Reklama

Umarłych pogrzebać godnie

W listopadzie częściej niż w innych miesiącach myślimy i rozmawiamy o śmierci. Świat rozwija się i nowoczesność dotyka również ostatniej ziemskiej drogi człowieka - pogrzebu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Choć jeszcze nie tak dawno byłoby to w Polsce nie do pomyślenia, to dziś coraz częściej ludzie podejmują decyzje o kremacji zwłok, pozostawiając taką ostatnią wolę swoim najbliższym. Większość czyni to ze względów praktycznych, argumentując brakiem miejsc na cmentarzach, względami higienicznymi, mniejszymi kosztami pochówku czy złymi doświadczeniami związanymi z pogrzebami… Jednak zdarzają się również i tacy, którzy czynią to z pobudek antyreligijnych, chcąc na przykład zanegować fakt zmartwychwstania ciał przy końcu świata.
Przez wiele lat Kościół katolicki zabraniał spopielania zwłok, w Polsce ta forma pochówku nie była praktykowana. Obecnie stanowisko Kościoła wyrażone jest w Kodeksie Prawa Kanonicznego: „Kościół usilnie zaleca zachowanie pobożnego zwyczaju grzebania ciał zmarłych. Nie zabrania jednak kremacji, jeśli nie została wybrana z pobudek przeciwnych nauce chrześcijańskiej” (kan. 1176 §3). Kościół nie sprzeciwia się kremacji, ale wymaga, by po spopieleniu ciała chrześcijanina urnę z prochami ludzkimi otoczyć właściwym szacunkiem, a pogrzeb odprawić według rytuału pogrzebowego Kościoła katolickiego.
O szacunku dla ludzkiego ciała mówi Katechizm Kościoła Katolickiego: „Ciała zmarłych powinny być traktowane z szacunkiem i miłością wypływającą z wiary i nadziei zmartwychwstania. Grzebanie zmarłych jest uczynkiem miłosierdzia względem ciała; jest uczczeniem dzieci Bożych, będących świątynią Ducha Świętego” (2300). „Kościół zezwala na kremację zwłok, jeśli nie jest ona przejawem podważania wiary w zmartwychwstanie ciała” (2301).

Anna Bensz-Idziak

* * *

W związku z coraz popularniejszą w Polsce praktyką kremacji zwłok, częstymi przypadkami obrzędu złożenia urny w grobie bez udziału kapłana Episkopat Polski przygotował wskazania dotyczące obrzędów pogrzebu związanego z kremacją zwłok.
(„Dodatek do obrzędów pogrzebu. Obrzędy pogrzebu związane z kremacją zwłok. Obrzęd złożenia urny w grobie”, Katowice 2011).
„Zaleca się w nich zachowanie dotychczasowego zwyczaju grzebania ciał zmarłych, jednocześnie dopuszczając kremację zwłok, jeśli jednak nie została wybrana z pobudek przeciwnych nauce i wierze chrześcijańskiej. Wiernym należy przypominać o pierwszeństwie tradycyjnego grzebania ciała, a także o celach obrzędów pogrzebowych, jakimi są: uczczenie zmarłego, prośba o Bożą pomoc dla niego oraz pocieszenie żywych nadzieją” (kan. 1176 KPK). Kościół preferuje tradycyjny pochówek ciała ludzkiego w trumnie, gdyż pełniej wyraża on wiarę w zmartwychwstanie i lepiej oddaje cześć ciału zmarłego (to właśnie ciału a nie prochom oddaje się cześć podczas liturgii).
Obrzędy pogrzebowe - Mszę św. z ostatnim pożegnaniem włącznie - z udziałem rodziny i wspólnoty parafialnej zasadniczo należy odprawić w kościele, kaplicy cmentarnej lub pomieszczeniu krematorium przed kremacją zwłok, według form podanych w „Obrzędach pogrzebu dostosowanych do zwyczaju diecezji polskich” (Katowice 1991).
Dopełnieniem uroczystości pogrzebowej - bez zewnętrznej okazałości - jest złożenie urny w grobie lub w kolumbarium (ściana lub kaplica na cmentarzu), z udziałem najbliższej rodziny, z zastosowaniem przypisanego obrzędu (zob. „Dodatek do obrzędów pogrzebu”).
Jedynie w uzasadnionych przypadkach, np. przy sprowadzeniu urny z prochami z zagranicy, podane w rytuale obrzędy pogrzebowe można sprawować nad samą urną, którą stawia się na podwyższeniu przed prezbiterium, obok zapalonego paschału.
Wytyczne Episkopatu Polski dotyczące pogrzebu związanego z kremacją wyraźnie przeciwstawiają się dotychczasowej praktyce pogrzebu odprawianego po spaleniu ciała, traktującej urnę na równi z trumną z ciałem zmarłego. Sprawa godnego pochówku ludzkiego ciała to wyzwanie dla duszpasterzy, a przypomnienie nowych wskazań w tej materii jest dobrą okazją do podjęcia na ambonie czy podczas katechezy tematu śmierci i znaczenia chrześcijańskiego pogrzebu.

Ks. Zbigniew Kobus, Referent ds. Liturgii

W trakcie obrad 356. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, odbywającego się w październiku w Przemyślu, biskupi przyjęli tekst listu pasterskiego „O szacunku dla ciała zmarłego i obrzędach pogrzebu związanych z kremacją zwłok”. Będzie on odczytany we wszystkich kościołach w Polsce w niedzielę 13 listopada.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmiany personalne w diecezji rzeszowskiej

2025-06-16 12:27

[ TEMATY ]

Diecezja rzeszowska

zmiany personalne

zmiany kapłanów

J. Oczkowicz/diecezja.rzeszow.pl

Od 9 sierpnia 2025 r. 3 parafie diecezji rzeszowskiej będą mieć nowych proboszczów, a 9 księży obejmie urząd administratorów parafii. Dwa tygodnie później ok. 50 księży wikariuszy rozpocznie pracę duszpasterską w nowych parafiach.

16 czerwca 2025 r. księża dziekani odebrali nominacje dla księży ze swoich dekanatów. Były to nominacje na administratorów parafii, proboszczów oraz zmiany wikariuszy pomiędzy parafiami. Nowi księża proboszczowie oraz administratorzy parafii obejmą placówki 9 sierpnia 2025 r., a nowi księża wikariusze 23 sierpnia.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Znaki ciała i krwi Chrystusa w Polsce i na świecie

2025-06-18 19:56

[ TEMATY ]

Boże Ciało

cud Eucharystyczny

Karol Porwich/Niedziela

Na całym świecie doszło do około 130 cudów eucharystycznych, z czego w Polsce wydarzyło się osiem, w tym najsłynniejsze w naszym kraju przeistoczenia w Sokółce i Legnicy. Dziś Kościół katolicki obchodzi Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, zwaną „Bożym Ciałem” na pamiątkę ustanowienia sakramentu Eucharystii przez Jezusa Chrystusa i ku czci Jego obecności w Najświętszym Sakramencie.

Zgodnie z dogmatem Kościoła katolickiego spisanym podczas soboru laterańskiego IV w 1215 r. Jezus Chrystus jest obecny w Eucharystii realnie pod postacią chleba i wina przez przeistoczenie, które oznacza przemianę substancji podczas Eucharystii: hostii i wina w ciało i krew Chrystusa. Jezus powiedział: „To jest ciało moje [...] to jest moja krew przymierza”. Zgodnie z Jego prośbą, wyrażoną w słowach: „To czyńcie na Moją pamiątkę” bezkrwawa ofiara dokonuje się podczas każdej Mszy Świętej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję