Reklama

Wielkopostna skarbonka

Po raz pierwszy w Wielkim Poście została zorganizowana wspólna charytatywna akcja trzech wyznań - Kościoła prawosławnego, ewangelicko-augsburskiego i, oczywiście, rzymskokatolickiego. W świątyniach tych wyznań są rozdawane skarbonki wielkopostne. Ma to przypominać o przedświątecznych wyrzeczeniach, a zaoszczędzony w ten sposób „grosz” wesprze akcje charytatywne.

Niedziela Ogólnopolska 11/2006, str. 3

Układanie „ekumenicznej piramidy skarbonek” podczas konferencji 1 marca 2006 r.
Artur Stelmasiak

Układanie „ekumenicznej piramidy skarbonek” podczas konferencji 1 marca 2006 r.<br>Artur Stelmasiak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Hasłem tegorocznej akcji są słowa: Przywracajmy nadzieję chorym. Skarbonki Eleos, Diakonii oraz Caritas nieznacznie różnią się nadrukiem na jednej z tekturowych ścianek, jak również nazwą akcji. W Kościele katolickim jest to „Jałmużna wielkopostna”, u prawosławnych - „Ofiara wielkopostna”, a ewangelicy nazwali swoją akcję „Ofiara pasyjna”. Te różne nazwy dostosowują się do wrażliwości poszczególnych wyznań.
W Kościele katolickim zostanie rozprowadzonych aż 2 mln skarbonek. Trafią one do 11 tys. parafii. Zebrane ofiary będą wykorzystywane na leczenie i rehabilitację dzieci oraz osób starszych. Sfinansowany zostanie zakup drogich leków, sprzętu rehabilitacyjnego, wiele operacji oraz zabiegów lekarskich. Caritas chce z zebranych środków zorganizować także pobyt dzieci wraz z opiekunami w Ośrodku Rehabilitacyjno-Edukacyjnym dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.
O. Zdzisław Świniarski z Caritas Polska mówi, że akcja wielkopostna ma szanse stać się równie popularna jak Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom. Wielki Post jest okresem szczególnym - zauważa. - W każdej polskiej parafii są w tym czasie organizowane rekolekcje wielkopostne bardziej akcentuje się także element jałmużny.
„Chrystus z miłości do ludzi dał się ukrzyżować. A ty co zrobisz?” - taki napis widnieje na jednej ze stron wielkopostnej skarbonki prawosławnej Eleos. Jak powiedział ks. Doroteusz Sawicki z Eleos, wraz z 20 tysiącami skarbonek do prawosławnych parafii trafiły również materiały katechetyczne, aby przybliżyć ideę zbiórki.
- Są to materiały, które dostali od nas katecheci. Chcemy przypomnieć w ten sposób naszym wiernym o miłosierdziu i naszych powinnościach w okresie Wielkiego Postu. Wielu naszych uczniów dostanie te skarbonki na lekcjach religii w szkole - podkreśla ks. Sawicki.
- Musimy im wytłumaczyć, że w tej akcji nie chodzi o to, aby wrzucić do skarbonki coś, czego mamy nadmiar i co nam zbywa, ale ma to być ofiara. Mamy z czegoś zrezygnować na rzecz naszych bliźnich - mówi prawosławny duchowny. Jego zdaniem, bardzo ważne jest, aby nie tylko skupić się na ascezie, ale także otworzyć się na pomoc dla bliźnich.
Diakonia Kościoła ewangelicko-augsburskiego uczestniczy w akcji już od 11 lat. Jak przyznała Wanda Falk, dyrektor Diakonii, akcja wpisała się już w tradycję okresu pasyjnego. Wielki Post u ewangelików nazywany jest okresem pasyjnym. Każdego roku przygotowywanych jest 10 tys. skarbonek. Prawdopodobnie jednak trzeba będzie ich dodrukować więcej, bowiem mimo że akcja jeszcze na dobre się nie rozpoczęła, to w niektórych wspólnotach ewangelickich skarbonek już nie ma.
- Myślę, że w przyszłości ekumenicznych akcji będzie więcej - mówi o. Świniarski. - Dzięki nim pokazujemy naszym wiernym, że na rzecz dobra można działać wspólnie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Hubert - prawda i legendy

Niedziela toruńska 44/2003

[ TEMATY ]

św. Hubert

en.wikipedia.org

Ponad 1200 lat dzieli nas od czasów, w których żył i działał św. Hubert. Właśnie ta różnica dwunastu wieków sprawiła, że na to, co o nim wiemy, składają się: prawda, legendy i mity. Prawdopodobnie urodził się w 655 r. w znanej i znakomitej rodzinie, na obszarze dzisiejszych Niderlandów. W wieku około 18 lat został oddany na dwór króla Frankonii, a tam poślubił córkę Pepina z Heristal, z którą miał przynajmniej jednego syna. Przez kilka lat pełnił życie pełne przygód jako rycerz. Później został kapłanem i uczniem św. Laparda, a po jego śmierci, ok. 708 r. objął po nim półpogańską diecezję Maastricht. Miał ogromne zasługi w nawracaniu na wiarę chrześcijańską swoich ziomków, którzy dotychczas czcili bożków germańskich. Zmarł w Liege około 727 r., gdzie pochowano go w tamtejszej katedrze. W 825 r. część jego relikwii przeniesiono do Andage, które od tej chwili otrzymało nazwę Saint Hubert. Kult św. Huberta bardzo szybko szerzył się w Europie. Jako patron myśliwych odbierał cześć od XI w., co szczególnie może dziwić, gdyż w najstarszych pismach brak informacji na temat jego działalności na niwie łowieckiej. W XIV w. kult św. Huberta połączono z elementami kultu św. Eustachego. Św. Eustachy żył na przełomie I i II w. Z tego okresu pochodzi słynna legenda o jeleniu. Św. Eustachy jeszcze jako Placydus był naczelnikiem wojskowym cesarza Trajana i oddawał cześć bożkom rzymskim. W czasie jednego z polowań ujrzał jelenia z krzyżem pośrodku poroża. Jeleń nakazał Placydusowi ochrzcić się i przyjąć imię Eustachy. Kult św. Eustachego popularny był zwłaszcza w Kościele wschodnim. Apokryfy o św. Hubercie przeniosły motyw jelenia na grunt chrześcijaństwa zachodniego, umieszczając je w realiach VII w. Mówi się, że gdy żona Huberta wyjechała do swojej umierającej matki, jej osamotniony mąż zaczął hulaszcze życie, a nade wszystko pokochał polowania, które zmieniły się w rzezie zwierzyny prowadzone bez umiaru. W trakcie jednego z takich polowań Hubert ujrzał wynurzającego się z kniei wspaniałego jelenia z krzyżem, jaśniejącym niezwykłym blaskiem pomiędzy pięknymi rozłożystymi rogami. Jednocześnie usłyszał nieziemski głos: „Hubercie! Dlaczego niepokoisz biedne zwierzęta i zapominasz o zbawieniu duszy?”. Wydarzenie to spowodowało wewnętrzną przemianę Huberta, który od tego momentu zmienił swoje życie. Kanonizowany po śmierci, został patronem myśliwych, a dzień jego śmierci i przeniesienia jego relikwii do klasztoru w Andagium - 3 listopada jest świętem myśliwych. Kolejne wątki kultu Świętego dodali pewnie sami myśliwi, którzy mają niezwykłą wyobraźnię. Ze względu na swoje życie, związane z radykalnym, gwałtownym nawróceniem, jest św. Hubert dzisiaj niezwykle popularny. Dynamizm jego życia i nawrócenia może utwierdzać w przekonaniu, że każdy z nas ma szansę zmienić swoje życie na lepsze, a dla każdego chrześcijanina głos z nieba: „Hubercie! Odmień swoje życie...” - jest wezwaniem do stawania się lepszym, bardziej doskonałym, świętym.
CZYTAJ DALEJ

Nota doktrynalna o tytułach maryjnych: Matka wiernego ludu, a nie Współodkupicielka

2025-11-04 11:12

[ TEMATY ]

Maryja

nota

Vatican Media

Dokument Dykasterii Nauki Wiary, zaaprobowany przez Papieża Leona XIV, precyzuje, jakich tytułów należy używać w odniesieniu do Matki Bożej. Szczególną uwagę zwraca na określenie „Pośredniczka wszystkich łask”.

Mater Populi fidelis (Matka Ludu wiernego) to tytuł noty doktrynalnej opublikowanej dzisiaj, we wtorek 4 listopada, przez Dykasterię ds. Doktryny Wiary. Nota, podpisana przez prefekta, kardynała Víctora Manuela Fernándeza, oraz sekretarza sekcji doktrynalnej, ks. Armando Matteo, została zaaprobowana przez Papieża 7 października. Jest ona owocem długiej pracy teologicznej całego kolegium. To tekst doktrynalny poświęcony pobożności maryjnej, skupiający się na osobie Maryi, która – jako Matka wierzących – jest ściśle związana z dziełem Chrystusa. Nota przedstawia biblijne podstawy pobożności maryjnej oraz przywołuje liczne wypowiedzi Ojców Kościoła, Doktorów Kościoła, tradycji wschodniej oraz myśli ostatnich papieży.
CZYTAJ DALEJ

Streetbus znów w trasie. Mobilna pomoc dla osób w kryzysie bezdomności

2025-11-04 11:00

mat.pras.

Streetbus

Streetbus

W poniedziałek po raz kolejny na ulice Wrocławia wyruszył Streetbus - mobilny punkt wsparcia dla osób w kryzysie bezdomności. Każdego wieczoru o godzinie 19:00 będzie wyruszał w miasto, by pomóc przetrwać zimowe miesiące, dostarczając ciepły posiłek, herbatę i możliwość ogrzania się. Ale to nie wszystko – Streetbus to także miejsce rozmowy i pierwszego kontaktu z pomocą medyczną. To jego szósty sezon - od początku swojej działalności wydał już 140 tysięcy posiłków i przejechał dystans równy okrążeniu Ziemi.

Od początku swojej działalności Streetbus wydał już 140 tysięcy posiłków i pokonał ponad 40 tysięcy kilometrów, symbolicznie okrążając Ziemię. Dla wielu osób to nie tylko autobus, ale pierwszy krok do wyjścia z kryzysu. - To niezwykły projekt, który łączy konkretne działanie z uważnością na drugiego człowieka. Streetbus pozwala nam dotrzeć tam, gdzie pomoc często nie sięga. Widzimy, że ludzie na niego czekają, znają trasę i godziny. Dla nich to znak, że ktoś o nich pamięta a my dzięki temu możemy do tych osób dotrzeć i zaoferować im kompleksową pomoc – podkreśla Magdalena Wdowiak-Urbańczyk - dyrektorka Departamentu Spraw Społecznych, UM Wrocławia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję