Reklama

Wielkanoc na przedwojennych pocztówkach moich Dziadków

Niedziela Ogólnopolska 16/2006, str. 23

Pocztówka A. Hartmanna z wydawnictwa „Współczesna Sztuka” w Przemyślu

Pocztówka A. Hartmanna z wydawnictwa „Współczesna Sztuka” w Przemyślu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„A oto nastąpiło wielkie trzęsienie ziemi. Albowiem anioł Pański zstąpił z nieba (...) i odsunął kamień” (Mt 28, 2). Chrystus zmartwychwstał!
To najdonioślejsze wydarzenie w dziejach świata upamiętnia corocznie Wielkanoc, obchodzona uroczyście od czasów pierwszych chrześcijan. Niegdyś idący na Rezurekcję pozdrawiali się słowami: Chrystus zmartwychwstał!, by w odpowiedzi usłyszeć: Prawdziwie zmartwychwstał!. Do wielkiej radości z triumfu Chrystusa dołączamy nasze małe uciechy wynikające ze świątecznej atmosfery i budzącej się do życia przyrody. Radością dzielimy się z bliskimi nam osobami, składając im życzenia. Te, które wysyłamy na kartkach pocztowych, są uzupełnione ilustracją zdarzeń związanych ze Zmartwychwstaniem, ale również tradycyjnymi symbolami tego Święta i wiosennego odradzania. Spośród rodzinnych pocztówek wielkanocnych wybrałam kilka najstarszych, pochodzących z okresu międzywojennego i zaborów.
„Zwycięzca śmierci, piekła i szatana wychodzi z grobu...” - tę scenę ukazał popularny w okresie międzywojennym autor kart świątecznych - Adam Setkowicz na pocztówce wysłanej w 1934 r. do moich Dziadków, Tekli i Jana Mazurów (nr 1).
Dopełnienie powyższego obrazu Zmartwychwstania przedstawił A. Hartmann na kartce wydawnictwa „Współczesna Sztuka” z Przemyśla (nr 2). Zmartwychwstały Pan Jezus, na którego rękach i nogach są jeszcze widoczne rany, wskazuje na niebo i na Boga Ojca w otoczeniu aniołów. Gest ten jest jakby potwierdzeniem wypowiedzianych wcześniej przez Niego słów: „Trzeba, aby Syn Człowieczy został wydany w ręce grzeszników i ukrzyżowany, a trzeciego dnia zmartwychwstał” (por. Łk 24, 7). Wielki cud przeraził pilnujących grobu strażników, którzy „zatrzęśli się ze strachu przed Nim i jakby zmartwieli” (por. Mt 28, 4). Przestraszyła się też Maria Magdalena, jedna z głównych postaci biorących udział w tym doniosłym wydarzeniu. Za chwilę Pan Jezus powie do niej: „Nie zatrzymuj Mnie, bo jeszcze nie wstąpiłem do Ojca. Ale idź do moich braci i powiedz im, że wstępuję do Ojca mojego i Ojca waszego, do Boga mojego i Boga waszego” (por. J 20, 17).
Motyw Zmartwychwstania wykorzystał autor pocztówki znacznie starszej, bo pochodzącej z okresu I wojny światowej (nr 3).
Karta została wysłana w 1917 r. do mojej Babci - mieszkanki Biłgoraja w Królestwie Polskim, noszącej wówczas panieńskie nazwisko Krauz. Nie pamiętam, czy Babcia opowiadała coś o nadawcy życzeń. Chyba był to ktoś bliski jej sercu, gdyż kartka umieszczona w albumie przebyła zawiłą drogę, liczne przeprowadzki Dziadków i zawieruchy wojenne.
Pocztówkę tę pokazywałam kilku historykom, ale ich opinie dotyczące interpretacji treści i okoliczności powstania kartki nie są jednoznaczne. Na pewno wydano ją dla potrzeb wojska, a wysłana została z frontu. Napis pod ilustracją jest typowy dla terenów zajmowanych przez Austrię. Nadawca był Polakiem. Z podanego adresu poczty polowej wynika, że służył w zaopatrzeniu wojska, prawdopodobnie w piekarni dywizji.
Z jajka - symbolu rodzącego się życia - wyłania się kobieca postać w bieli. Odczytanie tej metafory jest wieloznaczne. Może to być alegoria mającej się odrodzić Ojczyzny (anioł ze skrzydłami Orła Białego). Może być to wizja pokoju kończącego wojnę („friede” oznacza pokój). Ze Zmartwychwstaniem Chrystusa łączono w umęczonym działaniami wojennymi świecie obie te nadzieje.
Reprezentujący krakowskie wydawnictwo „Sztuka” Czesław Elster przedstawił obrzęd poświęcenia pokarmów (nr 4). Dzielenie się święconym jajkiem oraz towarzyszące mu składanie życzeń rozpoczynają śniadanie wielkanocne i należą do tradycji Świąt Zmartwychwstania. Obecnie w Wielką Sobotę przynosimy do kościoła w małym koszyczku gotowane jajka, sól, pieprz, kawałek kiełbasy i czasem chleba. W parafiach wiejskich zachował się zwyczaj, że ksiądz przybywa do odległych zakątków, by święcić pokarmy i złożyć życzenia mieszkańcom zebranym pod przydrożną figurą lub kapliczką. Nasze „święconki” są stosunkowo skromne. Dawniej przynoszono duże kosze wypełnione jedzeniem, a często taka ceremonia miała miejsce w domu bogatego gospodarza, do którego schodzili się mieszkańcy wioski. Na stole leżały - jak na załączonej kartce świątecznej - wędliny, chleb, babki i mazurki, a także wielkanocny baranek i kraszanki. Wszystko było pięknie ozdobione zielonymi gałązkami, stosownie do rangi tego największego chrześcijańskiego święta.
Do rodzin, w których były małe dzieci, wysyłano życzenia z humorystycznymi rysunkami, które z pewnością podobały się nie tylko najmłodszym. Taką właśnie kartkę - prawdopodobnie zagraniczny przedruk - otrzymali Dziadkowie w 1929 r. (nr 5). Z kolei polskie akcenty uwzględnił St. Mazur, malując dowcipną scenkę dla wydawnictwa Salonu Malarzy Polskich w Krakowie (nr 6). Chłopczyk w stroju góralskim dźwiga ogromną pisankę i wiązankę bazi, a towarzyszą mu dwa małe kurczątka.
Na uwagę zasługuje akwarela W. Żukowskiego wydana przez „Współczesną Sztukę” w Przemyślu (nr 7). Jaskółka na gałązce z baziami pokazana na tle wczesnowiosennej łąki i rzeki jest, moim zdaniem, przykładem bardzo eleganckiej pocztówki wielkanocnej o tematyce świeckiej. Niestety, nie wszystkie kartki przedwojenne świadczą o dobrym guście ich twórców, a zwłaszcza... nabywców. Popularne w tym czasie fotografie pocztówkowe były czasem ręcznie podkolorowywane (nr 8). Artyści, mimo iż buntowali się przeciw takiemu upiększaniu zdjęć, to jednak zgodnie z zasadą: „nasz klient - nasz pan” - realizowali zamówienia.
Obecnie reguła ta obowiązuje chyba w stopniu znacznie większym, gdyż bardzo trudno jest kupić świąteczną kartę w dobrym stylu. Wprawdzie wybór ich jest ogromny i - wydawałoby się - różnorodny, ale bezsensowne, przypadkowe „złocenia” (lub inne wątpliwe ozdoby) psują nawet udane prace. Czy naprawdę takie pocztówki podobają się wszystkim kupującym? Myślę, że nie. Po prostu nabywają to, co jest łatwo dostępne.
Jeśli mi wolno, to do wielu serdecznych i ciepłych życzeń, jakie przekazujemy sobie w tym okresie, dołączyłabym jeszcze jedno - abyśmy częściej otrzymywali je na pięknych kartach świątecznych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Urszula Ledóchowska – niedoceniona matka polskiej niepodległości

[ TEMATY ]

św. Urszula Ledóchowska

Archiwum Sióstr Urszulanek SJK

Matka Urszula Ledóchowska w pamięci potomnych zapisała się jako założycielka nowej rodziny zakonnej, edukującej kolejne pokolenia młodzieży, mało natomiast wiadomo o jej wielkiej akcji promującej Polskę, gdy ważyły się losy odrodzenia państwa polskiego.

Specjalistka od historii szarych urszulanek s. Małgorzata Krupecka USJK, autorka biografii Założycielki, w książce „Ledóchowska. Polka i Europejka” zwraca uwagę na fakt, że do wielkiej akcji promującej Polskę, zwłaszcza w latach 1915–1918, gdy ważyły się losy kraju jako niepodległego państwa, przyszła Święta była doskonale przygotowana niejako „z urodzenia” – w jej żyłach płynęła krew kilku europejskich narodów. Po matce, Józefinie Salis-Zizers, odziedziczyła szwajcarsko-południowoniemiecko-nadbałtycką krew, wśród jej przodków byli lombardzcy, wirtemberscy i inflanccy szlachcice. Pradziadek Julii – baron von Bühler – był rosyjskim ministrem. Z kolei polscy przodkowie ojca, Antoniego Ledóchowskiego, brali udział w wyprawie wiedeńskiej, obradach Sejmu Czteroletniego i Powstaniu Listopadowym. Urodzenie i koligacje otwierały przed nią drzwi do europejskich elit, a fenomenalne zdolności językowe pozwalały jej wypowiadać się w językach skandynawskich.
CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Abp Szal: pielgrzymowanie to czas łaski

2025-05-30 09:51

DM Archidiecezji Przemyskiej

Uczestnicy pielgrzymki jubileuszowej

Uczestnicy pielgrzymki jubileuszowej

– Bycie pielgrzymem nadziei to niesienie nadziei Zmartwychwstałego innym ludziom – mówi młodzież z archidiecezji przemyskiej, pielgrzymująca do Rzymu. Pielgrzymom towarzyszy abp Adam Szal, metropolita przemyski, który w czwartek, 29 maja 2025 r., przewodniczył dziś Mszy św. przy grobie św. Piotra Apostoła w podziemiach Bazyliki Watykańskiej.

Pielgrzymi nadziei
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję