Reklama

Katechezy o psalmach i hymnach

Święty jest Pan Bóg nasz

Niedziela Ogólnopolska 49/2002

AG/AP/Domenico Sinellis

Podczas audiencji generalnej w Watykaniem 27 listopada 2002r.

Podczas audiencji generalnej w Watykaniem 27 listopada 2002r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 99 [98], 2-4. 9 - z Jutrzni na czwartek III tygodnia
Audiencja generalna, 27 listopada 2002 r.

1. "Pan króluje". To zawołanie rozpoczynające Psalm 99 [98], którego przed chwilą wysłuchaliśmy, ukazuje jego zasadniczy temat i rodzaj literacki. Chodzi tu o pieśń zanoszoną przez lud Boży do Pana, który rządzi światem i historią jako najwyższy i transcendentny Władca. Jest on podobny do analogicznych Psalmów - 96 [95] - 98 [97], które już były przedmiotem naszej refleksji, a Liturgia Godzin wskazuje je jako idealną modlitwę poranną. Wierzący, rozpoczynając swój dzień wie, że nie jest pozostawiony jakiemuś ślepemu przypadkowi ani skazany na niepewność swej wolności czy zależny od decyzji innych, ani też poddany wydarzeniom historii. Wie, że nad wszelką ziemską rzeczywistością wznosi się Stworzyciel i Zbawca w swej wielkości, świętości i miłosierdziu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

2. Różne są hipotezy uczonych na temat wykorzystywania tego Psalmu w liturgii świątyni na Syjonie. Ma on charakter uwielbienia kontemplacyjnego, zanoszonego do Pana zasiadającego w chwale niebieskiej przed wszystkimi ludami i całą ziemią (por. Ps 99 [98], 1). Przede wszystkim zaś Bóg staje się obecny w przestrzeni, pośród wspólnoty, to znaczy w Jerozolimie (por. Ps 99 [98], 2), ukazując się jako "Bóg z nami".
Siedem uroczystych tytułów Psalmista przypisuje Bogu w pierwszych wersetach: jest On Królem, jest wielki, wyniesiony ponad wszystkie ludy, straszliwy, święty, potężny i sprawiedliwy (por. Ps 99 [98], 1-4). Następnie Bóg zostaje przedstawiony jako cierpliwy (por. Ps 99 [98], 8). Akcent położony jest przede wszystkim na świętość Boga: trzy razy powtarza się bowiem - jakby w formie antyfony - że "On jest święty" (Ps 99 [98], 3. 5. 9). To określenie w języku biblijnym wskazuje przede wszystkim na Bożą transcendencję. Bóg jest wyższy od nas i sięga nieskończenie ponad wszelkim stworzeniem. Transcendencja nie czyni Go jednak władcą niewzruszonym i obcym: gdy się Go wzywa, odpowiada (por. Ps 99 [98], 6). Bóg jest Tym, który może zbawić, jedynym, który może uwolnić ludzkość od zła i śmierci. On bowiem "kocha sprawiedliwość" i "ustanowił prawo i sprawiedliwość w Jakubie" (por. Ps 99 [98], 4).

3. Na temat świętości Boga Ojcowie Kościoła pozostawili niezliczone refleksje, celebrując Bożą niedostępność. Jednakże ten transcendentny i święty Bóg stał się bliski człowiekowi, a nawet, jak mówi św. Ireneusz, "przyzwyczaił się" do człowieka już w Starym Testamencie, ukazując się w objawieniach i mówiąc przez proroków, podczas gdy człowiek "przyzwyczajał się" do Boga, ucząc się, jak iść za Nim i jak być Mu posłusznym. Św. Efrem w jednym ze swoich hymnów podkreśla, że przez Wcielenie "Święty zamieszkał w łonie (Maryi) w sposób cielesny, teraz ma swoje miejsce w umyśle w sposób duchowy" (Hymny o Bożym Narodzeniu, 4, 130). Ponadto, dzięki darowi Eucharystii, w analogii do Wcielenia, "Lekarz życia zstąpił z wysoka, aby być w tych, którzy są tego godni. Odkąd zstąpił, zamieszkał z nami, uświęcamy w Nim samych siebie" (Hymny zachowane po armeńsku, 47, 27, 30).

4. Ten najgłębszy związek między "świętością" a bliskością Boga rozwinięty jest również w Psalmie 99 [98]. Po kontemplacji absolutnej doskonałości Pana Psalmista przypomina, że Bóg był w nieustannym kontakcie ze swym ludem przez Mojżesza i Aarona, swoich pośredników, jak również przez Samuela, swego proroka. Przemawiał On i był słuchany, karał występki, ale też przebaczał.
Znakiem tej Jego obecności pośród swego ludu był tron Arki w świątyni na Syjonie (por. Ps 99 [98], 5-8). Bóg święty, niewidzialny stawał się dyspozycyjny wobec swego ludu przez prawodawcę Mojżesza, kapłana Aarona i proroka Samuela. Objawiał się On w słowach i aktach zbawczych oraz w sądzie i był obecny na Syjonie przez celebrację kultu w świątyni.

5. Możemy zatem powiedzieć, że Psalm 99 [98] realizuje się dziś w Kościele, który jest miejscem obecności Boga świętego i transcendentnego. Bóg nie wycofał się w niedostępną przestrzeń swej tajemnicy i nie jest obojętny wobec naszej historii i naszych oczekiwań. "Będzie sądził ziemię. On będzie sądził świat sprawiedliwie i według słuszności ludy" (Ps 98 [97], 9).
Bóg wszedł między nas przede wszystkim w swoim Synu, stał się jednym z nas, ażeby wlewać w nas swoje życie i swoją świętość. Dlatego dzisiaj przybliżamy się do Boga bez lęku, ale z ufnością. W Chrystusie mamy bowiem świętego, najwyższego Kapłana, sprawiedliwego i bez skazy. "Przeto i zbawiać na wieki może całkowicie tych, którzy przez Niego zbliżają się do Boga, bo zawsze żyje, aby się wstawiać za nimi" (Hbr 7, 25). Nasza pieśń napełnia się więc pokojem i radością: wysławia Pana, który jest Królem, mieszkającym pośród nas i ocierającym wszelką łzę z naszych oczu.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Odwaga wyciągniętych rąk

2025-11-18 17:34

[ TEMATY ]

Wrocław

Magdalena Lewandowska

Przewodniczący Polskiego i Niemieckiego Episkopatu podpisali wspólnie oświadczenie "Odwaga wyciągniętych rąk", nawiązujące do Orędzia Pojednania z 1965 roku.

Przewodniczący Polskiego i Niemieckiego Episkopatu podpisali wspólnie oświadczenie Odwaga wyciągniętych rąk, nawiązujące do Orędzia Pojednania z 1965 roku.

– Odwaga do ryzykownego gestu pojednania w 1965 roku zrodziła się z głębi chrześcijańskiego, ale jednocześnie bardzo ludzkiego ducha – mówią polscy i niemieccy biskupi.

W 60. rocznicę Orędzia Pojednania Eucharystii w katedrze wrocławskiej przewodniczył abp Tadeusz Wojda, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, a koncelebrowali ją biskupi i kardynałowie z Polski i Niemiec wraz z Nuncjuszem Apostolskim abp. Antonio Filipazzi. Przewodniczący Polskiego i Niemieckiego Episkopatu podpisali wspólnie oświadczenie "Odwaga wyciągniętych rąk", nawiązujące do Orędzia. Podkreślają w nim, że listy wymienione między biskupami Polski i Niemiec w 1965 roku były punktem zwrotnym nie tylko dla Kościoła, ale także dla relacji między narodami. „Gotowość Polskiego Episkopatu do wyjścia w 1965 r. myślą poza głębokie historyczne rany i lęki była w najlepszym tego słowa znaczeniu rewolucyjna i otworzyła nowe perspektywy. Pamiętne słowa „Przebaczamy i prosimy o przebaczenie” były wyrazem prorockiego rozeznania, które odrzucało zgodę na sytuację naznaczoną strachem, krzywdą i przemocą. Odwaga do tego ryzykownego gestu pojednania zrodziła się z głębi chrześcijańskiego, ale jednocześnie bardzo ludzkiego ducha. Chrystus zaprasza wszystkich, którzy za Nim idą, niezależnie od przynależności narodowej, do przebaczenia i miłości nieprzyjaciół” – czytamy w dokumencie. Biskupi zwracają uwagę, że mimo iż na drodze pojednania polsko-niemieckiego udało się osiągnąć wiele, znacznie więcej niż ludzie mogli sobie wyobrazić w 1945 r., historyczne krzywdy nadal wpływają na naszą teraźniejszość. – „Prośba o przebaczenie nie oznacza, że niemieckie zbrodnie, wojna przeciwko Polsce, holokaust i wszystkie skutki panowania narodowych socjalistów mogą zostać zapomniane. Również wysiedlenie najpierw Polaków, a następnie Niemców z ich ojczyzny nie mogą popaść w zapomnienie. To właśnie ze wspólnej pamięci może wyrastać siła pojednania i odwaga do budowania bardziej pokojowej przyszłości w Europie – przekonują hierarchowie.
CZYTAJ DALEJ

Księża z Nowego Jorku obserwują wzrost liczby konwersji na katolicyzm

2025-11-18 12:10

[ TEMATY ]

wzrost konwersji

na katolicyzm

księża z Nowego Jorku

adobe Stock

Stacja Fox News informuje o wzroście frekwencji na niedzielnych mszach w kościołach katolickich w Nowym Jorku oraz o wzroście liczby nawróceń na wiarę katolicką.

Wielu przywódców religijnych w Nowym Yorku obserwuje wzrost liczby konwertytów i uczestników nabożeństw katolickich. Wśród nich są przedstawiciele diecezji brooklińskiej, która podaje, że w zeszłym roku do kościoła dołączyło 538. dorosłych. To prawie dwa razy więcej w porównaniu z rokiem poprzednim. Księża w katedrze św. Patryka również informują o wzroście frekwencji - informuje Fox News.
CZYTAJ DALEJ

Na Jasnej Górze zaczynają się rekolekcje biskupów, po nich odbędzie się 403. Zebranie Plenarne KEP

2025-11-19 07:55

[ TEMATY ]

rekolekcje

flickr.com/ Episkopat News

W środę na Jasnej Górze rozpoczynają się doroczne rekolekcje polskich biskupów. Zakończą się 22 listopada. Po nich zaplanowano 403. Zebranie Plenarne Konferencji Episkopatu Polski poświęcone m.in. bieżącym sprawom Kościoła – poinformowało biuro prasowe KEP.

Trzydniowe rekolekcje dla biskupów poprowadzi ks. dr Jan Jędraszek, filozof i spowiednik z Domu Rekolekcyjnego Księży Pallotynów w Otwocku. Oparte będą na fragmentach Księgi Jeremiasza ukazujących wierność Bogu w czasie próby.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję