Spotkanie z grekokatolikami w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Przemyślu. Obok Ojca Świętego biskup przemyski obrządku bizantyjsko-ukraińskiego Jan Martyniak. 1991 r.
Diecezja przemyska dwukrotnie miała okazję gościć Ojca Świętego. Pierwsza wizyta miała miejsce w 1991 r. Było to jeszcze przed nowym podziałem struktur kościelnych w Polsce. Zatem najpierw był Rzeszów, gdzie odbyły się uroczystości związane z beatyfikacją bp. Józefa Sebastiana Pelczara. Prośbę o dokonanie tego aktu wygłosił ówczesny arcybiskup Ignacy Tokarczuk.
W Przemyślu Ojciec Święty nawiedził katedrę, a potem przeszedł do pobliskiego kościoła pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa i spotkał się ze wspólnotą greckokatolicką. W tym miejscu dokonał się historyczny akt - Papież przekazał mocą swojej pasterskiej władzy ów kościół braciom greckokatolickim na wieczyste używanie, jako ich katedrę. Wcześniej w przemyskiej katedrze wypowiedział znamienne słowa: „Z wielką miłością ogarniam sercem i spojrzeniem Przemyśl, prastary gród nad Sanem. Poprzez stulecia dziejów, które się tutaj zapisały, polecam Bożej Opatrzności miasto, ziemię, diecezję, biskupów, Lud Boży obu obrządków, spośród którego «został wzięty» kapłan i biskup, aby jako błogosławiony nadal mógł «wzrastać wśród ludu swego». Niech tu, w tej diecezji, kształtuje się wzór współżycia i jedności w pluralizmie. Niech tu rośnie chrześcijańska cywilizacja miłości. Niech miłość, życzliwość i wzajemne zrozumienie okażą się silniejsze od wszelkich sztucznych podziałów i przeciwności”. Bezpośrednio z naszego miasta Ojciec Święty odleciał do Lubaczowa.
Sześć lat czekaliśmy, przygotowując się na kolejne spotkanie. Tym razem miejscem gościny stały się Krosno i Dukla. Ojciec Święty wylądował na lotnisku w Krośnie Łężanach. Wprost z lądowiska pojechał do Dukli. Tam miała miejsce podniosła uroczystość powitania i wielogodzinny dialog młodych z Papieżem. Wreszcie przyszedł czas na nocleg. Nocleg szczególny. Było bowiem pragnieniem Ojca Świętego spędzić tę noc w miejscu przechowywania relikwii św. Jana z Dukli. Na drugi dzień na krośnieńskim lotnisku czekało na Jana Pawła II 700 tys. ludzi. Całą noc czuwała tam na modlitwie młodzież. Ojciec Święty mówił wtedy dużo o rolnikach i do rolników. Apelował, byśmy dbali o polski łan.
Za zgodą Wydawnictwa Czarna Skrzynka publikujemy fragmenty rozmowy Daniela Obajtka i Wiktora Świetlika, czyli książki “Daniel Obajtek. Jeszcze nie skończyłem”.
Wielkopiątkowej liturgii w Jerozolimie, odprawionej w porannych godzinach w bazylice Kalwarii i Bożego Grobu, przewodniczył łacińskiego patriarchy kard. Pierbattista Pizzaballa. Uczestniczyli w niej hierarchowie i wierni lokalnego Kościoła oraz pielgrzymi z różnych stron świata. Celebracja Męki Pańskiej na Kalwarii pokreśliła najistotniejszą charakterystykę jerozolimskiej liturgii, która oprócz sakramentalnego „dzisiaj” włącza w swoją modlitwę wskazanie geograficznego „tutaj”.
Wielkopiątkowa liturgia w Jerozolimie wyróżnia się dwoma elementami podkreślającymi miejsce celebracji. W kaplicy strzegącej skałę Golgoty patriarcha położył się na posadzce nie przed krucyfiksem, ale przed relikwiarzem Krzyża Świętego, który był następnie adorowany przez uczestników liturgii.
Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.
Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.