Reklama

Niemcy

Kardynał Kasper krytykuje niemiecką „drogę synodalną”

„Wielu zastanawia się, czy to wszystko jest jeszcze w pełni katolickie” – stwierdził odnosząc się do niemieckiej „drogi synodalnej” kardynał Walter Kasper. Emerytowany przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan wypowiedział się na ten temat w wykładzie wygłoszonym 17 września w Rzymie. Zaznaczył, że proces ten odbiegł od Vaticanum II szczególnie w dziedzinie „sakramentalnego rozumienia Kościoła i biskupstwa”. Udzielił zarazem swego poparcia dla tekstu alternatywnego, zaproponowanego na początku bieżącego miesiąca przez biskupa Ratyzbony, Rudolfa Voderholzera.

[ TEMATY ]

kardynał

Niemcy

Wikipedia

Kardynał Walter Kasper

Kardynał Walter Kasper

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kardynał Walter Kasper skrytykował oficjalny tekst jednego z tematów drogi synodalnej - na temat sprawowania władzy i je podziału w Kościele - mówiąc, że próbuje on „wymyślić Kościół na nowo”. Przyznał, że wiele osób zastanawia się, „czy to wszystko jest jeszcze w pełni katolickie". Zauważył, że „niektóre stwierdzenia dokumentu oficjalnego wyraźnie odbiegają od podstawowych rozważań II Soboru Watykańskiego, na przykład odnośnie do sakramentalnego rozumienia Kościoła i posługi biskupiej”.

Niemiecki purpurat kurialny wyraził się natomiast z uznaniem o alternatywnym wobec oficjalnego tekstu „drogi synodalnej”, dokumencie „Władza i odpowiedzialność", opublikowanego 3 września na nowej stronie internetowej przez biskupa Rudolfa Voderholzera z Ratyzbony, który jasno analizuje istniejące problemy, jest zgodny z Soborem Watykańskim II i proponuje skuteczne i wykonalne kroki reformy. „Opiera się wyraźnie na fundamentach Soboru, które powinny być wspólne dla nas wszystkich” - stwierdził emerytowany przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan. „Rozpoznaje on otwarte pytania, jakie pozostawił Sobór i stara się kontynuować drogę Soboru, na jego bezpiecznych fundamentach” - zaznaczył.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Dodał, że czyniąc to, pokazuje, iż „wywracanie wszystkiego do góry nogami nie jest konieczne” i że „można wyjść poza Sobór, w duchu Soboru, bez wchodzenia w konflikt z nauczaniem Kościoła”. „Jest to droga żywej tradycji, droga Kościoła" - dodał kard. Kasper. „Rozumie ona tradycję nie jako twierdzę wydającą zakazy, ale jako zaproszenie do wyruszenia w drogę Kościoła i bycia zaskakiwanym przez nowe spojrzenia".

Wspomniany 45 stronnicowy dokument, który powstał z inspiracji bpa Rudolfa Voderholzera jest pierwszym z serii, która będzie poruszać także tematy z pozostałych trzech forów synodalnych. Jego współautorami są ks. Wolfgang Picken z Bonn, Marianne Schlosser, profesor teologii w Wiedniu (Austria), dziennikarka Alina Oehler oraz biskup pomocniczy Augsburga Florian Wörner.

Jego autorzy pragnęli „nakreślić konkretne kroki reformy, które mogą być realizowane w wierności wobec wiary Kościoła i zgodnie z jego strukturą prawną, ale które pokazują również, że pytania, jakie społeczeństwo stawia Kościołowi, są traktowane poważnie". Jednak wniosek o przedyskutowanie tego alternatywnego dokumentu został odrzucony przez kierownictwo Forum Synodalnego, Claudię Lücking-Michel i biskupa Essen, Franza-Josefa Overbecka.

Forum jest jednym z czterech, które składają się na drogę synodalną, wieloletni proces, który wyrósł z kryzysu nadużyć seksualnych i ma się skończyć w lutym 2022 roku. Pozostałe trzy dotyczą moralności seksualnej, życia kapłańskiego i roli kobiet w Kościele.

Ksiądz Picken powiedział, że postrzega wypowiedzi kardynała Kaspera jako potwierdzenie poglądu, „że oficjalny tekst forum jest częściowo oparty na hipotezach teologicznych niemożliwych do obrony i dlatego prawdopodobnie poniesie porażkę w kategoriach Kościoła powszechnego".

Reklama

„Kardynał Kasper podkreśla, jak ważne na drodze synodalnej jest zmaganie się o rozwiązania, które mogą poprzeć wszyscy " - powiedział ks. Picken. „Popiera tym samym nasz postulat otwartej i żywej debaty. Niestety, ci, którzy kierują drogą synodalną, tego właśnie odmawiają".

„Ku naszemu przerażeniu, przewodniczący Forum Synodalnego odrzucili prośbę jednego z członków, aby przedyskutować tekst alternatywny na forum. W ten sposób blokują otwarty dialog i wykluczają całe grupy. Postrzegam to jako oskarżenie forum zajmującego się władzą, podziałem władzy i uczestnictwem.

„Wielokrotnie musieliśmy doświadczać odsuwania, marginalizowania i uciszania” - powiedział duchowny, dodając, że to „wyraźnie przeczy znaczeniu synodalności i wszystkiemu, co zaproponował papież Franciszek" przed zbliżającym się synodem 2021-2023 na temat synodalności dla Kościoła powszechnego.

W czerwcu b.r. kardynał Kasper wyznał, że jest „bardzo zaniepokojony" niemiecką drogą synodalną i zastanawiał się, dlaczego osoby zaangażowane w ten proces nie wzięły pod uwagę listu papieża Franciszka z 2019 r., w którym Ojciec Święty wezwał ich do potraktowania zastrzeżeń „bardziej poważnie i, jak przystało na synod, rozważenia krytycznych pytań w świetle Ewangelii?". Skrytykował również wysoki profil medialny drogi synodalnej, mówiąc, że „naprawdę nie daje ona dobrego wizerunku publicznego".

„Jestem bardzo zaniepokojony, ale jestem ostrożny w wydawaniu ostatecznego, całościowego osądu" – powiedział kard. Kasper.

Reklama

Biskup Voderholzer jest od dawna krytykiem pewnych aspektów drogi synodalnej. W 2019 roku, wraz z kardynałem Rainerem Woelkim z Kolonii, opracował alternatywne statuty, które miały kierować procesem, ale propozycja została odrzucona przez Radę Stałą biskupów niemieckich w sierpniu 2019 roku. W tym samym roku głosował również przeciwko statutowi procesu.

W lutym 2020 r. powiedział, że wykrył „autorytarny despotyzm” w procedurach drogi synodalnej, a we wrześniu tego samego roku ostro skrytykował tekst opracowany przez forum na temat roli kobiet, podała agencja KNA.

3 września biskup Voderholzer ogłosił powstanie nowej strony internetowej poświęconej drodze synodalnej, której celem jest wniesienie wkładu w proces synodalny poprzez teksty wierne nauczaniu i tradycji Kościoła. Na stronie internetowej znajdą się również teksty alternatywne dla trzech pozostałych forów synodalnych.

Druga sesja plenarna Zgromadzenia Synodalnego, najwyższego organu decyzyjnego dla srogi synodalnej, odbędzie się we Frankfurcie w dniach 30 września - 2 października.

W skład zgromadzenia wchodzą biskupi niemieccy, 69 członków wpływowego świeckiego Centralnego Komitetu Katolików Niemieckich (ZdK) oraz przedstawiciele innych części Kościoła w Niemczech.

W swoim rzymskim wykładzie kardynał Kasper powiedział, że „nie trzeba wywracać wszystkiego do góry nogami; konieczne jest jedynie odważne podążanie drogą Kościoła i Soboru. Wtedy nie musimy się bać; wtedy mamy obietnicę Pana po naszej stronie”.

Wyraził jednak nadzieję, „że obie strony są wystarczająco dojrzałe, aby zbliżyć się do siebie", dodając, że jeśli "nowe wyjście" jest naprawdę pożądane, "to potrzebujemy, zgodnie z tradycją synodalną, jednomyślnej odpowiedzi, która nas nie dzieli, ale łączy”.

2021-09-23 20:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Peter Seewald krytykuje kard. Marxa

[ TEMATY ]

kardynał

krzyż

W Niemczech trwa debata na temat decyzji rządu Bawarii o zawieszeniu krzyży we wszystkich urzędach państwowych. Głos zabrał m. in. znany niemiecki publicysta Peter Seewald, biograf papieża Benedykta XVI. Na łamach katolickiego portalu internetowego kath.net skrytykował kard. Reinharda Marxa. Jego zdaniem decyzja bawarskich władz "wywołuje niepokoje i dzieli społeczeństwo”. "Czy kardynał z Monachium mówi jeszcze w imieniu niemieckich biskupów?" - pyta Seewald w felietonie pt. "Krzyż z kard. Marxem".

Publikujemy felieton Petera Seewalda pt. "Krzyż z kard. Marxem".
CZYTAJ DALEJ

Najświętsze Imię Maryja

Niedziela świdnicka 39/2017, str. 8

[ TEMATY ]

wspomnienie Imienia NMP

Ks. Zbigniew Chromy

Bazylika Santa Maria Maggiore – najważniejsza świątynia dedykowana Matce Bożej

Bazylika Santa Maria Maggiore – najważniejsza świątynia dedykowana Matce Bożej
Wśród wielu uroczystości, świąt i wspomnień Najświętszej Maryi Panny, jakich wiele jest w ciągu roku liturgicznego, dowolne wspomnienie Najświętszego Imienia Maryi jest nieco zapomniane, już przez sam fakt, że jest ono dowolne. Święto imienia Maryi zaczęto obchodzić w Hiszpanii, ale dopiero po zwycięstwie odniesionym przez Jana III Sobieskiego pod Wiedniem, 12 września 1683 r. papież bł. Innocenty XI, na wniosek polskiego króla rozciągnął jego obchód na cały Kościół katolicki. Zgodnie z tradycją i żydowskim zwyczajem Matka Boża cztery dni po swoim urodzeniu otrzymała imię Maryja. Ponieważ Jej urodziny obchodzimy 8 września, stąd 12 września przypada wspomnienie nadania Najświętszej Dziewicy imienia Miriam. To hebrajskie imię oznacza „być pięknym lub wspaniałym”, zaś w języku aramejskim, którym posługiwano się w Palestynie w czasach Jezusa i Maryi, imię to występuje w znaczeniu „Pani”. Gdy zsumujemy znaczenia tego imienia w języku hebrajskim i aramejskim, otrzymamy tytuł „Piękna Pani”. Zatem Maryja to „Piękna Pani”, i tak jest ona nazywana od najdawniejszych czasów. Potwierdziły to badania archeologiczne przeprowadzone w Grocie Nazaretańskiej pod kierownictwem o. Bellarmimo Bagattiego. Największą niespodzianką było wydobycie kamienia z napisem: EMAPIA. To skrót greckiego wyrażenia: „Chaire Maria” (Bądź pozdrowiona, Maryjo). To jedne z najstarszych dowodów czci oddawanej Maryi, Matce Bożej. Po przeprowadzeniu zaś wnikliwych badań archeolodzy doszli do wniosku, że znaleziska te są fragmentami najstarszej świątyni chrześcijańskiej w Nazarecie. Znaleziono tam również dwa inne napisy z końca I wieku. Drugi z nich zawiera dwa słowa: „Piękna Pani”. Kiedy czytamy relacje osób widzących Matkę Bożą, np. św. Katarzyny Labouré, św. Bernadety Soubirous czy Dzieci z Fatimy, wszystkie te osoby nazywają Maryję Piękną Panią. Przejdźmy teraz do samego wspomnienia Najświętszego Imienia Maryi. Wyżej powiedziano, że bł. Innocenty XI wspomnienie to rozciągnął na cały Kościół na wiosek naszego Króla Polski. W 1683 r. potężna turecka armia groziła całej Europie, w tym Stolicy Apostolskiej. Pewny siebie Sułtan Mehmed IV rozmyślał, jak to uczyni z Bazyliki św. Piotra stajnię dla swoich rumaków. Wydawało się, że nie ma już ratunku ani dla oblężonego Wiednia i całego chrześcijaństwa. W tym ciężkim położeniu bł. Innocenty XI wysłał posła do Jana III Sobieskiego z prośbą, aby pośpieszył na odsiecz, podobne poselstwo wysłał cesarz austriacki. Jednak Sejm, mając na uwadze pusty skarb i wyczerpany wojnami kraj, wahał się. Wtedy to spowiednik króla św. Stanisław Papczyński dzięki Maryi ostatecznie przekonał króla oraz sejm. Matka Boża ukazała się św. Stanisławowi i zapewniła o zwycięstwie. Kazała iść pod Wiedeń i walczyć. Założyciel Marianów wystąpił wobec króla, senatu, legata papieskiego i przemówił tymi słowami: „Zapewniam cię, królu, Imieniem Dziewicy Maryi, że zwyciężysz i okryjesz siebie, rycerstwo polskie i Ojczyznę nieśmiertelną chwałą”. Sobieski idąc na odsiecz Wiednia, zatrzymał się na Jasnej Górze. Wstępował też po drodze do innych sanktuariów maryjnych, aby błagać Maryję o pomoc. 12 września Sobieski przed bitwą uczestniczył w dwóch Mszach św., w tej drugiej służąc bł. Markowi d’Aviano jako ministrant. Przystąpił do Komunii św. i leżąc krzyżem, wraz z całym wojskiem ufnie polecał się Matce Najświętszej. Chcąc, aby wszystko działo się pod Jej znakiem, dał rycerstwu hasło: „W imię Panny Maryi – Panie Boże, dopomóż!”. Polska jazda z imieniem Maryi na ustach ruszyła do ataku, śpiewając „Bogurodzicę”. Armia turecka licząca ok. 200 tys. żołnierzy uciekała przed 23 tys. polskiej jazdy. Atak był tak piorunujący i widowiskowy, że wojska cesarza austriackiego opóźniły swoje uderzenie, żeby podziwiać szarżę naszej husarii. Tego dnia zginęło 25 tys. Turków, a Polaków tylko jeden tysiąc.
CZYTAJ DALEJ

Sejm uchwalił ustawę uzależniającą wypłatę 800 plus cudzoziemcom m.in. od aktywności zawodowej

2025-09-12 22:15

[ TEMATY ]

800+

PAP/Piotr Nowak

Przedłużenie do 4 marca 2026 r. legalności pobytu obywateli Ukrainy, którzy uciekli przed wojną, oraz uszczelnienie systemu otrzymywania świadczeń przez cudzoziemców, w tym powiązanie wypłat 800 plus z aktywnością zawodową - to niektóre z przepisów ustawy uchwalonej w piątek przez Sejm.

Wcześniej posłowie przegłosowali wniosek o przystąpienie do trzeciego czytania projektu bez ponownego kierowania go do komisji oraz zagłosowali przeciwko wnioskowi koła poselskiego Konfederacji Korony Polskiej o odrzucenie ustawy w całości. Odrzucili także poprawki i wnioski mniejszości zgłoszone przez opozycję.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję