Reklama

Poeta ufający Bogu

Prawdę tę zapisał bydgoski profesor w opracowaniu pt. "Ufność Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w niezawodną pomoc Matki Bożej", wydanym w 2003 r., a poświęconym Powstańcom Warszawy z 1944 r. Przypomniał w nim zarówno bohaterską śmierć Poety 4 sierpnia 1944 r. w obronie wiary, ojczyzny, honoru i godności, jak też czerpanie przez Polaków coraz to nowych sił z ufności w moc Bożą, a zwłaszcza Matki Bożej, która w naszej tradycji występuje jako Królowa, Opiekunka narodu, Patronka walczących i umierających. Podkreślił również, że żołnierze AK pochodzili przeważnie z rodzin katolickich, do walki szli pobłogosławieni przez rodziców w imię Boże i otrzymywali od nich medalik lub ryngraf z wizerunkiem Matki Bożej jako swojej Hetmanki, co tłumaczy rozpowszechniony kult Matki Bożej w Polsce. Stwierdza, że prośby zanoszone do Niej niweczyły strach oraz dodawały odwagi walczącym.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Człowiek bez pomocy Boga jest zagubiony, strwożony, bezradny
i powinien w pokorze ducha czcić i błagać swego Boga,
bo Bóg to Życie i Prawda, i Droga
(Mieczysław Łojek).

Krzysztof Kamil Baczyński jako poeta religijny

W tych rozważaniach także została uświadomiona cecha religijności Poety, który akcentował z wielkim naciskiem kryzys zaufania do wiedzy i nauki przyrodniczo-matematycznej, zastanawiał się nad problemem świętości, uznał, że drogą do niej jest chrześcijańska pokora i cierpliwość i apelował o uduchowienie ciała. W utworach kreował motyw Boga, Chrystusa, aniołów, wątki biblijne lub zaczerpnięte z tradycji chrześcijańskiej. Ufał w moc Bożą, a zwłaszcza w opiekę Matki Bożej, o czym świadczą jego utwory o tematyce maryjnej.

Matka Boża jako opiekunka ludzi żyjących w trudnych okupacyjnych dniach

W znakomitym wierszu pt. Do Matki Bożej (napisanym w sierpniu 1943 r.) Poeta wypowiedział skargę na rzeczywistość okupacyjną, będącą światem bez Boga: ciężkim, dokuczliwym, niemiłosiernym, przerażającym, okrutnym, nie prowadzącym do wiekuistej szczęśliwości, a na ziemi powodującym ucisk, przemoc, gehennę. Wobec takiej rzeczywistości Baczyński zwrócił się do Maryi z błagalną prośbą o pomoc, nie wpadł w rozpacz, a szukał ratunku i znalazł ostoję w Maryi. Ufał mocno, że Matka Boża pomoże udźwignąć ciężar okupacyjnych dni, co wypowiedział przy pomocy nowatorskich porównań, metonimii, metafor i innych zabiegów twórczych (zastosowanych także w drugim analizowanym utworze w sposób oryginalny, demiurgiczny). W tym wierszu Baczyński przedstawił Maryję jako Matkę posiadającą Boskie atrybuty: niezawodność, troskliwość, zwycięskość. Wynika z tego konstatacja, że zwycięski będzie i naród Jej ufający.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Maryja opiekunką walczących orężem i miłością

W drugim wierszu maryjnym Baczyńskiego pt. Modlitwa do Bogarodzicy (napisanym 21 marca 1944 r.) podmiot liryczny zwraca się bezpośrednio do Bogarodzicy, przypominając Jej, kim była i kim musi pozostać. Traktuje Ją jako bliską, od dawna dobrze znajomą, niezawodną Wspomożycielkę, serdeczną Matkę, Wszechmocną Panią. W tym utworze Poeta również wyraził głęboką wiarę w Jej cudowną moc. Prosił, by dopomogła zmienić się tak, żeby nienawiść i zemstę zastąpić braterską miłością, która przebacza, przemienia, buduje i jednoczy. Poeta wyraził przekonanie, że sam człowiek nie opanuje w sobie negatywnych reakcji i będzie brał odwet, ale przy pomocy Bogarodzicy jest w stanie zachować "usta czyste" nawet "pod toczącym się gromem". Koresponduje to z wcześniej wyrażonym przez Sienkiewicza ostrzeżeniem Polaków, aby nie przejmowali haniebnych metod wrogów, ale zwyciężali ich dobrem. To było gwarancją czci i chwały. Gloria victis! Poeta mądrze poucza czytelnika oraz zachęca go do wznoszenia się na wyżyny duchowe.

Chrześcijański cel wychowania

Tło literacko-historyczne, bogactwo interpretacyjne (liczne skojarzenia, dygresje, analiza środków artystycznych i kompozycji), dołączone świadectwo Jerzego Leszczyńskiego przesądzają o ważności tej publikacji, która - ukazując Baczyńskiego jako poetę ufającego Bogu - uczy, że człowiek w każdej epoce, czasie i sytuacji powinien i może podejmować trud zmierzający do osiągnięcia wiary, nadziei i miłości - trzech głównych cnót Boskich. Unaocznia, iż tylko człowiek wierzący może pokładać nadzieję w Bogu i w życiu wiecznym. Ważne jest, żeby wiarę zachować przez całe życie. Doświadczenie Poety oraz świadectwo Powstańca potwierdzają, że jest to możliwe. Publikacja uświadamia też, że człowiek może stać się i pozostać chrześcijaninem przez odwagę zawierzenia. Pouczenie i pedagogia Autora wiersza Modlitwa do Bogarodzicy umacnia wolę wiary u osób wychowujących oraz u ludzi edukowanych, sprzyjając w ten sposób rozwojowi wychowania religijnego, tak bardzo potrzebnego również we współczesnym świecie. ´

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prośmy Boga o łaskę pokornego serca, abyśmy nie uciekali przed cierpieniem

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich /Niedziela

Rozważania do Ewangelii Mk 10, 32-45.

Środa, 29 maja. Wspomnienie św. Urszuli Ledóchowskiej, dziewicy

CZYTAJ DALEJ

Świadectwo: Uzdrowiona za przyczyną kard. Stefana Wyszyńskiego

Niepoślednią rolę ku temu, aby ogłosić wyniesienie do chwały ołtarzy Prymasa Tysiąclecia odegrała choroba, cierpienie, a w konsekwencji cud, który dotknął formującą się do życia zakonnego s. Nullę ze Wspólnoty Sióstr Uczennic Krzyża.

Dom rodzinny

CZYTAJ DALEJ

Czy w piątek po Bożym Ciele obowiązuje wstrzęmięźliwość od pokarmów mięsnych?

2024-05-29 16:25

pixabay.com

30 maja będziemy przeżywać Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pana Jezusa, a następny dzień jest ustawowo wolny od pracy. Jest to piątek. Katolików obowiązuje wtedy wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych. Wyjątkiem może być sytuacja, gdy udzielona zostanie dyspensa przez biskupa diecezjalnego. Jak to wygląda w archidiecezji wrocławskiej?

„Piątkowa wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych nie obowiązuje tylko w piątki, w które wypada uroczystość (por. Kodeks Prawa Kanonicznego, kan. 1251). Zgodnie z „Tabelą pierwszeństwa dni liturgicznych”, zawartą w „Ogólnych normach roku liturgicznego i kalendarza” w Mszale Rzymskim (str. [84]), w roku liturgicznym występują dwie oktawy, które mają różną rangę: oktawa Wielkanocy w randze uroczystości (grupa I - znosi “post piątkowy”) oraz oktawa Narodzenia Pańskiego w randze święta (grupa II - nie znosi “postu piątkowego”)

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję