Reklama

Z internetu

Przez "mea culpa" do pokoju

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z pierwszej strony "La Stampy"

Barbara Spinelli w styczniu br. wezwała już z pierwszej strony La Stampy, ażeby za przykładem Papieża wszyscy Żydzi, "nie tylko państwo Izrael, ale też cały judaizm z diaspory, który to państwo wspiera", wypowiedzieli swoje "mea culpa" lub żeby przynajmniej poczynili rachunek sumienia w związku ze swoim postępowaniem i mentalnością, która nimi powoduje i która ich tłumaczy (http://www.lastampa.it) . Natychmiast rozpętała się wielka burza medialna.
Po dwóch miesiącach rzymskie Centro Dionysia per le Arti e le Culture ogłosiło apel do Żydów i Palestyńczyków, by zwrócili się do siebie nawzajem z prośbą o przebaczenie. Dokument ten - zatytułowany Odwaga prośby o przebaczenie podpisało 33 osobistości żydowskich, muzułmańskich i chrześcijańskich z całego świata .
"Skrajnie rozpaczliwa sytuacja chwili obecnej - stwierdza dokument - każe nam zwrócić uwagę, że zamiast stosowania siły i broni istnieje inna droga: ´hudna´, czyli rozejmu, i ´nehila´, czyli przebaczenia. Jest to droga przebaczenia, na które mogą się odważyć i o które mogą poprosić - po prostu poprosić - bardziej narody uczestniczące w konflikcie aniżeli rządy i przywódcy międzynarodowi.
Jako pierwsi mogą prosić o przebaczenie Europejczycy i inne narody będące teraz świadkami konfliktu, który wykrwawia państwo Izrael oraz terytoria Autonomii Palestyńskiej. Narody te zbyt długo ignorowały pozornie nie do pogodzenia żądania tych dwóch światów. Państwo i naród Izraela domagały się zapewnienia, że czeka ich wraz z dziećmi bezpieczna i normalna przyszłość. Naród palestyński domagał się poszanowania poniżanej przez całe lata swojej godności i honoru oraz zasadnego prawa do utworzenia własnego państwa. Również Izraelczycy mogliby dojść do przekonania, że mogą prosić Palestyńczyków o przebaczenie; jakkolwiek dźwigają ogromne cierpienia doznane w przeszłości i obecnie z powodu braku uznania ze strony świata arabskiego i palestyńskiego ich prawa do ojczyzny i normalnej egzystencji, to jednak mogą prosić o przebaczenie Palestyńczyków i dojść do ´sulha´, czyli pojednania" .

Przeprosiny a honor

"Nie jest to w pierwszym rzędzie zadanie rządu i mocarstw: jest to zadanie narodu izraelskiego. To właśnie naród zapłacił cenę głębokich ran za wiązanie odważnej wizji przyszłości z zasadną potrzebą obrony: lecz pokonując lęk, niektórzy dopuścili się błędów i niepowetowanych okropności. Oczywiście, łatwiej jest wykorzystać państwowe siły zbrojne, aniżeli prosić o przebaczenie; ale jedynie ten, kto nie szanuje tego narodu, może twierdzić, że w kulturze i wrażliwości duchowej narodu izraelskiego nie znajdzie się odwagi, by prosić o przebaczenie, by strzec pokoju jako największego daru na ziemi.
Także i Palestyńczycy mogliby odkryć, że mogą prosić o przebaczenie: jakkolwiek gnębi ich utrata materialnych podstaw swojej egzystencji oraz brak zrozumienia ze strony izraelskiej, że ich tragedia - ´nakba´ jest bezpośrednim skutkiem powstania państwa Izrael kosztem ich ojczyzny, to jednak mogą oni prosić o przebaczenie Izraelczyków, zdobyć się na ´hudna´ (rozejm) i osiągnąć ´sulha´ ( pojednanie). Poniesiona klęska i długie dziesięciolecia cierpień popchnęły niektórych do aktów wielkiego okrucieństwa, które stanowią pożywkę dla wzajemnej przemocy, rozkręcającej w nieskończoność krwawą spiralę nienawiści. Swoją godność i honor zachowuje jednak ten bojownik, który potrafi zrozumieć, że za tę jego wojnę i walkę zapłacą przyszłe pokolenia, którym winien zaoszczędzić doznanych przez siebie cierpień. Jedynie ten, kto nie szanuje sprawy palestyńskiej, może sądzić, że w świadomości narodu nie ma honoru ten, kto chce prosić o przebaczenie.
Mea culpa głoszone przez Jana Pawła II w imieniu Kościoła katolickiego w wielu okolicznościach pokazuje, że prośba o przebaczenie jest krokiem trudnym, ale niezbędnym, aby zapoczątkować przezwyciężanie nieufności i ciągłych urazów. Pamięć o tym geście Papieża skłania nas do wezwania każdego z was - zarówno tych, którzy myślą o przebaczeniu, jak i tych, których jeszcze nie stać na to - do zastanowienia się, jak prosić o przebaczenie" (http://www.espressonline.kataweb.it) .
Dokument ten podpisali: kard. Roger Etchegaray - były przewodniczący Papieskiej Rady "Iustitia et Pax", a później watykańskiego Głównego Komitetu Wielkiego Jubileuszu Roku 2000, kard. Walter Kasper - przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan i kard. Achille Silvestrini - były prefekt Kongregacji dla Kościołów Wschodnich. Pod apelem widnieją także podpisy byłego sekretarza Jana XXIII - abp. Lorisa Capovilli i założyciela rzymskiej Wspólnoty św. Idziego - prof. Andrei Riccardiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: Czwarta niedziela Wielkiego Postu

2025-03-28 12:00

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

Commons.wikimedia.org

Powrót syna marnotrawnego, Szkoła neapolitańska, ok. 1664

Powrót syna marnotrawnego, Szkoła neapolitańska, ok. 1664

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Pan rzekł do Jozuego: «Dziś zrzuciłem z was hańbę egipską». Rozłożyli się obozem Izraelici w Gilgal i tam obchodzili Paschę czternastego dnia miesiąca wieczorem, na stepach Jerycha. Następnego dnia Paschy jedli z plonu tej krainy, chleby przaśne i ziarna prażone tego samego dnia. Manna ustała następnego dnia, gdy zaczęli jeść plon tej ziemi. Nie mieli już więcej Izraelici manny, lecz żywili się tego roku plonami ziemi Kanaan.
CZYTAJ DALEJ

Panie! Ucz mnie wychodzić naprzeciw potrzebom bliźnich!

2025-03-27 09:40

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Prawdziwym grzechem jest żyć przekonaniem, że gdzie indziej żyje się lepiej, wygodniej, przyjemniej. Przekonanie, jakoby „wszędzie było dobrze tylko nie we własnym domu”.

W owym czasie przybliżali się do Jezusa wszyscy celnicy i grzesznicy, aby Go słuchać. Na to szemrali faryzeusze i uczeni w Piśmie, mówiąc: «Ten przyjmuje grzeszników i jada z nimi». Opowiedział im wtedy następującą przypowieść: «Pewien człowiek miał dwóch synów. Młodszy z nich rzekł do ojca: „Ojcze, daj mi część własności, która na mnie przypada”. Podzielił więc majątek między nich. Niedługo potem młodszy syn, zabrawszy wszystko, odjechał w dalekie strony i tam roztrwonił swoją własność, żyjąc rozrzutnie. A gdy wszystko wydał, nastał ciężki głód w owej krainie, i on sam zaczął cierpieć niedostatek. Poszedł i przystał na służbę do jednego z obywateli owej krainy, a ten posłał go na swoje pola, żeby pasł świnie. Pragnął on napełnić swój żołądek strąkami, którymi żywiły się świnie, lecz nikt mu ich nie dawał. Wtedy zastanowił się i rzekł: „Iluż to najemników mojego ojca ma pod dostatkiem chleba, a ja tu przymieram głodem. Zabiorę się i pójdę do mego ojca, i powiem mu: Ojcze, zgrzeszyłem przeciw Niebu i względem ciebie; już nie jestem godzien nazywać się twoim synem: uczyń mnie choćby jednym z twoich najemników”. Zabrał się więc i poszedł do swojego ojca. A gdy był jeszcze daleko, ujrzał go jego ojciec i wzruszył się głęboko; wybiegł naprzeciw niego, rzucił mu się na szyję i ucałował go. A syn rzekł do niego: „Ojcze, zgrzeszyłem przeciw Niebu i wobec ciebie, już nie jestem godzien nazywać się twoim synem”. Lecz ojciec powiedział do swoich sług: „Przynieście szybko najlepszą szatę i ubierzcie go; dajcie mu też pierścień na rękę i sandały na nogi! Przyprowadźcie utuczone cielę i zabijcie: będziemy ucztować i weselić się, ponieważ ten syn mój był umarły, a znów ożył; zaginął, a odnalazł się”. I zaczęli się weselić. Tymczasem starszy jego syn przebywał na polu. Gdy wracał i był blisko domu, usłyszał muzykę i tańce. Przywołał jednego ze sług i pytał go, co to ma znaczyć. Ten mu rzekł: „Twój brat powrócił, a ojciec twój kazał zabić utuczone cielę, ponieważ odzyskał go zdrowego”. Rozgniewał się na to i nie chciał wejść; wtedy ojciec jego wyszedł i tłumaczył mu. Lecz on odpowiedział ojcu: „Oto tyle lat ci służę i nie przekroczyłem nigdy twojego nakazu; ale mnie nigdy nie dałeś koźlęcia, żebym się zabawił z przyjaciółmi. Skoro jednak wrócił ten syn twój, który roztrwonił twój majątek z nierządnicami, kazałeś zabić dla niego utuczone cielę”. Lecz on mu odpowiedział: „Moje dziecko, ty zawsze jesteś ze mną i wszystko, co moje, do ciebie należy. A trzeba było weselić się i cieszyć z tego, że ten brat twój był umarły, a znów ożył; zaginął, a odnalazł się”».
CZYTAJ DALEJ

Przed Nim - do przeczytania jednym tchem

2025-03-30 05:57

materiały prasowe

To książka, która ma budzić młodych do wiary – mówi ks. Wojciech Rebeta.

Nakładem Wydawnictwa Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium” ukazała się książka pt. „Przed Nim. Świadectwa młodych i duszpasterzy młodzieży o swoim powołaniu”. Publikacja wpisuje się w serię tomów dotyczących różnych powołań. Pierwszy – „Za Nim” – dotyczy życia kapłańskiego i zakonnego, drugi – „Ze Sobą” – życia małżeńskiego, a trzeci zawiera 20. świadectw młodych ludzi oraz duszpasterzy młodzieży. Publikacja zamyka trylogię duchowych świadectw, jakie ukazały się pod redakcją ks. Wojciecha Rebety, ojca duchownego Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Lublinie.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję