Reklama

Religie w świecie etyki IV

Szalom Izrael?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Hillel mawiał:

Uważaj się za jednego z uczniów Aarona. Miłuj pokój i

dąż do pokoju. Miłuj ludzi i przybliżaj ich do Tory" .

Pirkej Awot

Kontynuując poruszone przeze mnie w poprzednich numerach Niedzieli zagadnienie stosunku różnych religii do wojny i pokoju, zapraszam dzisiaj do posłuchania naszych starszych braci w wierze. Jaką wartością dla judaizmu jest pokój, czemu może służyć wojna, na te pytania postaram się uzyskać odpowiedzi:

Pośród Mądrości Talmudu znaleźć można między innymi taką oto naukę: "Rzekł Rabbi Lewi: Miłą rzeczą jest pokój, dlatego wszystkie błogosławieństwa kończą się życzeniem pokoju. Nawet błogosławieństwa kapłanów kończą się słowami: ´I niech Pan da ci pokój´, co oznacza, że nieważne są błogosławieństwa, jeśli nie łączy się z nimi życzenie pokoju".

Naprowadza ona na ściśle religijne znaczenie pokoju dla wyznawców judaizmu. Hebrajskie słowo pokój (szalom) nawiązuje do bycia zdrowym, całym, nienaruszonym, pełnym. Szalom jest też jednym z imion Bożych, Mesjasz ma się przecież objawić jako Książę Pokoju ( Iz 9,6).

Chociaż etyka żydowska zasadniczo sprzeciwia się przemocy, judaizm jest jednak daleki od pacyfizmu. Już biblijne dzieje Izraela naznaczone są krwawym wojowaniem. Judaizm nie zakazuje zabójstwa bezwarunkowo. Zabrania jedynie morderstwa samowolnego i niczym nieusprawiedliwionego. A usprawiedliwić zabicie człowieka może chociażby działanie w obronie własnej lub dla ratowania innych ludzi. Tak więc obok dążenia do zachowania pokoju powszechna jest zasada uprzedzania zamiaru zabijania. Obrona życia ludzkiego uwzględnia każdorazową, konkretną sytuację. Jest ona obowiązkiem przenoszonym na cały naród. W przypadku wojny agresywnej naród ma prawo, a nawet obowiązek podjąć stosowną obronę.

Jak zazwyczaj w tym obszarze ludzkich myśli i zachowań, gdzie wielkie religie mieszają się z wielką polityką nie sposób uniknąć swoistego napięcia pomiędzy radykalnością religijnych nakazów i ich zatopioną w historii interpretacją.

Sama Tora bowiem zakazuje nie tylko morderstwa, ale nawet nienawidzenia brata i nakazuje miłowanie bliźnich jak siebie samego. Ludzie przecież zostali stworzeni na obraz i podobieństwo Boże. " Bóg nienawidzi gwałtownika". Wielu rabinów zakazywało przelewania krwi. Pewnego razu ktoś przyszedł do Rawa i powiedział:

"Pan w moim miejscu zamieszkania rozkazał mi: Idź i zabij tamtego: jeśli nie zrobisz tego, każę zabić ciebie". Raw odpowiedział: " Pozwól zabić siebie, ale ty nie zabijaj! Jak myślisz, czy twoja krew jest czerwieńsza? Być może krew owego człowieka jest bardziej czerwona!"

Cieszące się dużą popularnością (nie tylko zresztą wśród wyznawców judaizmu) Sentencje Ojców ukazują pokój jako towarzyszący prawdzie cel Boga i ludzi. Te odczytywane w każdą sobotę przy uroczystym obiedzie przez ortodoksyjnych Żydów teksty dają nadzieję na to, że może odwieczna mądrość zwycięży. Szczególnie dzisiaj i zwłaszcza w Ziemi Świętej. Jak bowiem inaczej spełnić by się mogły chociażby te, niosące błogosławieństwo słowa z Mądrości Talmudu:

"Rzekł Rabbi Szimon ben Chalafta: Błogosławiony uznał pokój za największe błogosławieństwo dla Izraela, jako powiedziano: Pan przyda mocy swojemu ludowi; Pan pobłogosławi lud swój pokojem" .

Żeby jednak owa moc mogła spłynąć na boży lud, rabini zalecają:

"Niech człowiek do ostatniego tchu błaga o pokój".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Odwaga wyciągniętych rąk

2025-11-18 17:34

[ TEMATY ]

Wrocław

Magdalena Lewandowska

Przewodniczący Polskiego i Niemieckiego Episkopatu podpisali wspólnie oświadczenie "Odwaga wyciągniętych rąk", nawiązujące do Orędzia Pojednania z 1965 roku.

Przewodniczący Polskiego i Niemieckiego Episkopatu podpisali wspólnie oświadczenie Odwaga wyciągniętych rąk, nawiązujące do Orędzia Pojednania z 1965 roku.

– Odwaga do ryzykownego gestu pojednania w 1965 roku zrodziła się z głębi chrześcijańskiego, ale jednocześnie bardzo ludzkiego ducha – mówią polscy i niemieccy biskupi.

W 60. rocznicę Orędzia Pojednania Eucharystii w katedrze wrocławskiej przewodniczył abp Tadeusz Wojda, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, a koncelebrowali ją biskupi i kardynałowie z Polski i Niemiec wraz z Nuncjuszem Apostolskim abp. Antonio Filipazzi. Przewodniczący Polskiego i Niemieckiego Episkopatu podpisali wspólnie oświadczenie "Odwaga wyciągniętych rąk", nawiązujące do Orędzia. Podkreślają w nim, że listy wymienione między biskupami Polski i Niemiec w 1965 roku były punktem zwrotnym nie tylko dla Kościoła, ale także dla relacji między narodami. „Gotowość Polskiego Episkopatu do wyjścia w 1965 r. myślą poza głębokie historyczne rany i lęki była w najlepszym tego słowa znaczeniu rewolucyjna i otworzyła nowe perspektywy. Pamiętne słowa „Przebaczamy i prosimy o przebaczenie” były wyrazem prorockiego rozeznania, które odrzucało zgodę na sytuację naznaczoną strachem, krzywdą i przemocą. Odwaga do tego ryzykownego gestu pojednania zrodziła się z głębi chrześcijańskiego, ale jednocześnie bardzo ludzkiego ducha. Chrystus zaprasza wszystkich, którzy za Nim idą, niezależnie od przynależności narodowej, do przebaczenia i miłości nieprzyjaciół” – czytamy w dokumencie. Biskupi zwracają uwagę, że mimo iż na drodze pojednania polsko-niemieckiego udało się osiągnąć wiele, znacznie więcej niż ludzie mogli sobie wyobrazić w 1945 r., historyczne krzywdy nadal wpływają na naszą teraźniejszość. – „Prośba o przebaczenie nie oznacza, że niemieckie zbrodnie, wojna przeciwko Polsce, holokaust i wszystkie skutki panowania narodowych socjalistów mogą zostać zapomniane. Również wysiedlenie najpierw Polaków, a następnie Niemców z ich ojczyzny nie mogą popaść w zapomnienie. To właśnie ze wspólnej pamięci może wyrastać siła pojednania i odwaga do budowania bardziej pokojowej przyszłości w Europie – przekonują hierarchowie.
CZYTAJ DALEJ

Papież: raj już nie utracony, lecz odnaleziony, z Jezusem

2025-11-19 10:34

[ TEMATY ]

papież

Leon XIV

Vatican Media

Po zmartwychwstaniu Jezusa nie żyjemy już w perspektywie raju utraconego, lecz odnalezionego. Zwrócił na to uwagę Papież w kolejnej katechezie o konsekwencjach zwycięstwa Chrystusa nad złem i śmiercią. Podkreślił, że właśnie to paschalne wydarzenie powinno być dla chrześcijan fundamentem ich zaangażowania w ochronę stworzenia, tak zwanej „ekologii integralnej”.

Punktem wyjścia papieskiej katechezy był fragment Ewangelii św. Jana opowiadający o spotkaniu Zmartwychwstałego Jezusa z Marią Magdaleną.
CZYTAJ DALEJ

Konferencja o Orędziu pojednania

2025-11-19 15:44

Magdalena Lewandowska

Uczestnicy konferencji w auli PWT

Uczestnicy konferencji w auli PWT

Na Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu odbyła się międzynarodowa konferencja o Orędziu pojednania.

W czasie drugiego dnia obchodów 60. rocznicy wystosowania Listu biskupów polskich do niemieckich w auli PWT dyskutowano o historii Orędzia pojednania, jego wartości i inspiracji dla potomnych. Wśród prelegentów znalazł się m.in. prof. Norman Davis, który z powodu choroby połączył się z uczestnikami online. Wydarzenie zgromadziło wielu gości z Polski i Niemiec, historyków, naukowców, teologów, a także studentów i młodzież.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję