Reklama

W służbie Bogu i ludziom

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zgromadzenie Sióstr Antonianek w Łodzi powstało w 1936 r. Założycielem był o. Anastazy Pankiewicz z Zakonu Braci Mniejszych (Bernardynów), który sam do zakonu wstąpił w 1900 r. Do Łodzi przybył z Krakowa i w dzielnicy Doły kupił parcelę pod budowę kościoła i szkoły. W 1932 r. erygowano dom zakonny, a budowę gmachu ukończono w 1937 r. Mieściło się tu męskie prywatne gimnazjum ogólnokształcące. Szkoła miała kształcić ubogich chłopców z rodzin katolickich, ale przyjmowano także uczniów wyznania protestanckiego. W 1939 r. uczyło się w niej 200 chłopców.
W 1936 r. o. Anastazy Pankiewicz zaprosił do współpracy trzy siostry należące do Trzeciego Zakonu, które przybyły z Włocławka. Siostry zamieszkały w niewielkim domu przy ul. Marysińskiej, gdzie obecnie stoi gmach Wyższej Szkoły Plastycznej, i rozpoczęły swoje dzieło pod kierunkiem Założyciela. Ojciec Anastazy był świadomy roli zakonów, ich pracy i świadectwa życia. Takie były początki Zgromadzenia Sióstr Antonianek, którego celem było służenie pomocą ubogiej młodzieży i biednym rodzinom. Do czasu wojny Siostry prowadziły także mały sierociniec. Wybuch wojny zniszczył wszystkie plany Zgromadzenia. Klasztor i szkołę Niemcy przeznaczyli na stajnie i garaże. Uczniowie przerwali naukę, Siostry zostały wywiezione do obozu w Bojanowie w woj. poznańskim. Ojciec Anastazy został aresztowany i zamordowany w Dachau w maju 1942 r.
Po wojnie Siostry powróciły do Łodzi. Najpierw uporządkowały dom. W trudnych warunkach, bez pomocy materialnej, przygarnęły wojenne sieroty i dzieci z ubogich rodzin. Na nowo poświęciły się pracy charytatywnej. Zgromadzenie zostało zatwierdzone przez władze kościelne w 1959 r., przyjmując za szczególny cel obronę życia dzieci nienarodzonych. Wtedy istniała ustawa o dopuszczalności przerywania ciąży. Poprzez modlitwę, ofiarę życia i codzienne obowiązki Siostry wspierają przyszłe matki w przyjęciu trudu macierzyństwa. Organizują coroczne rekolekcje i skupienia w celu podejmowania duchowej adopcji dziecka poczętego. W praktyce swój cel realizują poprzez opiekę i pracę w Domu Samotnej Matki w Łodzi. Otaczają troską samotne matki, którym trudno przyjąć poczęte dziecko jako dar Boży. Rodzina często odsuwa je, pozostawiając bez środków do życia. W Domu Samotnej Matki otrzymują mieszkanie, wyżywienie, opiekę medyczną, wsparcie duchowe i pomoc w uregulowaniu spraw prawnych.
Swoje powołanie Siostry Antonianki realizują w duchu św. Franciszka z Asyżu, który żył w ubóstwie, radości i pokoju. Charyzmat Zgromadzenia Sióstr Antonianek przedstawia godło św. Antoniego z Dzieciątkiem Jezus, chlebem i lilią. Bliskość Dzieciątka przy sercu Świętego wyraża miłość i poświęcenie Sióstr Chrystusowi, Królowi ludzkich serc. Św. Antoni jest także patronem matek oczekujących dziecka. Siostry Antonianki katechizują, pracują w kancelarii parafialnej i zakrystii, a także w sekretariacie Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. Ojca Anastazego Pankiewicza. Podejmują również wszelkie wezwania potrzebne Kościołowi. Obecnie w Łodzi mieszka 40 sióstr. Seniorka Zgromadzenia - s. Bonawentura Rybczyńska pamięta o. Anastazego Pankiewicza i jako świadek zeznawała przed Trybunałem Prymasowskim w jego procesie beatyfikacyjnym.
Przełożona Zgromadzenia Sióstr Antonianek - s. Justyna Joanna Kałwa cieszy się, że są powołania. Do zakonu przychodzą młode dziewczyny, które chcą służyć Bogu i ludziom. Obecnie w zakonie są trzy nowicjuszki i dwie postulantki, które przygotowują się do wypełnienia powołania od sześciu do dwunastu miesięcy. Używają wówczas swojego imienia, noszą zwykłe ubrania. Na uroczystość zakładają czarne spódnice i czarne bluzki. Następnie odbywają nowicjat, trwający dwa lata. Nowicjuszka pogłębia powołanie, poznaje historię i tradycję ustaw, według których ma żyć we wspólnocie. Na koniec składa śluby czystości, ubóstwa i posłuszeństwa. Symbolem ślubów są trzy węzły na pasku, który nosi. Otrzymuje nowe imię, habit z białym kołnierzykiem i czarny welon z białą wypustką. Dalsza formacja zakonna, apostolska i naukowa odbywa się w trwającym pięć lat junioracie. Siostry kończą studia w świeckich uczelniach na różnych kierunkach, takich jak pedagogika, resocjalizacja, teologia. Następnie Siostry składają śluby wieczyste, przez które oddają się Bogu na całe życie. W Łodzi Dom Główny Zgromadzenia mieści się przy ul. Janosika 141.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Most od jadłodajni do Pałacu Apostolskiego – jak Leon XIV zmienia Caritas

2025-05-14 11:59

[ TEMATY ]

Caritas

jadłodajnia

most

Pałac Apostolski

Papież Leon XIV

PAP/EPA

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Pierwszy północny Amerykanin i zarazem pierwszy augustianin na tronie Piotrowym wchodzi do Watykanu nie jak monarcha, lecz jak menedżer miłosierdzia z peruwiańskiej prowincji. Robert Francis Prevost -  dziś papież Leon XIV - zaczynał w Chiclayo od naprawiania zbutwiałych dachów parafialnych kuchni; dwie dekady później pomagał reorganizować Caritas Internationalis, a dzień po swoim konklawe zapowiedział Watykańskie Obserwatorium Mobilności Ludzkiej i kampanię „Turn Debt into Hope”. W każdej z tych scen pojawia się to samo credo: przejrzystość to akt miłości, a Caritas - jeśli ma być Ewangelią w czynach - musi działać szybciej, mądrzej i głośniej od algorytmów rynku.

Część I - Andyjskie Laboratorium Miłości
CZYTAJ DALEJ

Z czym kojarzy się imię Leon? Ta odpowiedź kard. Rysia zdumiała samego papieża

2025-05-14 10:51

[ TEMATY ]

Kard. Grzegorz Ryś

Papież Leon XIV

skojarzenie

Archidiecezja Łódzka

Kard. Grzegorz Ryś

Kard. Grzegorz Ryś

Kard. Grzegorz Ryś podzielił się trzema skojarzeniami z imieniem Leon, które przybrał nowy papież. Co ciekawe, o jednym z nich kard. Ryś opowiedział samemu papieżowi. Co zdumiało papieża Leona XIV?

Kard. Grzegorz Ryś w wywiadzie dla Tygodnika Katolickiego "Niedziela" opowiada o trzech skojarzeniach, jakie przyszły mu do głowy od razu po przyjęciu imienia Leon przez nowego papieża. Jak wspomina, nie chodziło tu o papieża Leona XIII, ale o kogoś zupełnie innego. Kard. Ryś relacjonuje również, że Leona XIV wprawiło w zdumienie jedno nieoczywiste skojarzenie, o którym opowiedział mu polski hierarcha:
CZYTAJ DALEJ

"Rerum novarum". Kamień węgielny katolickiej nauki społecznej

2025-05-14 21:11

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIII

Papież Leon XIV

pl.wikipedia.org

Philip de László "Portret Leona XIII" (1900)

Philip de László Portret Leona XIII (1900)

15 maja 1890 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.

Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję