włoska poczta. Listy są sortowane i kierowane do dalszej wysyłki w centrum dystrybucji poczty w podrzymskiej miejscowości Fiumicino. Od początku pontyfikatu papieża z USA notuje się stały napływ korespondencji do niego.

„Do Jego Świątobliwości papieża Leona" - tylko taki napis często figuruje na kopertach z całego świata. Na wielu nie ma adresu albo jest tylko dopisek: Watykan. Nadawcami niektórych listów są dzieci, które dekorują też koperty rysunkami.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję